TORDEN: Med sin 4,4-liters V8 på 600 hestekrefter og 750 Nm skal nye BMW M5 klare 0-100 kilometer i timen på ville 3,4 sekunder. Så rask føles den også når du sitter bak rattet. Foto: Håkon Sæbø

Test av BMW M5: En kommende klassiker

Estoril, Portugal: Store, tyske V8-biler finnes det en del av. Nå er nye BMW M5 her, klar til å konkurrere med dem alle.

Denne saken ble første gang publisert i desember 2017.

Motorene brøler og dekkene hyler. Som rifleskudd smeller det fra eksosanlegg når neste gir hamres inn. På Estoril-banen i Portugal er det i disse dager BMW som breier seg ut, og det er et besnærende skue.

For det skal være storveis når Münchens stolthet presenterer sin nye toppmodell. BMW M5 er en institusjon det ikke skal fikles for mye med, og derfor er det et noe forutsigbart slagskip tyskerne presenterer med lasershow og trommebombardement i Portugal. 

Foran finner du en turboladet V8 på 600 hestekrefter, i midten er det fem seter, og bak sitter en svært aktiv differensial.

Men så til det store og nye som får øyenbryn til å heves i overkant høyt: «M xDrive» er det blitt hvisket og tisket om i Münchens gater en stund, og nå er det endelig her. En BMW M5 med firehjulsdrift, klar til å få bank på gate, bane, vinter og sommer.

KONVENSJONELL: Dobbeltclutchgirkassen er pensjonert, og inn kommer den velkjente ZFautomaten på 8 trinn. I nye M5 er den imidlertid ekstremt rask og presis. Foto: Håkon Sæbø

Bombesikker

Etter en regnskur kvelden i forveien er Estoril-banen så vidt rukket å bli tørr. Bilen foran rattes av António Félix da Costa, en av BMWs løpsbilsjåfører. 

Nærmest oppi rattet leder han vei i sin hvite M5, slik enhver løpsbilsjåfør vil fortelle deg at du skal sitte, men som du ikke gidder fordi det ikke er utpreget komfortabelt.

Det er en grov feil ikke å kopiere hans stil. Mer om det senere.

Under oppvarmingsrunden, der da Costa i front legger seg på et bedagelig tempo, gir det rom for å kontemplere over nye M5s utseende.

For uopplyste sjeler kan nye M5 fremstå som en helt vanlig 5-serie. En sedan med ratt og hjul og en lite intellektuell farge. Det er ikke noe mer å se.

På avstand synes M5 – med sine forholdsvis elegante linjer og lumske LED-lys – å være en del av den lite oppsiktsvekkende massen, men det er egentlig ikke noe galt i det. Snarere tvert imot er sedanens (på avstand) subtile oppsyn helt etter hensikten. 

MORO HELE ÅRET: Med firehjulsdrift fremstår nye M5 som en langt mer allsidig bil. Du kan til enhver tid velge mellom firehjulsdrift og ren bakhjulsdrift, men velger du sistnevnte er også antispinn og stabilitetsprogram skrudd helt av. Foto: Håkon Sæbø

Vulgære lepper og spoilere og vinger og ulakkerte karbonpansere er ikke i M5-ens ånd. Du skal bare så vidt få fornemmelsen av at det er «noe der», når du ser en M5 i bakspeilet på Autobahn. Den virker truende med sin spesielt designede frontfanger, og fremstår litt større på grunn av de bulende hjulbuene.

Kommer du nærmere, eller blir forbikjørt, er det imidlertid flere avslørende trekk å bemerke. 

De fire eksosrørene – hagleløpene som freidig stikker ut bak – er en M-signatur voksne menn ville grått over, hadde de forsvunnet. Slik har det vært siden 3. generasjon M5 ble presentert i 1998, og slik skal det fortsette en stund til. 

Bremsene er naturlig nok enorme, og M5-merker er festet til forskjermene. Direkte blyghet leveres derfor ikke M5 med, men du kan sløve ned det visuelle med en ikke så infernalsk lakkfarge. Da er også faren for at noen kaller deg smakløs godt redusert.

