STORT VOLUM: Benetti mener at den 37 meter lange yachten har like stort volum som en 50-meter. Foto: Benetti

Nytt og boksete fra Benetti

Benetti har utstyrt 37-meteren med et ekstra dekk. Det gjør yachten temmelig «boksete», men med dekket kunne verftet tenke utenfor «boksen».

Yachter på snaut 40 meter produseres stort sett i glassfiber. Verftene lager former og vil bygge flest mulig. Formen er dyr, så yachtene blir dyre hvis ikke seriene er stor nok. Dessverre er ikke levetiden til modellen som i dag virker ny og fresh så veldig lang. 

Ferretti-gruppen sier at 80 prosent av yachtene de selger, er nye modeller verftsgruppen har introdusert i løpet av de fire siste årene.

SAKTEGÅENDE «TAUBÅT»: B.Yond 37 er 8,6 meter bred og har en rekkevidde på 5.000 nautiske mil. Toppfarten er 14 knop. Foto: Benetti

Robust metallyacht

Selv om nye modeller virker freshe så er oppdelingen under dekk temmelig forutsigbar. På toppen har de soldekk, førerhus og en liten salong. Eierlugaren, salong med spiseplass og byssa er plassert på hoveddekket. Det nedre dekket rommer gjeste- og mannskapslugarer.

Benetti har tradisjoner for å bygge yachter i stål og den nye modellen de kaller B.Yond 37 er i sin helhet en metallyacht - med stål i skroget og aluminiums overbygg.

Stefano Righini har designet eksteriøret. Han har jobbet sammen med Azimut-Benetti og sjefen for verftet Paolo Vitelli siden den gangen design var en jobb med blyant og papir. Righinis stil er det mange som har kopiert. Med den nye 37-meteren viser han at han behersker noe helt annet enn «pumpete» flybridgeyachter. Direkte vakker er vel ikke 37-meteren, men den ser robust ut. Den butte baugen og overbygget som tårner seg opp i to fulle etasjer pluss et lite soldekk helt på toppen gjør at B.Yond minner litt om en taubåt. Styrehuset er plassert under soldekket. Det gir skipperen fin sikt og det er også god utsikt både fra salongen i akterkant av styrehuset og den åpne uteplassen på brodekket.

TRIMROM ELLER LUGAR: Trimrommet kan gjøres om til en lugar slik at yachten får plass til 12 gjester. (1 / 4)

Alle lugarene på hoveddekket

Ved å legge til en etasje har Benetti fått nye løsningsmuligheter. Mellomdekket, under brodekket, er i sin helhet dedikert til oppholdsrom med uteplass både foran og bak salongen. Selve salongen har en uvanlig løsning. Spisebordet er plassert i forkant hvor det er store vinduer og fin utsikt. En seksjon i det buete glasset kan åpnes slik at det blir direkte utgang til en rommelig uteplass på fordekket. Spiseplassen i friluft er arrangert på akterdekket.

En sentral trapp forbinder de forskjellige dekkene. Beveger du deg fra salongen og ned en etasje kommer du til hoveddekket. Dette dekket rommer eierlugaren forut. Den har både seng, en liten salong, stor garderobe og bad med sentralt plassert badekar pluss dobbelt sett med doer og separat dusj. Eierlugaren kan du få med en balkong som kan felles ned på styrbord side hvor den lille salongen er plassert. En av de fire gjestelugarene kan også leveres med balkong.

Imponerende garasje

Mellom gjestelugarene og en liten strandklubb som åpenbarer seg når hekken felles ned, har denne yachten en imponerende garasje med god plass til en 6,5 meter lang lettbåt, en 4,2 meter lang RIB som mannskapet disponerer, et par vannscootere og du kan også få garasjen utstyrt med alt du trenger for å kunne dykke.

Benetti har laget «vanntette skott» mellom mannskapet og gjestene. Mannskapet har tilgang til hele yachten via trapper som er separerte fra dem gjestene bruker. Mange vil ha det slik og det er vanlig på større yachter.

Mannskapet disponerer i så godt som hele det nedre dekket. Gjestene om bord kan imidlertid holde formen vedlike i et treningsrom. Det kan åpnes opp mot sjøen og har eget dusjrom. Hvis du ikke vil ha trimrommet, kan det gjøres om til lugar. Skipperen disponerer en rommelig lugar med kontorplass. Resten av mannskapet innlosjeres i tre lugarer med køyer til seks personer. En rommelig bysse er også plassert på det nedre dekket. Maten fraktes med heis til små pantry på mellomdekket og brodekket.

Benetti leverer B.Yond 37 med to MAN-motorer. Hver motor har en effekt på 1.400 hester. Toppfarten er beskjedne 14 knop. Tanker som rommer 70.000 liter, gir deg en rekkevidde på 5.000 nautiske mil hvis du nøyer deg med en fart på ti knop. Du trenger ikke ha rekkeviddeangst hvis du vil krysse Atlanterhavet. Med en dypgående på 2,5 meter kommer du stort sett inn i de aller fleste havnene i verden.

MED BALKONG: Utenfor den lille salongen i eierlugaren kan du få en utfellbar balkong. Foto: Benetti

Hybrid mulighet

Benetti kan levere yachten med en hybrid motorløsning utviklet sammen med Siemens. Systemet er ikke av de aller mest avanserte. Elektromotorene er koblet til girboksen. De kan gi fremdrift eller lade en batteribank. Hvor stor den er sier spesifikasjonene ingen ting om, men du har strøm nok til å ligge stille et døgn uten å kjøre generatorene. Batteribanken kan lades via generatorene som også kan kobles direkte på elektromotorene. Skipperen kan på lange turer bruke en motor slik at driftstiden på motorene reduseres.

Benetti har ikke gitt oss prisen på yachten, men en av meglerne som selger Benetti har lagt ut en yacht for levering i april 2022 med en prislapp på snaut 200 millioner kroner. Det er ikke billig. Velger du en 35 meter fra Princess eller en Otam SD35 kan du nok spare rundt 20 millioner kroner. En 35 meter lang, tradisjonell ekspedisjonsyacht bygd i Vietnam koster «bare» 130 millioner kroner.

SKJERMET: Spiseplassen ute på mellomdekket har glassvegger som gir ly for vinden. Tendergarasjen befinner seg på undersiden. Foto: Benetti

Motor
Båt