Karbonbasert seilerfilosofi

Seilbåtentusiasten Espen Øksby vil gjerne bringe italiensk design til norske fjorder, og satser for fullt på A-Yachts fra i år.

LEKKER: Skroget er vakuumstøpt i karbonfiber, så skuta lekker sikkert ikke, men den er virkelig lekker å se på. Foto: A-Yachts
Båt

Navigare necesse est, vivere non est necesse, skal Pompeius ha uttalt i år 56 før Kristus, da han gikk i bulkfrakt med korn fra Afrika til Roma. Dette var lenge før Yr kom på banen med værvarsler, og de seilte inn i en storm av den typen som kan få selv garvede romere til å fundere over meningen med livet. Litt løst oversatt blir det til at «det å seile er nødvendig, men det er ikke nødvendig å leve.»

Wally

Fullt så dramatisk er det kanskje ikke for Espen Øksby, men at han er lidenskapelig opptatt av seilbåter og livet på sjøen hersker det liten tvil om. Dessuten må det være en viss stil over fartøyet, noe som tydeligvis har vært en sterkt medvirkende årsak til at han nå vil representere A-Yachts i Sverige, Danmark og Norge. I et intervju beskriver han båttypen som en «mini» Wally yacht, og legger stor vekt på designen.

Ninja-båt

Båtene refereres til som «daysailers», som et alternativ til daycruiser med motor. Michael Gilhofer skal ha hatt den originale ideen, og utviklet den sammen designerne Lorenzo Argento og Luca Brenta. 

NINJA: Spontan reaksjon på designen var «ninja-båt som forsvinner i vannets refleksjoner.» Foto: A-Yachts

Dagens to modeller er på henholdsvis 27 og 33 fot, og bærer tydelig preg av de stilrene linjene som begge designerne er kjent for. Av og til kan det være greit å samle litt spontane inntrykk når design skal vurderes. En nær kollega kastet et blikk på bildene og utbrøt: – Det ser ut som en ninja-båt, som forsvinner i refleksjonen i vannet. Slettes ikke noe dårlig beskrivelse.

Ferrari

På spørsmål om A-Yachts er å regne som italienske sportsbiler på vannet, svarer de at sammenligningen kan passe godt, med forbehold om tysk byggekvalitet. Verftet ligger ifølge produsenten i Østerrike, utenfor Salzburg, og selskapet ble grunnlagt i 2017. Hver båt bygges i henhold til kundenes spesifikasjoner, og de oppgir leveringstider på omtrent seks måneder for 27-foteren og ni måneder for 33-foteren. 

MINI-WALLY: Fra enkelte vinkler er det lett å se referansen til Wally Yachts, og for den som vil er det mulig å matche fargene til originalen. Foto: A-Yachts

Skroget er av karbonfiber, med muligheter for å tilpasse farger etter ønske. En båt skal ha blitt matchet med lakken til kundens Ferrari, mens en annen har benyttet fargekartet til Wally Yachts.

Holder teten

Nå som du har rundet ytterste merke og satt kursen for dreggfestet i artikkelen, har det vel dukket opp noen skyer merket budsjett og økonomi i horisonten. Ifølge importøren, starter A-27 i enkleste versjon på omtrent 90.000 euro, uten merverdiavgift. Om du tar to trinn på trefotsstigen og går for A-33 kan du gange med minst to.

A-Yachts har også vist frem noen tegninger til det som skal bli A-39 med mer plass under dekk, men prisene her er ikke klare. Analogien til heftige sportsbiler holder vann på flere måter. Det er lagt stor vekt på at båtene skal kunne holde teten i det selskapet refererer til som fredagsregattaer, på grunn av lav vekt og minimalistisk utrustning under dekk. Det er noen langsgående køyer og en et lite toalett borte ved mastefoten, men A-27 fremstår som en seilemaskin. A-33 har noe mer å by på, men noen familiecruiser er det ikke.

Elektrisk

Derimot skal selve seileopplevelsen veie opp for eventuelle klagemål på komforten. Produsenten oppgir at begge båtene er tilrettelagt for at en person kan håndtere den. Elektriske og hydrauliske hjelpemidler skal lette på oppgavene, og riggen har visstnok den beste utformingen med tanke på utnyttelse av seilareal i denne klassen. 

BLYG: Det gjelder å ikke være spesielt blyg, dersom du plutselig får en rammeavtale under seilasen. (1 / 3)

Dersom været skulle begynne å ligne en gresk tragedie, kan det være fordelaktig at båtene utstyres med enten elektrisk motor, eller noe som går på diesel eller bensin i henhold til ønske fra kunden. Akslingen er fastmontert, med sammenleggbar propell for raskt å kunne gå over til motordrift. Før du ankrer opp, kan det være greit å ta med seg at A-27 har dyptgående 1,75 meter, mens A-33 stikker 2,20 under overflaten.

Filosofi

A-Yachts passer kanskje ikke for alle, men skal være lette å håndtere også for nybegynnere. På spørsmål om hvem som skal kjøpe båten, svarer Øksby at den typiske kjøperen nok er en person som elsker seiling, og som enkelt ønsker å komme ut alene uten mannskap og styr. Han slenger på at kundene typisk vil være interessert i design, finish og ytelse. Og for dem som måtte ønske det, vil importøren by på opplæring og kurs. 

KOMBILØSNING: Noen ganger er det all right, sang Odd Børretzen, og på enkelte dager kan det gå an å kombinere behovet for å seile, med behovet for å leve. Foto: A-Yachts

Foreløpig må man regne inn en liten tur til Østerrike for å befare skuta, men importøren melder at de har noen bestillinger på gang fra Skandinavia, og regner med å ha demobåter på norsk kjøl neste sommer. 

Bortsett fra å sikre budsjettet, bør man kanskje filosofere litt over Pompeius bevingede ord. Hvis det viktigste er å seile, passer nok en lav og linjelekker båt fra A-Yachts fint. Men hvis du regner med at det mønstrer på mannskap og passasjerer som forventer å leve med en viss grad av komfort om bord, kan det lønne seg å gjøre søket litt bredere.

SPORTSSEILBÅT: Flat og bred, med lav cockpit og høy seilføring. A-33 er først og fremst en båt for dem som liker å seile, og helst et stykke foran alle andre som seiler i samme retning. Foto: A-Yachts
Motor
Båt