Grep, grep, grep

Tempoet øker. En fomlende hånd leter nå febrilsk etter knappene for å justere setet. Det haster. Da Costa trekker ifra, og bak jager den rosa konkurrenten med iver. 

På radioen mumler løpsbilsjåføren noe om en skarp venstresving, og en påfølgende voldsom høyresving. Den hvite M5-en bykser mot venstre og det er bare å følge etter. 

Full gass ut av svingen så turboer spoler opp, setenes sidevanger må jobbe hardt og kupéen fylles med lyden fra en Messerschmitt i ferd med å ta av. Det tordner fra motoren, men enda mer absurd er veigrepet nye M5 lar deg leke med.

HURTIGKNAPP: «M1» og «M2»-knappene på rattet lar deg hurtig og enkelt velge kjøreoppsett. Det fine med disse knappene er at du kan bestemme hva innholdet skal være. I utgangspunktet låter det litt fiklete, men etter å ha kjørt bilen en stund føles det helt naturlig. Foto: Håkon Sæbø

I hendene har du et taktilt M-ratt koblet til en 25 prosent raskere styring enn på utgående modell.

Under høyrefoten har du V8-ens vrede, men det er likevel veigrepet som er den villeste delen av opplevelsen: Så brutalt at Mercedes-AMG har grunn til bekymring og Audi må anstrenge seg med kommende RS 6 og RS 7 for å holde følge.

Selv om nye BMW M5 i utgangspunktet har bakhjulsdrift, er det tydelig at multiplate-clutchen i midten gjerne vil ta del i aktivitetene, for straks elektronikken oppdager den minste mangel på grep fra bakhjulene, flekser den store bilen sine muskler. 

Ut av banens siste sving klorer M5-en seg fast og skyter mot langstrekket. Bilen oppfører seg som om den har bakhjulsdrift – med den moro det medfører, men har samtidig veigrepet til en bil med firehjulsdrift.

Med snuten pekende rett frem og gasspedalen godt plantet i gulvet øker farten i et alarmerende tempo. Med riktig ekstrautstyr huket av kan du, ifølge BMW, sende din M5 opp i friske 305 kilometer i timen. Ut i fra det Estoril-banens fysiske begrensninger virker den toppfarten å være plausibel.

FASTKLEMT: I stolene, som er unike for M5, sitter du komfortabelt. Legg spesielt merke til støtten i ryggen, som definitivt er til hjelp når du kjører hardt. Prisen er 21.100 kroner ekstra. Foto: Håkon Sæbø

Som på M3 og M4 er det også nifst mange justeringsmuligheter for drivlinjen og understellet på nye M5. Firehjulsdriftsystemet er normalt aktivert, men har en egen sportsfunksjon for mer aktiv kjøring.

 I tillegg kan du skru det helt av, slik at bilen bare har bakhjulsdrift, men da er samtidig ESP fullstendig deaktivert. Sistnevnte er derfor en funksjon for den modige. I alle fall når det ikke er tørt ute.

Automatgir

BMW mener nye M5 skal klare 0-100 kilometer i timen på nær brekningsinduserende 3,4 sekunder. 0-200 kilometer i timen skal gå unna på euforiske 11,1 sekunder.

Dessverre, vil noen si, er dobbeltclutchkassen død og det samme gjelder den manuelle girkassen. For første gang i en M5 fordeles kreftene av en M-tunet konvensjonell åttetrinnsautomat fra tyske ZF. 

Det er fristende å kritisere BMW for dette valget, for teknologien i en momentomformer (torque converter) er ikke akkurat ny. 

Likevel er det vanskelig å finne feil ved M5s drivlinje, og har du kjørt en BMW X5 M eller X6 M vet du at girkassen fungerer godt. I M5 er den forresten enda mer aggressiv og intuitiv.

Av banen, på veien

Med en konvensjonell automatgirkasse kommer en høyere grad av komfort, noe som later til å være et viktig poeng for BMW. Interessant nok er det er ikke bare drivlinjen som er blitt polert til det mer avslappende, skulle du via knappene rundt girspaken velge det.

