HEVELSE: Skoda Superb Scout er hevet 15 millimeter over en vanlig Superb. Det, i kombinasjon med ulakkert plast hist og her, er nok til å gjøre en forskjell. Foto: Håkon Sæbø

Test av Skoda Superb Scout 4x4: En drøm for den selvopptatte familie

Skoda Superb Scout facelift er en drømmebil for familiene som skal frakte mye uten særlig bekymring.

Skoda Superb Scout er ikke en veldig spennende bil. Men så er det kanskje ikke spennende du vil ha, om denne bilen i utgangspunktet tiltaler. Og det er faktisk helt greit.

Du ser ikke på Norge rundt om du vil bli opphisset. Du går ikke på Nasjonalgalleriet om du vil bli provosert, og du kjøper ikke en Skoda stasjonsvogn om du vil fremstå vågal. Det er i orden. Det er lov å være kjedelig. 

Bakkeklaring

Skodas Scout-modeller er Tsjekkias svar på Volkwagens Alltrack-modeller og Audis Allroad-utgaver. Bakkeklaringen er marginalt høyere, 1,5 cm, sammenlignet med en vanlig Superb, og i alle fall nok til at Superb Scout ser småbarsk ut. Den kraftfulle fargen kombinert med frekke felger og speil i matt aluminium gjør at bilen nesten ser ut som en rask Audi. Men selvfølgelig bare nesten.

LYSER OPP: Skoda Superb Scout har fått en liten facelift. Blant det nye er de kraftige LED-lysene. Foto: Håkon Sæbø

Det er sort plast på de rette stedene og ingen lar seg egentlig lure av utseendet. Dette er muligens en kul Skoda, men det er fremdeles en stor, fornuftig stasjonsvogn som sikkert frakter rundt på mange par langrennski, både med og uten feller.

Partytriks

Du klatrer forøvrig opp i førersetet. Her sitter du mer som på SK 251 til Flesland, enn i noen sportsbil. Det er en pussig følelse i begynnelsen, men så kommer den gode følelsen snikende.

For i en Skoda er den følelsen sjelden til stede umiddelbart, og det er helt etter planen. Hadde det ikke vært slik, hadde alle kjøpt denne romslige bilen over en Audi A6 Allroad, og det kan tyskerne nok ikke ha noe av.

RASK AUDI: De matte speilene i kontrastfarge gjør at du tenker på raske, tyske biler når du ser en Superb Scout. Foto: Håkon Sæbø

Nei, i Skoda Superb Scout lurer komforten seg på gradvis – med Skodas smarte små knep du kan briljere med på fest, om noen prøver å mobbe deg for ditt bilvalg.

I døren finnes en paraply som i en Rolls-Royce, sier du, vel vitende om at en sammenligning mellom din Skoda stasjonsvogn og en hvilken som helst Rolls-Royce, er absurd.

Men det er litt artig likevel, og det er noe en BMW X5-eier ikke har.

Det gjelder forøvrig også isskrapen gjemt på innsiden av tanklokket. Så herlig. Så kløktig.

Fornuftig diesel

Det påberopes varmerekord i Åndalsnes og skogbranner herjer, selv om det er på andre siden av jorden. Likevel fyrer denne stasjonsvognens fire sylindere med diesel. Det er også helt greit, helt lov og for mange helt nødvendig.

DIGG MED DIESEL: Forbruket går om 0,4 liter på mila, om du kjører svært forsiktig. Mer viktig er det at rekkevidden uansett er enorm, og du behøver sjelden å fylle diesel. Foto: Håkon Sæbø

I de kaldeste daler der det også finnes hytter, og Åndalsnes’ varmerekord fremstår som et snodig avvik, er forbrenningsmotorens vante dur en god lyd.

Putrer du rundt i Oslo, eller en annen storby, låter det hverken forlokkende eller fortreffelig, men Skodas toliter – kombinert med firehjulsdrift og automatgir – leverer der det teller.

Du trenger ikke å tigge om svigerfars stikkontakt når du er på hyttebesøk. Du starter Skoda-ens motorvarmer og lever med den dårlige samvittigheten.

Litt lat

Ikke alt er perfekt i Skoda-land, det må sies. Dieselmotoren på 190 hestekrefter er litt dorsk når du skal skvette ut i rundkjøringen, foran hissige Oslo-folk i Audi-er med stor sort, elektrisk grill.

Det kan synes som at dobbeltclutchgirkassen tar seg i overkant mye betenkningstid før dreiemomentet slippes løs.

