Unik 13 meter lang trebåt

Du kan kjøpe en masseprodusert båt, men det er morsommere å skape en unik farkost.

LAV PROFIL: WB 40 Classic bygges bare på bestilling. Du kan låne litt fra denne båten og skape en helt unik båt etter ditt eget hode som Wooden Boats bygger for deg. Foto: Wooden Boats
Båt

WB 40 Classic er snaut 13 meter lang og akkurat fire meter bred. Det finnes dusinvis av båter å velge mellom i denne størrelsen. Så godt som alle lages av store og små produsenter som støper båtene i glassfiber. For å støpe i glassfiber trenger du former til skrog, dekk og det meste av innredningen. For å lage en form må du ha en plugg og for å lage en plugg trenger du konstruksjonstegninger.

Mulig å bygge individuelt

Å lage pluggene og formene er dyrt. For at ikke båten du bygger skal bli uspiselig dyr må du produsere og selge mange som er dønn like. Du selger en dusinvare som helst bør skille seg fordelaktig ut fra andre som prøver å selge sine dusinvarer.

DYP V-FORM: De to dieselmotorene er koblet til vannjet. Toppfarten ligger på 40 knop. En dyp V-bunn gir gode sjøegenskaper Foto: Wooden Boats

En båt er teknisk sett mindre komplisert og normalt mye større enn en bil. Det stilles krav til deg som båtprodusent. Båten du bygger må tilfredsstille en del minimumskrav, men de er ikke så rigorøse som kravene som stilles til en bil. Derfor er det mulig å bygge en enkelt båt som er helt spesiell og individuell.

Skal du gjøre det, uten å svi skjorta av deg må du bruke en jigg – et slag stativ som former båten og feste tynne lag med finer til stativet med stifter og lim. Når du har fått et tynt skall kan du klinke til med flere lag finer eller karbon eller andre komposittmaterialer. Det var denne metoden Wooden Boats brukte da de laget WB 40 Classic. Den er arbeidskrevende, men Wooden Boats slapp å lage en former. I land med lave lønninger, som for eksempel Tyrkia, bygges det mange båter og yachter med denne metoden.

Lettbygd med vannjet

Marco Arnaboldi som står bak Wooden Boats er konstruktøren som ble båtbygger. Han og faren startet AB Yachts sammen. Dette verftet hadde to spesialiteter – lettbygde, vakuumstøpte båter og yachter i avanserte komposittmaterialer og vannjet. Fipa Group som kjøpte AB Yachts holder fortsatt fast på den samme filosofien.

Tekniske data

Merke og modellLengdeVektMotorFremdriftToppfart
WB40 Classic12,95 meter8.500 kilo2 x 420 hkVannjet40 knop
Azimut Verve 4012,97 meter11.500 kilo3 x 350 hkUtenbordsm41 knop
Delta 40 SW13,10 meter6.700 kilo2 x 320 hkAksel40 knop

Vil du ha noe helt spesielt, som WB 40 Classic, kan du henvende deg til Marco Arnaboldi. Han konstruerer båten og anbefaler en designer som kan forme det som er over vannlinjen. Hvis du vil, bygger Arnaboldi også for deg.

WB 40 Classic er linje og materialmessig et sammensurium av en klassisk, retro motorbåt, amerikansk dollarglis fra 1950-tallet og en moderne skjærgårdsjeep med «omvendt» baug. Formen er både elegant og klumpete. Cockpiten har en innredning som likner veldig på det du finner i åpne amerikanske båter. Bak førerbenken er det en diger konsoll som inneholder en komplett bysse. Dashbordet er overstrødd med knapper.

PLASS TIL 14 PERSONER: I cocpiten er det en stor bysseseksjon. Under dekk er det ett soverom og bad. Foto: Wooden Boats

Skal du lage mat, må du gjøre det i cockpiten. Under dekk er det ikke annet enn et soverom og bad med separat dusj.

WB 40 er en ganske lett båt. Det gjør at de to dieselmotorene fra Yanmar med 420 hester får båten opp i 40 knop. Motorene er koblet til vannjet. Vannjet har mange fordeler. Selve aggregatene er teknisk ukompliserte, solide og krever minimalt med vedlikehold. Du har ikke propeller eller drev som stikker ned under bunnen av båten og tar skade hvis du kjører på grunn. Og vannjet er effektivt i lette båter med høy toppfart.

Motor
Båt