+ mer
DEN STØRSTE: Sirena Marine startet i det små. 88-foteren tipper vi får følge av en yacht i løpet av året. Alle modellene til det tyrkiske verftet har de samme linjene. Foto: Jeff Brown

En flytende campignvogn

CANNES, FRANKRIKE: Sirena 88 er stor, klumpete, og designeren har nærmest  massakrerte det 24 meter lange skroget med motorsag.

Sirena 88 er 26,88 meter lang, men skroget kryper under grensen på 24 meter så du kan trygt stå til rors med fritidsskippersertifikat. 

Men du kan ikke skryte på deg at du eier en yacht. Kanskje er du glad for det når regningene kommer på forsikringer, havneleie og vedlikehold.

Dyr og fleksibel

Basisprisen for den 88 fot lange båten som er produsert i Tyrkia av Sirena Marine starter på 50 millioner kroner. Det er slettes ikke billig. Du får imidlertid en yacht med et fleksibelt skrog. Skroget og designen av eksteriøret har verftet tiltrodd German Frers. 

ØKONOMISK: Skroget er planende med en toppfart på 25 knop. Det er nok mest behagelig i litt lavere hastigheter. Foto: Jeff Brown

Vel, de stolte kanskje ikke 100 prosent på han, for skroget ble grundig testet i tank før verftet gikk i gang med å frese pluggen. Frers har hatt ansvaret for de mindre modellene til Sirena også. De tre modellens står i stil til hverandre. De er høye, ser ganske klumpete ut, har tilnærmet vertikal baug og har store, rektangulære vinduer. Stilen er moderne. 

Det er mange verft som har alternativer til Sirene 88 med de samme linjene. Princess har en ny modellrekke på trappene. X95 er den første. Den ser også ut som en flytende campingvogn. Azimut kommer med en 25-meter i Magellano-serien. Filosofien er den samme, men den italienske 25-meteren ser litt mer amerikanskinspirert ut. XP-serien til Numarien er et annet, tyrkisk alternativ.

SKJERMET: Den fremre delen av soldekket er beregnet som spiseplass og har også en stor bardisk. Foto: Jeff Brown

Med standardmotorene, som er to MAN-maskiner på 1.550 hester, gjør Sirena 88 25 knop når du legger sleiva i parketten. Hvis det ikke er for mye sjø, klarer båten seg fint i 25 knop. I grov sjø må du nok senke farten en del hvis det skal være komfortabelt om bord. Nøyer du deg med ni knop kan du kjøre 2.100 nautiske mil før tankmåleren begynner å nærme seg faretruende null. Det betyr at du har et forbruk på under fem liter per nautisk mil.

Valget er ditt

Tyrkerne er enklere å ha med å gjøre enn italienske, franske og engelske verft hvis du vil endre på noe. De store verftene har som regel to alternativer for innredningen og noen materialpaletter du kan velge mellom. Bestiller du en Sirena 88 kan du, så lenge det ikke skaper konflikter med de gigantiske vinduene i skroget og overbygget, innrede båten etter eget hode og du kan innenfor rimelighetens grenser velge materialer og farger som du liker.

STRUKKET UT: Det er god plass på soldekket som kan innredes på forskjellige måter. Foto: Jeff Brown

Den første båten Sirena gjorde ferdig og viste frem på slutten av 2019 hadde interiør designet av Cor D. Rover. Stilen under dekk er moderne og har skarpe kontraster mellom lyse tekstiler og paneler og innramminger i mørkt treverk. Det er ikke veldig minimalistisk, men da vi var om bord, ga interiøret oss et fornemt inntrykk. 

Privat svømmebasseng

STORE MØBLER: Dekkshuset er smalt og salongen en smule overmøblert. Men du kan få det som du vil. Foto: Jeff Brown

Standardinteriøret i Sirena 88 byr på en stor lugar som utnytter hele skrogbredden på det nedre dekket pluss en brukbar lugar og to lugarer som er ganske stusselige. De to små lugarene har enkle senger, lite skapplass og temmelig trange bad. Mellom den store lugaren og maskinrommet har verftet laget en mannskapslugar. Den har soveplass til tre personer i to lugarer, ett bad og noe som verftet kaller oppholdsrom.

EN STOR OG TRE SMÅ: Det nedre dekket har fire gjestelugarer. Foto: Jeff Brown

På hoveddekket er det eierlugaren som er mest imponerende. Den er ikke overdådig stor, men har masse glass som både gir overlys og utsikt til et lite svømmebasseng på fordekket. Hvis du bor i denne lugaren, har du utgang til svømmebassenget og kan ta et privat morgenbad.

Soldekket, som kan skjermes helt, kommer du til via en utvendig trapp fra akterdekket. Byggenummer en har en stor sittegruppe og bar pluss solsenger på soldekket. Soldekket fungerer også som flybridge. Skipperen har bare et par trinn opp fra styrehuset til førerposisjonen utvendig på toppen av yachten. Plassen i det innvendige førerhuset er ikke noe å skryte av, men står du til rors har du fri sikt og god kontroll med omgivelsene.

BALKONG: Eierlugaren er plassert forut på hoveddekket. Som standard leveres den med balkong på den ene siden. Foto: Jeff Brown

Motor
Båt