MINIMALISME: SY200 minner litt om «Aglaia» som Kjell Inge Røkke bygde i 2011. Den yachten er 66 meter lang. Foto: Briand

I effektivitetens navn

SY200 klarer seg med energi fra vinden. Turbiner under vann sørger for at drikken er kald og biffen varm. Blant annet.

Designeren og konstruktøren Philippe Briand mener at utviklingen av seilbåter og -yachter tidligere ble drevet frem av dem som konkurrerte om å komme først i mål. Nå er det fokus på miljø og effektivitet som en viktigere drivkraft for dem som velger seil fremfor motor.

Miljøvennlig basis

Det første har han rett i, men ser vi på blant annet utviklingen av foil-teknologien betyr fart fortsatt veldig mye. De ekstreme America`s Cup båtene som «flyr over vannet» er et bevis på det. Noen vil nok ikke kalle det seiling, og i tradisjonell forstand er ikke fartsmaskinene seilbåter. Men det er vinden som driver dem frem.

EGET AKTERDEKK: Eierlugaren har utgang til badeplattformen som inneholder et skjult boblebad. Foto: Briand

Seil og vind er uten noe fiksfakseri mer miljøvennlig enn motor og diesel som fremdrift. Store seilyachter må ha en generator som kan skaffe strøm til hydraulikksystemene og det som kalles for hotellforbruket. Hydraulikken beveger monstervinsjer som kontrollerer seil og rigg og kjølen hvis den kan heves og senkes. Hotellforbruket er alt fra lys og varme, eller kjøling, til frysebokser og vaskemaskiner.

Vannturbiner

Med SY200, som er en 60 meter lang yacht, har Briand tatt ett skritt videre. Yachten er utstyrt med turbiner under vannlinjen. Vannet som strømmer langs bunnen av yachten sørger for at turbinene produserer strøm når yachten er underveis. Under optimale vindforhold kan turbinene produsere 2.000 kW. Noe av strømmen forbrukes av systemene ombord. Overskuddsstrømmen lagres i en batteribank som veier 20 tonn. Når yachten ligger stille, kan hotellbelastningen dekkes med strøm fra batteribanken.

Turbinene under vannlinjen vil selvsagt «bremse» yachten. Den har en toppfart på 20 knop som faller til cirka 15 knop når strømsystemet er i gang.

Briand valgte å utstyre yachten med en tradisjonell sloop-rigg. Den ene masten er godt over 80 meter høy og kan bære et seilareal på maks 3.700 kvadratmeter. Den som står til rors har full kontroll på seilene og riggen via knapper og spaker på et panel i forkant av rattet. SY200 har heller ikke den vanlige løsningen med trapp fra cockpiten til salongen. Alt er på en flate. Den delen av cockpiten som er i friluft er skjermet av glasstak og sidevinduer i glass. Den kan for eksempel innredes som spiseplass.

HEMMES: Vannturbinene i bunnen av yachten bremser farten og produserer strøm. Foto: Briand

Fordelen med alt på en flate er at det blir en hel etasje under cockpiten og salongen. Her tenker Briand seg fire rommelige gjestelugarer som utnytter skrogbredden på over ti meter. Den sentrale korridoren munner ut i eierlugaren under cockpitdørken. Eierlugaren har panoramavinduer i hekken og dør ut til badeplattformen.

Under fordekket er det plass til et mannskap på 12 personer. De har direkte tilgang til byssa og via egne trapper kommer de til salongen og den innvendige, skjermete styreposisjonen.

Dyr minimalisme

SY200 er en trendy yacht med minimalistiske løsninger. Mange av dem som velger seil går for de litt mer oppblåste yachtene, gjerne med en flybridge over salongen. 81 meter lange Sea Eagle, som Royal Husiman bygger, har denne løsningen.

Selv om miljø og grønne løsninger er i vinden, er det ikke så veldig mange som bestiller seilyachter. Andelen har faktisk gått ned de siste årene. Boat`s Global Order Book for 2020 viser at det er 59 seilyachter under bygging og 748 motoryachter. Det gir en andel seilyachter på 6,9 prosent. Seilyachter stod for noen år siden for mellom 10 og 15 prosent av nybyggene. Årsaken, mener eksperter, er at verftene for ofte tilbyr dyre high-tech prosjekter og at yngre mennesker ikke har noen lidenskap for seiling. Briands konsept befinner seg utvilsomt i den første kategorien. Bestemmer du deg for å følge opp og kanskje bygge SY200 må du nok belage deg på å betale opp mot en halv milliard kroner.

Les også