OFFROAD: BMW X5 er ikke den råeste offroaderen på markedet, men med luftfjæringer på begge akseler kan du heve bilen for bedre bakkeklaring. Firehjulsdriftsystemet er mekanisk, og kraften sendes til alle fire hjul. Foto: Håkon Sæbø

Testet: BMW X5 xDrive45e plugg-inn-hybrid

Bayern, Tyskland: Plugg-inn-hybridene er kanskje ikke løsningen på lang sikt, men du verden så deilig det er om du tenker aller mest på deg og dine.

Den har nesten 400 hestekrefter, 600 Nm i dreiemoment, seks herlige sylindre med tilhørende godlyd og en elektrisk rekkevidde på 87 kilometer. Prisen er ikke halvgal. Utseendet er slukbart og plassen ganske generøs. Så hva er egentlig problemet med denne ladbare BMW-en?

Arv og miljø

Plugg-inn-hybridene har fått mye kritikk for å være miljøverstinger. De har forbrenningsmotorer som slipper ut CO2, og det kan i samfunnets øyne synes som at eierne er noen usympatiske luringer.

De som kjøper store og dyre plugg-inn-hybrider er lumske og selvopptatte, og det er snakk om dekadente vaner. Eierne kjører fort og uvørent, og gasser ekstra på med sine digre motorer mens de ler av andre. Bare fordi de kan. Eller er det egentlig slik?

Folk lader

Det skal vise seg, i flere undersøkelser og analyser, at eiere av plugg-inn-hybrider ikke er så store miljøslyngler som det kanskje var grunn til å tro. At alle som kjøper ladbare hybrider kjører rundt uten å lade, er feil. I alle fall litt.

At alle som kjøper ladbare hybrider kjører rundt uten å lade, er feil

I 2016 undersøkte Transportøkonomisk Institutt (TØI) saken, og fant at hele 55 prosent av tiden kjører de ladbare hybridene på strøm. Etter å ha analysert data fra over 13.000 ladbare Volvoer, har svenskene kommet frem til omtrent det samme. Her ble 44 av 100 kilometer kjørt helt elektrisk, og det er slettes ikke dårlig.

Det tegner et helt annet bilde av plugg-inn-sjåførene enn det som males av bilenes motstandere. Kan det så hende at denne aggresjonen mot de store, ladbare hybridene har noe med misunnelse å gjøre?

MEKTIG MOTOR: Systemeffekten er på 394 hestekrefter. 286 kommer fra den 3,0 liter store rekkesekseren, og 113 leveres fra elmotoren som sitter mellom bensinmotoren og åttetrinnsautomaten. På den måten har du alltid firehjulsdrift, også når du kjører helt elektrisk Foto: Håkon Sæbø

Det skal ikke utelukkes, for hva skal du egentlig med en diger, bred og brautende SUV om du ikke har en vakker, smilende og perfekt familie å dytte inn?

Om man følger resonnementet med at plugg-inn-eiere ikke bare er slemme og ute av stand til å tenke på miljøet, kan det vel også tenkes at de har en irriterende perfekt familie hvor alle er glade, som i tannkremreklamer?

Misunnelse er en god grunn til å mislike de digre plugg-inn-hybridene. Også fordi plugg-inn-hybridene ofte er på vei til store fjellhytter med varme i gulvet og ornamentikk på hjørneskapene. Og dem er det mange av.

LAD OPP: Det tar i underkant av syv timer å lade opp batteriet på den nye X5-en, ifølge BMW. Da med en effekt på 3,7 kW og 16 A kurs. Foto: Håkon Sæbø

Du får alt

Er du en av dem som går rundt og faktisk tenker slikt, er det stor fare for at den nye, ladbare BMW X5 xDrive45e blir gjenstand for tung og langvarig misunnelse. Her får eierne nesten alt det herlige en skulle ønske seg i en SUV med ledning. Denne gangen er det også en sekssylindret motor, fremfor en stakkarslig liten 2,0-liters firer, som i forrige generasjon ladbar X5.

Her får eierne nesten alt det herlige en skulle ønske seg i en SUV med ledning

For er du formuende, har perfekt familie og kjenner deg vel til rette i venstre fil, er det selvsagt seks sylindere du vil ha.

Tyskland, Tyskland, Tyskland

BMW X5 45e, som bilen kan kalles, testes i Tyskland, og nysgjerrige representanter fra BMW spør om journalistenes mening rundt bordet.

