BUTT OG HØY: Det er god plass ombord i den asymmetriske yachten. Med de største motorene, som til sammen leverer over 4.400 hester, er toppfarten 28 knop. Foto: Sanlorenzo

Sanlorenzo SL93A: Snedig arrangement

Den utskjelte og forgudete BMW-designeren Chris Bangle tenkte utenfor boksen. Resten overlot han til Bernardo Zuccon og Laura Sessa.

SEKS METER BRED: Det er plass til både spiseplass og sittegruppe i den brede salongen. Foto: Sanlorenzo

Chris Bangles filosofi, som sjef for designen av bilene til BMW, var at nye modeller skulle være en revolusjon som så ble utviklet og forfinet før det kom en ny revolusjon. 7-serien, E65, som han hadde ansvaret for tidlig på 2000-taller var en revolusjon. Time Magazine inkluderte modellen i sin oversikt over verdens 50 verste biler gjennom tidene. Salgsmessig ble modellen en suksess for BMW.

10 ekstra kvadratmeter

Amerikaneren Bangle sluttet i BMW i 2009, startet sitt eget firma og bosatte seg i Italia. Bangle har så vidt vi vet ikke designet yachter, men han overbeviste sjefen for Sanlorenzo, Massimo Perotti, om at det kunne være smart å designe og bygge modeller som ikke var lik på begge sider. Det beste salgsargumentet for bare å ha gangvei mellom akterdekket og uteplassen på fordekket på styrbord side er at eieren kan boltre seg i en salong som er ti kvadratmeter større enn hva den ville ha vært hvis yachten var lik på begge sider.

VIP: Sanlorenzo har valgt å levere yachten med en stor og to små gjestelugarer. Foto: Sanlorenzo

Det er laget mindre båter som ikke er like på begge sider. De er mer funksjonelle enn sine symmetriske konkurrenter. Det visuelle inntrykket av båtene har imidlertid vært at de ser skjeve og rare ut. Du må være mer enn superselger for å få en båtmann til å kjøpe en «halt» båt som er uharmonisk og stygg som juling.

Fake detaljer

Bernardo Zuccon fikk jobben med på best mulig måte å kamuflere at Sanlorenzo SL96A, hvor A står for asymmetric, ikke er lik på begge sider. Det har lite å si at yachten er forskjellig på styrbord og babord side når du ser den fra siden. Hvis du ser den forfra, er det lettere å oppdage forskjellen. Hvis ikke Zuccon hadde lykkes sånn passe med jobben, ville yachten sett ut som et misfoster.

Det viktigste grepet designeren gjorde var å lage en gangvei og trapp på styrbord side som forbinder flybridgen med dekket forut. Det er en funksjonell løsning også. Ved å klinke på noen fake detaljer gir yachten et rimelig harmonisk visuelt inntrykk, også når du studerer den forfra.

FAST OG FARGERIKT: Eieren kan velge farger, materialer og tekstiler på alle frittstående møbler. Foto: Sanlorenzo

Med mer bredde i salongen kunne Laura Sessa som har hatt ansvaret for interiøret, utnytte plassen på en mer intim måte. I salongen er det spiseplass på den ene siden og sittegruppe på den andre siden. På styrbord side, hvor det ikke er gangvei, har salongen vinduer fra gulv til tak. På den andre siden kan noe av skansekledningen felles ned slik at salongen blir «gjennomlyst» og får fin utsikt. Mannskapet, på maks fire personer, betjener salongen og spiseplassen fra en bysse som er sentralt plassert på hoveddekket.

Sessa har valgt en smart løsning av farger og materialer under dekk. Hun har brukt et ganske nøytralt treverk med samme struktur og farge på panelene og gulvene. Panelene er rammet inn med mørke, glanslakkete lister og detaljer. Verftet gjør ikke om på dette, men den enkle og lite fargesprakende løsningen gjør at en eier kan velge nær sagt alle mulige farger på frittstående møbler og tekstiler. Løsningen er effektiv for verftet samtidig som en kunde ikke blir overkjørt av design som er fiks ferdig.

TRYGT: Sikkerhetsmessig er det kanskje ikke så lurt å fjerne en del av skansekledningen for at det skal bli bedre utsikt fra salongen når yachten ligger stille. Foto: Sanlorenzo

Bare fire lugarer

SL96A har eierlugaren forut på hoveddekket. Du kommer inn i lugaren fra en lobby hvor det er trapp ned til de tre gjestelugarene. Den ene gjestelugaren er stor. Den ligger omtrent midtskips og utnytter hele skrogbredden på snaut syv meter. Lugaren har vinduer på begge sider. De to andre lugarene er ikke like staselige, men har selvsagt egne bad med dusj. På hoveddekket disponerer eieren soverom og bad med store vinduer. En kort trapp ned fra selve lugaren befinner det seg en stor garderobe. Trappen er delvis skjult bak hodegjerdet til sengen. Rett over sengen er det et stort takvindu.

Som standard leveres SL96A ikke med førerplass på flybridgen, men rikelig plass til spisebord, kjøkken med grill og solstoler. Skipperen må ordne alt fra et knøtt lite styrehus. Det er plassert på en etasje delvis over byssa. Amerikanerne kaller det raised pilot house. Den amerikanske løsningen byr ofte på et styrhus kombinert med salong. Den italienske løsningen er langt mer spartansk. Vi skal ikke uttale oss alt for bastant om hvor god sikt skipperen har, men det kan virke som han ikke ser så altfor mye.

Les også