HØSTFARGER: Det skal kunne gå an å velge en rekke andre farger til Peugeot e-2008. Bilen har fine linjer, og kler godt klare høstfarger som rødt og oransje. Foto: Peugeot

Test av Peugeot e-2008: Kan bli stor i Norge

Marseille, Frankrike: Peugeot kommer på den elektriske banen med flere modeller i løpet av året. e-2008 er en crossover som passer fint til det norske markedet.

PSA gruppen består foreløpig av Peugeot, Citroën, DS og Opel. Nå ser det ut til at PSA og Fiat Chrysler kanskje gifter seg til våren, og da åpner det seg noen interessante muligheter.

— Dere selger ikke noe i USA for tiden, vil det endre seg?

— Det er klart vi er oppmerksomme på det store markedet der borte, særlig med tanke på elbiler i California. Alt jeg kan si akkurat nå, er at det vil være svært interessant å se på forhandlernettverket til Chrysler, sier performance manager i Peugeot Benoit Liaigre.

IKKE ELG: Peugeot hadde med den store løven for å markere lanseringen av e-2008. Løve i soloppgang er en forfriskende nytolkning av et klassisk motiv. Foto: Ragnvald Johansen

Stordriftsfordeler åpner for å bygge flere biler på samme plattform. Elmotoren på 100 kW med 260 Nm og batteriet på 50 kWh er velkjent. Det er ikke så lenge siden Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-tense avla eksamen i fysikk og estetikk på disse sidene.

Denne gangen har de gitt løven kraftfôr, og akselavstanden har strukket seg litt. Dessuten står den akkurat passe høyt på fjæringen, og sammen med det firskårne designet er det lett å tenke at minst en av forfedrene var en ekte SUV.

SPARER RABATTEN: Bakkeklaringen er akkurat god nok til at blomstene i midtrabatten får stå i fred. Foto: Ragnvald Johansen

Mister ikke hodet

Designen er tøff. Dette treffer midt i blinken for de som liker biler med Sportsjakke, Utebukse og Votter – eller SUV som det ofte kalles. Den har egentlig ikke firehjulstrekk, lavserie eller noen gir i det hele tatt unntatt forover og bakover. Bakkeklaringen holder til å forsere en kjerrevei med blomster i rabatten uten å kappe hodet av dem, og knapper med avanserte programmer for fjellklatring og elvepadling kan du se langt etter.

SIRKEL MED VINKEL: Rattet er på kjent Peugeot-vis temmelig lite, med flere vinkler som gjør det langt fra sirkulært. Det er godt å holde i, og når du blir vant til å kikke over toppen for å se instrumentene fungerer det bra. Foto: Peugeot

Derimot har den god innvendig plass, og en fullvoksen journalist kan sitte i baksetet selv om det allerede sitter et eksemplar av arten foran. Bagasjerommet nyter også godt av den forstørrede steglengden og det litt firkantede og høyreiste taket.

— Mange elbiler har et lasterom foran også, der motoren pleide å holde hus, men det er det ikke her?

— Nei, vi plasserte alt som har med fremdrift å gjøre foran, der folk uansett er vant til at det er fullt. Det er ingen hemmelighet at bilen deler plattform med flere andre modeller, også de med bensin- og dieselmotor. Filosofien vår er at kundene først og fremst skal velge en Peugeot, og så finne ut hvilket fremdriftssystem de liker, sier Liaigre.

OVERRASKENDE BRA: Både komfort og plass i baksetet er overraskende bra. Fire voksne kan godt reise et godt stykke uten å føle at de flyr på billigste billett. Foto: Peugeot

Klassisk fransk

— Du referer til Peugeot-følelsen for å beskrive oppsettet og kjøreegenskapene, kan du si litt om hva det innebærer?

— Essensen av det er en sportslig følelse, iblandet komfort. Vi konkurrerer med flere tyske merker, og de er ofte veldig presise på veien. En Peugeot skal også være presis, men i hastigheter opp til ca. 60 km/t er det meningen å gli over ujevnheter, uten å bli forstyrret, sier Liaigre.

Første test av teori i praksis, blir å svinge inn på jordet foran den digre Peugeot-løven. Det virker som de har truffet rimelig godt, og det føles slett ikke ukomfortabelt.

