Drosje eller lettbåt

Mange store yachter har det som kalles en limo-tender. Den lave, uvanlige formen er hentet fra Venezia.

KOMBINERER DIESEL OG BATTERI: På kanalene i byen kan drosjebåten kjøres på strø fra en batteribank. Det gjør at Venezia blir litt mindre forurenset.
Båt

Venezia var på topp som innflytelsesrik, europeisk stormakt på 1400-tallet. Store og små kanaler ble bygd etter som byen bredde seg ut. Transportbehovet ble dekket med forurensningsfrie robåter og gondoler som ikke lagde bølger.

PASSER I GARASJEN: Den lave formen gjør at mange yachteiere velger «Venezia-formen» som tender fordi den får plass i en garasje med begrenset høyde.

Buss og taxi på kanalene

Båter drevet med små dampmaskiner var de første motorbåtene som ble tatt i bruk. Systemet med «busslinjer» på kanalene kalles fortsatt Vaporetti.

Motorscafi er mindre motorbåter med plass til maks 12 personer. De fungerer som byens taxier. Antallet med Motorscafi er regulert til 300 og det er fartsbegrensninger – som i liten grad overholdes. Bølgene fra motorbåter og busser «undergraver» byen og eksos og oljesøl forurenser vannet.

LUKSURIØS: Det er dyrt å ta taxi i Venezia, men mange av båtene som brukes har en påkostet og behagelig innredning.

Motorscafi er lave slik at de kommer under broene som krysser mange kanaler. Føreren sitter helt foran og passasjerene i en salong med tak over. Formen er perfekt også for en lettbåt til en yacht. Den har som regel garasje med begrenset høyde og mannskapet skal helst ikke ha noe med passasjerene å gjøre. Verft over hele verden har spesialisert seg på å bygge det som kalles limo-tendere.

Venezia som testbane

Som et eksperiment og for å prøve å løse noen av problemene motorscafiene skaper i Venezia utviklet Nuvolari Lenard en spesiell båt beregnet både som taxi og tender. Prototypen ble bygd i Venezia og testet i byen et år.

SKYVETAK: Takluken gjør det enklere å komme ombord og ned i salongen.

Mange motorfabrikanter bruker også Venezia for å teste nye løsninger. En motorscafi går nær sagt døgnet rundt og fremdriftssystemet får kjørt seg på trange kanaler og med mange start og stopp. Det spesielle med Nuvolari Lenard sin båt er at den har en hybridmotorløsning med en kombinasjon av diesel- og batteridrift.

– En motorscafi brukes også i som transportmiddel til å fra Marco Polo-flyplassen. Det krever høy fart. Dagens batterier har for liten kapasitet. Derfor har båten en dieselmotor. Den lader batteriene slik at båten kan kjøre elektrisk i lav fart på kanalene, forklarer Dan Lenard.

Han erkjenner at diesel-hybrid ikke er optimalt. Håpet er at det etter hvert kommer tekniske og logistiske løsninger som gjør at fremtidige motorscafi kan fôres med hydrogen.

venezia
Båt
finansavisen motor
Motor
Båt
Nyheter