+ mer
LIFE'S A BEACH: Veiene i Miami setter ikke elbilen Mini Cooper SE på de store prøvene, men du henger godt med i trafikken. Foto: Mini

Ny Mini: En frekk, liten elbil

Miami, Florida: Etter flere år med testing og salg av konsernfetteren BMW i3 er endelig Mini Cooper SE klar for å sjarmere norske elbilkunder.

Med ekte Mini-egenskaper er den elektriske SE-versjonen nå klar for å hive seg inn i elbilkampen. Der møter den blant annet familiemedlemmet BMW i3 og Renault Zoe, samt kommende modeller som Honda e og Opel corsa-e.

Til tross for noen forskjeller i renommé, rekkevidde og pris er det likevel mulig å sammenligne disse, men noen ganger må man også følge hjertet.

LEKKERT: Selv om starknappen er blitt gul, er de tøffe og velfungerende vippebryterne med på å løfte opplevelsen. Foto: Mini

Mini Cooper SE er en liten elbil med store ambisjoner og høyere pris enn mange andre. Som en liten, todørs bil med fire seter, kan den derfor bli utfordret av småbiler som trillingene VW e-Up, Seat Mii og Skoda e-Citigo.

Det kan den også bli av større biler som Hyundai Ioniq og Kona, Kia Soul, VW e-Golf og Nissan Leaf, selv om noen av disse har lengre rekkevidde og gjerne koster litt mer.

Lang historie

Ingen av disse har imidlertid den særegne DNA-en Mini er kjent for. Ikke det at puristene fra 1959 nødvendigvis liker den BMW-produserte bilen som overtok dens plass i år 2001, men som en moderne liten bil med mer sjarme enn de fleste, har nye Mini gjort stor suksess.

RUNDT: Bortsett fra at instrumentpanelet er blitt digitalt og ovalt, er det sirkler som preger designet i interiøret. Foto: Andreas Scheel

Med unntak av de nevnte puristene er det lett å like Mini Cooper SEs utseende. Retroelementene i både proporsjoner og detaljer, samt brede sorte skjørter langs sidene og hjulbuene levner liten tvil om dette.

Noen SE-spesifikke gule detaljer i grillen, på speilene, i logoene og på felgene vitner om at det er en elbil du kjører.

UNIKE: Felgene med gul stripe er utviklet spesielt til Mini SE. Foto: Mini

Klassisk Mini

Innvendig er mye likt som i den vanlige Mini Cooper, men instrumentpanelet foran rattet har fått oval og digital utforming med noen nye funksjoner for batteridrift. Ellers er det fortsatt runde elementer i multimediaskjermen, luftdyser, døråpnere, høyttalere og funksjonsvelgere. De tøffe vippebryterne i midtkonsollen og i taket er også på plass.

DIGITAL: I det digitale instrumentpanelet kan du lese av batterikapasitet, forbruk og andre el-spesifikke funksjoner. Foto: Mini

De fleste kundene vil nok øke prisen med inntil 40.000 kroner fra innstegsmodellen Essential for å få skinnseter og mer utstyr i versjonene Experience og Maximize. Det som er av plast ombord er langt fra kjip og det meste virker godt festet og sammenskrudd. Utstyrsnivået er som forventet i en bil med premiumambisjoner og plassen bakover i bilen er blant dens få ankepunkter.

Vi forventer et volum på mellom 1.000 og 1.500 biler i vår region, med Norge som det største markedet
Marius Tegneby, BMW Norge

De lave forsetene er faste med fin støtte og gode justeringsmuligheter. Teleskoprattet kunne gjerne hatt lenger vandringsvei, men da hadde den allerede lille plassen i baksetene blitt enda mindre. Bagasjerommet er heller ikke noe å skryte av, men så er det ikke derfor du kjøper en Mini. Du gjør det fordi du liker å kjøre bil.

Kjøreglad

Den lave sittestillingen, direkte styringen, faste understellet og kjappe elmotoren gjør det nemlig gøy å kjøre bilen. 0-60 kilometer i timen på 3,9 sekunder holder i massevis, og 7,3 sekunder til 100 er nesten like raskt som i den bensindrevne Cooper S.

LITEN BIL, STOR BY: Mot Miami Skyline blir Mini SE liten, men den er ingen smågutt i trafikken. Foto: Mini

Testkjøring i Miami betyr få utfordringer når det gjelder svinger og bakker, men når du runder hushjørnene og svinger ut på motorveien får du raskt Mini-følelsen. Lavt tyngdepunkt, moderat vekt, tretrinns ESP-system og fire kjøreprogrammer lar deg derfor bruke bilen slik du vil.

GULT ER KULT: En rekke gule detaljer røper at denne Mini Cooper er en elbil. <strong>Foto: Mini</strong> (1 / 6)

Om du setter bilen i Sport, Mid, Green eller Green+ får også betydning for strømforbruket, slik de to innstillingene for regenerering også gjør. Med en teoretisk rekkevidde på inntil 270 kilometer vil bilen trolig løse de fleste kravene Mini SE-kundene har, i alle fall i sommerhalvåret.

De første kundebilene blir levert i mars, men antall Mini blir ikke like høyt som det BMW i3 har hatt de siste årene, med opp mot 6.000 biler i året, bare i Norge.

– Vi forventer et volum på mellom 1.000 og 1.500 biler i vår region (Norden red. anm.) med Norge som det største markedet, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge.

Hurtiglading

MINI I SOLNEDGANG: Det er lett å forstå hvorfor mange liker Mini, selv om noen synes den blir liten og dyr. Foto: Mini

I tillegg til treg lading i stikkontakten hjemme kan bilen lades til 80 prosent på drøye to timer med 11 kW ladeboks, eller på 35 minutter i en 50 kW hurtiglader. Batteriet på 32,6 kWh er det samme som i BMW i3 94Ah, mens hestekreftantallet er på 184.

Teknologisk er derfor ikke Mini Cooper SE en revolusjon. Den er i stedet en søt, snerten og vellykket småbil som vil tilfredsstille kresne elbilkunder som er glade i å kjøre bil, men som sjelden skal på langtur.

Mini Cooper SE

Moto Elmotor

HK/kW/Nm 184/135/270

0-100 km/t 7,3 sek.

Toppfart 150 km/t

Vekt 1.365 kg

L/B/H 385/173/143 cm

Batteri 32,6 kWh

Rekkevidde 270 km

Bagasjerom 211/731 liter

  • Pris

Rimeligste 273.800 kr

Denne modellen 293.800 kr

Denne med utstyr 313.800 kr

  • Pluss

Design

Kjøreegenskaper

Premiumfølelse

  • Minus

Plass

Pris

Rekkevidde

  • Design

Proporsjoner, detaljer og fremtreden er tiltalende for de fleste.

  • Førermiljø

Annerledes, brukervennlig og omfattende med flotte materialer.

  • Kjøreegenskaper

Litt tyngre enn en vanlig Cooper, men fortsatt lav og lettkjørt.

  • Ytelser

Henger godt med helt til du skal ut på Autobahn.

  • Plass

Supert i forsetene, men baksetene og bagasjerommet er små.

  • Mye for pengene

Du kan få mer plass og rekkevidde hos andre, men ikke Mini-følelsen.

  • Konklusjon 7

Hvis kjøreegenskaper og premiumfølelse er viktig, er dette elbilen for deg.

Motor
Biltester