+ mer
FOR FAMILIEN: Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic og BMW X5 xDrive45e er begge glimrende familiebiler. BMW-en har mest motor, mens Mercedesen frister med andre egenskaper. Foto: Håkon Sæbø

Ladbare Mercedes-Benz GLE mot BMW X5 45e

Kvitfjell: Det satses tungt på ladbare hybrider norske familier kan drømme om. Hvilken som er best for deg, er imidlertid ikke helt opplagt.

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic og BMW X5 xDrive45e plugg-inn-hybrid har begge godt med kraft å by på. GLE har 320 hestekrefter, mens BMW X5 45e har hele 394 hestekrefter.

Et «gateway drug» er det første narkotiske stoffet ungdommene begynner med, før de tyngre sakene inntas. På skolen advares det klokelig nok mot å åpne denne døren, eller i det hele tatt å ta i dørklinken. For hva kan bli det neste?

Ladbare SUV-er, som nye Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic og BMW X5 xDrive45e i denne testen, burde kanskje også komme med en advarsel. Disse kjempene har noe uvanlig elektrisk ved seg. De gjør at du får lyst på mer.

En naturlig forklaring

Det handler om batterier. Og politikk. Men mest om batterier og kapasitet. Bigger is better, heter det, og det stemmer når store plugg-inn-SUV-er betraktes. For begge disse gigantene har kraftige saker i buken. BMW-en har en batterikapasitet på hele 24 kWh, som komisk nok er tilsvarende batteriet i en Nissan Leaf av første generasjon. Mercedes-Benz GLE kjører inn på førsteplass med solide 31,2 kWh. Det er 30 prosent mer enn i BMW-en.

MYE BIL, MYE MOTOR: Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic og BMW X5 xDrive45e plugg-inn-hybrid har begge godt med kraft å by på. GLE har 320 hestekrefter, mens BMW X5 45e har hele 394 hestekrefter. Foto: Håkon Sæbø

Rekkeviddebehag

All denne batterikapasiteten gjør at disse plugg-inn-hybridene har veldig god elektrisk rekkevidde. Bedre enn vi noen gang har har testet tidligere. BMW-en skal ifølge tyskerne klare 87 kilometer på elektrisitet, før bensinmotoren skvetter i gang. Det er målt etter den strengere og mer realistiske WLTP-metoden.

Mercedes-Benz kan på sin side slå i bordet med en WLTP-rekkevidde på hele 99 kilometer, som er uovertruffent.

Under rekkeviddetesten, noen dager før bilene ble tatt med opp til Kvitfjell, klarte X5-en 74 kilometer på elektrisitet. Da var det rundt tre varmegrader og fuktig på veien, og bilen stod på 21-tommers vinterhjul. Mercedesen rullet 89 lydløse kilometer før dieselmotorens dur trengte seg på. Her var det 20-tommers vinterhjul.

Mercedes-Benz GLE 350 har en 2,0-liters dieselmotor, som er et litt merkelig middelklasseaktig gufs fra tiden da alle nordmenn måtte ha en fornuftig dieselbil.

Begge ble testet på typiske pendlerruter i Oslo og omegn med variert hastighet, kø og bakker. Begge ble testet med én person bak rattet og tomt bagasjerom, slik det gjerne er på vei til eller fra jobb. Testen illustrerer noe vesentlig. For mange kan både GLE og X5 fungere som elektriske biler i hverdagen. Her kan du gi gass og suse av sted uten utslipp, og du vil bekymringsløst ta for deg av batteriets oppsparte strøm. BMW-en har bare 113 elektriske hestekrefter, mens GLE 350 har 136. Det er ikke mye og det går ikke i Tesla-tempo, men det fungerer. Poenget her er uansett ikke å kjøre veldig fort. Poenget er å ikke bruke drivstoff i det daglige.

