+ mer
DITT VALG: Nye Mercedes-Benz GLB kommer med fem eller syv seter, og du kan velge mellom bensin- og dieselmotor. En elektrisk variant er ventet å komme i 2021, men er ikke bekreftet. Foto: Håkon Sæbø

Mercedes’ billigste syvseter

Málaga, Spania: Hverken liten eller stor, kort eller lang, dyr eller billig. Hva skal du egentlig med en Mercedes-Benz GLB?

– Land Rover Discovery Sport, kommer det ganske kontant fra Mercedes-Benz’ norske PR-sjef, Audun Hermansen.

Det er svaret på spørsmål om hvilken bil nye Mercedes-Benz GLB skal konkurrere med.

Og det er et svar som ikke umiddelbart sier spesielt mye. Land Rover Discovery Sport er en ganske soft offroad-SUV med syv seter og da en startpris på 697.750 kroner i Norge. Det er bilmerkets nest dårligst selgende bil i Norge, med bare 11 registrerte biler i 2019. Det er en snodig bil du kanskje ikke skal bry deg så mye om.

Så hvorfor skal du fatte interesse for Mercedes-Benz GLB?

Ikke B-Klasse

Med en «B» i navnet tenker du raskt på B-Klasse, som alltid har vært Mercedes-Benz’ desidert minst kule personbil. Men glem B-klassen også. GLB kunne like gjerne hatt et annet navn, for det er en langt friskere bil som presenteres. Den kunne fint båret navnet GLG, hvor den siste G-en står for Geländewagen.

SER KUL UT: Mercedes-Benz GLB har et tiltalende design. Den har flere designelementer hentet fra Geländewagen, og det er positivt. Foto: Håkon Sæbø

For GLB har et boksete, artig utseende, en tydelig SUV-fasong med firkantede, kraftfulle trekk og solid plass i baksetet. Og i likhet med Land Rover Discovery Sport kommer den med syv seter.

Riktignok er den bakerste seteraden forbeholdt barn, ganske korte voksne og uansett kortere turer, men den har syv seter. Du kan bruke denne bilen til å frakte barna på tennistrening eller fekting. Du kan forsvare å bruke litt penger på denne bilen.

Og da lurer du selvfølgelig på om den kommer som plugg-inn-hybrid eller i elektrisk utgave, og svaret er ja. Men ikke ennå, dessverre.

Det spekuleres i at den elektriske utgaven kommer til å hete EQB, ikke ulikt Mercedes’ eksisterende elbil, EQC. Ryktene vil videre ha det til at denne kommer med et 60 kWh batteri, og kanskje også opp mot 100 kWh. EQB er imidlertid ikke rundt neste sving, og antas å dukke opp en gang i 2021. Plugg-inn-hybriden er det heller ikke særlig informasjon om, men siden GLB er basert på den såkalte MFA2-platformen, i likhet med Mercedes-Benz A-Klasse, B-Klasse og CLA, er det også grunn til å tro at det dukker opp en plugg-inn-versjon av GLB også.

Ikke luft

Siden GLB er basert på nevnte plattform, er det ikke overraskende at bilen kjører forholdsvis likt som sine rimeligere og lavere fettere. Det er en god kjøreopplevelse, uten de helt store oppturene. Styringen er presis og de adaptive demperne gjør en ryddig jobb med å holde deg på veien. Dessverre er det ikke snakk om Mercedes-Benz’ eminente luftfjæringer her, for denne plattformen er forbeholdt tyskernes rimeligste biler. Den mer luksuriøse Mercedes-Benz GLC har luftfjæringer, og oppleves i sin helhet mer påkostet.

Sluker det meste: Mercedes-Benz GLB har et bagasjerom på hele 580 liter som femseters bil. Det er mer enn stasjonsvognen Audi A6 Allroad. Foto: Håkon Sæbø

Diesel, da

Testbilen er en GLB 220d, som tilsier at det sitter en 2,0-liters dieselfirer under det bulende panseret. 190 hestekrefter og 400 Nm er mer enn tilstrekkelig, og derfor kan en GLB 200d kanskje friste mer. Av en eller annen snodig grunn har ikke den norske Mercedes-Benz-importøren klart å regne ut prisen på bilen ennå, så det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye gunstigere de svakere motorene er. Men at prisen for en GLB 220d med firehjulsdrift og utstyr ligger særlig under 700.000, er lite trolig.

