+ mer
MODERNE OG ELEGANT: Otam 70 HT bygges bare på bestilling. Det, lave sportslige skroget rommer tre lugarer og bysse. Foto: Otam

Drag over linjene på 80 fot

Otam hentet inn designhjelp. Endelig. Resultatet ble en ny muskelbåt som ser like heftig ut som den er.

Amerikanerne er ekspert på muskelbåter, men det er ikke til å komme forbi at en god del av modellene som ser horribelt muskuløse ut bare er helt vanlig båter med design som er pumpet med anabole steroider.

Rekord basis

Otam har fart og muskler i blodet. Gianfranco Zanoni,som er sjef for det lille verftet, kjørte mange, lange offshoreløp med legenden Fabio Buzzi. Båtene de brukte gikk styggfort, hadde skrog som tålte høy fart i grov sjø og mye juling. Riktignok kom de ikke alltid i mål. Hverken motorene eller drevene de brukte tålte like mye som båten.

Skrogene Fabio Buzzi hadde konstruert for å kjøre det som kalles endurance var og er basisen til noen av Otams modeller. Den 80-fots modellen verftet har hatt størst suksess med ble tuftet på FB Design 80 Record. Båten ble konstruert tidlig på 2000-tallet. Med 80 Record brukte Hannes Bohinc 63 timer fra Monte Carlo til London. Chris Strickland slettet rekorden noen år senere med en 30 fot lang Scorpion RIB.

FINE DETALJER OG MYKE LINJER: Så godt som hele båten bygges i avanserte komposittmaterialer. Solsengen skjuler en liten garasje til lettbåten. Foto: Otam

Holder på DNA

80-foteren er solid og har et bra skrog. Problemet er at Otam, selv etter mange forsøk, ikke har fått båten til å se vakker og elegant ut. De har pyntet på detaljer i dekket og overbygget. Otam 80 har harmoniske linjer, men de er preget av tidens tann.

70-foteren som verftet har under bygging er en helstøpt 2020-modell. Skroget er nytt, men konstruktøren Umberto Tagliavini har behold det som er bra på alle modellene til Otam. Otam 70 HT har ikke est ut i høyden eller bredden for at det skulle bli mest mulig plass om bord. Ved akterspeilet er V-formen 21 grader. De fleste planende båtene i denne størrelsen som er beregnet på turbruk og har en toppfart på cirka 30 knop, har en V-form på rundt 15 grader. En skarpere bunn gjør at båten går mykere i sjøen.

50 KNOP: To motorer på 2.000 hester koblet til overflatedrev gir 70-foteren en toppfart på 50 knop. Den skal leveres i 2021. Foto: Otam

Eksteriøret er designet av noen som kaller seg BG Design Firm. Firmaet er for oss ukjent, men de kan tydeligvis sine saker. Den nye modellen har Otams lave profil. Linjene er strukket ut fra en ikke alt for aggressiv baug via et langt dekk til et lite og elegant dekkshus. BG Design sier de har latt seg inspirere av moderne fly og sportsbiler og båten minner litt om en avansert kabriolet med en flycockpit.

Lukter på 60 knop

I tillegg til at det overordnete inntrykket er harmonisk, har båten en del detaljer som gir den særpreg. I dekket er det åpninger på begge sider og under vindskjermen. Åpningene er ikke til pynt. De sørger for at motorene får den luften de trenger for å puste ubesværet og for at det ikke blir for varmt i motorrommet. Luften fra motorrommet ventileres ut gjennom gitteråpninger på siden av skroget og på sidene av badeplattformen. Taket er formstøpt og utstyrt med en spoiler som skal redusere turbulens i cockpiten.

SKJULTE LUFTINNTAK: Åpninger i dekk skaffer motorrommet nok luft. Spoileren på taket skal redusere turbulens i cockpiten. Foto: Otam

Den første båten i 70 HT-serien er solgt og kunden bestemte hvordan cockpiten skulle være. Han ville ha en «pall» med solseng på toppen for å få en garasje til en liten lettbåt. Innredningen i cockpiten er enkel med sitteplasser til mange personer. Under dekk har båten lugarer, lukket bysse og helt fremme i baugen er det plass til et mannskap på to personer.

– Den neste båten vi skal bygge får et lavt, åpent akterdekk med en konvensjonell salongsittegruppe, sier salgssjefen til verftet Matteo Belardinelli.

Hvordan løsningen blir under dekk vil han ikke gå inn på, men han røper at verftet sjekker og kalkulerer om det er mulig å utstyre båten med større motorer. Den første båten får 2 x 2.000 hester. Motorene blir koblet til Arneson- drev som har spesiallagete propeller fra Rolla. Toppfarten er estimert til 50 knop.

Motor
Båt