FOLKEVOGNER: Stasjonsvognene har mistet store markedsandeler i det norske markedet, men med ladbare drivlinjer er VW Passat GTE og Kia Optima PHEV blant de mer populære. Foto: Håkon Sæbø

Test av plugg-inn-hybridene VW Passat GTE og Kia Optima

Noe av hensikten med plugg-inn hybrid er å kunne kjøre mye på strøm. Det er ikke alltid like lett.

Når du trykker inn starknappen og motoren begynner å dure blir du skuffet. I hvert fall når du sitter bak rattet i en ladbar hybridbil, hvor hensikten er å spare drivstoffkostnader og redde miljøet.

DELVIS: Kia Optima PHEV er en elegant stasjonsvogn, men hybridsystemet fungerer ikke alltid slik du ønsker. Foto: Håkon Sæbø

Det er ikke lett i en Kia Optima PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehichle), da bensinmotoren starter etter egen vilje når den ønsker å varme batteriet, forbrenningsmotoren og kupéen, og i noen andre tilfeller vi ikke helt kan forklare.

FUNGERER: Har du ladet opp batteriet i en VW Passat GTE kan du kjøre rent elektrisk en god stund. Foto: Håkon Sæbø

At de to motorene sammen kun presser forbruket ned mot 0,3 liter pr. mil selv før du skal på langtur er heller ikke lett å forstå. Å sitte igjen med halvfullt batteri etter dagens kjøretur på rundt 50 kilometer føles dermed bortkastet.

Mer strøm

NYTTIG: Det digitale instrumenpanelet i Passat GTE åpner for mange og praktiske visninger av kjøre- og komfortinformasjon. Foto: Håkon Sæbø

Å redusere bensinforbruket er lettere i en Passat GTE (Grand Touring Electric) hvor du en varm sommerdag kan klare de 55 oppgitte kilometerne uten at forbrenningsmotoren starter. Unntaket er ved heftig gasspådrag når du ønsker mye effekt.

I kulde reduseres den elektriske rekkevidden og bensinmotoren provoseres lettere til å starte, men bilen fungerer stort sett som ønsket.

Dermed har Passat GTE fått et forsprang på Kia Optima PHEV det er vanskelig å ta igjen, men prisforskjellen på 105.010 kroner får selvfølgelig betydning, spesielt fordi begge bilen er godt utstyrt. Prisen er likevel ikke nok til å ta igjen forspranget.

Mer solid

FUNGERER: Noen elementer i hard plast trekker ned, selv om Kia har mye og brukervennlig utstyr. Foto: Håkon Sæbø

Forskjellen merkes allerede i det du åpner og ikke minst lukker dørene. Passat har solide dører med et dempet dunk når de lukkes, mot Optimas hule og enkle klankelyd. Begge bilen har en del plast i interiøret, men VW har blandet inn stoffer som gjør den mykere og tykkere enn i Kia.

IKKE RACING: Grant Touring Electric har ikke noe med GTE-betegnelsen fra Le Mans, hvor e står for Endurance. Foto: Håkon Sæbø

Begge bilene har gode skinnseter, men støtten og justeringsmulighetene er bedre hos Passat. Optima har imidlertid ventilerte seter, noe som kommer godt med på varme sommerdager. Den har også rattvarme, noe GTE ikke har.

Begge bilene er relativt romslige stasjonsvogner, selv om batteriet spiser litt av bagasjeromsplassen. Delte bakseter og i tillegg åpning for skiluke hos VW gjør lastingen fleksibel, mens takhøyden er lavere i Kias baksete.

KOMFORTABEL: Skinnseter, soltak og godt med utstyr gjør det relativt trivelig å stige inn i en Kia Optima PHEV. Foto: Håkon Sæbø

Mer utstyr

At Kias sjefdesigner har en historie i Audi skinner gjennom på en rekke detaljer ombord, noe som er positivt, men det er ikke nok alene. VW har heller ikke kvalitetsfølelse fra Audi i interiøret, men det meste fremstår solid og velfungerende på flere måter.

Digitalt instrumentpanel og en litt mer intuitivt og brukervennlig berøringsskjerm trekker opp for Passat, men mangel på tradisjonell volumbryter kan være irriterende.

