Pershing 7X er en rakett

Modellene til Azimut, Princess og Sunseeker som er rundt 20 meter lange er sinker i forhold til nykommeren Pershing 7X.

20 METERS RÅSKINN: Gir du full gass, råe du den nye modellen til Pershing opp i 50 knop. Foto: Pershing
Båt

Ikke alle er opptatt av toppfart og en toppfart på rundt 35 knop er mer enn nok for en båt som er 20 meter lang. Verftene legger ikke lengre avgjørende vekt på sjøegenskapene. De vet at kundene sjelden kjører fort og langt i dårlig vær.

Bonusfordeler med fart

Det er rett og slett ingen fornøyelse å kjøre fort med en 20-meter i grov sjø. For at det skal bli mest mulig plass ombord er baugen rund. Under vannlinjen er V-formen beskjeden. Båten planer lett, men bankingen og slaget er intens i hver eneste bølge. Moderne båter er solide. Strukturen tåler røff behandling. Vi er ikke like sikre på at interiøret orker å bli herset så altfor mye med. Og gjesten som er ombord vil garantert mislike full fart i grov sjø.

LETTLIKT HARMONI: Den nye modellen har store skrogvinduer og en harmonisk dekks- og overbyggprofil. Foto: Pershing

Pershing 7X blir levert med store motorer. Hver av de to 1.800-hesters man motorene er koblet til overflatedrev levert av Top System. Propellene som pisker vannflaten når du gir gass, hiver opp en anselig mengde vann bak båten. Intuitivt vil du tenke at her er det mye energi som går til spille. Slik er det imidlertid ikke. Overflatedrev er effektive i høye hastigheter. Pershing 7X har en toppfart på 50 knop. Verftet brisker seg med at de bruker karbon til selve båten og lager interiøret i lettvektsmaterialer. Allikevel er ikke 7X spesiell lett. Som du ser av tabellen veier Princess V65 og Sunseeker 65 omtrent det samme som Pershing 7X. Azimut S7 veier et par tonn mer, men denne båten er både litt lengre og litt bredere enn de tre andre.

Høy toppfart er bare en av bonusfordelene med den motorinstallasjonen Pershing bruker. Nøyer du deg med 35 knop, kan du dra gassen et godt stykke tilbake. Det betyr mindre slitasje på motorene og lavere forbruk av diesel. Klinker du til, og cruiser i 42 knop, super motorene rundt 11 liter diesel pr. nautisk mil har Pershing regnet ut.

FULL KONTROLL: Føreren kan styre båten fra spaker på konsoller ved siden av sete. Frontruten er helt uten sprosser. Foto: Pershing

Vinger som kjennetegn

7X er konstruert og designet av Fulvio De Simoni. Han har tatt vare på de elementene som kjennetegner de øvrige modellene i X-serien til Pershing. Det mest åpenbare kjennetegnet er vingene på siden av båten som forbinder avslutningen av taket med skansekledningen på akterdekket. Ombord i 7X har vingene ingen praktisk funksjon, men de er med på å stive av strukturen. De Simoni har justert vinduene i skrogsidene. De er alle rektangulære og de er større enn før. Det lille dekkshuset har buete linjer som harmonerer godt med profilen til det hvelvete dekket.

I dekkshuset befinner det seg en salong med bord som kan heves og senkes – og brukes som spisebord eller kaffebord. På styrbord side, ved vindskjermen som er helt uten sprosser, befinner det seg en imponerende førerplass samt et sete til den som er så heldig å få sitte ved siden av skipperen. Skipperen har full kontroll med båten ved hjelp av spaker som er montert på konsoller på hver side av førersete og han har oversikt over tilstanden til motorene og systemene ombord på skjermene bakt inn i en «kasse» i karbon. Skjermene kan selvsagt konfigureres på forskjellige måter, blant annet for å kunne vise kart og navigasjonsdata.

VINGEDESIGN: Vingene som forbinder skansekledningen med taket har ingen praktisk funksjon. (1 / 5)

Hydraulisk plattform

Et system som automatisk optimaliserer trimmingen av drev og trimplan er standard. Liker du ikke automatikken, kan systemet overstyres manuelt. Du kan også få båten med en joystick-løsning for manøvrering i trange havner. Da kobles motorene og en kraftig baugpropell sammen.

PRAKTISK: For å spare vekt er deler av badene i glassfiber. Foto: Pershing

Når du har lagt til kai, kan systemet holde båten stille ved kaikanten til du er ferdig med å fortøye. I maskinrommet er det avsatt plass til gyrostabilisatorer. Da blir det mindre rulling og andre ubehagelige bevegelser ombord når båten ligger stille. Under solsengen ute i cockpiten er det garasje til en Williams 345 Sportjet som sjøsettes via den hydraulisk hev- og senkbare badeplattformen.

Under dekk kan du få 7X i to forskjellige konfigurasjoner. En stor eierlugar midtskips og en VIP-lugar forut er identiske i begge løsningene. Byssa, som er plassert ved nedgangen fra salongen, har også sin faste plass, men du kan velge om du vil ha en dinette i tilknytning til byssa eller en ekstra lugar med to enkle køyer. Høyden mellom gulv og tak er minimum to meter over alt under dekk. Båten har også en mannskapslugar med en køye, bad og dusj. Denne lugaren kommer du til via en leider fra akterdekket.

Pershing har allerede sjøsatt sin første 7X. Verftet skal bruke den som demobåt, men om det er denne som blir stilt ut på båtmessene i Middelhavet til høsten vet vi ikke. Båten er lakket i en ny sølvfarge. Interiøret er pyntelig, lyst og moderne i en kombinasjon av hvitt og grått. Det er pent, og mange vil like det selv om det er en innredning uten nevneverdig særpreg.

Båt
pershing
Motor
Båt