FARTSMONSTER: Porsche Panamera Turbo trives i hastigheter du vanligvis forbinder med supersportsbiler. Foto: Håkon Sæbø

Test av Porsche Panamera Turbo

Porsche Panamera Turbo er en ekte sportsbil. Den er bare stor, komfortabel, luksuriøs og moderne i tillegg.

Denne saken ble første gang publisert i februar 2017.

Du kjøper ikke en magnumflaske hvis du bare skal ta deg et glass vin, men den er genial hvis du inviterer noen venner. Slik er det også med Porsche Panamera Turbo. Du trenger ikke mye plass i en sportsbil, men den er genial hvis du skal ha med flere på tur.

Vinen i en magnumflaske er i tillegg ofte bedre enn i de små og en Panamera Turbo står ikke mye tilbake for en 911 heller. 

Litt høyere vekt og tyngdepunkt er argumentene på minussiden, mens den lengre akselavstanden, bredere sporvidden og heftige 4-liters V8 turbomotoren under panseret er store pluss.

Så heftig er motoren at selv med vinterdekk på kald asfalt river akselerasjonen så hardt i kroppen at det grenser til det ubehagelige. Spesielt når du aktiverer bilens Launch Control, som utnytter all mekanikk og elektronikk optimalt, og det er det mye av.

CRUISER: Panamera Turbo er en ekte langturbil, som har fått et mer harmonisk ytre. Foto: Håkon Sæbø

Valgfritt oppsett

Vi skal ikke liste opp alt her, men firehjulstrekksystemet PTM (Porsche Traction Management), understellet PASM (Porsche Active Suspension Management) og stabilitetsprogrammet PSM (Porsche Stability Management) er oppgradert og kan justeres, samtidig som de tilpasser seg underlag og kjørestil.

Dette gjør at du kan sette opp bilen nøyaktig til dine spesifikasjoner avhengig av ønsker, krav, behov og dagsform. 

Launch Control er en del av Sport Chrono-pakken hvor også understellet, motoren og girkassen er gjort et ekstra knepp mer sporty. Pakken inkluderer også en digital og en analog stoppeklokke, G-kraftmåler og en egen rundetidmåler i instrumentpanelet.

PDK-kassen (Porsche Doppel Kopplung) er også helt ny og har nå fått åtte gir. Den skal tåle opp mot 1.000 Nm, så mye tyder på at vi har enda mer å glede oss til i fremtiden. 

Avhengig av kjøreoppsettet oppfører den seg slik du ønsker, også fordi den raskt tilpasser seg kjørestilen din. Hendler på rattet lar deg overstyre automatikken om ønskelig, eller du kan sette girspaken i manuell for maksimal involvering i kjøringen. 

Kjører du maksimalt er det imidlertid greit å la være, da du blir fort nok involvert uansett.

LUKSUS: Utforming, materialvalg og seter bidrar til en deilig reise, uansett kjørestil. Foto: Håkon Sæbø

Nye systemer

Nytt er også et såkalt Porsche 4D Chassis Control-system, som registrerer bilens bevegelser i alle retninger og integrerer det umiddelbart i kjøresystemene. Sportslighet og komfort kombineres dermed optimalt, avhengig av valgt oppsett. 

Panamera har også fått firehjulsstyring som øker manøvrerbarheten i lave hastigheter og stabiliteten i høye. Bak rattet er det vanskelig å skille alle de forskjellige systemenes virkemåte fra hverandre, men at du kan kjøre raskere og mer effektivt er det liten tvil om.

Det blir du da også fristet til, enten du kjører i byen, på motorveien eller finner deg en avsidesliggende landevei. Med kjøresystemet i «Normal» er fristelsen mindre, da gassresponsen gjør bilen litt daff, helt til du aktiverer kick-down . 

I «Sport» må du være litt mer bevisst, da du ellers formelig hopper ut av lyskryssene og risikerer å akselerere raskere enn godt er. Spesielt når andre trafikanter er i nærheten og du lærer deg at bremsepedalen er din venn.

KLASSISK: Instrumentpanelet har beholdt den klassiske analoge turtelleren, men klokkene på sidene er blitt digitale med en rekke nye funksjoner. Foto: Håkon Sæbø

Med systemet i «Sport» og «Sport Plus» åpnes samtidig noen store spjeld i sports-ekosanlegget og lyden røper at noe stort er på gang. I alle fall på utsiden, for inne i bilen er lyden i overkant godt dempet.

 Styring, understell og andre kjøresystemer strammes også opp et hakk eller to, mens girkassen i «Sport Plus» blir så aggressiv at den egner seg best på bane eller hvis du skal riste av deg forfølgere.

Moroknapp

Justeringen av kjøresystemene er som på 911, Cayman og Boxster nå flyttet til et lite hjul på rattet, med en knapp i midten for 20 sekunders umiddelbar galskap. Alle kjøresystemene kan også innstilles individuelt, men «Sport»-funksjonen er den vi trivdes best med. 

Da kan du kjøre bilen som en småfrekk GT-cruiser uten å overdrive, eller enten nappe i girhendlene eller trykke inn gasspedalen for å vise hvem som er sjefen.

KONTROLL: Også fra baksetet kan en rekke komfortfunksjoner betjenes, inkludert justering av høyre forsete. Foto: Håkon Sæbø

For å få hjelp til dette jobber luftfjæringen og PDCC Sport (Porsche Dynamic Chassis Control) for å holde bilen stabil. 

