KONKURRENTER: Plugg-inn-hybridene Mercedes-Benz C 300 de Stasjonsvogn og BMW 330e. Foto: Håkon Sæbø

Test av BMW 330e og Mercedes-Benz C 300 de

De er ladbare, raske og lekre. BMW 330e og Mercedes-Benz C 300de er på hver sin måte uimotståelige.

Det pøses på med ladbare biler i markedet, og disse er to av de viktigste. Mercedes-Benz C 300de og BMW 330e har på hver sin måte egenskaper som bør friste norske bilkjøpere med sansen for det politisk og tidsriktig korrekte. Kanskje dette – prisen tatt i betraktning – er de to beste plugg-inn-hybridene på markedet for tiden? Det er ikke utenkelig, for både Mercedesen og BMW-en har overraskende mye å by på.

Gode materialer

Når du slenger deg inn bak rattet i C-klassen, merker du fort at dette er en påkostet bil med solide materialer. En kontrollerende hånd ormer seg rundt til krinker og kroker, og det avdekkes at Mercedes-Benz ikke har spart på de myke overflatene. Setene er faste og sportslige, men komfortable. Og du kan kjøre førerstolen helt i gulvet, som gir en meget sportslig sittestilling. Det lekre rattet følger etter, slik du ønsker.

PÅ KROKEN: Om du skal trekke tung tilhenger bør du styre unna BMW-en. Den kan kun trekke 750 kilo, mens C-klassen tar 1.800 kilo på kroken. Foto: Håkon Sæbø

Da hadde det vært beleilig om bilens infotainmentsystem også oppførte seg pent, men det er dessverre ikke alltid tilfellet. Designen er tiltalende og logikken god, men av og til tar det rett og slett for lang tid for systemet å respondere på dine kommandoer. Det blir omtrent som å sitte med en gammel telefon du snart skal bytte ut, skuffende nok.

Når du sitter bak spakene og virkelig klemmer til, oppleves 330e som en uvanlig sprek bil

Under panseret sitter heldigvis Stuttgarts 2,0 liter store dieselfirer på 194 hestekrefter og 400 Nm. Det er en velkjent dieselmotor som normalt befinner seg i Mercedeser med «220d»-betegnelsen på bakluken. Nå står det 300de og det betyr at du også får med en kraftig elmotor på 122 hestekrefter og 440 Nm. Systemet driftes av en batteripakke med kapasitet på 13,5 kWh, nøyaktig det samme som på den større E-klassen.

DIGITAL: Mercedes-Benz C 300 de Stasjonsvogn har en skjerm foran sjåføren hvor utseendet kan velges ganske fritt. Det er gledelig. Foto: Håkon Sæbø

Og i likhet med E-klassen er det også her hele 306 hestekrefter å ta av. I tillegg har tyskerne regnet seg frem at systemet skal gi totalt 700 Nm, noe som er enormt i en C-klasse.

Det kan umiddelbart bekreftes at bilen er rask. 0 til 100 skal gå unna på lave 5,7 sekunder, hevder Mercedes-Benz, og det later ikke til å være tøys. Bilen bykser frem med vilje og lyst, noe som er like underholdende hver gang.

IKKE PERFEKT: Mercedesen sluker 315 liter, men om du laster det helt fullt tar den unna 475 liter. BMW-en tar på sin side 375 liter, som ikke akkurat er fantastisk mye. Foto: Håkon Sæbø

Bensindrikkende

Over hos München er den en tilsvarende velstand som råder. Også her er det en meget sportslig sittestilling som presenteres, og setene byr på en nær fullkommen kombinasjon av sportslighet og komfort. BMWs sportsseter har småsnobbete folk drømt om siden 80-tallet, og det skal nok ikke endre seg. Disse setene er det all grunn til å velge, om resten av pakken skulle falle i smak.

Det blendes opp og ned med fornemme bevegelser, og gjør kjøring i dunkelt vinterlandskap til noe vakkert

Og det vil vi tippe at BMW 330e gjør hos mange nordmenn. Med en systemeffekt på solide 292 hestekrefter og dreiemoment på totalt 420 Nm, er den ikke riktig så rapp som Mercedesen – i alle fall ikke på papiret. Men når du sitter bak spakene og virkelig klemmer til, oppleves 330e som en uvanlig sprek bil. BMW-en har en 2,0-liters firer, men her drikkes det fra bensinpumpen.  