GOD REKKEVIDDE: På papiret skal Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic klare hele 99 kilometer. Vår test viste 89 kilometer på vinterføre, så 99 under mer gunstige forhold virker oppnåelig. Foto: Håkon Sæbø

Mercedesen kan finurlig nok CCS-hurtiglades med 60 kW, noe vi også testet. Det fungerte glimrende og den store bilen hadde fullt batteri etter ca. en halvtime.

Du vil imidlertid ikke se spesielt sympatisk ut, der du står og tar opp ladeplassen til stakkars Nissan Leaf-eiere med kalde hender og møter i byen de ikke rekker. Lading nytes derfor best i hjemlige omgivelser der tilsnakk fra sure elbileiere ikke oppstår.

Men at begge disse plugg-inn-hybridene er gode inngangsbilletter til en elektrisk tilværelse, er hevet over enhver tvil. Dette kan bli din første fix.

Du lader

Som Finansavisen ved flere anledninger har omtalt, er det feil at eiere av ladbare biler ikke gidder å lade. Etter å ha analysert 13.450 norske ladbare hybrider, for å se hvor mye de kjøres på ren elektrisitet, viser tall fra Volvo at nesten halvparten av all kjøring foregår utslippsfritt. Transportøkonomisk institutt har landet på en lignende konklusjon.

KLATRER: BMW X5 45e har elmotoren montert før girkassen, slik at det alltid er mekanisk firehjulstrekk tilgjengelig. Det samme gjelder Mercedes-Benz GLE 350 de. Foto: Håkon Sæbø

Og det er ingen grunn til at eierne av testens ladbare SUV-er skulle avvike særlig fra dette. Snarere tvert imot vil du ganske sikkert bli mer vennligstilt mot å eie en elbil i fremtiden. Du vil nyte den elektriske framferden og glede deg over hvor mye drivstoff du sparer. Og det kan bli ganske mye, litt avhengig av hvordan du kjører.

Til fjells

La det ikke være noen tvil: Dette er store og gode familiebiler. BMW-en sluker brukbare 500 liter, som må sies å være ganske akseptabelt. Det blekner imidlertid når Mercedesens volum betraktes, for her er det voldsomt god plass til å være en plugg-inn-hybrid.

Vekk er den komiske «kassen» i bagasjerommet, som du blir belemret med i andre ladbare Mercedeser. Nå behøver ikke bilselgerne rive seg i håret, og du kan laste på med alt det rare som bare med på fjellet.

OPPLØFTENDE: BMW X5 45e har luftfjæringer både foran og bak, slik at bilen kan heves ved behov. Foto: Håkon Sæbø

Fordi GLEs bakseter kan justeres, er volumet i bagasjerommet også variabelt. Minst er det naturlig nok når baksetene er i Business class-positur, men likevel rommer det 490 liter. Det er bare 10 liter enn BMW-en maksimalt kan takle, målt opp til vinduet.

Justerer du videre på baksetene i Mercedesen, vokser bagasjerommet opp mot herlige 685 liter. Og det er slett ikke håpløst å sitte bak en langbeint sjåfør da heller. Definitivt ingen krise for de bortskjemte barna som antagelig vil innfinne seg bak.

NESTEN ELEKTRISK: Både Mercedesen og BMW-en kan kjøres helt elektrisk i hverdagen. Litt avhengig av hvordan du kjører, kan du farte rundt på elektrisitet svært ofte. Foto: Håkon Sæbø

Også når setene er slått helt ned er Mercedes-Benz GLE 350 plassvinneren. Du får 1.720 liter i BMW-en – hos Benz er det 1.915 liter å boltre seg med.

Det er med andre ord ikke bare på elektrisk rekkevidde og batterikapasitet at Mercedes-Benz er best. Plass er også dens styrke.

Digg med bensin

Det kan synes som at BMW-en er minst attraktiv i denne duellen. Og for noen vil nok det være den endelige fasiten. For det er mye hendig ved den store, sølvfargede bilenfra Stuttgart, legger vi merke til.

