ROBUST INNTRYKK: Den nye 25 meter lange Magellano-modellen har enkle linjer. Førerhuset er lite. Byssa har fått plass forut på hoveddekket.

25 meter til 50 mill... før ekstrautstyr

Møbel- og interiørkunstneren Vincenzo De Cotiis har designet interiøret i Azimut Magellano 25 Metri. Mange overflater er kunstferdig behandlet glassfiber.

Investerer du penger i en båt eller yacht skal du enten være superdyktig eller ha griseflaks for ikke å tape penger på prosjektet.

Ikke en kunst-container

For de aller fleste er en båt et mobilt feriested. Turbåten er alternativet til hytte, bobil eller campingvogn. Skjærgårdsjeepen fyller omtrent den samme funksjonen som en kabriolet, motorsykkel eller ATV.

MYE PLASS UTE: Det er god plass på den skjermede flybridgen og på dekket i forkant av overbygget.

For å skape ekstra blest om produktene sine henter stadig flere produsenter inn designere og kunstnere som ikke først og fremst forbindes med båter og yachter. Sanlorenzo ansatte i 2018 Piero Lissoni som kunstnerisk sjef. Zaniz Jakubowski, som er mest kjent for arbeidet med Trump Tower, fikk hovedansvaret for eksteriøret og interiøret til den nye 107 meter lange yachten til Benetti. Møbler og interiør er ikke lengre noe verftets snekkere alltid lager. Det kjøpes inn fra produsenter av kjente merkevarer.

Intensjonen er at båten ikke skal være en container for kunst, men et kunstverk i seg selv

Til arbeidet med å skape interiøret i den nye 25 meter lange Magellano-modellen engasjerte Azimut Vicenzo De Cotiis. Intensjonen er at båten ikke skal være en container for kunst, men et kunstverk i seg selv. Helt ueffent er det ikke å bruke De Cotiis. De tingene han lager blir ikke masseprodusert og han er interessert i å arbeide med glassfiber. Kunstferdig behandlet glassfiber, med en spesiell type løsemiddel tilsatt bronsepulver, skaper overflater som minner om stein. 

Dette har De Cotiis kombinert med lyse paneler, speil, børstet, grønn marmor fra Aosta-dalen, polert messing og treverk i valnøtt. Interiøret har mye buer og beskrives av verftet som «organisk». Materialene og stilen minner om mange av de andre arbeidene til De Cotiis så han har satt sitt tydelige avtrykk på interiøret.

MYE MESSING: Designeren er glad i å bruke messing og marmor som kontrast til mer tradisjonelle materialer. Foto: Azimut

Samleobjekt

I dag skal det nok godt gjøres å skape en båt som er et samleobjekt og som stiger i pris med årene. De klassiske mahogni-modellene til Riva er kanskje det eneste virkelige båt-samleobjektet i Europa. I 1964 kostet en ny Super Aquarama to millioner kroner – omtrent det samme som en Rolls Royce Silver Cloud.

I dag får du et eksemplar i mint stand med dokumentert historie for tre millioner kroner. Kanskje er det båten som Xenia Onatopp kjører i Bond-filmen «GoldenEye» eller båten «Dior» brukte i en kampanje i 2011 du ender opp med.

ROMVIRKNING: Det er brukt mye store speil i lugarene som gjør at de virker større. Foto: Azimut

50 millioner for basisen

Selv om interiøret i Magellano er elegant og ser påkostet ut, er det neppe god nok grunn til å bla opp 50 millioner kroner og sette seg ned og krysse av på listen over ekstrautstyr. Når du har gjort det står det nok drøyt 60 millioner kroner på kontrakten.

Du må like stilen også. Liker du den ikke, må du se deg om etter en annen båt i den samme prisklassen. Du har mye å velge mellom. Hos Azimut og Princess kan du få en tradisjonell 25 meter lang flybridge-båt. Numarine tilbyr en 26 meter lang «explorer» med stort volum som er litt billigere. Velger du en av disse modellene, kan du i større grad få det som du vil under dekk.

