NÆR TOPPEN: Audi RS Q8 markerer kanskje toppen av utviklingskurven, når det gjelder biler med fossilt brennstoff. Sånn sett er den egentlig en dinosaur. Foto: Ragnvald Johansen

TEST: Audi RS Q8 er den ultimate dinosaur

Tenerife, Spania: Audi lanserte den brølende dinosauren RS Q8 i et landskap like vilt som bilen. Vi våget vinter, vår og vulkaner på veien.

Uansett hvilket land en befinner seg i, kan en få inntrykk av at den raskeste bilen i byen er en hvit varebil full av håndverkere på en fredag ettermiddag. Et eksemplar av nevnte art vokser seg stor i speilet på Audi RS Q8. Med klar bane på motorveien langs kysten av Tenerife, blir valget mellom venstre pekefinger og høyre fot enkelt. Blinklyset får lov til å være i fred, og høyrefoten gir de 600 hestene et solid rapp med pisken. Sammen med 800 Nm får de omtrent 2,3 tonn med Audi til å krype sammen, og så bombardere venstrefila med godlyd. Snekkeren forsvinner, blåst tilbake i høyre fil av de sorte, ovale pottene. Det er en øvelse som frister til gjentakelse, gang på gang.

Truet art

Audi har tilsynelatende klart kunststykket å lage den perfekte bil, som kan alt. Samtidig fremstår den litt som den ultimate dinosaur. Biler med brølende V8-ere trues dessverre av masseutryddelse, for å bli erstattet av noe som ikke forbrenner restene av forrige generasjon dinosaurer. 

Men Audi RS Q8 har en egen evne til å blåse alle bekymringer ut av eksosrørene, det er rett og slett en bil som får deg til å glise og le høyt. Selvsagt er den et lett bytte for all verdens kritikk, men en times prøvetur burde virkelig skrives ut som antidepressiva.

SVEITSISK LOMMEKNIV: Noen av fjellene minnet litt om Sveits, og Audi RS Q8 minner litt om de berømte lommeknivene som kan utføre de fleste oppgaver. Foto: Ragnvald Johansen

Kransekake

Noe av det som overrasker mest, er evnen til å smette oppover langs fjellsiden på smale landeveier. Bilen er enda bredere enn Q8, ikke noe yoghurt-beger i utgangspunktet, og på 23-tommers felger kunne en kanskje forvente at den blir stumpete og slitsom. Men chassis-ingeniørene har plukket all den beste pynten fra Audis kransekake av kunnskap, og boltet det fast til understellet.

NATURPROGRAM: Trygt inni cockpiten fremstår storm og uvær som et naturprogram, med frontruten som TV-skjerm. Foto: Ragnvald Johansen

– Hvis du stiller Audi RS Q8 ved siden av en Lamborghini Urus og skreller av skallet, hvor like er de?

– Plattformen og drivlinjen er den samme. Lamborghini har litt høyere ytelser på motoren, men mye er likt, sier sjefen for chassisutvikling og kjøreegenskaper i Audi, Victor Underberg.

Han forklarer at fjæring og komfort er tilpasset forventningene til Audis kunder. RS Q8 har nyeste versjon av Quattro, Audi Sports differensial, firehjulsstyring, og en haug med elektroniske butlere som iler til og serverer veigrep uansett når du måtte be om det.

– 23 tommers felger er jo ganske heftig, kan den i det hele tatt kjøre offroad?

– Ja absolutt. Vi har kjørt testbilene langt over en million kilometer, blant annet i sanddynene utenfor Dubai. Vi tror ikke at så mange kunder drar til skogs i bilen, men den kan klatre og kjøre i helninger som vil imponere de som forsøker, sier Underberg.

VÅT BOMULL: Skyene treffer toppen av øya og pakker den inn i våt bomull. Regn, sludd og hagl er ikke uvanlig. (1 / 3)

Vulkaner og vikinger

Det er på tide å utfordre Audi RS Q8 med litt mer varierende vær og føre. Nede ved kysten skinner solen, som på en god norsk sommerdag. Anbefalingene om å ta med varm ytterjakke oppover mot vulkanen på øya, blir feid bort med et smil og mumling om vikingslekt. Hvor kaldt kan det egentlig bli på Tenerife? Svaret kommer i ca. 1.750 meters høyde, når sludd blir til hagl. Øya ligger midt ute i havet, og skyene som kommer drivende innover mot kysten av Afrika treffer bokstavelig talt toppen av vulkankrateret. Landskapet pakkes inni våt bomull, og moder natur lar en fotograf få føle frosten i vikingblodet.

