DIREKTE AKSESS: Eieren kan ta imot gjester som kommer med helikopter i sin private leilighet på mellomdekket.

Verftene som gambler på gevinst

For oss uten is i magen, virker sinnsvakt å starte og bygge en yacht til snaut to milliarder kroner - uten å ha en kjøper.

Noen verft gambler mer enn andre. Heesen har hatt suksess med sin strategi – full produksjon hele tiden. Så dukker det nok opp en kjøper smått om senn. Benetti bygde omtrent helt parallelt tre yachter på over 100 meter. En av dem, Luminosity som var ferdig i år, er til salgs. Prisforlangende for den 107 meter lange yachten er snaut 2,5 milliarder kroner.

Snittpris 1,3 milliarder kroner

Luminosety er en gigant. Volumet om bord er mer enn ti-gangeren det du disponerer i en 50 meter lang yacht. Luminosety er i tillegg bygd til Solas-standard som passasjerskip. Det er rom til 27 gjester om bord fordelt på 12 lugarer.

TOPPFART 17 KNOP: Alle gjestelugarene er på hoveddekket. VIP-lugaren er en liten leilighet.

På verdensbasis er det 98 yachter som er cirka 80 meter lange. 12 av dem er til salgs. Snittprisen er rundt 1,3 milliarder kroner. Den største, målt i volum, er Olivia O som Ulstein Verft leverte i år. Ulstein bygde Olivia O med X-bow på bestilling. Den har et volum på nesten 5000 tonn. En gjennomsnittlig 80-meter har et volum på 2.600 tonn. I fjor var det seks 80-meter under bygging. Så det er kanskje ikke helt bort i staur og vegger at ISA gambler på at det dukker opp en kjøper som ikke vil vente et par-tre år på en ny, stor yacht og som har penger nok på bok?

LEVERING 2023: 80-meteren har tradisjonelle linjer, men mange detaljer gir yachten særpreg.

Distinkte detaljer

Planen til ISA er å gjøre sveisearbeidet med skroget i stål og overbygget i aluminium frem til sommeren 2021. Verftet har bestemt at de vil installere to MTU-motorer som vil gi yachten en toppfart på 17 knop. Store tanker gir yachten en rekkevidde på 6.200 nautiske mil hvis du nøyer deg med en marsjfart på 12 knop.

PRIVAT UTEPLASS: Eieren disponerer både en lukket salong og rommelig uteplass hvor gjester kan bespises.
MOTSTRØM: Svømmebassenget på akterdekket har glassvegger og gir gjestene følelsen av å svømme gjennom vannet.

ISA Continental 80 har en tradisjonell form, men designeren Enrico Gobbi har utstyrt eksteriøret med detaljer som gir yachten et distinkt preg. De store, sentralt plassert utvekstene på sidene gir ekstra lys og utsikt i trimrommet på brodekket. Utenfor salongen på mellomdekket fungerer utvekstene som balkonger.

Innredningen er arrangert slik at eieren kan disponere hele mellomdekket for seg selv. Fra helikopterlandingsplassen forut kan ha ta imot gjester på dette dekket, traktere dem med drinker i salongen med balkonger og servere middag i friluft på dekket akter. For mer intime møter kan han bruke en salong tilknyttet soverommet eller et rommelig kontor med fin utsikt.

Leilighet til gjester

På hoveddekket er det en gigantisk salong kombinert med spisebord til 14 personer. Fra salongen er det utgang til akterdekket med svømmebasseng. Gjester som vil ned i strandklubben kan velge mellom trappene til badeplattformen eller en innvendig trapp fra akterdekket. Strandklubben kan åpnes på begge sider. Det gjør den lys og luftig og gir et større gulvareal som gjestene kan boltre seg på.

Alle gjestelugarene får plass forut på hoveddekket. Fire av dem er omtrent like store og har fin utsikt. Den femte, helt forut, er en liten leilighet med soverom, stue og rikelig med skapplass. ISA sier at de kan bygge om lugarfasiliteten slik at du får syv gjestelugarer, men du kan aldri ha med deg mer enn ti gjester. Continental 80 klassifiseres som privat yacht og ikke passasjerskip. Mannskapet, på maksimalt 19 personer, bor på det nedre dekket. De har ti lugarer og et stort oppholdsrom med bysse og TV.

Liten tender

BALKONGER: Den store strandklubben kan åpnes opp på tre sider.

Fra mannskapslugarene mot hekken er det en åpning i skrogsiden hvor gjester som kommer med båt kan stige om bord. Fra ombordstigningslobbyen kan de bruke trapp eller heis opp til de forskjellige dekkene. Den eneste svakheten vi kan se med konseptet er at garasjen til lettbåter virker snau. Lettbåtene lagres på langs og rommet er ikke mer enn cirka ti meter langt.

ISA har tengt at arbeidet med å planlegge detaljene i interiøret kan starte sommeren 2021. Verftet har alliert seg med designeren Luca Dini, som de har arbeidet sammen med på mange tidligere yachter. Luca Dini har hatt ansvaret for design av snaut 80 yachter. For tiden arbeider firma med prosjekter sammen med blant annet Benetti, Amels og Heesen. Interiørene til Luca Dini har ikke like mye «signatur» som for eksempel Bannenberg & Rowell. Du får det som du vil, men vi tipper at ISA eventuelt lar deg bruke den designeren du liker best.

TIL SALGS: Det 107 meter lange nybygget til Benetti har en prislapp på 2,5 milliarder kroner. Bare den 126 meter lange exploreren til nå avdøde Paul Allen er på verdensmarkedet høyere priset.
Motor
Båt