Mercury erstatter Evinrude

Frydenbø Marine sto uten motorleverandør da Evinrude la ned produksjonen. Nå erstattes Evinrude med Mercury.

NY PARTNER: Mercury overtar som nytt motormerke ombord i Frydenbø Marines båtprodukter Nordkapp Boats og Sting. Foto: Frydenbø Marine
Båt

Frydenbø-gruppen i Bergen velger Mercury som utenbordsmotor til sine båtmerker Nordkapp og Sting.

Beslutningen er tatt etter at Bombardier Recreational Products (BRP) valgte å legge ned produksjonen av Evinrude-påhengsmotorer ved fabrikken i Sturtevant, Wisconsin.

Avtalen er inngått med Mercury Marine, en avdeling i Brunswick Corporation. Den innebærer at Nordkapp og Sting skal selges med Mercury som preferert utenbordsmotor på hekken i fremtiden.

– Vi ønsket å finne en profesjonell samarbeidspartner med produkter som passer båtmerkene våre best, sier sjefen for Frydenbøs marinedivisjon, Hans Petter Slang.

GOD START: - Det har vært en svært god sesong så langt til tross for coronasituasjonen og verdensøkonomien, sier Frydenbø Marine-sjef Hans Petter Slang. Foto: Frydenbø Gruppen

De siste ukene har Frydenbø forhandlet med flere potensielle motorleverandører om alternative løsninger, men endte tilslutt opp med Mercury.

Bygger i Polen

Frydenbøs marinedivisjon selger Nordkapp og Sting-båtene, som produseres ved egen fabrikk i Polen. I tillegg distribuerer selskapet Zodiac i Norge og Sverige, Iron i Norge og Beneteau i Sverige.

For ett år siden kjøpte Frydenbø 80 prosent av aksjene Nordkapp Boats og styrket samarbeidet om produksjon og distribusjon av båter og motorer i Skandinavia.

Kjøpet inkluderte fabrikken Mirage i Polen, hvor Nordkapp- og Sting-båtene produseres. Med sine 250 ansatte er fabrikken en av de ledende båtprodusentene i Polen.

I 2012 overtok Frydenbø alle aksjene i Fische Marine.

Familieeid

Frydenbøs marinedivisjon er en del av det familieeide konsernet Frydenbø Group med engasjementer i bil, eiendom, industri og investering/innovasjon i tillegg til båter.

Det har vært en svært god sesong så langt på tross av situasjonen med corona og verdensøkonomien
Hans Petter Slang, Frydenbø Marine

Frydenbø Marine og datterselskapene omsatte samlet for cirka 475 millioner kroner i 2019, med et proforma driftsresultat på 5 millioner kroner. Nordkapp ble imidlertid ikke konsolidert inn siden overtagelsestidspunktet var juni i fjor.

– For 2020 venter vi samme omsetning som i fjor, men med et vesentlig bedre marginbilde. Det har vært en svært god sesong så langt på tross av situasjonen med corona og verdensøkonomien, sier Slang.

Frydenbø Group har 550 medarbeidere og omsatte i fjor for 3 milliarder kroner.

frydenbø marine
frydenbø group
hans petter slang
Mercury
evinrude
nordkapp boats
sting
Motor
Nyheter
Båt