KLASSIKER: Alpine A110 fikk nærmest klassikerstatus rett ut av produksjon. Foto: Ivar Engerud

Test av Alpine 110: Vive la France!

Halden: Det tok tid før nye Alpine A110 kom på markedet. Men da den kom, viste selskapet at det kan bli ild av gamle glør med en herlig kjøremaskin.

Entusiastene jublet da Renault endelig fikk løftet Alpine ut av skyggenes dal og gjenopplivet merket i moderne tapning. Da hadde fansen måttet vente i 22 år fra Alpine avsluttet produksjonen av A610 i 1995 til de kunne få en ny modell i 2017: A110.

Legendarisk inspirasjon

Til gjengjeld fikk man en moderne utgave av den legendariske Alpine A110 som kom i 1962. Selv navnet var det samme som ikonet. For tre år siden kjørte man i gang produksjonen i en helt nyutviklet produksjonslinje i fabrikken der Alpine hører hjemme: Dieppe på Normandie-kysten.

Retroinspirert? Ja vel, men like fullt moderne. Hele bilen er laget i aluminium for å spare vekt. Men selvsagt gjør 2000-tallets krav til sikkerhet at den nye modellen har både vokst litt alle veier og lagt på seg en smule. Men langt mindre enn forskjellen mellom dagens og 1960-tallets Mini.

Designspråket har også hatt snart 60 år å utvikle seg på, og det er et helt nytt publikum som skal kjøpe den nye modellen, så at den ikke er en blåkopi får selv den mest innbitte tåle. Selvsagt kan en ha mange meninger om designen, men for en som ikke er fullstendig fortapt i myter om at «alt var bedre før» og «i dag er alle biler like» er nyutgaven en herlig «tolkning» av legenden. I hvert fall for undertegnede.

MODERNE HYLLEST: Proporsjonene, linjene og detaljene er herlig frekke. Foto: Ivar Engerud

Entusiastbil

Med en Clio RS-motor på 252 hestekrefter på tvers rett bak setene byr det på akselerasjon fra 0 – 100 km/t på 4,5 sekunder, og forutsetninger for massevis av kjøreglede.

Etter introduksjonen av basisversjonen kom to nye spesialvarianter av A110: Pure og Légende. Begge med samme basisoppsett som standardversjonen. Det er et av to norske eksemplarer av Légende-versjonen vi har fått eksklusiv mulighet til å prøve på småveier i Halden-området av Jensen & Scheele.

Nå er ikke norske høstveier noe sted å la A110 vise seg fra sin mest ekstreme side. Langt i fra. Til det måtte vi nok ha avlagt Rudskogen en visitt. Men eksemplaret vi har fått ta ut på en prøvetur er privatimportert og skal (muligens) selges, så det blir mer å føle på antydningene av hva den har å by på.

Hva som er konkurrentene er egentlig helt uinteressant. Dette er en bil du kjøper fordi du har lyst på den. Selvsagt kan du ikke ha ekskludert franske følelser, og den beveger seg i landet der Mazda MX-5, Porsche 817 Cayman, Audi TT, Lotus Elise og Alfa Romeo 4C befinner seg. En ren entusiastbil hvor mange av hverdagens krav til antall seter og plass for øvrig er byttet ut med mil med smil.

DISKRETE DETALJER: Mange små detaljer i interiør og eksteriør har den karakteristiske «A»-en. (1 / 4)

Førerorientert

Det er lett å gli inn og finne seg til rette bak et lite og herlig skinnkledd sportsratt med blå sømmer og en lett gjenkjennelig «A» midt i rattnavet.

Interiøret er herlig spartansk - nesten som en påkostet banebil. Syltynne, men deilige Sabelt sportsseter, med braketter som sikkert sparer noen kilo lar deg justere de kun med en Umbraco-nøkkel.

Du får ikke stilt ryggvinkel, bare frem og tilbake. Men vi sitter godt i vaffelmønstret skinn og Alcantara, og har et digitalt instrumentpanel formet som to rundinger foran oss. De inneholder turteller og speedometer og viser hvor mange hestekrefter og newtonmeter du til enhver tid engasjerer.

Trykker du en knapp med bokstaven «A» i skjermen på dashbordet får du opp temperaturer for olje, vann, girkasse, clutch og innsugsluft. Man får måler for turbotrykk, moment og effekt og diagrammer for de samme. Her kan man virkelig overvåke bilen. Du kan få opp et bilde av girkassa, der du ser temperaturene samt giret som ligger inne og hvilket som til en hver tid er det neste.

Ikke at du trenger det på landeveien, men litt kult er det jo. Samme med G-kraftmåler, som tegner opp kjøreturen med streker. Hvis du driver en smule banekjøring er kanskje rundetid- og akselerasjonsmåleren som registrerer 0-50 km/t, 0-100 km/t, 0-400 meter, 0-1.000 meter samt 100-0 km/t nyttig.