Bilen leveres med en såkalt XtraBoost-funksjon, hvor det som i utgangspunktet er 252 hestekrefter økes til 292 hestekrefter i 10 sekunder. Over hos Mercedes-Benz er det ingen tidsbegrenset maksimal systemeffekt, men i praksis er forskjellen liten. Hvordan det oppleves på Autobahn er imidlertid en annen sak, for her har C-klassen mye høyere toppfart.

BEHAGELIG: Innvendig er C-klassen for det meste ypperlig. Foto: Håkon Sæbø

En Tesla Model 3 er raskere enn begge disse til 100 kilometer i timen, og elbilen et veldig spennende alternativ om du kunne tenke deg en nettopp det. Men det er det ikke alle som kan, og da seiler tyskernes ladbare biler opp som gode erstattere.

Plass og eleganse

Om det er den mest elegante bilen du er på jakt etter, er det vanskelig å ikke digge Mercedes-Benz C 300de. Både innvendig og utvendig må det sies at denne bilen er vellykket, og under testperioden kom det flere folk bort for å gi den lekre bilen sine lovord. Baklyktene har en skinnende dybde som godt kan likes, og foran er det ett av markedets mest avanserte LED-lyssystem. 

LYS OVER LAND: Både BMW-en og Mercedesen har LED-lys. Foto: Håkon Sæbø

Det blendes opp og ned med fornemme bevegelser, og gjør kjøring i dunkelt vinterlandskap til noe vakkert. Lysene koster ekstra, men er verdt kronene når du ser hvor velfungerende det oppleves i praksis.

Mens en Tesla Model 3 overhode ikke kan måle seg, har BMW løst sine aktive LED-lys på en litt mer resolutt måte. Det blendes opp og ned, men den samme dansen som hos Mercedes får du ikke i 3-serien.

I BMW-en er det forøvrig litt enklere, med sorte, strenge flater og betydelig mindre pynt innvendig. Det kan fremstå litt spartansk, men har sin sjarm. Det lar i det minste sjåføren fokusere på det viktigste: Selve kjøringen.

(1 / 4)

Gøy bak rattet

Det må påpekes at Mercedesen utmerker seg positivt. C-klassen fikk et ansiktsløft i 2018, og da ble kjøreegenskapene strammet opp. At Mercedes ikke lenger vil assosieres med det gyngende myke og uinspirerende gamle er sikkert, for C 300de ligger godt i svingene.

Er det imidlertid den villeste opplevelsen på de mest krevende veiene du søker, og prioriterer det over plass, vil BMW-en være å foretrekke. Det mesterlige, passive understellet gjør at du morer deg stort bak rattet, og du tenker ikke på at dette er en bil med digert batteri i buken.

KRAFTIG: BMW 330e har en systemeffekt på 292 hestekrefter. Mercedes-Benz C 300de har hele 306 hestekrefter. Foto: Håkon Sæbø

Dens perfekte åttetrinnsgirkasse og responsive motor skyver 330e et knepp foran Mercedesen i denne testen, noe som i utgangspunktet skal godt gjøres.

Men at BMW-en er helt riktig for deg, er likevel ikke gitt. Det må tas med i betraktningen at Mercedesens dieselmotor også medfører et betydelig lavere drivstofforbruk og vesentlig bedre rekkevidde.

BARE ÉN BIL: Om husholdningen kun har behov for én bil som skal fylle alle oppgaver, er det genialt å gå for en plugg-inn-hybrid. Da kan du kjøre elektrisk i hverdagen og i byen, mens du bekymringsløst kan suse opp på hytta uten å måtte lade. Foto: Håkon Sæbø

C-klassen er mindre tørst, men har samtidig en 66-liters drivstofftank, fremfor BMW-ens 59 liter. Det betyr at du må fylle oftere på BMW-en og det kan være litt småirriterende i lengden.

Grei rekkevidde

For enkelte er det ikke noe problem, siden begge disse bilene har god elektrisk rekkevidde. C-klassens batterikapasitet er litt bedre enn BMW-en, som skilter med 12,0 kWh. Likevel var det BMW-en som kom lengst i vår test, med om lag 41 kilometer.

