+ mer
MYE VOLUM FOR PENGENE: Princess X95 koster cirka 80 millioner kroner. Tre dekk gir plass til alt du har behov for.

Princess X95 står for noe helt nytt

Princess X95 er noe helt nytt fra det engelske verftet. Etter et par år med nitid planlegging har den første båten vært på sin jomfrutur.

Da han begynte, ville den nye sjefen for verftet Anthony Sheriff, også kjent som sjef for McLaren, ha noe helt nytt. Sheriff trengt ikke så veldig mye kreativitet for å skjønne at Princess nok var en smule bakpå i forhold til konkurrentene. De fleste store verftene har hatt «bollete» volumyachter og -båter på programmet i flere år.

NYTT SKROG OG ITALIENSK DESIGN: X95 har en marsjfart på 16 knop og bruker 20 prosent mindre diesel enn M30, som er omtrent like stor. Pininfarina har hjulpet til med designen.

Hyttealternativ

Kundene vil ha volum – både ute og inne. Soverommene skal ha ståhøyde, god plass og utsikt. Helst bør hver lugar ha eget bad. Du skal ha spiseplass i friluft og under tak. I båten kaller vi kjøkkenet for bysse, men byssa bør ha samme standard som hjemme og kanskje være like stor også. En TV-stue er ikke så dumt, og trimrom trenger du kanskje også.

SOLDEKK OG SALONG: Det øvre dekket har en åpen og en lukket avdeling. Dekket er nesten like langt som båten.

En båt eller en yacht kan være et godt substitutt for en hytte med strandlinje. Riktignok er nok ikke en båt eller en yacht en like god investering, men du er fleksibel. En sommer kan du cruise øst i Middelhavet. Den neste vest i Middelhavet og så legger du kanskje ut på en opplevelsestur til Svalbard og Grønland.

Lystbåt med effektivt skrog

Princess X95 er 29,1 meter lang. Ved hjelp av diverse triks omtrent i vannlinjen klarte teamet til Bernhard Olesinski å krympe den offisielle lengden til 23,95 meter.

ÅPEN LØSNING: Du ser fra hekken til baugen på hoveddekket med spiseplass og kjøkken plassert forut.

X95 er en lystbåt og ikke en yacht. En av utfordringene til Olesinski og Pininfarina, som har hjulpet til med stylingen, var at X95 med tid og stunder skal klones med Y95. Y95 får det mer tradisjonelle yachtpreget til Princess, men denne modellen vil dele skrog og teknisk plattform med X95. Det voldsomme volumet over vannlinjen sammen med en temmelig butt baug var også et problem i forhold til sjøegenskaper og stabilitet. 

Konstruktørene brukte alt de hadde av datasimuleringsverktøy for å forsikre seg om at båten ville oppføre seg bra i sjøen. For å være på den sikre siden ble båten tanktestet før verftet startet med formene. Princess kan bygge ni X95 i året – hvis kundene tenner på konseptet.

ROMMELIG SOVEROM: Du kan få båten med fire lugarer og en stor eierlugar på hoveddekket.

Konstruktørene har, ifølge Princess, klart å lage et supereffektivt skrog. X95 har dimensjoner som er omtrent identiske med M30, verftets tradisjonelle 30-meter. X95 har 1.400 hester mindre enn M30, men nykommeren går allikevel like fort. Begge modellene har en toppfart på cirka 23 knop. På marsjfart, rundt 16 knop, sparer du omtrent 20 prosent drivstoff hvis du går for X95 istedenfor M30.

Valgets kval

At den offisielle lengden ikke er mer enn 23,95 meter er et godt salgsargument. Lystbåter er billigere i drift enn yachter. Har du fritidsskippersertifikat, kan du selv stå til rors, men uansett får du en mannskapslugar i hekken på kjøpet.

Verftet har sammen med Olesinskis eksperter utviklet ni forskjellige interiørløsninger som du kan velge mellom – tre på hvert av de tre dekkene. På det nedre dekket kan du få en krympet mannskapslugar og plass til en strandklubb.

FLYTENDE LINJER: Designerne har prøvd å tilpasse interiøret til båtens buete linjer. Det er trapp fra salongen til soldekket.

De fire gjestelugarene kan ha forskjellige løsninger med hensyn til plassering av senger og innredning. Velger du basisløsningen på hoveddekket med en stor spisestue kombinert med bysse forut, går du glipp av eierlugaren på det samme stedet og må ta til takke med den store lugaren på det nedre dekket som utnyttere hele skrogbredden på 6,77 meter. Med eierlugaren på hoveddekket får du en lukket bysse hvor mannskapet uforstyrret kan tilberede det du har bestemt deg for å spise og drikke.

Hvis du vil ha en rommelig spiseplass i friluft, kan du få det på soldekket. Det er nesten like langt som hele båten og har en lukket salong i kombinasjon med førerplassen. I forkant av dekksalongen og førerplassen har du en rommelig solplass som eventuelt kan utstyres med boblebad.

FLEKSIBELT: Du kan velge mellom tre alternative løsninger på hvert dekk. På hoveddekket kan du få soverom eller spiseplass og kjøkken forut. (1 / 2)

Ikke for A4

Princess designere fikk hjelp fra ekspertene til Pininfarina med å designe et eksteriør som i størst mulig grad skulle kamuflere høyden og volumet og samtidig gi båten en moderne og elegant form. 

Vi synes linjene flyter fint. X95 er så absolutt en båt med særpreg. Den litt underlige baugen er på en måte båtens signatur. Vi har sett den på noen andre modeller også, blant annet «Ocean Emerald», designet av Norman Foster. Ocean Emerald er imidlertid langt mer futuristisk enn Princess X95.

KRYMPES: Til neste år får X95 følge av en modell basert på det samme konseptet som er 80 fot lang.

Princess X95 holder seg på sett og vis innenfor den malen som Francesco Guide skapte med Arcadia. Guide har også vært med på å utvikle Extra-modellene til det italienske verftet ISA. Selv om det er ganske store forskjeller mellom Princess X95, Arcadia 85, ISA Extra 86 og for den saken skyld også Sanlorenzo SX88, vil vi tro dette er båter som appellerer til de samme kundene – de som tenker litt utenfor boksen og leter etter gode løsninger som passer kanskje litt spesielle ønsker og behov.

Motor
Båt