Men det er samtidig noe dypt tiltrekkende ved BMW X5 xDrive45e også. Ja, den har litt kortere elektrisk rekkevidde, men det finnes allerede eiere som har klart å kjøre 100 kilometer på elektrisitet. Kanskje under mer gunstige forhold og med 20-tommers hjul fremfor testbilens kledelige 21-tommere?

BEHAGELIG: Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic har luftfjæringer. Det betyr at bilen kan heves, men det betyr også at du duver komfortabelt avsted. Foto: Håkon Sæbø

Uansett handler ikke livet om kun å velge det som er smart. Av og til skal du velge det som føles uvanlig deilig, og her scorer X5-en høyt. Det blir åpenbart i de iskledde bakkene mot toppen av Kvitfjell, for i slike bakker er det godt med ekstra motorkraft på lur.

En vesentlig forskjell ligger i drivlinjene disse tyske bilene forsøker å overbevise med. Begge har normal firehjulsdrift, i motsetning til Volvo XC90 som ikke har mekanisk kobling mellom for- og bakaksel, men der slutter også en del av likhetene.

Mercedes-Benz GLE 350 har en 2,0-liters dieselmotor, som er et litt merkelig middelklasseaktig gufs fra tiden da alle nordmenn måtte ha en fornuftig dieselbil.

Slik var det for ti år siden – nå er diesel kanskje litt passé?

LEKKERT: Mercedesen har et moderne og elegant interiør. De aller fleste flater er av god kvalitet. Foto: Håkon Sæbø

Om du plages av slike følelser, men likevel ikke er kommet helt dit at du vil nekter dine ansatte kjøtt på julebordet, kan X5-en godt innfri. Er du i tillegg ganske bilinteressert, vil den innfri i ganske stor grad.

BMW-en har den hellige gral av motorer. Endelig velsigner München deg med den motoren du har hatt lyst på i din ladbare hybrid hele tiden: En bensindrikkende, syngende rekkesekser fra Bayern.

Forrige utgave av ladbar BMW X5, xDrive40e, hadde en 2,0-liters bensindrevet firer. Da Finansavisen Motor testet 45e-utgaven i Tyskland i fjor senhøst, og spurte forsiktig om en økning i motoreffekt, slagvolum og antall sylindere kunne være særlig godt for miljøet, svarte BMW at kundene rett og slett ville ha det.

(1 / 7)

Den nye X5-en gir en fornøyelig polert opplevelse når motoren snurrer i gang. Hybridsystemet jobber elegant og lydløs hos BMW, noe du vil misunne om du går for Mercedesen. Det er ikke noe direkte galt med dieselmotoren, men om du har gjort en ekstra stor deal på jobb, solgt et hus til langt over takst eller innkassert en saftig bonus, vil du belønne deg selv. Motormessig gjør du det best med X5-en.

Infotainment

Men antall sylindere er ikke alt. For noen er det viktigere at interiørkvaliteten er på topp, og her må det sies at Mercedes-Benz skuffer. Det du ser når du har satt deg inn føles solid nok, men den nedre delen av dørene er konstruert i simpel, billig plast. Dette er ikke godt nok i en luksusbil som GLE. Det er bedrøvelig Mercedes-Benz har valgt en slik løsning, for det er mye annet her som tilfredsstiller. Blant annet er infotainmentsystemet både lekkert og for det meste intuitivt, og den store skjermen foran sjåføren kan i større grad tilpasses dine preferanser, sammenlignet med den du finner i BMW-en.

SKIKKELIG TYSKER: Interiøret i nye BMW X5 er stramt og elegant. Spesielt gledelig er det med skinntrukket dashbord, men det koster ekstra. Foto: Håkon Sæbø

Det kan virke som at BMW helst ikke vil at du skal fikle for meget med skjermen foran deg. Og det er det ikke sikkert du vil like så godt om du kommer fra en Audi Q7 eller en annen, moderne Mercedes-Benz.