VIPPEHEKK: Hekken kan felles ned så båten får badeplattform. I garasjen under akterdekket er det plass til en liten RIB. Foto: Azimut

Glass rund baut

Under dekk har Magellano en noe uvanlig oppdeling. Salongen og byssa opptar hele plassen på hoveddekket. Som du ser, er det et gigantisk «glasshus». Byssa er plassert nærmest baugen. Den er bare delvis skjermet av mot salongen og er kombinert med en liten sittegruppe. Fra byssa kan kokken trekke ut på sidedekket via en dør på babord side. Salongen har en enkel møblering med konsoller hele veien under vinduene, et asymmetrisk spisebord plassert på langs og sofaer i forskjellige former og dybder.

Omtrent midtskips går det trapp ned til lugarene. Det er fire av dem – en rommelig eierlugar som ikke har altfor mye skapplass med fin utsikt blant annet fordi deler av baderomsveggen er i glass, to ganske store gjestelugarer og en liten med to enkeltsenger. Alle lugarene disponerer egne bad. Bestemmer du deg for å ha mannskap ombord, innlosjeres maks tre personer i to lugarer helt fremme i baugen.

RUNDE FORMER: Interiøret er lyst og har buer som følger veggene. Vincenzo De Cotiis har designet alt ombord. Foto: Azimut

Fra et ganske rommelig akterdekk kommer du via en vindeltrapp opp på flybridgen med sittegruppe og førerposisjon. Skipperen kan nå førerplassen i friluft via noen trappetrinn fra et knøtt lite lukket styrehus. Skipperen råder selvsagt over alt som finnes av moderne elektronikk og han har i standardutførelsen kontroll på to MAN V12-motorer. Hver motor har en effekt på 1.400 hester. Toppfarten til den 25 meter lange båten er med disse motorene i underkant av 25 knop.

VINDELTRAPP: Trappen som forbinder akterdekket og flybridgen er åpen og behagelig å gå i. Foto: Azimut

Hybrid minimalisme

Azimut legger stor vekt på at Magellano ikke er en racer. De har holdt fast på en slags hybrid skrogformen som Pierluigi Ausonio utviklet til Magellano 50 som ble introdusert i 2012. Intensjonen er å lage en båt som bruker lite diesel og oppfører seg godt i sjøen når du kjører sakte samtidig som du har akseptabel marsjfart og gode sjøegenskaper de gangene du har det travelt. Magellano 50 ble med brask og bram introdusert med dieselhybrid fremdrift og en ganske stor batteripakke. Den nye 25-meteren får du bare med dieselmotorer.

Kunstferdig behandlet glassfiber, med en spesiell type løsemiddel tilsatt bronsepulver, skaper overflater som minner om stein

Den aller første Magellano-modellen kom Azimut med i 2010. Den var 74 fot lang. Designen av eksteriøret hadde verftet tiltrodd Ken Freivokh. Nok en gang har de hyret inn Freivokh. Han har beholdt det hovedinntrykket som har preget serien i alle år samtidig som han slipt bort detaljer, harmonisert linjene og gitt båten et robust, minimalistisk preg. Runde former og buete linjer er ikke det som kjennetegner brorparten av de nye modellene som kommer. Magellano er definitivt særpreg og skiller seg ut i myldret av flybridge-båter og ekspedisjons-yachter som er rundt 25 meter lange.

FLEKSIBEL: Plassen på dekk forut kan brukes på forskjellige måter. Du kan få et lite boblebad her. Foto: Azimut

Oppfølger

Freivokh og De Cotiis er allerede i gang med oppfølgeren til 25-meteren. Den blir 30 meter lang og får tre fulle etasjer. Det meste av toppdekket med styrehus er innebygd. Dekket er trukket helt ut til hekken så det blir også skapelig uteplass på dette dekket.

I forkant av den lukkete seksjonen, over det vi antar blir en eierlugar, får yachten en stor uteplass. Toppfarten til 30-meteren antyder verftet vil ligge på rundt 20 knop med 2 x 1.500-hesters motorer.

Foto: Azimut

Motor
Båt
Nyheter