Vil tilby raske elbåter i delingskonsept

Kruser og Evoy har gått sammen for å tilby raske elbåter i en delingstjeneste. Nå jakter de båtdesign for å realisere sin drøm om en «Tesla» på sjøen.

– GJERNE TØFFERE DESIGN: – Vi ser for oss et raskere og tøffere design enn varianten av Rand-båten vi har i dag, sier Hege Kolberg i Kruser, og oppfordrer alle nordiske båtbyggere om å levere inn forslag til design for en  ny elbåtmodell selskapet skal tilby i delingstjenesten neste sommer.  Foto: Rand
Båt

– Vi har tro på at elbåter og båtdeling vil være fremtidens båtliv. Vi trenger derfor båter som tåler mye bruk og som er tilpasset konseptet med fin design og praktiske kvaliteter, sier Christer Ervik, daglig leder og deleier i Kruser.

Selskapet lanserte verdens første delingstjeneste for elbåter og hadde sin første sesong i sommer. 

– Vi oppfordrer alle interesserte nordiske båtbyggere om å ta kontakt og levere inn et design til vår neste elbåt, som skal sjøsettes til sommeren. Det blir en rask båt med verdens største elektriske utenbords motor, legger Ervik til.

VÅTE DRØMMER: Christer Ervik, medgründer og daglig leder i elbåtdelingstjenesten Kruser. Foto: Kruser

Kruser har inngått et partnerskap med norske Evoy, leverandør av verdens kraftigste elektriske fremdriftssystemer for båter. Gründer og daglig leder Leif Arne Stavøstrand i Evoy ser på satsingen med Kruser som et springbrett for at svært mange kan få prøve systemet for elektriske motorer på båter i praksis.

Vi tåler sammenligningen med Tesla. Vi er en teknologileverandør hvor våre elektriske motorer har opp mot 800 hestekrefter som gir et gigantisk hopp i fart og rekkevidde
Leif Arne Stavøstrand, Evoy

– Responsen fra markedet er massiv, både i Norge og internasjonalt. Vi har svært mange henvendelser om utenbordsmotoren, men ser Kruser som en god partner for den første produksjonen, sier Stavøstrand i Evoy.

RASKT: Leif Arne Stavøstrand, gründer og daglig leder i Evoy, leverer teknologi og hestekrefter på Tesla-nivå til de nye elbåtene i delingstjenesten. Foto: Evoy

Elbåter på deling

Kruser ble utsolgt for medlemskap i den første sesongen med elbåtdeling. Selskapet har tilbudt fire båter fordelt på Oksenøya i Bærum og Aker Brygge i Oslo. Årets båter går i snekkefart, som vil si 5 til 10 knop.

SNEKKEFART: Båten Greenwaves 601 med elektrisk motor og marsJfart på 5–10 knop, tilbys i Krusers båtdelingstjeneste i dag. Foto: Kruser

– Kundene betaler et sesongmedlemskap og får tilgang til en app hvor de bestiller båter så ofte de ønsker. I appen har man oversikt over ledige båter, samt et køsystem, og systemet beregner også at båten er nok ladet mellom bytter.

– Hvor mange medlemmer har dere?

– Vi har allerede mer enn 50 medlemmer for 2021, og vi tilpasser medlemstallet til antallet båter vi har og medlemmenes bruk. Vi er avhengige av at tilgangen til båter er god nok slik at medlemmene er fornøyde. 90 prosent av årets medlemmer er med videre i 2021, opplyser Ervik.

Utvider til 50 elbåter

Kruser opplever etterspørsel fra medlemmene om flere lokasjoner og raskere båtmodeller.

– Årets sesong har fungert så bra at vi derfor ønsker å utvide med båter flere steder, og i tillegg raske premiumbåter.

Med 150 hestekrefter vil maksfarten være godt over 40 knop
Leif Arne Stavøstrand, Evoy

Ervik legger til at etterspørselen fra kunder og kapasiteten til den nye båtleverandøren blir avgjørende for hvor mange elbåter de kan levere neste sesong.

– Et første mål er å tilby 50 båter fordelt mellom raske og saktegående båter. Mange ønsker en litt raskere båt, og vi mener det er innenfor rekkevidde å tilby minst 20 raske premiumbåter til 2021-sesongen. Innen få år ser vi for oss å tilby flere tusen elbåter, sier Ervik.

Vil lage «Tesla»-elbåt

De nye båtene som partnerskapet håper å få inn designforslag på skal være 20–25 fot lange og ha plass til 8–10 mennesker ombord, opplyser Hege Kolberg, medeier og samfunnsansvarlig i Kruser.

SPENT: Hege Kolberg, deleier og samfunnsansvarlig i Kruser. Foto: Kruser

– Vi vil nå utvide med premium-medlemskap med båter som har høy fart og lengre rekkevidde.