ENKELT OG GREIT: Knappene for å styre BMW-ens hybridsystem er selvforklarende. Vil du kjøre elektrisk, trykker du på knappen for dette. Hybrid er for de gangene du bare skal ta det rolig, og Sport er for de raske turene. Foto: Håkon Sæbø

BMW oppgir en elektrisk rekkevidde på mellom 59 og 66 kilometer, mens Mercedes-Benz legger intervallet 46 til 53 kilometer til grunn. C-klassen klarte 40 kilometer, men da var også været mer ruskete med lavere temperaturer, noe som påvirker en plugg-inn-hybrids faktiske rekkevidde.

Det må trekkes frem at Mercedes-Benz E-klassen med samme drivlinje gikk hele 57 kilometer på elektrisitet da den ble testet i fjor høst. Det er ingen grunn til at C-klassen ikke skal klare det samme, når det blir varmere i været.

Uansett vil en plugg-inn-hybrids rekkevidde bli svekket når det er kaldt ute. Derfor skal ikke en faktisk vinterrekkevidde på om lag 40 kilometer sees på som noe stort nederlag. 

FÅ OVERRASKELSER: BMWs interiør er strengt og ganske enkelt, men føles meget solid. Foto: Håkon Sæbø

Vinteren kaller

Å skulle plukke en vinner er vanskelig. På den ene siden tiltaler BMW-en voldsomt med sin villige drivlinje og glimrende kjøreegenskaper. På samme tid oppleves C 300de som en komplett familiebil for en effektiv, liten familie. Bagasjerommet sluker bare 315 liter, men det er opp til vinduskarmen bak. Godtar du å rulle opp gitteret mellom baksetene og bagasjerommet, kan du laste opp til 475 liter, som er 100 mer enn i BMW-en.

SPARKER UNNA: Både BMW-en og Mercedesen er raske biler. Raskest, på papiret i alle fall, er det C 300de som er, men forskjellen er ikke stor. Foto: Håkon Sæbø

Uansett hvilken bil du velger, må du ta til takke med bakhjulsdrift. Det kan for noen låte litt skummelt, men etter å ha testet bilene grundig på skikkelig glatt føre, viser det seg at begge disse tyskerne klarer å komme seg opp krevende kneiker. Hverken BMW-en eller Mercedesen har låsbare differensialer, men begge har bremsesystemer som aktivt går inn og tvinger dreiemomentet til hjulet som har grep. I praksis betyr det at du både kommer deg greit frem, og at det blir riktig så gøy å skru av hjelpesystemene for litt ekstra sladding.

PÅ KROKEN: Om du skal trekke tung tilhenger bør du styre unna BMW-en. Den kan kun trekke 750 kilo, mens C-klassen tar 1.800 kilo på kroken. Foto: Håkon Sæbø

Ingen tapere

Det er lite som skiller disse bilene når kjøreegenskapene vurderes. De tar seg begge frem på fornuftig vis, men det er en fordel for Mercedes at C-klassen er den eneste i segmentet som leveres med luftfjæringer. Det betyr at du kan heve og senke bilen, noe som kan være hendig om snøen pakker seg under bilen. I seg selv er ikke denne egenskapen helt avgjørende, men det tipper testen i C-klassens favør. Et annet element er at Mercedesen kan trekke 1.800 kilo, mens 3-serien kun er godkjent for 750 kilo.

Alt dette betyr ikke at BMW 330e taper. Her er det ingen som taper, men du som vinner. Aldri før har rundt 300 hestekrefter, luksus og moro vært så billig. Skal du ha en ladbar BMW eller Mercedes er tiden inne for å kjøpe. Og da trår du uansett ikke feil her.

