PRAKTISK: Seat Mii Electric får deg neppe til å juble, men som en praktisk liten elbil vil den kunne gjøre deg glad. Foto: Seat

Seat sier Me too med Mii Electric som har kort rekkevidde, lav pris, lang ledning og liten plass

Madrid, Spania: Lav pris og alternativ distribusjon av trillingbilen Mii Electric er blant virkemidlene for å sende Seat ut i elbilmarkedet. Søt er den også.

VW-konsernet satser tungt i elbilmarkedet og småbilen e-Up får nå søsken i form av Mii Electric og Citigo e IV med henholdsvis Seat og Skoda-logo i grillen. Den kanskje største forskjellen er prisen, og om du kjøper en elbil fra VW, Seat eller Skoda er like uvesentlig som om du kjøper sokker på Dressmann, Cubus eller KappAhl.

Som på sokkene er det småting som skiller bilene fra hverandre, hvor utvendige designdetaljer, såkalt IML-foliert dashbord og et ungdommelig uttrykk er Mii Electrics kjennetegn, i tillegg til lavest pris av de tre.

Enkelt

Løsningen med en fastmontert telefonholder over den enkle midtkonsollen løser dessuten alle praktiske navigasjonsformål elegant, enklere og billigere enn om du skulle integrert det i bilen.

NAVIGASJON: Når du allerede har nøkkel, bank, avis og musikk på smarttelefonen, er det både praktisk og rimelig å bruke den til navigasjon også. Foto: Seat

Enkelt og billig, men ikke elegant, kjennetegner for øvrig mye av interiøret i bilen. Stoffseter og kunstskinnratt er greit nok, men plasten i dører, på dashbord og B-stolpen er hard og tynn.

Alt er likevel ikke så ille og et klimaanlegg samt varmetråder i frontruten, varme i setene, velfungerende funksjonsvelgere og et oversiktlig instrumentpanel trekker opp. Et stereoanlegg med bluetooth åpner for flere praktiske tilkoblinger til smarttelefonen. Denne kan også benytte en app for å styre og overvåke en rekke funksjoner ombord.

Billig

GAMMELDAGS: Løsningen med vippeåpning av bakvinduene er ingen teknisk nyvinning. Foto: Andreas Scheel

Elektriske vindusheiser i fordørene, riktignok uten automatikk er standard. At vinduene i bakdørene kun kan åpnes på gløtt med en vippeanordning i bakkant, er også enkelt og billig.

Med en pris på 179.900 kroner kan man kanskje ikke forvente mer, men for øvrig fungerer bilen slik den er ment. Som en liten elbil.

I førersetet fremstår imidlertid ikke bilen liten før du skal lukeparkere eller tråkle deg gjennom gatene i storbyen. I baksetene vil du ikke trives på langtur, men med en WLTP-rekkevidde på 260 kilometer slipper du det uansett. Det sørger et 32,5 kWh batteri for.

BYBIL: Med lite fotavtrykk, liten svingradius og godt utsyn er Seat Mii Electric godt egnet til strobykjøring. Foto: Seat

Under kjøring vil du oppleve at bilen er overraskende stillegående og komfortabel. Effekten på 83 hestekrefter gjør den sprek nok til all normal kjøring og bagasjerommet er stort nok til noen små bager og poser. Legger du ned det delte baksetet blir bilen mer fleksibel og mange vil kunne klare seg med en Mii Electric.

Spesielt de som var så heldige å snappe til seg en av de par hundre bilene som leies ut for 1.990 kroner i måneden, inkludert forsikring og service.

Flere elbiler

Det er ventet at VW og Skoda vil selge mer av sine versjoner, men noen konkrete salgsmål vil ikke kommunikasjonssjef Morten Moum i Seat Norge ut med for Mii Electric. Han røper imidlertid at de har større ambisjoner når ID.3-kloningen el-Born dukker opp neste år.

– De par hundre Mii Electric som skal leies ut på månedsbasis utgjør en god del av totalen, antyder han.

UNIK: Førermiljøet er ikke avansert, men såkalt IML-folie på dashbordet tar fokus vekk fra hardplasten. Foto: Seat

Både disse og de som kjøper bilen vil i tillegg kunne benytte seg av Seats partner Hyre, dersom de trenger en større Seat, gjerne med dieselmotor, for de virkelig lange turene. Alternativt kun leie en Mii Electric kortvarig hvis de ellers klarer seg med Ruter, sykkel, apostlenes hester eller annen micromobilitet.

MOBILITET: Seat skal være VW-gruppens ledestjerne innen micromobilitet, blant annet med elsparkesykler. Foto: Seat

Sistnevnte er for øvrig også noe Seat på vegne av VW-gruppen vil satse på gjennom partnerskap med Segway om kjøp og lån av elsparkesykler, bruk av elektriske scootere eller toseteren Minimo.

Tilbake bak rattet i Mii Electric vil du hoppe ut av lyskrysset og opp i fartsgrensen på 50 kilometer i timen på 3,9 sekunder. Videre opp mot toppfarten på 130 føles akselerasjonen tregere og da øker strømforbruket også. Ved å kjøre i Eco eller Eco+ blir den enda tregere, samtidig som klimaanlegg og andre strømkrevende funksjoner begrenses.

FIFFIG: Med girspaken kan du regulere regenereringen i fem forskjellige trinn. Foto: Seat

Når du så må lade kan du stå en god stund med vanlig ledning på 2,3, kW, litt kortere med veggboks og 7,2 kW, eller fylle på 80 prosent med 40 kW hurtiglading på en time. Før du igjen kaster deg ut i trafikken vel vitende om at du kjører rimelig og miljøvennlig med få problemer når du skal lukeparkere.

Seat Mii Electric

Motor Elmotor

HK/kW/Nm 83/61/220

0-100 km/t 12,5 sek.

Toppfart 130 km/t

Vekt 1.235 kg

L/B/H 355/164/147 cm

Batteri 36,8 kWh

Rekkevidde 260 km

Bagasjerom 251 kg

  • Pris

Rimeligste 179.900 kr

Denne modellen 189.900 kr

Denne med utstyr 189.900 kr

  • Pluss

Pris

Praktisk

Utstyr

  • Minus

Plass

Plast

Rekkevidde

  • Design

Donorbilen e-Up har ikke vunnet designpriser, så det gjør ikke Mii heller.

  • Førermiljø

Mye plast, men fint dashbord, greit med utstyr og praktiske løsninger.

  • Kjøreegenskaper

Liten bil med lavt tyngdepunkt og liten svingradius for bykjøring.

  • Ytelser

Grei i lyskryssene, men forbikjøringer må planlegges.

  • Plass

Plass til fire og noen små bager.

  • Mye for pengene

Det går mange på dusinet i denne klassen, så prisen trekker opp.

  • Konklusjon 5

Kjekk liten bybil med rekkevidde som holder helt til langturen.