4C-assosiasjoner

Hekkmotoren gjør bilen relativt lett i fronten. Selv om bensintanken er presset ned bak forakselen og motoren er plassert rett foran bakakselen, er fortsatt 56 prosent av vekten over bakhjulene. I dette tilfellet oppfattes det ikke som feil, men morsomt. Men du skal selvsagt vite at du har vekten der den er.

KUL DESIGN: Interiøret har kul design med mange kledelige detaljer og selvsagt det franske flagget. Foto: Ivar Engerud

Jo mer vi kjører, jo sterkere blir assosiasjonen til vår første tur på landsvei med Alfa Romeo 4C. Omtrent like sterke og raske, svært så direkte i styring og alt du foretar deg bak rattet, men med vesentlig mer komfort i Alpinen.

Det skyldes nok ikke minst et par hundre kilo mer vekt fra rundt 900 til 1.100 kilogram som nok er fordelt pent rundt på hele bilen i form av at den er litt større, med litt mere assistansesystemer, bedre polstring og mer elektronikk enn i den italienske varianten.

Vil du ha en lettere og mer kompromissløs versjon går du selvsagt heller for en A110 Pure eller A110S, hvor ytelses/vekt-forholdet er enda bedre.

Moroklump

Gir- og motorkarakteristikken har herlige egenskaper for den pasjonerte banebruker. Når vi trykker på sportknappen blir lyden et knepp råere og displayet endres en smule, selv om det ikke er plagsomt mye.

Tekniske data

Bil og modellnavnAlpine A110 Légende
Motor1,8-liters R4, 16V, turbo, bensin
HK/kW/Nm252/188/320
0-100 km/t4,5 sekunder
Toppfart250 km/t
Vekt1.103 kg
L/B/H418/179/125 cm
Forbruk0,61 l/mil
CO2-utslipp138 g/km
Bagasjerom100 liter
Pris865.000 kroner

Alpine A110 er rett og slett fantastisk morsom og lettkjørt i sin presise og litt stive fremtoning. Chassiset er meget velbalansert med en meget skarp kjøreopplevelse som resultat. Motoren er koblet en herlig sju-trinns EDC-dobbeltclutch girkasse som kler bilen perfekt enten du lar bilen velge selv eller bruker aluminiumspadlene på rattstammen.

Renault har vist i en årrekke at de er rå på å bygge potente småbiler. Det viser ikke minst alle spesialversjonene fra Renault Sport, basert på Clio og Megane. Spesielt Clio kryr det av på verdens farligste bane, Nürburgring, og det er jo en grunn til det.

Alpine A110 er en typisk entusiastbil for bane og vei med masser av kjøreglede hvis du liker lyd og direkte tilbakemeldinger fra både chassis og ratt. I det ligger også utfordringen for Alpine som merke. Er det mange nok kunder til en slik nisjebil over tid?

FRISK DESIGN: Det er ikke noen tvil om at dette er en sportsbil når en ser fronten. Foto: Ivar Engerud

Ikke i Norge tydeligvis, hvor importøren ikke har funnet noen grunn til å ta den inn i programmet. Men noen har startet å hente inn et og annet eksemplar fra nabolandet Sverige, som dette. Her må vi punge ut noe mer enn svenskene, og en A110 Légende som denne havner på rundt 865.000 kroner.

Nær seier

Også juryen i den europeiske «Car of the Year»-kåringen i fjor var begeistret for Alpine. Aldri før hadde to av finalistene havnet på topp med samme poengsum. Da den 60 medlemmer store juryen hadde avgitt sine poeng til de syv finalistene i fjor havnet både Jaguar I-Pace og Alpine A110 på 250 poeng.

HISTORISK TILBAKEBLIKK: Både detaljer og farger hinter til opphavet. Foto: Ivar Engerud

Man måtte ta i bruk en regel som hadde ligget urørt siden den første kåringen i 1964: Hvilken av de to hadde flest førsteplasser fra jurymedlemmene? Denne gjennomgangen av stemmegivningen viste at I-Pace vant med knapp margin på Alpine A110: 18 mot 16.

At det aldrende norske medlemmet i juryen plasserte Alpine desidert sist, uten ett eneste poeng, fremstår for oss som nærmest uforståelig. Hadde han hatt den bare nest sist på sin liste hadde den blitt årets bil i Europa i fjor. Resten av Europa mente at denne var best.

Heldigvis finnes det fortsatt entusiaster, og forhåpentligvis mange nok til at Alpine-prosjektet kan leve i mange år. Vive la France!

Testkarakter

DesignBedre kan man vanskelig tolke 1960-tallets ikoniske sportsbil med 2020-tallets krav til sikkerhet
FørermiljøHerlig sted for entusiasten
KjøreegenskaperMer moro får du ikke med drøyt 250 hestekrefter, presis og velkjørende
YtelserPotent følelse helt fra bunnen
PlassTuller du? Dette er ikke bilen du kjøper for plass, men du får jo med deg litt hvis du pakker mykt.
Mye for pengeneJa!
Score9 . Alpine A110 Légende er et utrolig morsomt kjøretøy i en herlig innpakning