KONGELIG KAPPLØP: I fri flyt gjennom Hyde Park, finner vi oss plutselig i et kappløp med Dronning Elizabeths hestegarde, som skimtes mellom trærne. BMWs 4,8-liters V8 og 367 HK gjør at vi vinner enkelt, flere ganger. Foto: Peter van den Berg

Test av Morgen Aero 8: Kjøpes med hjertet, ikke hodet

KENSINGTON, LONDON: I et brosteinsbelagt smug i hjertet av den britiske hovedstaden, lar vi oss sjarmere av veldreide Morgan Aero 8.

ROLLS BLIR ANONYM: Rolls-Royce Ghost blir nærmest anonym i møte med Aero 8. Foto: Peter van den Berg

Tidsmaskin. Det er essensen av Morgan. Uansett modell er det som å reise tilbake i tid når du sitter bak rattet på en Morgan. Vi dropper 1930-talls-inspirerte 3 Wheeler og 4/4 denne gang, til fordel for siste generasjon av Aero 8. Testbilen er fra 2017, men for de uinnvidde kunne det vært en splitter ny Morgan. I møte med nye Plus Six med sitt bredere alu-chassis og bedre armslag, står Aero 8 seg bra. Alu-chassis har det vært siden starten i Aero-serien, med det er smalere.

Om du ikke rekker innom fabrikken i Malvern Link i Worcestershire neste gang du besøker England, vil vi anbefale en avstikker til Astwood Mews i Kensington. Halvveis mellom Earls Court og South Kensington, kan du besikte og muligens få prøvekjøre en Morgan. 

Og det kan vi garantere at du vil huske lenge. Å kjøre en bil som er så åpen og veldreid gjennom London, gjør at du føler at du spiller hovedrollen i en romantisk komedie signert «Working Title».

BLACK MAGIC: Den klassiske kombinasjonen av sort lakk og rødt skinninteriør kler Aero 8. Liker du ikke at folk tar kontakt, er ikke dette bilen for deg. Foto: Peter van den Berg

To minutter

Komikken er der før vi skrur på tenningen. Morgan har en underfundig tilnærming til det å lage kabrioleter. Det holder ikke å trykke på en knapp eller bare løsne et par klaffer. Legge ned taket, sier du? Omstendelig skal det være. Kalesjen på Classic-modellene er riktignok blitt enklere å legge ned og heve, men på Aero 8 virker det unødvendig komplisert. Når vi stikker innom London Morgan, later det til at selv de ansatte ikke er videre drevne i gamet.

Vi noterer på blokken; to klyper må løsnes, dernest to takstenger og til slutt må de to øverste vinduskarmene festet i spor i A-stolpen, løftes forsiktig opp og ut, og legges bak seteryggene. Uten å ripe opp lakken. De ansatte ser fortvilet på hverandre og bruker nesten fem minutter på prosedyren. På parkeringsplassen ved The Serpentine i Hyde Park, klarer vi å få tiden ned til «bare» to minutter. Resultatet er at vi lar kalesjen ligge nede, der vi ragger rundt i sentrum.

GAMMEL OG NY: Bratt dashbord, stive pedaler og trang kupé er gammeldags, men vi liker det. Girhendler på rattet og kontante vekslinger er helt i samtiden. Foto: Peter van den Berg

Sitter på asfalten

I disse SUV-tider bør alle unne seg å kjøre sportsbil. En skikkelig sportsbil der du sitter nedi bilen, nærmest på asfalten. Caterham og Westfield gir deg litt av den samme følelsen, uten den samme komforten som er integrert i hver Morgan. Porsche lager mange fine biler, men du sitter høyere. Eller kanskje det bare føles sånn. Panseret på Aero 8 strekker seg ut foran deg, dashbordet er bratt, pedalene stive, rattet er tykt og godt å holde i. Det kjennes som en gammel bil med moderne drivverk, slik det på mange måter er. Gassresponsen er en fryd. Fra 0 til 100 km/t tar 4,5 sekunder, men det føles raskere. Toppfarten er 273 km/t, men vi lar det bli med tanken. Girhendler på rattet lar oss veksle kjapt og fyrrig, og vi elsker det.