Det betimelige spørsmålet om antall sylindere sniker seg frem, og her har ikke BMW noe særlig troverdig svar til dem som er glad i miljøet. For det er ingen annen grunn til å gå fra fire til seks sylindere, annet enn at det er fett. Alle som kan litt om bil vet at jo flere sylindere en motor har, jo bedre er det. En ny Ferrari med seks sylindere hadde sikkert vært fint, men toppmodellene har åtte eller tolv. Det er det en grunn til.

LUKSUS: Interiøret i BMW X5 xDrive45e er det samme, gode og konservative som du finner i andre X5-er. Drar du på med skinnpakker og utstyr fra den kostbare Individual-listen, får bilen et meget eksklusivt preg. Men du må ikke gjøre det for å få en fin X5. Foto: Håkon Sæbø

BMW sier på sin side at markedet etterspør denne typen drivlinje og at det passer bra i en SUV, og det stemmer sikkert. Garantert i USA, hvor bigger is better. Men at eierne blir mer miljøvennlige er definitivt ikke en sannhet.

Det er imidlertid en sann fornøyelse å se det runde, hvite skiltet med grå streker på tvers. Når dette skiltet viser seg, er det fri fart på Autobahn og X5 xDrive45e sklir elegant opp i 230 kilometer i timen. At denne bilen er mer enn rask nok, er hevet over enhver tvil.

At denne bilen er mer enn rask nok, er hevet over enhver tvil

Den er også fascinerende stabil i slike hastigheter, noe du ikke kan si om alle SUV-er på markedet i dag.

Motorlyden er behagelig dyp, men metallisk på toppen av turtallsregisteret, akkurat slik en sekssylindret motor fra BMW skal være. Mange bilentusiaster vil glede seg over dette. Miljøet vil gråte, men eierne vil more seg med all kraften som stilles til disposisjon.

MANGE LADER: Undersøkelser fra TØI og blant annet Volvo viser at eiere av plugg-inn-hybrider kjører mye på strøm. Det sparer miljøet, men BMW X5 45e er likevel ikke like miljøvennlig som en ren elbil. Foto: Håkon Sæbø

Mer rekkevidde

Og det neste aspektet ved denne bilen, som må nevnes, vil kanskje være et enda tyngre kjøpsargument for noen.

Rekkevidden fra 24 kWh-batteriet er på solide 87 kilometer etter WLTP-målemetoden. Hvordan det reelt sett fortoner seg på vinterføre med full bil og den smilende familien i alle seter, er mer usikkert. Men du kan være rimelig trygg på at dette er en vesentlig forbedring sett opp mot den forrige ladbare X5-en. Også i den nye bilen må din glade familie begrenses til fem, for plassen der de siste to setene er brukes til hybridsystem og batterier.

Rekkevidden fra 24 kWh-batteriet er på solide 87 kilometer etter WLTP-målemetoden

Trøsten er at bagasjerommet er høyst funksjonelt, med 500 liters kapasitet.

Det er imidlertid betydelig mindre enn nye Mercedes-Benz GLE 350 de, Stuttgarts nye plugg-inn-konkurrent. Denne har 630 liters bagasjerom og går på diesel. Men der BMW X5 45e har en batterikapasitet på 24 kWh, slår Mercedes i bordet med hele 31,2 kWh. Det er en økning på 30 prosent, som tilsier at GLE skal klare 99 kilometer på ren elektrisitet. 

ANDRE VALG: Den ladbare utgaven av BMW X5 er vektet mot komfort. Bilen har presis styring og godt grep, men er ikke like rå som for eksempel X5 M50d med 400 hestekrefters dieselmotor og et heftigere understell. Foto: Håkon Sæbø

Ikke fullt så imponerende er rekkevidden på nye Audi Q7 TFSIe. Audis ansiktsløftede storhybrid har en batterikapasitet på 17,3 kWh, men veier opp med en toppmodell med systemeffekt på hele 456 hestekrefter og 700 Nm.

Den er 0,1 sekund tregere enn X5-en, som gjør 0 til 100 på 5,6 sekunder. Mercedesen behøver 6,8 sekunder på den samme øvelsen, men det er ikke akkurat tregt det heller. At konkurransen blir tøff når alle disse bilene er på markedet, kan derfor godt tenkes.

Løp og kjøp?

BMW X5 45e kan kjøres langt på elektrisitet, den er snill mot miljøet når sjåføren velger å være det, og statistisk sett er det gode muligheter for at eierne gjør nettopp det. What's not to love, tenker du nå. Hvorfor løper du ikke bare ut og kjøper denne herligheten?

