+ mer
OVERKILL: 3.000 hester koblet direkte på pod-drev gir den klumpete, italienske båten en toppfart på 31 knop. Du kan få den med to motorer. Det holder i massevis. Skroget er ikke bygd for fart.

En ferge for de utålmodige

3.000 hester gir Extra 86 en toppfart på 31 knop. Skroget liker seg best mellom 12 og 15 knop. 

Båter og yachter blir mer og mer like – akkurat som biler. Nye bilmodeller må ha en stor grill. Nye båter og yachter må ha store vinduer. Selv om du er opptatt av biler og båter er det ikke alltid så lett å se hvilket merke som klapper til kai eller kjører forbi deg på motorveien. 

KOMPAKT: Flybridgen er ikke så stor og den skjemmer på ingen måte båten ut.

Må tåle oppmerksomhet

I tillegg skalerer verftene båtene og yachtene opp og ned. Du skal være en dreven båtspotter og følge godt med på hva Princess driver med for å skille en F62 fra en F55. Basert på lengden er forskjellen beskjeden, men du får ikke syv fot gratis. Hver fot vil koste deg cirka én million kroner. Liker du å vise deg frem, er det surt at mange tar 62-foteren din for en 55-foter. Er du av den beskjedne typen, er feiltagelsen helt ok.

Du må tåle en viss oppmerksomhet hvis du velger en Extra 86

Du må tåle en viss oppmerksomhet hvis du velger en Extra 86. Båten kan by på mange fine og fornuftige løsninger, men det skal godt gjøres å kalle den for vakker eller elegant. Fra den runde, butte baugen stikker ankeret ut som en potensprotese. Overbygget ser ut som to arbeidsbrakker med gigantiske vinduer som er koblet sammen. Hekken sagger mot vannflaten. Det du ved første øyekast nok ikke legger merke til er at båten har en slags flybridge. Størrelsen er beskjeden, men du har førerplass med to seter, en liten sittegruppe og en ganske stor solseng på toppen av båten.

TRAPPER: Cockpiten er lav og det er bare noen trinn ned til badeplattformen som kan heves og senkes. Motorene er montert under solsengen.

Ingen bombe

Palumbo, som trekker i Extra-trådene, trekker i mange andre tråder også. Palumbo er fortsatt størst på oppussing av yachter. Mange kjente yachter, blant annet «Maltese Falcon» og «A» har blitt frisket opp av Palumbo. I tillegg til Extra står Palumbo bak Columbus, Isa og Mondo Marine. Columbus og Mondo Marine holder seg innenfor den klassiske, moderne tradisjonen, Isa er litt mer sporty og Extra vil vi nok si er for spesielt interesserte. Den største modellen til Extra er på 130 fot. Den ser ut som en flytende legokloss. Enkelte liker det. Den første 130-foteren fra verftet er akkurat sjøsatt og levert.

Den største modellen til Extra er på 130 fot. Den ser ut som en flytende legokloss. Enkelte liker det

Extra 86 ble introdusert for ett år siden som oppfølgeren og storesøsteren til en 76-foter med de samme linjene. Noe kjempesuksess har ikke 86-foteren vært. På ett år har Extra bare bygd og levert to båter. Extra 86 er 26 meter lang, men skroget kryper under fritidsskippergrensen på 24 meter. I denne kategorien kan du velge mellom hundrevis av alternativer fra mer eller mindre seriøse produsenter. For en ny båt i denne kategorien må du regne med å betale mellom 70 og 100 millioner kroner.

SENTRAL BYSSE: Byssa betjener spiseplassen ute via et vindu som kan senkes helt ned. Plassen på benken er beskjeden.

Sentra bysse

Ombord i Extra 86 er de tradisjonelle løsningene snudd en smule på hode. Båten sagger fordi cockpiten er trappet av ned mot en badeplattform som kan heves og senkes. Båten har ikke strandklubb eller garasje hvor du kan lagre lettbåten. Den må du enten plassere på badeplattformen eller ha på slep etter båten.

Extra Fast, som er god for 31 knop, har tre IPS-motorene fra Volvo på 1.000 hester som er plassert under den aktre delen av cockpitdørken. I cockpiten, som er på 50 kvadratmeter, har du både en sittegruppe, solseng og spiseplass. En kompakt og funksjonell bysse er innredet mellom bakveggen mot cockpiten og sittegruppen i salongen. Byssa kan betjene spiseplassen på akterdekket gjennom et stort vindu som kan senkes helt ned. Av en for oss litt uforståelig grunn går trappen opp til flybridgen fra byssa og ikke akterdekket.

TO ALTERNATIVER: Salongen kan innredes med sittegrupper eller en stor U-sofa og spisebord.

Imponerende volum

Salongen får du i to versjoner. Vi tror de fleste vil foretrekke en løsning med en stor sittegruppe og spiseplass under tak. Spiseplassen er plassert mot veggen som skiller styrehuset fra salongen. Fra salongen går det trapp ned til fire lugarer. Volumet under dekk er imponerende. Cirka 75 prosent av båtlengden på 23,48 meter er brukt til soverom, bad og en mannskapsseksjon med plass til fire personer i to lugarer. Mannskapslugarene er ganske mye større enn det som er normalt.

Kjøper du båten, bor du i en stor lugar omtrent midtskips. Lugaren utnytter hele båtbredden som er på nesten syv meter. Den har store vinduer. Under det ene vinduet har du en sittegruppe. På den andre siden er det kontorplass. To gjestelugarer deler på båtbredden. Det vil si at de ikke er overdådig store, men de er såpass lange at det er nok plass på dørken når du for eksempel skal kle av deg. Mellom de to lugarene og mannskapsavdelingen er det en stor VIP-lugar.

SKJERMET: Spiseplassen på akterdekket er under tak og betjenes enkelt fra byssa. (1 / 4)

Racerbuss og andre raringer

Extra 86 er designet av Guida Design. Det italienske firma har designet flere av de klassiske, eldre, tidstypiske Sanlorenzo-modellene og interiører i noen av de nyere modellene til Azimut og Mangusta.

HEVES OG SENKES: Du kan få båten med en større badeplattform slik at det blir mer plass til en lettbåt.

Guida står også bak Arcadia. Både når det gjelder eksteriør og interiør er det mange fellestrekk mellom Arcadia og Extra. Arcadia har hatt en viss suksess med sine aparte modeller. Vi synes det er betimelig å undres over at Palumbo valgte å satse i akkurat den samme nisjen. De aller fleste som kjøper båter og yachter er konservative og tar ikke så store sjanser. Det gir et begrenset marked for racerbusser og andre raringer.

Motor
Båt