Nederlandsk verft med futuristisk fornyelse

Lystbåtkulturen i Nederland ble utviklet og tilpasset et båtliv på det omfattende kanalsystemet. Det bærer mange av båtene som produseres i Nederland fortsatt preg av.

AGGRESSIVE LINJER: Den firkantede designen skjuler til en viss grad at 26-meteren er høy. Van der Valk har valgt en motorløsning med tre 600-hesters Volvo-motorer koblet til pod-drev. Foto: Van der Valk
Båt

På 1970-tallet ble du sett på som en raring og en gambler hvis du kjøpte en båt som ikke var produsert i Norge. I dag kjøper Ola og Kari store båter bygd i Storbritannia og Italia, franske seilbåter og daycruisere og skjærgårdsjeeper masseprodusert i Finland og Sverige.

Bra, sære stålbåter

Det er noen som i årenes løp også har prøvd å overbevise deg om at nederlandske båter er bra. Det er de utvilsomt, men de fleste har vegret seg for å kjøpe.

MYE UTEPLASS: Det er en direkte gangsone fra flybridgen til plassen på fordekket over eierlugaren. Foto: Van der Valk

En årsak er at en god del av modellene til nederlandske verft med våre øyne ser litt sære ut. En annen er at så godt som alle båtbyggerne i Nederland sveiser båter i stål eller aluminium – de støper dem ikke i glassfiber. I Nederland foregår det meste av båtlivet på kanaler og på de grunne innsjøene på innersiden av dikene som beskytter landet mot Nordsjøen. Nederlandske konstruktører prioriterer skrogform og sjøegenskaper på en litt annen måte enn for eksempel briter og italienere.

GULT ER KULT: HotLab har designet et interiør som er fritt for treverk. Salongen og spiseplassen henger sammen og har store vindusflater. Foto: Van der Valk

Lett pynting

Van der Valk er et lite solid, nederlandsk verft som i årenes løp har levert mange båter – de fleste til kunder på hjemmemarkedet. Continental, en cabincruiser i en folkelig størrelse, er den modellen verftet har hatt mest suksess med. Flybridge, som nå er en av modell-seriene til verftet, har et litt mer internasjonalt preg, men det skal godt gjøres å kalle den for progressiv.

Flybridge ble introdusert i 2010. Verftet har pyntet litt på eksteriøret, men du skal være mer enn godt bevandret i utvalget til Van der Valk for å se forskjell på en 2010-modell og en 2018-modell.

Du får Flybridge i forskjellige størrelser. «Joy», den siste som verftet leverte til en kunde i Middelhavet, er 24,75 meter lang og den er ikke mer enn 5,60 meter bred. «Joy» er den tiende båten i denne størrelsen som verftet har bygd. Plassen under dekk er utnyttet til fire lugarer med eierlugaren plassert omtrent midtskips. To av gjestelugarene er små. På hoveddekket er det åpen U-formet bysse, spiseplass og en sittegruppe. Du har tilgang til styrehuset både fra salongen og flybridgen. «Joy» har ikke garasje til lettbåten så den må lagres på flybridgen og sjøsettes med en kran som kan løfte 450 kilo.

Flybridge Pilot

IntrodusertÅr 2010År 2020
Lengde24,75 meter26 meter
Bredde5,60 meter6,60 meter
Motor3 x 600 hk3 x 800 hk
Toppfart23 knop21 knop
Marsjfart18 knop17 knop
EksteriørCor D RoverVan der Valk
InteriørHotLabGuido de Groot

Sinna båt

Den trauste formen og det tradisjonelle interiøret til Flybridge appellerer nok mest til båtfolk som er godt oppe i årene. Dem er det ikke så mange av.

Istedenfor å prøve å pynte på en modell som aldri vil kunne bli «tidsriktig» har Van der Valk valgt å skape nye modeller som både er oppsiktsvekkende og har en del helt uvanlige løsninger. Vi har tidligere skrevet om Beach Club – en modell med salongen plasser i høyde med vannlinjen og direkte utgang til badeplattformen. 60-foteren slo ikke så veldig godt an, men verftet har levert en båt som er litt lengre. Cor D Rover designet Beach Club og det er også han som står bak den nye modellen som blir kalt for Pilot. Prosjektet som verftet presenterer og tilsynelatende har solgt, er 26 meter langt og har en bredde på hele 6,6 meter. Det er mulig å skalere båten opp hvis du ønsker deg mer plass.

PLASSERT I BAUGEN: Eierlugaren har vinduer på begge sider. Den ligger lavere enn salongen. Foto: Van der Valk

Cor D Rover har gitt Pilot et eksteriør som er en smule oppsiktsvekkende. Om de gamle modellene til Van der Valk er trauste, så har Pilot et stenk av futurisme over seg. Den nesten rette baugen og vinduer i styrehuset med negativ vinkel gir båten et sinna preg. Designeren har klart å skjule at båten er høy med lange og stramme linjer. Vindusflatene utenfor salongen og eierlugaren på hoveddekket er enorme, og Pilot er en båt med ekstremt mye uteplass. 

Flybridgen er trukket helt ut til hekken. Den henger sammen med uteplassen på fordekket som er hevet for å gi plass til eierlugaren. Det er rikelig med plass ute på akterdekket som er åpent ned mot den enorme badeplattformen som er nesten fem meter lang. Du kan få plattformen med en heve og senkeanordning. Nivåforskjellen mellom badeplattformen og akterdekket er bare fire trinn.

DEN GAMLE TIDEN: Van der Valk har bygd en rekke båter og yachter som minner om flybridge-modellen på 25 meter. (1 / 4)

Smak og behag

Dekkshuset kan verftet innrede etter din smak og behag. Interiøret kan du også bestemme. Van der Valk har brukt designfirma HotLab som presenterte oss for to forskjellige alternativer – begge moderne, lyse og helt fritt for treverk.

Det nedre dekket har som standard fire gjestelugarer. De to største lugarene, omtrent midtskips, kan slås sammen til en stor VIP-lugar som utnyttere hele skrogbredden på 6,6 meter. I baugen, med egen trapp til byssa er det to lugarer med fire køyer som mannskapet kan disponere. Lugarene har felles bad og en dusj i eget rom.

Foreløpig har ikke den nye modellen til Van der Valk så mange konkurrenter. Numarine 26 XP er kanskje den båten som ligner mest. Den har linjer som «bobler», men ellers mye av de samme egenskapene som Pilot. Numarine har solgt noen eksemplarer. Det burde være oppmuntrende for Van der Valk. Vi tviler imidlertid på om det nederlandske verftet klarer å slå det tyrkiske verftet på pris. Numarine forlanger i utgangspunktet rundt 40 millioner kroner for sin 26 meter lange modell.

Båt
yacht
nederland
finansavisen motor
Motor
Båt