+ mer
LEKRE LINJER: Riva 90 Argo er en båt som har harmoniske og moderne linjer. Du kan velge farge og stabilisatorer er standard. Foto: Riva

Riva 90 ruver i høyden

CANNES, REANKRIKE: Riva tok for noen år siden spranget fra sportsbåter til flybridge-modeller. Etter et riv er det blitt sving på sakene.

Alle modellene som Riva har i produksjon, er designet av Mauro Micheli og Sergio Beretta. De to har sammen skapt mange herlige Riva-modeller opp gjennom årene. Sportsbåter som Rivarama og Aquarama, har de ubetinget draget på. Da Riva kom med sin første store modell med flybridge, 100-foteren Corsaro, minnet den veldig om en tradisjonell Sanlorenzo-modell som var jazzet opp med nye farger.

EGEN OPPHOLDSPLASS: Brede passasjer gjør det lett å bevege seg mellom for- og akterdekket. Eieren har egen dør til plassen på fordekket. Foto: Riva

Argo, 90-foteren som ble introdusert høsten 2019, er i våre øyne langt mer vellykket. Den er kanskje ikke vakker, men har harmoniske proporsjoner og moderne linjer. For å skape mest mulig plass og rom om bord har Micheli og Beretta bygd i høyden. Argo har to fulle etasjer med en høyde mellom gulv og tak på over 2,1 meter og den har en flybridge som er trukket helt ut til hekken. Designerne har valgt et stramt, moderne formspråk og fått fin flyt i linjer og vinkler. Store, sotete vindusflater harmonerer fint med det sølvfargete skroget og det sorte taket på flybridgen. Taket er fint integrert med resten av overbygget og ser ikke ut som en påklistret «hatt». Båten ser stilig og elegant ut når den ligger stille. Når den suser frem i 30 knop med en del av skroget over vannet, fremstår det tydeligere at design-duoen har bygd i høyden.

Minus 4,5 meter

På papiret oppgir alltid produsentene totallengden. De juger i og for seg ikke på seg at båten eller yachten er større enn det den er. Lengden måles etter ISO-standarden 8666. De fleste oppgir to mål – totallengde og skroglengde. Totallengden tar seg godt ut på papiret. Riva Argo er 90 fot. Det virker som en yacht. Skroglengden, som er avgjørende for tekniske krav til konstruksjon, bygging, utstyr og skipperens kvalifikasjoner, er 78 fot. Forskjellen på totallengde og skroglegde er i dette tilfelle 4,5 meter. Det tror vi må være ny rekord. 90-foteren er en lystbåt og du trenger ikke å fylle opp mannskapslugarene, med fire køyer, med en skipper. Har du fritidsskippereksamen kan du selv stå til rors og håpe på at de som er om bord hjelper deg med tauverk og fendere, vasker og pusser og tar sin tørn i byssa.

GLASS: Flybridgen er på nesten 50 kvadratmeter. Det er et glassfelt i taket over den fremre delen. Foto: Riva

Mesterlig forkledning

Riva 90 Argo er 6,5 meter bred. Beregnet med konservativ hoderegning er det rundt 25 kvadratmeter «boflate» i to etasjer som fordunster i overgangen fra total til skrog. Riva har på en mesterlig måte klart å skjule noe av tapet med en innredning i klassisk Riva-stil. Det er hverken for mye eller for lite luksus. Innredningen har et solid og sobert preg. Den engelske valnøtten som er brukt i panelene er elegant og matcher grått interiør og brunt skinn. Takene er sorte og blanke og det er brukt mye rustfritt stål som også reflekterer lys og gir en form for speileffekt. Vil du ha det mer stæsji eller mer fargerikt, må du ta med deg din egen stæsj og bytte ut tekstilene.

Trange servicefasiliteter

Et annet kunstgrep for at du skal få mest mulig plass å boltre deg på, er å renonsere på serviceområdene om bord. Førerhuset som er plassert på en mellometasje er ikke stort større enn den boden entreprenørene tvinges til å bygge inn i alle nye leiligheter. Byssa hadde vært fin på en hybel. Kokken skal være godt strukturert og ha gjort grundig forarbeid for å kunne klare å servere en delikat, varm tre-retters til åtte personer. Et potensielt mannskap på fire personer deler på to minimalistiske lugarer med køyesenger, men de har et ganske brukbart oppholdsrom. Fra oppholdsrommet går det trapp opp til bysse og derfra kan skipperen sno seg opp i styrehuset. Gjestene ser bare mannskapet når de blir traktert eller båten skal legge til kai.