Det finnes forøvrig en AMG-utgave av GLB, som er betydelig råere å kjøre, i kjent AMG-stil.

Om denne blir noen slager i Norge er imidlertid usikkert, siden prisen nok blir høy og syvseters biler gjerne ikke appellerer til entusiastene som blar opp for en AMG-bil.

KULE HJUL: Du må ikke gå for en AMG-modell for å få de lekre felgene. Foto: Håkon Sæbø

Offroad, offroad, offroad

Skal du ha en GLB nå med det første, før de ladbare utgavene kanskje kommer, er det diesel- eller bensinmotor som gjelder. Og velger du en GLB med Mercedes’ firehjulsdriftsystem, 4Matic, får du ikke bare en kapabel syvseter til å frakte barn i. Du får også en overraskende god offroad-aktig bil.

Bilen lanseres i åsene rundt Malaga i Sør-Spania, hvor det stedvis er ganske bratt. Når en bilprodusent skal demonstrere egenskaper i terrenget, presenteres det nesten alltid en bane eller løype som er forutsigbart enkelt å kjøre gjennom.

Unntaket er kanskje Land Rover og Toyota, når Land Cruiser og Discovery testes hardt.

Men GLB er ingen hard offroader – det kan alle se. Den frister med sin SUV-karakteristikk, men er ment for veien, vil de fleste si.

KRAVLER SEG FREM: Nye GLB har bedre offroadegenskaper enn man skulle tro. Her må drivlinjen fordele kreftene til hjulene som har grep, og det klarer GLB med glans. Foto: Håkon Sæbø

Det er derfor overraskende å oppleve nøyaktig hvor kapabel nye GLB er i testløypen. Bilen takler en angrepsvinkel på 18 grader foran, som er mye. Bakkeklaringen er 20 cm og tiltvinkelen er hele 35 grader.

Kanskje Land Rover-sammenligningen ikke er så dum likevel?

Underlaget består av tørr, til dels løs grus. Bakken vi er i ferd med å kjøre opp er brattere enn det du gjerne føler deg komfortabel med.

– Drive now!

Den tyske instruktøren sitter i passasjersetet og ser til at alt foregår på sømmelig måte. Og det gjør det i denne nærmest komisk bratte bakken. Tyskeren gir korte, enkle kommandoer. GLB-en kravler seg standhaftig opp før vi midt i henge legger inn den ultimate testen: En bakkestart.

OPP OG NED: Mercedes-Benz GLB ble testet i bratt terreng med tørr, og delvis løs grus. Ikke helt Rally Dakar, men godt nok for dem som liker jakt og friluft, og vil ha tryggheten med fremkommelighet. Foto: Håkon Sæbø

Tyskerens blikk flakker, men GLB-en tar mesterlig i gang og tvinger seg opp. Prestasjonen imponerer kanskje ikke deg med lavgirserie og SUV med stor motor, men i dette segmentet må innsatsen sies å stå seg godt. I baksetet sitter en garvet biljournalist med mang en bakkestart under beltet. Og fra baksetet fnises det utvetydig når denne Mercedesen består dagens tøffeste test.

Litt senere testes også graden av tilt som bilen takler, og det vises i et hendig display mellom sjåfør og passasjer. Igjen oppleves bilens egenskaper som bedre enn det de fleste ville turt å utfordre. Og det demonstrerer at Mercedes-Benz mener alvor med denne bilen, selv om en rask kikk på bakakselen avslører at det ikke er voldsomme komponenter det er snakk om.

Differensialen leveres fra tyske ZF, og ser direkte spinkel ut. Det er ikke snakk om noen lås, men bremsene kniper tak i hjulene som spinner, slik at dreiemomentet overføres til hjulene som har mest grep. I bilens dedikerte offroadprogram låses bilen med 50:50 dreiemomentfordeling. Det kan fremstå en anelse for lettvint, men i praksis er det hevet over enhver tvil at nye Mercedes-Benz GLB takler det meste av utfordringer.

GREIT NOK: Interiøret i nye Mercedes-Benz GLB oppleves velbygd, men har ikke de beste materialene over alt. Det kan du heller ikke forvente fra en bil i denne klassen. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 5)
GREIT NOK: Interiøret i nye Mercedes-Benz GLB oppleves velbygd, men har ikke de beste materialene over alt. Det kan du heller ikke forvente fra en bil i denne klassen. Foto: Håkon Sæbø

Rimelig kul

Om du dropper syvseterskonfigurasjon, sluker bagasjerommet hele 570 liter. Det er fem liter mer enn nye Audi A6 Allroad, som tilsier at GLB vinner på praktiske egenskaper også.