FORDEL AV FIRKANT: Bagasjerommet drar fordel av det firkantede designet, og om du legger ned setene burde det gå inn en tørketrommel uten problemer. Foto: Peugeot

Etterpå lokker landeveien. En knapp mellom setene veksler mellom å spare på strømmen, eller antall sekunder fra 0 til 100 km/t. Bilen veier omtrent 1.500 kg, og for vanlig kjøring uten noen ferger en skal rekke, holder det faktisk fint i «Eco». Vipper du den over i «Sport», blir det ikke til en sportsbil. Men den sportslige følelsen Liaigre refererte til, dukker frem bak de neste svingene. Selv om fjæringen er litt klassisk fransk, har den fint driv gjennom landskapet, og det blir aldri ubehagelig å øke på litt for å kjenne på grepet.

Konkurrenter

ModellMotorHK/NmBatteriLadingRekkeviddeToppfart0-100 km/tPris
Peugeot e-2008Elektrisk136/26050 kWhMax 100 kW310 km WLTP150 km/tikke oppgittFra 286.600,-
Renault ZoeElektrisk135/24552 kWhMax 50 kW390 km WLTP140 km/t10,0 sek.249.900,-
Honda eElektrisk136/31535,5 kWhMax 100 kW220 km WLTP145 km/t8,0 sek.266.200,-
Opel Corsa-eElektrisk136/26050 kWhMax 100 kW330 km WLTP150 km/t8,1 sek.257.900,-
SMART TELEFON-LØSNING: Den lille kanten har myk gummi på innside, og holder stort sett telefonen på plass så lenge du ikke trykker altfor hardt på Sport-knappen bak girspaken. Foto: Peugeot

Passer rett inn

Peugeot krysser av i alle de viktigste boksene med e-2008. Den har riktig størrelse, og et tøft utseende som passer rett inn i mellomstørrelse SUV-klassen. Produsenten oppgir at den har 310 km rekkevidde målt etter den nye WLTP-standarden. Interiøret, komfort, støynivå og gøyale knapper holder fint mål, sammenlignet med konkurrentene. Ytelsene er gode nok til lovlig bruk her på berget. Hvis du finner en ledig kontakt, skal den kunne fylles opp med 100 kW spenning, og bruke såpass kort tid at du ikke ruineres i pølse-køen.

VEIVALG: Mange som skal kjøpe ny bil står på vippen til å velge elektrisk. Peugeot e-2008 ser ut som en mellomklasse SUV, uten de sterke markeringene som forteller medtrafikanter at den går på batteri. Foto: Ragnvald Johansen

Prisen starter på 286.600 kroner for modellen med det laveste utstyrsnivået, og strekker seg til 333.600 kroner for e-2008 GT der alle godbitene er inkludert.

Peugeot e-2008 skal være tilgjengelig hos forhandler omtrent fra mai 2020, og basert på inntrykket ligger den an til å bli en vinner på statistikken.

Peugeot e-2008

MotorElektrisk
HK/kW/Nm136/100/260
GirkasseAuto ett-trinn
0-100 km/tIkke oppgitt
Toppfart150 km/t
Vekt1.548 kg
L/B/H4.300/1.987/1.550
Rekkevidde320 km WLTP
CO2-utslipp0 g/km
Bagasjerom i liter405 L
Priser:
Rimeligste modell286.600 kroner
Denne modellen333.600 kroner
Testbilen333.600 kroner
Pluss
Skikkelig fint design
Sportslig og komfortabel, med nok innvendig plass
Treffer midt i mellomstørrelse SUV-segmentet
Minus
Litt fransk fjæring, hvis du er vant til tysk bil
Kun fremhjulsdrift, ingen offroader
Noen av detaljene inni går igjen fra andre PSA-biler
DesignVeldig bra, det ser tøft og solid ut med en agressiv front.
FørermiljøTypisk Peugeot med det lille rattet, men alt er der du forventer.
KjøreegenskaperGode egenskaper, holder seg på veien selv om du presser på.
YtelserGode ytelser fra bunn av, typisk elbil.
PlassDe har strukket akselavstanden, og baksetet er nå godkjent for voksne.
Mye for pengeneDette kan fort bli et sterkt kort for Peugeot i Norge, den er priset konkurransedyktig med tanke på hva en får.
Konklusjon 8/10Denne kommer ganske sikkert til å se mange av.
SKOGSLØYPE: Peugeot e-2008 er ikke noen offroader, men den klarer fint veien opp til hytta. Noen av de store SUV-ene har imponerende terrengegenskaper, men det er nok ikke så mange som bruker dem til fulle. Foto: Ragnvald Johansen