+ mer
KONSERVATIV: Ferretti lefler ikke med moderne styling som rett baug og aggressiv profil. Båtene til det italienske verftet skal ha appell over hele verden.

Fornuftig, elegant og beskjeden

Ferretti 500 er B-klasset. Det begrenser bruksområdet, men er det godvær kan du utmerket godt krysse Skagerrak med 50-foteren.

Alle som bygger båter må følge EUs direktiver og de detaljerte, tekniske standardene som støtter opp under direktivene. Blant annet skal verftet plassere båten i en av fire konstruksjonskategorier. A betyr havgående uansett vær og vind. D er for båter som bare kan brukes i beskyttede farvann hvor bølgene ikke blir mer enn 0,3 meter høye.

Nok med båtførerbevis

FLEKSIBEL: På akterdekket kan du slappe av eller invitere venner og familie på middag.

CE-merkingen i kategorier er ingen godkjenning, men verftene må kunne stå inne for at båten tåler det de lover. Tidligere florerte det med mindre båter som ble A-klassifisert. Nå virker det som de aller fleste verftene er blitt litt mer edruelige. De fleste 50-foterne er i dag plassert i konstruksjonskategori B, men langt fra alle oppgir dette i sine spesifikasjoner. Det gjelder også renommerte produsenter som Princess, Azimut og Sunseeker.

Ferretti 500 er, sett fra Ferrettis ståsted, en innstegsmodell. Det er en modell verftet bruker for å kapre nye kunder som forhåpentligvis blir lojale og kjøper større båter etter hvert

Ferretti 500 er, sett fra Ferrettis ståsted, en innstegsmodell. Det er en modell verftet bruker for å kapre nye kunder som forhåpentligvis blir lojale og kjøper større båter etter hvert. Båten er 15,33 meter lang, men med en skroglengde på 13,85 meter kryper den godt under grensen for fritidsskippereksamen. Har du båtførerbevis, kan du stå til rors og har du en familie som er villig til å ta i et tak når du legger til og går fra land, trenger du ikke mannskap. Med to motorer er det rimelig enkelt å manøvrere båten. Er du usikker, kan du eventuelt installere baugpropell.

STOR SOLSENG: Førerplassen er på babord side. Det er uvanlig. På flybridgen er det en liten bysseseksjon i tillegg til mange sitteplasser. Foto: Ferretti

Bra bysseplassering

Standardmotorene som Ferretti tilbyr, er levert av Cummins. Hver motor yter 550 hester. Det er nok til å få båten opp i 30 knop. Marsjfarten har verftet estimert til 25 knop. Holder du 25 knop har du en rekkevidde på 200 nautiske mil.

Ferretti har ikke funnet på noe som er veldig smart eller revolusjonerende når det gjelder løsningen og oppdelingen under dekk. Byssa er plassert i salongen ved bakveggen ut mot akterdekket. Vinduet mellom salongen og akterdekket kan vippes opp slik at det er enkelt å servere gjestene hvis du vil spise ute. Byssas plassering gjør den også sosial. Den som lager mat, har god kontakt med alle som befinner seg i salongen. Den eneste ulempen med byssa er at den ikke har veldig mye skap- eller benkeplass.

TO STILER: Du har valget mellom to forskjellige material- og fargepaletter under dekk. Eierlugaren har god plass og stort bad. (1 / 4)

Noen valg

Fra salongen snor det seg en trapp ned i båten. Her har du to valg – to eller tre lugarer. Velger du to lugarer får begge lugarene store bad. Velger du en lugar til, blir det trangere på badene, lugaren forut krymper ganske mye og rommet hvor du kan ha vaskemaskin og tørketrommel forsvinner.

TO ELLER TRE: Velger du bare to lugarer, blir det god plass forut. Foto: Ferretti

Det er noen andre valg du også står overfor, som for eksempel om du vil ha installert en gyrostabilisator. Den gjør at båten ligger stille når du vil at den skal ligge stille. Sitter du på flybridgen og det er litt bølger i havna, blir det ganske store bevegelser på toppen av båten. Stabilisatoren installeres i motorrommet og du kan enkelt skru den av og på. Vil du at badeplattformen skal kunne heves og senkes, må du krysse av for denne opsjonen også.

LANG FLYBRIDGE: Styrmann har eget sete både på flybridgen og under dekk.

Ferretti har gjort det enkelt for deg å velge farger og materialer. Båten kommer i to versjoner. Klassisk har elementer av tradisjonell båtinnredning med mørkt treverk, lakkert og ikke lakkert, og trekk og stoffer i beige og brunt. Contemporary er tidsriktig med lysere farger uten at stilen blir utpreget moderne. Ut ifra de tegningene vi har fått virker den tidsriktige stilen litt for blass på oss. 

LUGAR ELLER GARASJE: Akter kan du få en liten lugar med en seng. Vil du ha badeplattform som kan heves og senkes må du bestille det ekstra.

Konservativ styling

Ferretti har egne eksperter som har utviklet og beregnet skroget og de tekniske løsningene. Eksteriørlinjene er overlatt til Flippo Salvetti. Linjeføringen er konservativ. Bortsett fra store vinduer i skrogsidene og en flybridge som er trukket nesten helt til hekken, er det ikke så mye som indikerer at Ferretti 500 er en ny 2020-modell.

Det er nok en bevisst strategi fra produktkomiteen til Ferretti. I verftsgruppen er Pershing rebellen, Riva feinschmecker, CRN tar seg av yachtene og Mochi representerer nostalgien. Båtene til Ferretti skal være trygg kvalitet med moderne løsninger og utstyr.

Motor
Båt