+ mer
SNUTEBIL: Nye BMW 745Le xDrive plugg-inn-hybrid ser stor og snøftende ut, med sin digre grill. Men den ser også ganske mektig ut. Foto: Håkon Sæbø

BMWs dyreste plugg-inn-hybrid noen sinne

Med historisk sus og elektrisk hjelp, er BMWs ladbare toppmodell verdt en ekstra kikk.

«745»-navnet har en solid, historisk pondus. Ser du disse tallene på bakluken, kan du være trygg på at dette flaket har muskler nok. 745 begynte med toppmodellen av 7-serien i 1979. 

Frem til da var logikken rundt BMWs tall enkel, men tyskerne klusset det til for seg da 745i ble lansert. Verden var vandt med at en 730i hadde en 3,0-liters motor, men nå forvirret BMWs dyreste modell ved å ha en 3,2-liters sekser under panseret.

MYE MOTOR: Første generasjon 745i hadde 252 hestekrefter. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 7)

Bilprodusenten fra Bayern støttet seg på at den turboladede bensinmotoren hadde godt med effekt, faktisk hele 252 hestekrefter.

745i leverte fart og moro som en bil med 4,5-liters motor, mente BMW. Da var det greit at tall og slagvolum ikke var samstemt.

Hoppet over 90-tallet

Mot slutten av 80-tallet dukket en ny 7-serie opp. Andre generasjon av toppmodellen fikk en betydelig motoroppgradering med en nyutviklet 5,0-liters V12-er. Motoreffekten var på hele 300 hestekrefter og dreiemomentet satt til 450 Nm. Navnet ble på korrekt vis justert opp til 750i og velstanden ble gjenopprettet i Tyskland. Slagvolum og navn gikk igjen hånd i hånd.

ØKNING: Da en ny 7-serie dukket opp i 1986 ble turbomotoren droppet. Nå var det V12-er med 300 hestekrefter toppmodellen ble utstyrt med. Navnet gikk fra 745i til korrekte 750i. Foto: Håkon Sæbø

Det skulle gå over 15 år før 745-navnet igjen ble brukt, men da det dukket opp var modellen tilbake på topp. I 2002 ble 7-serien fornyet og kun to modeller stod på salgsgulvet det første produksjonsåret. BMW 735i og BMW 745i – sistnevnte med en vellydende V8-er på 4,4 liter og 333 hestekrefter.

Tilbake – nå med batteri

Siden 2000-tallets 745i utgikk noen år senere, har ikke 745-navnet vært i bruk. Men til glede for dem som bryr seg om navn og tallkombinasjoner, er 745-modellen nå tilbake. Og den er mer lik originalen enn noen gang.

For ikke bare er den nye modellens bensinmotor en rekkesekser, den er også turboladet, akkurat som det over 40 år gamle utgangspunktet.

TAR PLASS: Nye BMW 745Le plugg-inn-hybrid er en bil du legger merke til på veien. Foto: Håkon Sæbø

Nye 745Le xDrive, som testbilen heter, har en 3,0-liters sekser på 286 hestekrefter, en elektrisk motor på 113 hestekrefter og en batteripakke på 12 kWh. Dette er et ladbart slagskip på nesten 5,3 meter som akselererer fra 0 til 100 på bare 5,2 sekunder.

Nytt ansikt

7-serien fikk et ansiktsløft i fjor, men interessant nok er den konservative toppmodell nå blitt mer kontroversiell.

Bilen har fått noen subtile designendringer rundt om, men absolutt mest fremtredende er den enorme grillen alle snakker om.

Bilen har fått noen subtile designendringer rundt om, men absolutt mest fremtredende er den enorme grillen alle snakker om. Det kan for noen fremstå negativt, men for BMW er det positivt at noen faktisk snakker om 7-serien. Den tidligere litt kjedelige bilen havnet for lett i skyggen av Mercedes-Benz’ mektige S-klasse, og ble redusert til et litt mindre attraktivt alternativ.