– En slags Tesla-båt?

– Ja, det kan du kanskje si – det blir hurtiggående båter med lang rekkevidde, bekrefter Kolberg.

For 2021-satsingen leverer Evoy utenbords elektriske båtmotorer med 150 hestekrefter og OTA-system («over the air»-system, red. anm.), opplyser Stavøstrand i Evoy.

ELEKTRISK FARTSREKORD: Leif Arne Stavøstrand satte uoffisiell fartsrekord for elbåter med 55 knop i pilotbåten Evoy 1. Foto: Evoy

– Det er verdens kraftigste elektriske utenbordsmotorer. Det er gøy. Med premiumbåter på 20–25 fot vil maksfarten være godt over 40 knop.

Evoy-sjefen, som selv har kjørt Tesla Model S i snart fire år, ser en klar sammenheng med Teslas fartsegenskaper og teknologi.

– Vi tåler sammenligningen med Tesla. Vi er en teknologileverandør hvor våre elektriske motorer har opp mot 800 hestekrefter som gir et gigantisk hopp i fart og rekkevidde sammenlignet med andre leverandører, akkurat som Tesla har vært kjent for.

Vi har ikke tatt ut det fulle potensialet, men vi har en uoffisiell verdensrekord på 55 knop med elektrisk motor fra i fjor
Leif Arne Stavøstrand, Evoy

Til sammenligning har Teslas elbiler en motoreffekt fra 340 hestekrefter i Model 3, til 772 hestekrefter i den raske Performance-utgaven.

– Ingen rekkeviddeangst

Rekkeviddeangst er et kjent argument blant folk som ikke vurderer elektriske biler.

– Hva gjør man om man går tom for batteri ute på havet?

– Det skjer ikke, for man får ikke ta ut full ytelse helt til tomt batteri. Vårt system gjør at når man har under 20 prosent batterikapasitet igjen, begynner vi å redusere mulig effektuttak.

– Du blir etter hvert tvunget til å kjøre i sakte fart når du får lavt nok batteri. Vi kaller det «Take me home», litt som Teslas teknologi som varsler deg om at du må kjøre til nærmeste ladestasjon som blir anvist med kjørerute på skjermen, sier Evoy-sjefen.

Som med Tesla er det snakk om planlegging, mener Stavøstrand.

– Det er ikke så skummelt med rekkeviddeangst som mange vil ha det til. Evoys elektriske motorer får lang rekkevidde. I sakte cruisefart vil batteriet på premiumbåtene med 150 hestekrefter vare hele dagen og kvelden. I høyere fart, rundt 25 knop, varer batteriet rundt én time, hevder Evoy-gründeren.

100 PROSENT ELEKTRISK: Medlemskap koster 26.400 kroner i året for å bruke den saktegående båtmodellen Greenwaves 601. Foto: Kruser

Elektrisk fartsrekord

Evoy tilbyr ulike Plug & Play-system på opptil 800 hestekrefter i porteføljen. Mange av komponentene kommer fra globale leverandører. Motoren leveres fra Tyskland og batteriene fra USA.

– Så setter vi sammen hele systemet hos oss i Florø. Designet er testet for de tøffeste forholdene i verden, opplyser Stavøstrand.

– Hvor raske blir båtene med 800 hestekrefter?

– Vi har ikke tatt ut det fulle potensialet, men vi har en uoffisiell verdensrekord på 55 knop med elektrisk motor fra i fjor.

Den elektriske fartsrekorden satte Evoy-sjefen med en 29 fots pilotbåt av merket Polarcirkel 860, levert av Helgeland Plast fra Mo i Rana.

– Rekorden var med demobåten vår Evoy 1, døpt av Erna Solberg i fjor sommer. Nå jobber vi med enda raskere båter med samme motor.

Norsk industrieventyr?

Evoy-sjefen ser potensial for et norsk industrieventyr, og har siden dåpen frekventert regjeringsbygningen.

– Vi har møtt syv ministere de seneste 18 månedene. Nå må de snu seg rundt og komme med elbåtincentiver – da kunne vi bygd en stor eksportbåtindustri for hele verden, basert fra Norge, sier Stavøstrand.

Han viser til at det snart er 70 elferger i Norge, og mener regjeringen må legge til rette for mindre elbåter. 

– Vi har muligheten til å bygge et gigantisk norsk industrieventyr, med tusenvis av grønne arbeidsplasser, om regjeringen legger til rette for det. Da kan vi legge verdiskapingen i Norge, i stedet for å la den gå til utlandet, som med Tesla og elbilene.

elbåt
hestekrefter
delingstjeneste
tesla
Kruser
Evoy
Christer Ervik
Leif Arne Stavøstrand
Motor
Nyheter
Fritid
Båt