Veslevoksen yacht på 41 meter
41 meter lange “Rüya” har like stort innvendig volum som de 49,99 meter lange yachtene andre verft leverer.
Lengde og volum koster penger. Basert på vår tommelfingerregel koster en 40 meter rundt 200 millioner kroner og en 50 meter noe over 300 millioner kroner. Vurderer du en 60 meter lang yacht, må du ut med minst en halv milliard kroner.
Mye for pengene
“Rüya” er bygd i glassfiber av det tyrkiske verftet Alia. Utviklingen og byggingen av former er dyrt, men verftet har nok kalkulert inn at de kan bygge et par yachter til basert på det samme settet med former. Tyrkisk verft underbyr jevnt over europeiske. Derfor tror vi at “Rüya” har kostet eieren snaut 200 millioner kroner.
Vi vil ikke påstå at eieren har fått verdens mest elegante yacht, men han har fått mye plass for pengene. Sorgiovanni Designs hadde vel nærmest en umulig oppgave da de satte seg ved datamaskinene for å pensle ut linjene til yachten. De hadde fått klar beskjed om at yachten skulle ha fire gjestelugarer, en stor eierlugar og plass til et mannskap på ni personer. Det måtte være plass til et stort spisebord og solstoler på soldekket, strandklubb i hekken og garasje til en lettbåt på cirka fem meter. Eieren ville også at skipperen skulle ha en fin arbeidsplass inkludert eget kontor og luftig lugar og at mannskapet skulle ha et rom de kunne slappe av i når de ikke var på jobb.
Ikke noe angst
Bredden på ni meter, smale passasjer langs overbygget og tre dekk pluss soldekk som nesten overlapper hverandre gir yachten et bastant og veslevoksent preg. Under soldekket, som er på nesten 100 kvadratmeter, befinner styrehuset seg tilknyttet en rommelig skipperlugar og kontor. Eieren og gjestene disponerer en salong med stor TV-skjerm og plass i friluft på dekket. Her kan mannskapet servere mat som kommer fra byssa på hoveddekket via heis og klargjøres i et ganske stort og praktisk pantry. Salongen på hoveddekket er åpen og har plass til spisebord inne. Uteplassen på hoveddekket er begrenset. Strandklubben er heller ikke stor. Det kommer av at lettbåten har plass på tvers i en garasje i akterkant av motorrommet med luke mot vannet på babord side. Eierlugaren forut på hoveddekket er bred og sengen opptar stor plass. I forkant av soverommet har eieren et rommelig bad.
Det var en tyrker som bestilte yachten hos Alia. Han la ikke bare klare føringer på oppdelingen og volumet til yachten, han bestemte i stor grad også hvordan interiøret skulle være. Det er brukt en blanding av naturfarget bambus dandert i forskjellige mønstre, bleket eik og mørk wenge i interiøret. Det gir yachten et lunt preg, men veldig moderne er ikke interiøret.
I maskinrommet til skroget, som det anerkjente, nederlandske konstruksjonsfirma Van Oossanen har utviklet, befinner det seg to Caterpillar-motorer hver med en effekt på 1.000 hester. De gir yachten en toppfart på 14 knop. Med en fornuftig fart, har yachten tanker som gjør det mulig å krysse Atlanterhavet uten noen som helst fare for rekkeviddeangst.