Men om du velger å kjøpe bilen med den tredje seteraden, er det likevel godt med plass. Den kantete fasongen sørger for det, og at du ser rimelig kul ut der du kjører.

Et annet fordelaktig element ved nye GLB er interiøret. Det er velbygd og lekkert der ukritiske øyne først kikker. Men om du kjenner på den nedre delen av dørene, merker du fort at denne bilen ikke er ment å tilfredsstille Mercedes-Benz’ mest krevende kunder. Her er det nok hardplast å ta av, noe du ikke finner i en C-Klasse.

MER HISSIG: Det finnes en Mercedes-AMG-versjon av GLB. Da hetere den GLB 35, og har 306 hestekrefter. Den er betydelig skarpere å kjøre sammenlignet med en vanlig 220 diesel. Foto: Håkon Sæbø

Som andre nye Mercedeser har også GLB det nye infotainmentsystemet MBUX. Her kan du snakke til bilen og nyte synet av to lekre skjermer. Det fungerer for det meste knirkefritt, og spesielt elegant er det at navigasjonens kjøreanvisninger dukker opp med piler på videofeeden fra det frontmonterte kameraet. Det låter sikkert litt pussig, men oppleves som en kul detalj.

Mer merkelig er det at den nye berøringsflaten, som erstatter det gamle hjulet, ikke alltid er like kjapp til å respondere. Irriterende er det også at når en navigasjonsdestinasjon eller noe annet skal legges inn, så kan du ikke umiddelbart bruke en finger til å tegne bokstavene du ønsker. Dette står i kontrast til metoden Audi har valgt seg, som må sies å fungere mer smidig.

LYSER OPP: Mercedes-Benz GLB fås med tyskernes glimrende LED-lys. De er verdt pengene. Foto: Håkon Sæbø

Men i det store og hele er det detaljer som ikke overskygger bilens gode egenskaper.

GLB er dyr og uten ledning, men den er samtidig kul og praktisk. Noen storselger blir det ikke i Norge denne gangen, men den kommende elektriske versjonen har et meget spennende potensial.

En mini-Geländewagen på elektrisitet med syv seter? Ja, takk.

Mercedes-Benz GLB 220d 4Matic
Bil og modellnavnMercedes-Benz GLB 220d 4Matic 7s.
Motor:2,0 l. R4 diesel
HK/kW/Nm:190/140/400
0-100 km/t:7,6 sekunder
Toppfart:217 km/t
Egenvekt uten fører:1.735 kg
L/B/H:463/183/166
Forbruk:0,55 l/mil
CO2-utslipp:146 g/km
Bagasjerom:580/1.805 liter
Tilhenger:2.000 kg
*Priser:
Bil med utstyrCa. 700.000 kroner
*Eks. leveringsomkostninger.
PlussUtseende
Syv seter
Plass
MinusEngasjerende kjøreegenskaper
Pris
Ikke ladbart alternativ

VED TESTER BRUKER VI OGSÅ POENGBOKS (0-10)

Design

Her treffer Mercedes-Benz godt. Nye GLB ser ut som en liten Geländewagen, og det er alltid en positiv egenskap.

Førermiljø

Sittestillingen er ikke sportslig, men det er greit. Interiørkvaliten er ikke fantastisk, men god nok for de fleste.

Kjøreegenskaper

Tar du bilen offroad vil den overraske positivt. På veien oppleves bilen stabil og kontrollert, men ikke voldsomt spennende

Ytelser

Med den store dieselmotoren på 190 hestekrefter er bilen mer enn rask nok. Du kan godt vurdere en mindre motor.

Plass

Med syv seter er det ikke mye plass til bagasje, men slår du siste seterad ned kan du frakte riktig så mye.

Mye for pengene

Når det ikke er elektrisk og ikke kan lades, blir det dyrt i Norge uansett. Det er synd, for GLB gir mye.

Score7

Nye Mercedes-Benz GLB har det kule utseendet og det praktiske ved seg. Prisene er ikke klare, men den antas å bli dyr.

Motor
Biltester