Med sine store, snøftende nesebor, smale, mysende lykter og en voldsom lengde, er 7-serien en bil du så definitivt legger merke til på veien. Stygg mener noen, men i alle fall ikke irrelevant. Det kan slå heldig ut for kundene som vil skape litt oppstandelse når de ankommer fasjonable hoteller.

Så stille

Siden dette er en plugg-inn-hybrid, buser du ikke frem med masse rå motorlyd. For det meste er 745Le helt stillegående med bensinmotoren avskrudd, og når den sviver i gang er også det nærmest lydløst. Og det er på bilens utside.

Befinner du deg bak rattet, eller i ett av 7-seriens andre seter, er det en overveldende luksusfølelse som overfaller deg.

FANTASTISK, RETT OG SLETT:  BMWs ladbare flaggskip er en fornøyelse som nytes godt fra baksetet. Få biler på markedet kan matche dette. Foto: Håkon Sæbø

Det hjelper at testbilen er utstyrt med alle de kostbare interiørdetaljene du kan krysse av for i utstyrslisten, men det endrer ikke konklusjonen: Interiøret er en fryd å hanskes med uansett om du kjører eller sitter på. 

Det er mulig at en BMW X7 oppleves enda større, eller at en X5 gjør mye av det samme som en 7-serie, men det er hevet over enhver tvil at 7-serien er betydelig mer luksuriøs enn SUV-modellene.

Det er hevet over enhver tvil at 7-serien er betydelig mer luksuriøs enn SUV-modellene

Fra rattet kontrollerer du det som kalles en systemmotoreffekt, som er en utregning av elmotoren og bensinmotorens samlede ytelser. Tallet er 394 hestekrefter og det er mer enn nok kraft i denne bilen, mener BMW.

Da Finansavisen Motor i fjor kjørte en prototype av denne bilen på Autobahn i Tyskland, spurte vi en av BMWs ingeniører hvorfor bensinmotoren er nedtunet fra 340 hestekrefter til 286. 

Svaret er at det finnes en ikke-ladbar modell med V8 og 530 hestekrefter, og 745Le hadde blitt for rask om bensinmotoren var kraftigere.

DET SØMMER SEG: Interiøret i denne bilen er påkostet, og det er lett å legge merke til. Foto: Håkon Sæbø

Om en bil noen gang kan bli for rask, kan man strides om, men det beroligende er i alle fall at plugg-inn-hybriden oppleves kvikk nok for de fleste. På Autobahn utenfor München, med fri fart og få biler på veien, suste bilen med letthet opp i 250 kilometer i timen.

Samtidig føler du deg litt som en passasjer, også bak rattet, for følelsen av fart er sterkt bedøvet av tykke vindusruter mye støyisolering. Over Oslos slitte veier duver den digre sedanen elegant over dumper og motorlyden er kun en lav, dyp brumming de gangene bensinmotoren bestemmer seg for å starte.

ELEGANT: Bakfra er det lite som har skjedd med designen på denne faceliftede 7-serien Foto: Håkon Sæbø

Trekker på alle fire

Skal du ha en ladbar 7-serie med firehjulsdrift, er det bare den lange versjonen BMW vil selge deg. Da er den elektriske rekkevidden på mellom 51 og 54 kilometer, hevder tyskerne. Under vår test klarte bilen 38 kilometer på fuktig vei og minus 1 grad. Det er ganske akseptabelt for en bil på denne størrelsen.

Blant konkurrenter på markedet er det mest nærliggende å betrakte Mercedes-Benz S 560e plugg-inn-hybrid. Her er batterikapasiteten på 13,5 kWh og systemeffekten, med hjelp fra en 3,0-liters rekkesekser, på voldsomme 476 hestekrefter. 

Det låter forlokkende nok, men ulempen er at S-klassen kun fås med bakhjulstrekk, noe dem med forsmak for store, tyske biler antagelig ikke kan akseptere.

VELG SELV: Knappene for kjøreprogram er lett å bruke. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 7)

Det er pinlig å stå fast i kneikene opp til hytta, noe du slipper med BMWs ladbare 7-serie. Faktisk er 745Le ganske morsom å spinne rundt med, og egenskapene på vinterføre er upåklagelige. Selvfølgelig skal enhver eier eller disponent passe seg for riktig dyp snø. Der har ikke en lav, tung bil noe å gjøre.

