+ mer
2,5 MILLIARDER KRONER: Benetti prøver å selge et særpreget nybygg på 107 meter som kjøperen ikke ville overta.

Bygget etter ønske om naturlig lys

Hoveddekket er glasset inn med 800 kvadratmeter vinduer som er tre meter høye. Eksteriøret ble i stor grad bestemt av eierens ønske om naturlig lys overalt ombord.

Benetti har hatt tre yachter på over 100 meter under bygging. To av dem er ferdige. 107-meteren som skulle leveres på vårparten ble helt til april 2020 omtalt som «ZoZa» så ble navnet plutselig skiftet til «Luminosity».

Brutt kontrakt

Ikke nok med at navnet ble skiftet, yachten ble også lagt ut for salg. Det er noen som spekulerer i å bygge en ny yacht for å selge den så fort den er ferdig. Det er risikosport, men som med all risikosport i økonomiens verden er potensialet for en pen fortjeneste til stede.

DESIGNET FRA INNSIDEN: Den særpregete formen med ekstremt mange og store vinduer ble løsningen for å skape de aller beste leveforholdene ombord.
EKSTREM LAGERPLASS: Under dekk er det plass til tre 40-fots lange lettbåter. En splitter ny Rolls Royce følger med på kjøpet.

Nå er det ikke araberen som bestilte den svært så særpregete 107-meteren, som har lagt den ut for salg. Hvis du er interessert, må du forhandle med en av meglerne Benetti har satt på jobben for å bli kvitt yachten. Prislappen, som ikke er offisiell, antyder at du må bla opp cirka 2,5 milliarder kroner for å sikre deg «glasshuset».

Det vi har hørt er at araberen og Benetti røk uklare. Årsaken vet vi ikke, men det kan jo tenkes at kjøperen bestemte seg for at det holdt å eie en 77 meter lang yacht, et par private jetfly og en luksusbolig i New York. Uansett hvorfor kjøperen ombestemte seg, så var det helt sikkert ikke billig å bryte kontrakten på en yacht som er svært så spesiell.

ALLTID DEKNING: Uansett hvor i verden du befinner deg kan du laste ned siste nytt og se det på en av 74 TV-skjermer.

Interiør spesialist

Araberen som det er snakk om kom i prosessen med å designe yachten på kant med flere. I starten var det Hugo van Wieringen fra Azur Naval Architects som skulle ha ansvaret for eksteriøret. Han ble assistert av Reymond Langton. Etter hvert kom Zaniz Jakubowski, med hovedkontor i USA, inn i prosessen og hun overtok til slutt hele showet.

Zaniz forteller at eieren ville ha store rom og masse lys.

– Med en gang du kom ombord var det en wow-faktor som skulle imponere. Følelsen du skulle få var som en slags kombinasjon av en stor, gotisk katedral og Grand Central i New York hvor lyse strømmer inn midt i stasjonen, forteller Zanis til Forbes.

PÅKOSTET: Interiøret har mage finesser og ble skreddersydd araberens smak.

Resultatet ble en 18 meter høy åpning med lys fra toppen av yachten som leder deg oppover enten via en trapp i glass eller en heis i glass. Glass-strukturen er en interaktiv vegg med trær som svaier og blader som beveger seg mens du går. Du får også følge av sommerfugler på din vei til en av de 12 suitene ombord. Det betyr at «Luminosity» er klassifisert som et lite passasjerskip og ikke en privat yacht.

Zanis forteller at hun begynte med interiøret, som er hennes spesialitet. Eksteriøret ble i det store og hele tilpasset oppdelingen under dekk og behovet for lys og utsikt.

– Både interiør og eksteriør byr på utfordringer. Folk skal bo lenge ombord. Det krever store lagre av alt mulig. Yachten skulle både kunne brukes intimt og ha plass til et party med 100 mennesker. Det kan du ha i strandklubben ved å heve bunnen i det innendørs bassenget. Sikkerheten til gjestene må kunne ivaretas uten at det legger begrensninger på bruken. Ting som kraner og andre nødvendigheter må ikke ødelegge for det visuelle inntrykket, sier Zanis.

250 KVADRATMETER: Svømmebassenget har bunn som kan heves. Strandklubben utvides med balkonger.

Glasshus

Det visuelle inntrykket «Luminosity» gjør er spesielt. Det er de rett, høye glassflatene oppdelt med sprosser som gir yachten særpreg. Hver rute er 3,1 meter høy og 2,5 meter bred. Glasset er glass. Riktignok er hver enkelt rute syv centimeter tykke og brannsikker, men de har ikke en strukturell funksjon. Løsningen ble valgt for at gjestene skulle ha perfekt utsikt gjennom klare ruter over alt ombord.