Kjør rolig

Du har kanskje funnet din nye favoritt blant disse to, og er på vei til å en bilforhandler med din eksisterende Porsche Cayenne i innbytte. Men vent nå litt.

Kjører du en Cayenne, eller er vant med litt skarpere understell fra BMW, er det mulig plugg-inn-hybridene i denne testen ikke vil falle helt i smak.

Dette er ikke sportsbiler med batteri. Det er ikke like moro her som i en Porsche Cayenne med det spisseste understellet. BMW har valgt å holde tilbake på teknologien du kan få om du velger en ikke-ladbar X5-modell. Dette er fordi bilen visstnok er vektet mot komfort.

Det samme gjelder for Mercedesen i denne testen. I likhet med X5 er det også her luftfjæringer, slik at du kan heve bilen. Det finnes et sportsprogram, men skikkelig involverende kjøring kommer du til å se lite til.

For FA Motor: Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic og BMW X5 xDrive45e plugg-inn-hybrider ladbare hybrider hybrid plug-in hybrid bil fossilbil fossilbiler rekkevidde elektrisk rekkevidde bilsalget SUV salget SUV-salget suv-salget suvsalget bilsalg bil motor bensin diesel mercedes bmw benz kvitfjell snø vinter elrekkevidde plug in hybrid (1 / 3)

Mest moro får du til slutt bak rattet i BMW-en, noe som kanskje ikke burde overraske når akselerasjonstallene vurderes. BMW X5 xDrive45e skal klare 0 til 100 på lave 5,6 sekunder, mens Mercedes-Benz GLE 350 behøver 6,8 sekunder. Ingen av dem oppleves det minste trege, men BMW-en vil føles raskest de gangene du påkaller full akselerasjon.

Gjør du det lenge nok, når du toppfarten på 220 kilometer i timen. Det er 10 over Mercedesen, som i all hovedsak er uvesentlig.

For enkelte er det imidlertid viktig å kunne vise til antall hestekrefter, og her vinner BMW-en utvetydig. X5 45e har 396 hestekrefter i systemeffekt, mens GLE 350 har 320 hestekrefter. Betraktes forbrenningsmotorene separat, er tallene henholdsvis 286 og 194 hestekrefter – en betydelig forskjell, men ikke nødvendigvis stor nok til at Mercedes-Benz vippes ut av kampen. Det spørs hva du føler er viktigst for deg.

MYE SKJERM: Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic har to store skjermer foran. De ser skarpe og moderne ut. Foto: Håkon Sæbø

Vanskelig valg

Skal du ha familiebilen med best plass, best rekkevidde, lavest drivstofforbruk og lavest pris, er det Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic som gjelder. Det er en nydelig bil hele familien vil verdsette, både når det kjøres elektrisk i det daglige og når turen går høyst komfortabelt til hytta.

Men Mercedesen har ikke bare lavest startpris. Den føles også billigst målt i interiørkvalitet, motorlyd, motoreffekt og akselerasjon.

Og skulle dette være viktigere for deg enn plass og rekkevidde, må X5-en være den foretrukne SUV-en i denne testen.

Uansett hvilken som frister mest, er begge disse perfekte «gateway drugs». De åpner døren for fremtidsoptimisme og et fullelektrisk alternativ.

Kanskje en av disse SUV-ene blir din siste med forbrenningsmotor, så hvorfor ikke da gå ut med et suggererende, sekssylindret bang?