Det er pinlig å stå fast i kneikene opp til hytta, noe du slipper med BMWs ladbare 7-serie

Bygget for komfort

Den ladbare 7-serien har luftfjæringer på begge aksler og adaptive støtdempere. Den har også svingbare hjul på bakaksel, noe som hjelper betydelig på fremkommelighet i parkeringshus. Med sin nesten nifse størrelse er dette en bil du definitivt ikke vil manøvrere deg inn i dunkle, italienske parkeringskjellere med. Da er det bedre å parkere på gaten, de gangene du ikke er ute og nyter bilens kjøreegenskaper.

OPPGRADERT: TEstbilen har fått full Individual-behandlig, som på BMW-språk betyr at skinnet er veldig mykt og tykt, men også veldig dyrt. Foto: Håkon Sæbø

Men du skal ikke nye for mye, mener BMW. Det såkalte Executive Drive Pro, tyskernes høyborg av understellteknologi, med kamera som leser veien og aktive krengningsstabilisatorer som hindrer bilen i å lene seg over i svinger, kan av uransakelige årsaker ikke leveres på plugg-inn-hybriden.

Det gjør bilen ustø i skarpe svinger og for dem i baksetet er resultatet at Champagneglassene slettes ikke kan fylles på fornuftig vis. Det er selvfølgelig uakseptabelt.

God nok

Om du har dype lommer og vil kjøre hardt og fort, er det en 750i med V8 og 530 hestekrefter du skal ha. Den har understellet de mest entusiastiske sjåførene krever.

Om du imidlertid tillater deg å ta det litt roligere i svingene, er BMW 745Le xDrive ganske perfekt. Den er lydløs, luksuriøs og et hakk mindre kostbar.

BMW 745Le xDrive

Motor: 3,0 l. R6 bensin

Drivlinje: Firehjulsdrift, xDrive

HK/kW/Nm, system: 394/290/600

HK/kW/Nm, bensinmotor: 286/210/450

HK/kW/Nm, elmotor: 113/83/265

0-100 km/t: 5,1 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Rekkevidde (WLTP): 50-54 km

Batteri: 12,0 kWh

Egenvekt uten fører: 2.160 kg

L/B/H: 526/190/147

Forbruk: 0,26 l/mil

CO2-utslipp: 59 g/km

Bagasjerom: 420 liter

Tilhenger: Nei

  • Priser:

Denne modellen: 1.146.200 kroner

Med utstyr: 1.602.800 kroner

 

  • Pluss: 

Veldig komfortabel

Ikke anonum

Deilig bensinmotor

 

  • Minus: 

Ingen enorm elrekkevidde

Mangler det råeste understellet

Blir dyr når utstyres lastes på

 

Design: Ja, den har en diger grill. Ja, det er grillfest. Ja, det den er stygg. Men er den egentlig? Kikk etter og erkjenn at den nye 7-serien også er ganske fet.

Førermiljø: Du sitter som en fyrste, uansett hvor i denne bilen du befinner deg. Har du forvillet deg bak rattet kommer du til å ha det godt.

Kjøreegenskaper: Klassisk BMW-moro fås, men graver du dypere merker du at det råeste understellet mangler. 745Le xDrive nytes best når du tar det litt rolig.

Ytelser: Bilen har en solid akselerasjon. Selv om BMW har holdt litt tilbake på motoreffekten, oppleves dette som en rask bil.

Plass: Du mister 95 liter sammenlignet med en vanlig BMW 750Li xDrive. Det er litt uheldig, men du overlever nok.

Mye for pengene: Startprisen for en 7-serie med nær 400 hestekrefter og firehjulsdrift er det lite å si på. Men prisen øker raskt når det plukkes fra den fristende Individual-listen.

  • Score: 8/10 

BMW 745Le xDrive er lang og bred og voldsom på flere måter. Du må like å være synlig, om denne bilen tiltaler deg.

Motor
Biltester