På rurale portugisiske veier oppfører muskelbilen seg ikke ulikt en vanlig 5-serie når det kommer til ren fjæringskomfort. 

SKREMMER DEG IKKE: Interiøret i nye BMW M5 er slik du forventer. Noen pyntelister er tilført, men forøvrig fremstår det svært likt som i en vanlig 5-serie. Foto: Håkon Sæbø

Ikke er det rykkete og ikke er det vondt. At bilen er satt opp for å kunne fungere på bane vil du til en viss grad alltid merke, men det blir ikke pinlig når passasjerer uten bilinteresse hopper om bord i det de tror er en vanlig sedan. 

Ingen får ryggprolaps i denne bilen, om ikke du som eier ønsker dine passasjerer nettopp det.

Setene griper komfortabelt om deg, men oppleves ikke like ekstreme som dem du kan bestille i en Mercedes-AMG E 63, og det er like greit. 

På tross av å være lettere enn utgående M5, noe som er ganske imponerende med tanke på at den nye modellen har firehjulstrekksystemets vekt å drasse rundt på, må også nye M5 betegnes som en tung bil. Uten deg bak rattet veier den 1.855 kilo.

Spenning i fremtiden

Under pressemiddagen senere samme dag snakker BMW M GmbH-sjef, Frank van Meel, om sin fortid hos Audi, og fremtiden til bildivisjonen han nå sjefer over.

– Alle BMW M-biler vil i fremtiden bli elektriske, sier han og sender et kaldt gufs nedover ryggen på alle som ikke har sett det elektriske lyset.

Det er etter sigende liten tvil om hvilken vei det vil gå med forbrenningsmotoren en gang i fremtiden, og derfor bør du ikke vente veldig lenge med å unne deg en tordnende tysk sedan med V8. 

Nye M5 har det morsomste firehjulstrekksystemet BMW noen gang har laget, og det gjør den mer aktuell, mer allsidig og mer brukbar enn før.

Om ikke du må ha en stasjonsvogn er det nå ingen grunn til ikke å unne seg en M5.

OVERSIKT: Dashbordinstrumentene er heldigitale, noe som gjorde det enkelt for BMW å bytte den klassiske BMW-fonten med tall og bokstaver unikt for M5. Foto: Håkon Sæbø

BMW M5

Motor: 4,4 l. V8 turbo

HK/kW/Nm: 600/441/750

0-100 km/t: 3,4 sekunder

Toppfart: 305 km/t

Egenvekt: 1.855 kg

L/B/H: 496/190/147

Forbruk: 10,5 l/mil

CO2-utslipp: 241 g/km

Bagasjerom: 530 liter

  • Pris

Rimeligste modell 523.700 kroner

Denne modellen 1.586.700 kroner

Med utstyr Ca. 1.970.000 kroner

*Inkludert leveringsomkostninger.

  • Pluss

Kjøreglede

Veigrep

Akselerasjon

  • Minus

Pris

Fås ikke som stasjonsvogn

VED TESTER BRUKER VI OGSÅ POENGBOKS:

  • Design 

Nye BMW M5 klarer å beholde 5-seriens eleganse samtidig som den utvilsomt ser rå ut. Det er godt gjort.

  • Førermiljø 

Setene er svært sportslige, men samtidig ikke ryggknusende harde. Betjeningen er gjennomtenkt og solid.

  • Kjøreegenskaper 

Dette er grunnen til at du vil punge ut for en M5. Med ekstremt mye grep er bilen en fornøyelse.

  • Ytelser 

Tallene taler for seg selv, og i realiteten føles bilen eksplosivt kjapp.

  • Plass 

Foran sitter du og din passasjer godt. Det samme gjør de bak, men bagasjerommet er noe begrenset.

  • Mye for pengene 

Ingen annen BMW på denne størrelsen har like ville kjøreegenskaper. Det koster, men du får også en ekstrem bil.

  • Konklusjon 9 

Med firehjulsdrift får du en helårsbil du kan bruke til alt. M5 er dyr, men vil ikke skuffe.