LEKKERT: Digitale løsninger, mye utstyr og oppgraderte materialer gjør at VW Passat GTE snuser på Premium-segmentet. Foto: Håkon Sæbø

Optima har både panorama soltak og Harman Kardon stereo, mens begge bilene har adaptiv cruise control og 360 graders kamera. Passat med ryggekamara som skjules for slaps og søle under kjøring.

Mer direkte

Med forhjulsdrift, vinterhjul og elektrisk styring er ingen av bilene en åpenbaring å traktere på det norske landeveisnettet for den aktive sjåføren. Er du i stedet komfortsøkende som folk flest, vil du trives med hendene på rattet.

LADER: Bremsene i ladbare biler benyttes kun når du bremser hardt, og koblingen mellom dem og generatoren er litt ufølsom. Foto: Håkon Sæbø

Begge bilene har innstilling for kjøresystemene, men mens Kia kun har Normal og Eco har VW Normal, GTE og E-Mode som også skiller mer. Drivlinjene bruker uansett litt tid på å starte opp og samkjøre de to motorene når du vil hente ut mye effekt, men ved rolig kjøring fungerer de begge utmerket. Samarbeidet mellom generatoren og bremsene er heller ikke perfekt, men bilene stopper på kommando.

Samlet systemeffekt er relativt lik i de to bilene, men tyske hester er tydeligvis sprekere enn koreanske, noe som gir seg utslag i akselerasjon og toppfart. I det hele tatt er kjørefølelsen litt mer direkte.

Mindre avgift

Automatgirkasser med manuell overstyring gjør at du kan involvere deg mer i kjøringen, men hvis det er noe du ønsker å prioritere, er en tradisjonell forbrenningsmotor å foretrekke.

DESIGN: En rekke betjeningsfunksjoner og andre detaljer hos Kia er inspirert av sjefdesigner Peter Schreyers tidligere arbeidsplass, Audi. Foto: Håkon Sæbø

Med ingen eller minimal registreringsavgift, gunstig finansiering, lave driftskostnader og høyt utstyrsnivå har de ladbare hybridene svingt seg opp på registreringsstatistikken de siste årene.

Overgangen til de nye WLTP utslippsmålingene og nye versjoner av de fleste modellene dempet salget i deler av 2018 og 2019, men nå er de tilbake for fullt. Passat GTE litt mer, til tross for Optima PHEVs lavere pris.

Tekniske data

Modell VW passat GTE Kia Optima PHEV

Motor 1,4 liter R4 T + elmotor 2 liter R4 + elmotor

HK/kW/Nm samlet 218/160/400 205/151/375

0-100 km/t 7,6 sek. 9,7 sek.

Toppfart 222 km/t 192 km/t

Vekt 1.660 kg 1.740 kg

L/B/H 477/183/147 cm 486/186/147 cm

Forbruk 0,16 l/mil 0,14 l/mil

CO2-utslipp 35 g/km 33 g/km

Bagasjerom 483/1.613 liter 440/1.574 liter

  • Pris

Denne modellen 465.000 kr419.900 kr

Denne med utstyr 532.900 kr 425.890 kr

  • Pluss

Elektrisk rekkevidde Pris

Allsidighet Utstyrsnivå

Plass Komfort

  • Minus

Pris Plastfaktor

Ikke sømløs kraftoverføring Ikke sømløs kraftoverføring

Bagasjeromsplass Takhøyde bak

  • Design

Elegant og stor stasjonsvogn som ikke skiller seg ut. Elegant og stor stasjonsvogn som ikke skiller seg ut.

  • Førermiljø

Lekkert, brukervennlig og omfattende, uten volumbryter. Brukervennlig og omfattende, men litt enklere i utførelsen.

  • Kjøreegenskaper

Skuffer ikke, bortsett fra at drivlinjen bruker tid på omstilling. Skuffer ikke, bortsett fra at drivlinjen bruker tid på omstilling.

  • Ytelser

Relativt kjapp for en klimavennlig familiebil. Koreanske hester er tregere enn tyske.

  • Plass

Batteriet tar litt plass, men fortsatt en stor bil. Batteriet tar litt plass og takhøyden bak er begrenset.

  • Mye for pengene

På grunn av minimal avgift blir dette uansett gunstig. Lav avgift, lav pris og mye utstyr gjør dette attraktivt for mange.

  • Konklusjon

Bestselger i ny drakt som frister mange. 7 Rimelig og stor familiebil som er oppnåelig for mange 6