+ mer
«Atilla» Sanlorenzo Båt Yacht Foto: GUILLAUME PLISSON

«Attila» er en gigant i stål

«Attila» har stål skrog og aluminium overbygg. Under dekker er det brukt stål som kontrast til, og overgang mellom, forskjellige farger og materialer.

De færreste som bestiller en yacht som er 64 meter lang og 13,1 meter bred er «ferskinger». Argentineren som bestilte «Attila» hos Sanlorenzo visste meget godt hva han ville ha – og han regnet med å få det.

MEKTIG: Uansett hvor du seiler inn, vil du bli lagt merke til med «Atilla». Foto: GUILLAUME PLISSON

Åpen grill og vinkjeller

Argentineren solgte sin 46 meter lange 2012-modell i 2017. «Achille», som yachten het, ble lagt ut med en prislapp på 200 millioner kroner. Det var Sanlorenzo som hadde bygd yachten. «Attila» har helt sikker kostet minst tre ganger så mye som argentineren fikk for «Achille», men prisen er som vanlig hemmelig. Kjøperen har kanskje fått litt rabatt siden Sanlorenzo får lov å vise yachten frem. Om det blir på båtmessen i Monaco, er usikkert.

Kjøperen hadde noen spesielle ønsker som var med på å dra prisen opp. I forbindelse med spisebordet inne på hoveddekket ville han ha en kjempediger, åpen grill. Det betød at verftet måtte bruke stål som ville tåle varmen fra en brann og at det måtte installeres et avansert system for å fjerne røyk fra salongen. På det som kalles tankdekket, helt i bunnen av yachten, er det installert en temperert vinkjeller med plass til 500 flasker. Her har også mannskapet et rom de kan bruke til multimedia. Fryserommet og vaskeriet befinner seg også på tankdekket sammen med dieseltanker som rommer 160.000 liter. Dieseltankene forer to Caterpillar-motorer som gir yachten en toppfart på 17 knop.

UTSIKT: Fra denne lugaren ser man det meste. Foto: GUILLAUME PLISSON

Over tankdekket, i forskipet, bor mannskapet. De disponerer åtte lugarer. Skipperen har sin lugar i tilknytning til styrehuset på brodekket. Ombord i «Attila» er det totalt plass til et mannskap på 18 personer som tar hånd om yachten og sørger for at eieren og maksimalt ti gjester har det som plommen i egget og vel så det.

Tre spisestuer

Byssa befinner seg i den sammen seksjonen av yachten som mannskapslugarene. Maten fraktes med heis til den spiseplassen eieren velger å bruke. Han kan velge mellom ute på soldekket eller inne på brodekket og hoveddekket. Byssa og mannskapslugarene er forbundet med mannskapets forskjellige arbeidsplasser via to egne trappeløp.

MODERNE: «Atilla» viser et stramt formspråk. Foto: GUILLAUME PLISSON
SPESIELT: «Atilla» har mange unike detaljer. Foto: GUILLAUME PLISSON

Mellom maskinrommet og mannskapslugarene har «Attila» to store garasjer til lettbåter. Det er plass til lettbåter på over ti meter i begge garasjene. Det er god høyde i garasjene slik at eieren har plass til en lukket båt som kan frakte gjester til og fra yachten i dårlig vær. På det nedre dekket i hekken av yachten befinner det seg en stor strandklubb som kan åpnes opp mot sjøen på tre sider. Strandklubben som blant annet har trimutstyr, badstue og massasjerom er på snaut 80 kvadratmeter. Gjestene som vil bruke strandklubben, kommer ned til den via innvendige trapper fra akterdekket. Det er en ordning som ikke er så vanlig på en yacht i denne størrelsen.

GJESTER: «Atilla» har plass til mange gjester og sene kvelder. Foto: GUILLAUME PLISSON

Foruten en stor spisestue og en ikke like stor salong inneholder hoveddekket fem gjestelugarer. Den gjeveste, som du får hvis du regnes som VIP, ligger helt forut. Den utnytter så godt som hele skrogbredden til yachten og har store vindusflater med flott utsikt på begge sider.

Eget eierdekk

Skipperen råder grunnen i et stort styrehus på brodekket. I styrehuset er det også kontorplass. Skipperlugaren er plassert i tilknytning til styrehuset. Via-à-vis lugaren til skipperen er det et rom som eieren vil bruke som lekerom for barna. Det er ikke noe i veien for å gjøre rommet om til en lugar, men da blir ikke «Attila» en privat lyst-yacht men et lite skip med plass til 14 passasjerer. Det innebærer at yachten i så fall må oppgraderes på flere måter, blant annet sikkerhetsmessig.

Dekket mellom brodekket og soldekket kan argentineren i sin helhet disponere så godt som helt privat – hvis han vil. Det store soverommet er plassert slik at det har utsikt forover. Fra soverommet er det utgang til en privat uteplass med boblebad. Også herfra har eieren utsikt forover. Mellom soverommet og uteplassen på akterdekket er det en rommelig salong, et lite kontor og kabinetter som skjuler diverse tekniske installasjoner.

Størst – til nå

Velger eieren å privatisere toppdekket, betyr det at gjestene ikke har tilgang til soldekket helt på toppen av yachten. Det går bare trapper utvendig fra eierens akterdekk til soldekket. Et plaster på såret er at mannskapet kan utplassere både solsenger og andre møbler på fordekket som ved behov kan brukes som landingsplass for helikopter.

BEHAGELIG: En av salongene i «Atilla». Foto: GUILLAUME PLISSON

«Attilla» er den største yachten Sanlorenzo til nå har bygd. Den tekniske plattformen er utviklet av verftet og den kan, hvis en ny kjøper ønsker det, skaleres opp til 70 meter. Verftet er fleksibelt med hensyn til oppdelingen under dekk. Eieren velger selvsagt hva slags stil og materialer det skal være i interiøret. Kjøperen av «Attila» valgt å overlate detaljene til Francesco Paszkowski og Margherita Casprini. Han ga beskjed om at han ville ha mest mulig naturlige materialer, et interiør som ga følelsen av rommelighet og en lys og enkel stil uten nevneverdig krims-krams.

Motor
Båt
Nyheter