VARIASJON: Interiøret skal endre seg med naturlig og kunstig lys. På hoveddekket er det tre separate salonger.

Hva som setter en trend og hva som blir et ikon er ikke lett å spå. Jon Bannenberg skapte noen yachter som ble trendsettere, blant annet fordi han utvidet og bue glassflater i overbygget. Espen Øinos «Skate» var en av de første store yachtene med et distinkt profesjonelt og militært preg. «Alf Nero», designet av Nuvolari & Lenard, hadde et akterdekk med svømmebasseng som nærmest var en forlengelse av havflaten. Vinduer er ikke nytt, men vinduene er ekstreme. Ofte blir de ekstreme løsningene ikoner.

Avansert underholdning

GLASSSKOG: Den virtuelle skogen er i bevegelse og sommerfugler følger deg på din vei.
EN BLOKK: Massasjebadet er skåret ut av en marmorblokk.

Zanis har vært mer enn ekstremt opptatt av dekor og utsmykninger under dekk. Hun har brukt allusjoner til en rekke klassiske kunstverk og kunstnere som Moby Dick, Matisse og Anish Kapoor. Massasjebadet i eierens leilighet, som med søkke og snøre, inkludert kontor og konferanserom, er på 500 kvadratmeter er skåret ut av en gigantisk marmorblokk. Marmoren er hentet fra den samme kilden som Michelangelo brukte.

– Menneskene som er på tur med en yacht tilbringer mange dager ombord. Interiøret kan, uansett hvor mye plass du har, lett bli kjedelig. Derfor har jeg laget installasjoner og løsninger som gir et skiftende inntrykk som både skapes av naturlig lys og avansert LED-belysning, sier Zaniz.

Når gjestene blir lei av blått hav, kan de la seg underholde på en av de 74 TV-skjermene ombord. En stor server sørger for at de har tilgang til massevis av underholdning. Vil de ha rykende ferske nyheter lastes det ned via antenner med en diameter på 3,5 meter som fanger opp signaler uansett hvor i verden du befinner deg.

HEVBAR SENG: Eieren disponerer 500 kvadratmeter og kan ha et helt dekk for seg selv. Sengen kan heves for å gi bedre utsikt.

Store lettbåter og landgangsfartøy

Zanis har gjort sin vri på den vanlige oppdelingen på de forskjellige dekken. På brodekket er det en stor VIP-lugar. På dekket under har eieren sin lugar. For at du skal ha optimal utsikt kan sengen heves 80 centimeter. Lugaren har direkte tilgang til et helikopterdekk. Hvis du ikke har lagret noe på dekket, kan det lande helikopter med plass til 12 personer. Yachten har ikke garasje til helikopteret, men den har med drivstoff slik at helikopteret kan tanke opp.

Landingsplass for helikopter er det også forut. Under landingsplassen er det en enorm garasje med plass til to 40 fots lange tendere. Begge er spesialdesignete og spesialbygde. Garasjen rommer også et landingsfartøy. Det kan brukes hvis du vil landsette en Rolls Royce Phantom Denne, samt en firehjulstrekker, en 24-fots seilbåt og et par motorsykler følger med på kjøpet. Bilene flyttes fra yachten til kaien eller landingsfartøyet med en skjult kran som løfter 3,5 tonn.

TID ER PENGER: Kanskje ikke like lett å konsentrere seg i et møterom med denne utsikten.

Gigantiske generatorer

Hoveddekket er innredet med tre store salonger. I en av dem kan du dekke opp til et middagsselskap på 36 personer. Maten prepareres i en stor, moderne bysse. Gjestene betjenes av et mannskap på 37 personer. På hoveddekket finner du også tre store og luksuriøse lugarer. Resten av gjestelugarene befinner seg på det nedre dekket.

FULL KONTROLL: 500 kilometer med kabler gjør at skipperen kan følge med på det aller meste som skjer ombord.

«Luminosity» har tanker som rommer 400.000 liter drivstoff. Uten å gå til havn kan yachten seile 8.000 nautiske mil. Det er en ekstremt lang tur. Fremdriften tas hånd om av en diesel-elektrisk løsning. Under hekken henge det to elektriske Azipod-drev. Hvert drev har en effekt på 2.200 kW. Drevene fôres med strøm fra seks gigantiske generatorer. Generatorene lader en batteribank som veier 36 tonn og har lagerplass til 3.000 kWh. Batteriene kan sørge for at yachten seiler og alle systemene ombord, inkludert et gigantisk klimaanlegg, er i drift i 12 timer. Riktignok kan du ikke kjøre klimaanlegget på full guffe for da drar det 3.000 kW. 

Verftet regner med at du sparer opp mot 20 prosent drivstoff med diesel-hybriden i forhold til en like stor yacht med to vanlige hovedmotorer.

Motor
Båt