UTEKJØKKEN: Det er både spiseplass og en bysseseksjon på flybridgen. (1 / 5)

Imponerende volum

Resultatet av en høy båt og trange mannskapsfasiliteter er imponerende. Uteplassen på akterdekket er på 30 kvadratmeter, salongen og spiseplassen på hoveddekket har et areal på 40 kvadratmeter, VIP-lugaren er på 20 kvadratmeter og flybridgen på 46 kvadratmeter. I garasjen er det plass til en lettbåt med vannjet som er nesten fire meter lang og en vannscooter. Badeplattformen er på seks kvadratmeter og den kan selvsagt heves og senkes.

På det nedre dekket har Argo tre lugarer. En av lugarene er diger, de to andre store. Lugarene har selvsagt egne bad og de er også rommelige. Interiøret i lugarene tenderer mot en klassisk stil. Tar du en titt, vil du nok oppleve at boforholdene minner ikke så lite om luksuslugarer på et stort skip. Lugarene er plassert slik at du slipper å sno deg langs en trang gang for komme inn i dem, men du må ned en trapp i vinkel hvor det ikke er alt for mye å holde seg fast i. Trappen starter i noe som nærmest er en lobby med store vinduer og et toalett som gjestene kan bruke på dagtid. Fra lobbyen kommer du til eierlugaren hvis du beveger deg mot baugen og salongen hvis du går mot hekken. Bor du i eierlugaren har du fin utsikt på begge sider, to bad og et gigantisk garderobeskap. Lugaren har også overlys fra et stort vindu i dekket. Dessuten kan du via noen trinn og en dør bevege deg rett ut på fordekket og nyte morgenkaffen der. Plassen på fordekket kan selvsagt skjermes hvis solen blir for plagsom.

Funksjonell salong

Salongen er også imponerende. Riva har valgt en nøktern møblering med spiseplass i den fremre delen og sittegruppe ved skyvedørene ut til akterdekket. Møbleringen gjør at salongen både føles luftig og er luftig. Det er lett å bevege seg og det skal mange mennesker til før den føles stappa.

Riva 90 Argo

Merke og modellRiva 90 Argo
MotorMTU, 2 x 2.435 hk
Toppfart29,1 knop
Lengde28,49 meter
Bredde6,50 meter
Vekt85 tonn
Drivstoff8.700 liter
LugarerGjester 4, mannskap 2
Priser:
Rimeligste modell75 millioner kroner
Denne modellen75 millioner kroner
Testbåten85 millioner kroner
+Kvalitet
Plass
Design
-Førerhus
Bysse
Akseluling

Fra akterdekket går det en rett trapp opp til den store flybridgen. Skipperen kommer fra styrehuset hvis han vil kjøre båten fra flybridgen. Foran skipperstolen er det en konsoll som inneholder alle de instrumentene som trengs. Instrumentene poper opp når det behov for å se kart, motordata eller noe annet.

Vis-avis førerplassen kan du benke deg i en stor L-formet sittegruppe med bord foran. Vi tror ikke du blir sittende veldig lenge. Sitteputen er altfor dyp. Du må ake deg så langt inn at bena stikker rett frem for å ha noe glede av ryggstøtten.

30 knop innen rekkevidde

Riva har valgt en velprøvd motorløsning. Motorene er koblet via V-gir til aksler med faste propellere. Båten vi kjørte hadde det største motoralternativet – 16-sylindrete MTU-maskiner med en effekt på 2.435 hester. Med disse motorene oppgir veftet toppfarten til 30 knop. Vi logget 29,1 knop og registrerte at motorene ikke kom helt opp i mask turtall. Når Riva har finpusset oppsettet, kanskje med litt andre propeller, er nok 30 knop innen rekkevidde. Med et turtall på rundt 2.000 omdreininger har du en behagelig marsjfart på litt over 20 knop.

Riva 90 Argo virker dønn solid og det er bare litt uling fra akslene som skjemmer inntrykket av en støysvak og tørr båt. Vi fikk ikke vann over baugen og båten trakk ikke sjenerende dråper som propellene virvler opp inn over hekken.

Testkarakter: Riva 90 Argo

DesignBåten er høy, men linjeføringen harmonisk.
FørermiljøTrangt førerhus med liten oversikt. God skipperstol. Fin førerplass på flybridgen.
SjøegenskaperGår støtt og behagelig i sjøen. Marsjfart på drøyt 20 knop.
YtelserDu kan uten problemer nøye deg med 2 x 1.948 hester.
PlassGod plass til gjester. Stor salong og flybridge og fire store lugarer. Trangbodd for mannskapet.
Mye for pengeneFin Riva som ikke koster skjorta.
KonklusjonRiva lever opp til sitt rykte som kvalitetsprodusent.

8

Motor
Båt