E TIL BRANNVESEN: Nye, ladbare hybrider har store batterier som må tas hensyn til i en nødsituasjon. Derfor kan du ikke velge vekk den lille «e»-en på bakluken, for denne forteller brann- og redningsetaten det de behøver å vite om bilens systemer. Foto: Håkon Sæbø

Vi må innrømme at du kanskje kunne sluttet å lese nå, og fartet ned til BMW-forretningens blanke fliser, blanke biler og blanke selgere, og leaset deg en X5.

Men om du er seriøst interessert i bil og kjøreegenskaper, ikke bare brede smil, perfekte barn og god plass, må du lese videre.

For det er dessverre slik at BMW X5 xDrive45e har en svakhet BMW er fullstendig klar over. De vil på sin side kalle det en slags egenskap, eller muligens et resultat av mange komitemøter, men det er ikke til å komme unna: Bilen er orientert mot komfort.

Og om komfort er det du vil ha, ja da er det helt greit. Da er denne bilen kanskje perfekt.

Men om du vil ha de heftige kjøreegenskapene som BMW X5 en gang var kjent for, og som du kan få om du velger «riktig» modell, må du holde deg unna 45e.

Ja, det er adaptive dempere og justerbare luftfjæringer i understellet. Men det er tunet mot at du skal slappe av bak rattet og ikke kjøre så alt for hurtig. Du skal duve avsted, ikke svette kanonkuler og la dekkene hyle.

INGEN REKKEVIDDEANGST: Med et 24 kWh batteri er rekkevidden 87 kilometer. Men i bakhånd har du også en bensindrikkende rekkesekser som tar deg dit du skal uansett forhold. Foto: Håkon Sæbø

De kløktige tyskerne har lagt opp en testrute med få svinger, men vi finner likevel noen høydedrag og kurver der denne bilens voldsomme vekt er avslørende. Ikke fullstendig skummelt, men samtidig ikke overbevisende når biler som Porsche Cayenne med ledning lurer i bakgrunnen.

Det er ikke dermed sagt at en ladbar Cayenne er en bedre bil i sin helhet. Det får vi først vite når disse bilene testes mot hverandre, og det er en test som kommer.

BWM X5 xDrive45e er i så måte ikke helt perfekt, men det oppleves som mye bil for pengene. Og da er det kanskje ikke så rart at importøren allerede har solgt over 650 biler så langt.

BMW X5 xDrive45e

Bil og modellnavnBMW X5 xDrive45e
Motor:3,0 l. R6 turbo bensin
HK/kW/Nm, system:394/290/600
HK/kW/Nm, bensinmotor:286/210/450
HK/kW/Nm, elmotor:113/83/265
0-100 km/t:5,6 sekunder
Toppfart:220 km/t
Rekkevidde (WLTP):87 km
Batteri:24 kWh
Egenvekt uten fører:2.435 kg
L/B/H:492/200174
Forbruk:0,27 l/mil
CO2-utslipp:40 g/km
Bagasjerom:500/1,720 liter
Tilhenger:2.700 kg
*Priser:
Denne modellen843.700 kroner
Med utstyr1.096.300 kroner
*Eks. leveringsomkostninger.
PlussStort batteri
Sekssylindret motor
Akselerasjon
MinusMindre bagasjeplass
Høy vekt
Kommende konkurrenter
DesignBMW X5 har en diger grill alle snakket om da bilen kom. Nå ser det ikke så galt ut, og ute på veien er nye X5 faktisk ganske lekker
Førermiljø

Her er det forutsigbart BMW på godt og vondt. Ikke veldig spennende når alt er sort og grått, men samtidig svært komfortabelt og funksjonelt.

Kjøreegenskaper

Om du for det meste duver opp og ned til fjellet, er denne bilen perfekt. Liker du å kjøre meget aktivt i svingene finnes det bedre alternativer.

Ytelser

Med nær 400 hestekrefter er det liten tvil om at denne bilen er rask. Om du savner mer krefter er det V8 som gjelder, og da er prisen langt høyere.

Plass

Både foran og bak er det identisk med en helt vanlig BMW X5. Bagasjerommet mister 150 liter, men du har fremdeles 500 liter, så håpløst er det ikke.

Mye for pengeneOver 1 million kroner er mye penger for en bil, men når du får så mye luksus og motoreffekt, må det sies at dette fremstår som et godt kjøp.
Score8BMW X5 45e har det en rask og glad familie trenger, så lenge det ikke behøver å gå voldsomt fort på de mest krevende veiene.