Konkurrenter Audi RS Q8

BilMotorhk/Nm (samlet effekt)ForbrukToppfart0-100 km/tPris
Lamborghini URUS4L V8 Twin-turbo bensin650/8501,27 L/mil305 km/t3,6 sek2.990.000 kr
Mercedes-AMG GLE 63 Coupé5,5L V8 Twin-turbo bensin577/7601,19 L/mil280 km/t4,2 sek2.100.900 kr
BMW X6 M Competition4,4L V8 Twin-turbo bensin625/7501,3 L/mil290 km/t (tilvalg)3,8 sek2.272.200 kr

 Etter å ha fyrt av en kjapp serie bilder søkes det tilflukt i den romslige cockpiten. Så fort døren smeller igjen og motoren starter, fremstår plutselig naturen utenfor som en scene fra en film. Frontruten er kinolerretet, der en kan nyte synet av piskende regn og kraftige vindkast fra en komfortabel stol. Sånn sett fungerer i grunn Tenerife som en god metafor for denne bilen. Den byr på en vulkan under panseret, der du selv kan velge når den skal ha utbrudd. Eksosrørene står for stormkast og torden, eller mild hybrid havbris når du benytter batteriene. 

GULLKRUKKE: Myten sier at det befinner seg en krukke med gull i enden av regnbuen. Om du skulle få se en dobbel regnbue og sanke inn begge krukkene, vil du mest sannsynlig få råd til både RS Q8 og bensin. Foto: Ragnvald Johansen

Det kommer kanskje ikke så godt frem i artikkelen at dette også er en hybrid, og det skyldes at det er alt for morsomt å trykke på gassen. Setene og interiøret er like komfortable som et av de mange hotellene langs kysten, og du får med deg like mye bagasje som en gjennomsnittlig småbarnsfamilie sjekker inn på flyplassen.

Siste kort

Det er på tide å trille ned fra fjellet igjen. En traust gammel lastebil tråkler seg nedover den lokale varianten av Trollstigen, der strekkene mellom hver hårnålssving er akkurat litt for kort til trygg forbikjøring. Audi RS Q8 vender det siste kortet, som er Comfort mode. Det blir tid til å dele et par gode historier fra inn og utland, drikke kaffe og forsøke å ta bilder av solnedgangen. 

Luftfjæringen maskerer kanter og hull, klimaanlegget bidrar til godt innemiljø, og GPS-en finner frem langs veier som tydeligvis er bygget etter innfallsmetoden et par steder. Et siste brøl fra eksosen i en kort tunnel runder av turen, før det er på tide å sette kursen hjemover igjen. Når flyet letter, står toppen av vulkanen i kontrast mot himmelen. Det gir en følelse av at Tenerife havner på listen over steder som må besøkes igjen. 

Helst i en Audi RS Q8.

Tekniske data: Audi RS Q8

Motor

4L V8 Twin-turbo bensin/hybrid

HK/kW/Nm

600/441/800

Girkasse

8-trinn automat

0-100 km/t

3,8 sek

Toppfart

305 km/t (tilvalg)

Vekt

2.315 kg

L/B/H

5.012/2.190/1.708

Forbruk

1,21 L/mil

CO2-utslipp

277g/km

Bagasjerom i liter

605/1755

Priser:

2 mill. kroner*

* Prisestimat. Norske priser er ikke klare

÷

Går som et uvær

Brøler og brummer

Andre biler flytter seg i panikk

-

Absolutt ikke diskret

En Q7 er mer praktisk

Kan påføre massivt verditap hvis verden blir elektrisk

Design

Ser ut som den skal spise andre biler

Førermiljø

Audi Sport. Dette er farlig moro.

Kjøreegenskaper

Imponerende på alt underlag.

Ytelser

Nok til spontane latterutbrudd.

Plass

God plass foran, helt ok bak.

Mye for pengene

Dette er en sportsbil, og koster deretter.

Konklusjon

Den ultimate dinosaur.

Gjennomsnittsscore

9