OPPLEVES PÅKOSTET: Interiøret har elementer i skinn og alcantara, akkurat som en...Audi? Men folk med A6-er kan slappe godt av. Interiørkvaliteten i en Audi er bedre. Foto: Håkon Sæbø

Irriterende ja, men ikke så irriterende som å søndagskjøre i venstre felt med rekkeviddeangst.

Slik sett gjør Skoda Superb Scout litt narr av alle dem som allerede føler seg forpliktet til å gå for det elektriske alternativet, hva nå det egentlig er.

For det hele virker nesten for godt til å være sant, når Superbs egenskaper betraktes. En stor, komfortabel stasjonsvogn med firehjulsdrift, nærmest alt tenkelig utstyr og et digert bagasjerom? Finnes virkelig det? Har vi lov til det?

Ja, hos Skoda finnes det enn så lenge, og det gjør livet både enkelt og avslappende. Bagasjerommet sluker solide 660 liter, som er 21 mer enn i Passaten og 95 liter mer enn den betydelig dyrerer Audi A6-en i Allroad-versjon. For mens Superb Scout starter på 510.000 kroner, ligger en Passat Alltrack på 573.300 kroner.

STORE MOTORER: Superb Scout kommer bare med firehjulsdrift og generøs motoreffekt. Du kan velge mellom dieselmotoren på 190 hestekrefter, som her, eller gå for bensinmotoren med tilsvarende slagvolum og hele 272 hestekrefter. Foto: Håkon Sæbø

Det kan godt tenkes at du vil snobbe opp til Passaten, men vit samtidig at testbilen du ser på bildet koster 581.000 kroner ferdig utstyrt. Da er også Rolls-Royce-paraplyen inkludert.

Av øvrig hendig utstyr finnes noen nye LED-lys som kommer med faceliften. Disse er høyst velfungerende og ser tøffe ut, selv om det ikke er særlig lett å se forskjell på en Superb før og etter facelift.

Men akkurat det siste der er kanskje ikke så farlig. Det viktigste en moderne Skoda-kjøper bør merke seg er at bilen i sin helhet fungerer etter hensikten. Skoda Superb Scout er ikke markedets mest spenstige bil, men den er fryktelig praktisk og ikke uforskammet dyr. Og da er det egentlig helt greit.

RASK NOK: Skoda Superb Scout med dieselmotoren på 190 hestekrefter skal klare 0 til 100 på 7,7 sekunder. Det er raskere enn Passat-utgaven med samme motor. Foto: Håkon Sæbø

Skoda Superb Scout 2,0 TDI

Bil og modellnavnSkoda Superb Scout 2,0 TDI
Motor:2,0 l. R4 diesel, 4x4
HK/kW/Nm:190/140/400
0-100 km/t:7,7 sekunder
Toppfart:228 km/t
Egenvekt uten fører:1.499 kg
L/B/H:185/182/150
Forbruk:0,64 l/mil
CO2-utslipp:169 g/km
Bagasjerom:660/1.950 liter
Tilhenger:2.200 kg
*Priser:
Denne modellen510.000 kroner
Med utstyr581.000 kroner
*Eks. leveringsomkostninger.
PlussBehagelig
Lavt forbruk
God plass
MinusIkke veldig spennende
Hverken elektrisk eller ladbar
En Passat koster bare litt mer
Design

Skoda Superb Scout ser egentlig ganske tøff ut. Enkelte liker også grillen, som gjør at bilen ser ut som den har på seg tannregulering.

Førermiljø

Sittestillingen er høy og pragmatisk. Utsyn er ganske enkelt superb, men du føler deg ikke veldig sportslig. Det er vel også meningen.

Kjøreegenskaper

Bilen kjører betydelig bedre enn mange tror. Styringen oppleves en anelse vag, men det er slettes ikke så galt.

Ytelser

En rask igangsetting er ikke denne bilens sterke side. Men når du først seiler avsted, flyter du godt på motorens solide dreiemoment.

Plass

Her er det få som slår Skoda Superb, og Scout-utgaven er ikke noe dårligere. Bilen er diger og bakseteplassen er enorm.

Mye for pengene

Det er fristende å si ja til dette. Bilen er fin å se på, veldig praktisk og går godt når du først har kommet deg i gang.

Score7/10

Det er mye å gelde seg over ved denne bilen. Spesielt om du virkelig behøver plass til å frakte fire mennesker komfortabelt, og ha med bagasjen.