Når firehjulsstyringen samtidig benyttes får du hjelp av PTV Plus (Porsche Torque Vectoring) som bremser bakhjulene individuelt og låser bakakseldifferensialen, til å komme deg raskest mulig gjennom og ut av svingene.

De nevnte vinterdekkene tar bort litt av kjøregleden til tross for at de er av typen Pirelli Sotto Zero i 315/30 profil på 21-tommers felger.

Norske fartsgrenser likeså. Det finnes imidlertid veier hvor 80 kilometer i timen er en utfordring, og både Rudskogen og Vålerbanen har banedager hvor grensene kan testes under tryggere forhold. I tillegg finnes det noen motorveier lenger syd i Europa som tillater ekstremt liberal kjøring.

HEFTIG: Piggfrie vinterdekk og firehjulstrekk gir god akselerasjon, mens store bremser får deg effektiv ned i fart igjen. Foto: HÃ¥kon Sæbø

Digitalisering

Panamera er den første bilen fra Porsche med deres nye Porsche Connect digitale betjening. De fleste knappene i den lange midtkonsollen er nå flyttet opp i den store digitale skjermen eller sentrert rundt girspaken, som er blitt av typen shift-by-wire. 

Foruten navigasjon, radio, telefon, kjøre- og komfortfunksjoner, har den nye skjermen et vell av app-er, wi-fi og andre moderne funksjoner.

I instrumentpanelet er heldigvis den klassiske analoge turtelleren bevart, men de to mindre klokkene på hver side er blitt digitale. 

At turtelleren er analog er imidlertid en sannhet med modifikasjoner, for da strømmen i instrumentpanelet koblet ut, stod turtallet på 0. Bilen fungerte for øvrig greit, om enn litt i blinde, inntil et Porsche Center koblet på en PC og foretok en re-start.

BRUKERVENNLIG: Den store skjermen kan opererer med berøring eller et lite kommandohjul foran girspaken. Foto: Håkon Sæbø

De digitale skjermene på hver side har samtidig fått en rekke nye funksjoner, som mer fleksible avlesningsmuligheter og infrarød night-vision med fotgjenger- og dyrevarsler. 

Den store skjermen i midtkonsollen betjenes med berøring, men også et lite kommandohjul foran girspaken som er nyttig under kjøring. Berøringsfeltene er relativt store, intuitive og enkle å betjene, så det er vel bare å venne seg til denne typen betjening.

Designendringer

Designmessig har Panamera fått de endringene mange savnet ved lansering i 2010, da den er en forvokst 911. Nå har den fått en mer harmonisk front med moderne lykter, mindre dramatiske linjer, profiler og detaljer samt en mer markant hekk med smalere baklys. 

Foruten det nye førermiljøet fremstår setene hardere og med mindre støtte, mens linjer og detaljer er strammet opp og materialkvaliteten hevet.

Baksetet er laget for to personer som skal sitte komfortabelt. Mellom baksetene sitter det en skjerm hvor en rekke funksjoner kan opereres, inkludert justering av høyre forsete for ekstra benplass bak. 

Flere stuerom og foldbare bord, 12- og 230-volts strømuttak, samt USB- og wi-fi tilkoblinger er tilgjengelig. 

Hvis ikke standard eller ekstra skinn-, karbon-, tre- og andre utstyrspakker er bra nok har Porsche en rekke individuelle løsninger hvor lommeboken er den eneste begrensningen.

NYTT: Betjeningen av en rekke komfort- og kjørefunksjoner gjøres med flate trykknapper i midtkonsollen. Foto: Håkon Sæbø

Vår testbil hadde mye utstyr og var oppgradert med det meste, inkludert siste generasjon Burmester stereoanlegg som gjør kø- og annen kjedelig kjøring til en fornøyelse. 

Uansett bør du oppsøke noe annet enn tettbebygd strøk og trafikkerte riksveier, for Porsche Panamera Turbo fortjener å nytes i store slurker.

Modell Porsche Panamera Turbo

Motor: 4 liter V8 T

HK/kW/Nm: 550/404/770

0-100 km/t: 3,6 sek.

Toppfart: 306 km/t

Vekt: 1.995 kg

L/B/H: 505/194/143 cm

Forbruk: 0,93 l/mil

CO2-utslipp: 212 g/km

Bagasjerom: 496/1.304 liter

  • Pris

Rimeligste 1.249.900 kr

Denne modellen 2.066.900 kr

Denne med utstyr 2.519.800 kr

  • Pluss 

Kjøreegenskaper

Drivlinje

Komfort

  • Minus 

Vekt

Datakluss

Fartsgrenser

  • Design 

Bilen har fått et mer harmonisk ytre, men er fortsatt en forvokst 911

  • Førermiljø 

Vi likte den forrige midtkonsollen, men det nye systemet tar oss inn i fremtiden

  • Kjøreegenskaper

Bortsett fra vekt og størrelse, er dette en ekte sportsbil, men også komfortabel

  • Ytelser 

Selv på vinterdekk gjør det nesten vondt når Launch Control slenger deg av gårde

  • Plass 

Med to store bakseter, enormt bagasjerom og åpning for ski, er det en familiebil

  • Mye for pengene 

Avgiften er redusert, men det er fortsatt en dyr bil med mye utstyr

  • Konklusjon 9

Panamera Turbo dekker alle behov, enten du frakter familien eller kjører på bane.