KJØR ELEKTRISK: Om du lader en av disse bilene helt opp kan du kjøre rundt 40 kilometer på elektrisitet. Kan du lade hjemme, på jobb eller begge steder betyr det at drivstoffkostnadene virkelig kan reduseres. Foto: Håkon Sæbø

BMW 330e

Bil og modellnavnBMW 330e
Motor:2,0 l. R4 turbo bensin
HK/kW/Nm, system:292/215/420
HK/kW/Nm, bensinmotor:184/135/300
HK/kW/Nm, elmotor:113/83/265
0-100 km/t:5,9 sekunder
Toppfart:230 km/t
Rekkevidde (WLTP):58-66 km
Batteri:12,0 kWh
Egenvekt uten fører:1.815 kg
L/B/H:470/182/144
Forbruk:0,20 l/mil
CO2-utslipp:37 g/km
Bagasjerom:375 liter
Tilhenger:750 kg
*Priser:
Denne modellen457.400 kroner
Med utstyr667.500 kroner
*Eks. leveringsomkostninger.
PlussSpennende drivlinje
Involverende kjøreegenskaper
Mye for pengene
MinusLitt liten bensintank
Noe streng innvendig
Bagasjerom
Design

Nye BMW 330e ser forholdsvis lik ut som den gamle, men når de stilles ved siden av hverandre ser du at den nye modellen er langt friskere i designen.

Førermiljø

Dette er en av de elementene BMW har best kontroll på. Sportssetene er fantastiske og du sitter svært godt i denne bilen. Her er det mange muligheter til å justere.

Kjøreegenskaper

BMW 330e over 1,8 tonn med fører, men er likevel morsom å suse rundt i. Dette er en bil du gjerne kan kjøre på dine favorittveier uten å bli lei deg.

YtelserI utgangspunktet har bilen 252 hestekrefter, men får 40 ekstra når du gir full gass, eller velger Sportsprogrammet. Da går det virkelig unna.
Plass

Søker du en bil med mye plass, er ikke dette bilen for deg. Mange klarer seg sikkert med med en 330e, men C-klassen sluker mer i bagasjerommet.

Mye for pengene

Med så mye motoreffekt, artige kjøreegenskaper og luksus, må dette sies å være mye bil for pengene. Når fikk du sist en BMW med nesten 300 hestekrefter til under en halv mill.?

Score8

BMW 330e vinner på kjøreegenskaper og fintunet drivlinje, men taper på plass i bagasjerom. Likevel er det et godt kjøp, om du ikke må ha med deg så mye.

Mercedes-Benz C 300de T

Bil og modellnavnMercedes-Benz C 300de T
Motor:2,0 l. R4 diesel
HK/kW/Nm, system:306/225/700
HK/kW/Nm, bensinmotor:194/143/400
HK/kW/Nm, elmotor:122/90/440
0-100 km/t:5,7 sekunder
Toppfart:250 km/t
Rekkevidde (WLTP):46-53 km
Batteri:13,5 kWh
Egenvekt uten fører:1.880 kg
L/B/H:470/181/145
Forbruk:0,13 l/mil
CO2-utslipp:34 g/km
Bagasjerom:315/475/1.335 liter
Tilhenger:1.800 kg
*Priser:
Denne modellen499.900 kroner
Med utstyr657.180 kroner
*Eks. leveringsomkostninger.
PlussDesign
Interiør
Rekkevidde
MinusDiesellyd
Litt teit bagasjerom
Treg infotainment
DesignHar en Mercedes-Benz C-klasse noen gang sett bedre ut? Med de riktige pakkene og felgene er dette en elegant bil de fleste kan like.
FørermiljøDu sitter sportslig og godt, men det blir aldri ukomfortabelt eller for hardt. Betjeningen er god men infotainmentsystemet er for tregt.
KjøreegenskaperHer utmerker C 300de seg i positiv forstand. Styringen er presis og godt vektet, og bilen ligger imponerende på veien.
YtelserBedre samspill mellom motor og elmotor hadde vært en fordel. Men når du gir full gass går det virkelig unna i denne bilen.
PlassBåde foran og bak er det meget komfortabelt å oppholde seg, størrelsen tatt i betraktning. Bagasjerommet er ikke fullt så smart løst.
Mye for pengene

Dette oppleves som mye bil for pengene. Den går godt, ser bra ut og har et lavt drivstofforbruk. Bedre bagasjerom og firehjulsdrift hadde gjort den bedre.

Score8Mercedes-Benz C 300de gir deg det meste, men det er samtidig mange biler å velge mellom i denne prisklassen.