SITTER GODT: Komforten er god, til tross for at setene er smale sammenlignet med moderne sportsbiler flest. Foto: Peter van den Berg

Selv med et litt mer moderne utseende enn de øvrige modellene, gjelder Morgan-effekten også for Aero 8. Det er hvordan andre trafikanter reagerer. Ingen legger seg på hornet, roper ukvemsord eller gestikulerer ampert med høyrehånden, slik briter gjerne gjør når den røde blodtåken kommer krypende i rushtiden. Morgan er rett og slett et symbol på Great Britain, og selv de argeste EU-tilhengerne vil nikke muntert og føle nasjonal stolthet. Finter og spanske manøvrer vi aldri ville ha turt å prøve i en vanlig bil, møtes med smil og tomler opp. Fotgjengere stopper, kikker beundrende opp fra mobilen, tar bilder og løfter pluggen ut av øret for å høre lyden. V8-motoren fra BMW på 4,8 liter får selv ungdommer til å smile, der doble eksosrør stikker ut på hver side. Romlende, brumlende lykke. Slå den Tesla. Hah!

LANDSBYFØLELSE: Kvartaler unna gjennomfartsåren Cromwell Road (A4), er det landsbyfølelse i brosteinsbelagte Astwood Mews der London Morgan holder til. (1 / 9)

Morgan Aero 8 automat

Årsmodell2017
Motor4,8-liters BMW V8
HK/kW/Nm367/270/490
0-100 km/t4,5 sekunder
Toppfart273 km/t
Vekt1.180 kg
L/B/H415/175/125 cm
Forbruk1,1 l/mil
CO2-utslipp256 g/km
Bagasjerom55 liter
Priser:
HøyrerattCirka 1,6 millioner kroner
Dyrest med v. rattCirka 3,5 millioner kroner
TestbilenCirka 1,6 millioner kroner
Pluss
Veldreid eksteriør
Herlig V8-brøl
Kraftig gasspådrag
Minus
Hekken er høy
Komplisert kalesje
Gammeldags skjerm
DesignNostalgi og moderne komponenter i skjønn forening. Renere linjer enn på racing-inspirerte Aero 8 GT.
FørermiljøVi sitter godt i de smale setene. Trang kupé sammenlignet med biler flest. Imponerende god benplass.
KjøreegenskaperSolid gasspådrag, lettkjørt og morsom å ratte. I byen og ute på landeveien. Automatgir et pluss i byen.
YtelserIkke den kraftigste sportsbilen, men føles kraftig nok. Tesla har flere raskere, Aero 8 lyder bedre.
PlassBagasjerommet er lite, kupeen er intim. Men du kjøper ikke en Morgan om du trives best på Ikea.
Mye for pengeneImportøren vegret seg for å ta inn Aero 8 på grunn av avgiftene og prisen, det sier det meste.
Konklusjon 6/10Ikke den nyeste Morgan-modellen, og det preger til dels interiøret. Kjøpes med hjertet, ikke hodet.

Bedre enn Ferrari

Vi har kjørt mer bil i London enn nordmenn flest. I 30 år har dette vært vår by. På besøk er det som å komme hjem. Endelig kjører vi på ny i en by der folk kan å kjøre bil, kan blinke og benytte seg av luker i trafikkbildet. Selv om det er litt vanskelig å bedømme ytterpunktene, kribler det i høyrefoten etter å komme frem. Hadde vi kjørt en nyere Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Bentley eller Rolls-Royce, hadde vi ikke kommet unna med halvparten av det vi får lov til i Aero 8. Derfor kan vi trygt si at en Morgan, ja visst, faktisk er bedre enn en Ferrari. Bilen og de gamle formene får ganske enkelt folk i godt humør.

HØY HEKK: Skal man rygge på gamlemåten er hekken plagsomt høy. Foto: Peter van den Berg

I England står det en flott 2016-modell med høyreratt og 5.229 kilometer på telleren, avertert til 94.995 pund. Omtrent 948.000 kroner. Med avgifter blir det cirka 1.568.000 kroner. Høyreratt er en fordel i England, men litt mindre kjekt i resten av Europa. Når dette skrives før jul, står det en 2018-modell med venstreratt til salgs i Paris for 249.500 euro, vel 2.490.000 kroner. Tatt inn privat blir det nærmere 3.495.000 kroner. Det blir i meste laget. Det er sikkert mulig å finne billigere eksemplarer med venstreratt, med litt flere kilometer på baken. Det er leit at Morgan har sluttet å bygge Aero 8, men det må være lov å håpe på en Aero 6, med sekssylinderen fra Plus Six. I mellomtiden er det kun Aero 8 som er Aerotisk.

BLIKKFANG: Med doble eksosrør på hver side, er det ikke vanskelig å få alles oppmerksomhet i Portobello Road. Ett rykk med høyrefoten og alle snur seg. Barnslig, ja. Moro er det likevel. Foto: Peter van den Berg