FORSKJELLIG DRIVSTOFF: Mercedesen drikker diesel, mens BMW-en går på bensin. På vei fra Oslo til Kvitfjell havnet BMW-en på 0,68 liter på mila, mens Mercedesen brukte 0,56 liter på mila. At Mercedesen kjører billigst, er det  ingen tvil om. Foto: Håkon Sæbø

BMW X5 xDrive45e

Motor: 3,0 l. R6 turbo bensin

HK/kW/Nm, system: 394/290/600

HK/kW/Nm, bensinmotor: 286/210/450

HK/kW/Nm, elmotor: 113/83/265

0-100 km/t: 5,6 sekunder

Toppfart: 220 km/t

Rekkevidde (WLTP): 87 km

Batteri: 24 kWh

Egenvekt uten fører: 2.435 kg

L/B/H: 492/200/174

Forbruk: 0,27 l/mil

CO2-utslipp: 40 g/km

Bagasjerom: 500/1,720 liter

Tilhenger: 2.700 kg

 

  • Priser:

Denne modellen: 845.000 kroner

Med utstyr: 1.166.100 kroner

 

  • Pluss

 Solid rekkevidde

Herlig bensinmotor

God akselerasjon

  • Minus

 Tørstest i testen

Ikke størst bagasjerom

Har mindre batteri enn GLE

 

  • Design

BMW X5 så ganske kontroversiell ut da den kom. Nå begynner vi å bli vant med den digre grillen og de markante linjene.

  • Førermiljø

Bak rattet i denne bilen er det du som er sjef, uansett hva folk på jobben sier. Her kan du sitte sportslig eller heiste setet opp. Uansett er det et behagelig sted å oppholde seg.

  • Kjøreegenskaper

BMW X5 45e er ikke for de raskeste og mest krevende svingene. Dette er ikke en bil du ville tatt på bane, men den egner seg godt på norske fjell- og hytteveier.

  • Ytelser 

Bilen har nesten 400 hestekrefter i systemeffekt. 0 til 100 går unna på under 6 sekunder, og det merker du når du virkelig begynner å gi gass.

  • Plass

 Du får et bagasjerom på 500 liter, som er 150 liter mindre enn i en ikke-ladbare BMW X5. 500 liter er ikke på nivå med Mercedes GLE, men for mange holder det akkurat.

  • Mye for pengene

Det koster å skulle flotte seg med en bil som dette. Det koster faktisk over en million kroner, avhengig av utstyret du velger å putte på. Men litt utstyr må du uansett ha.

  • Score 8/10

 Dette er en av de beste familiebilene på markedet nå. Utmerket om du er redd for elbil, men samtidig har lyst på noe moderne.

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic

Motor: 2,0 l. R4, diesel

HK/kW/Nm, system: 320/235/700

HK/kW/Nm, bensinmotor: 194/143/400

HK/kW/Nm, elmotor: 136/100/440

0-100 km/t: 6,8 sekunder

Toppfart: 210 km/t

Rekkevidde (WLTP): 99 km

Batteri: 31,2 kWh

Egenvekt uten fører: 2.580 kg

L/B/H: 492/202/177

Forbruk: 0,27 l/mil

CO2-utslipp: 19 g/km

Bagasjerom: 490/685/1.915 liter

Tilhenger: 3.500 kg

 

  • Priser

Denne modellen: 830.900 kroner

Med utstyr: 1.085.953 kroner

 

  • Pluss 

Meget god elektrisk rekkevidde

Svært god plass

Komfortabel på langtur

  • Minus

Firesylindret dieselmotor

Tvilsom interiørkvalitet

Ikke særlig sportslig

 

  • Design

Mercedes-Benz GLE har et design som i profil ligner mye på originalen ML fra 1997. Det er et lite provoserende design man ganske lett kan like.

  • Førermiljø

Storbilfølelsen kommer fort. Bilen oppleves diger og stødig når du finner deg til rette. De to skjermene foran fører og passasjer imponerer med sin skarphet.

  • Kjøreegenskaper 

Dette er ikke bilen du erstatter en GLE 63 AMG med. Her er det komfort og landevei som gjelder, ikke de skarpeste svingene kun for moro skyld.

  • Ytelser 

Her havner Mercedes bak BMW, men det er ikke sikkert du skal bekymre deg. Bilen har 320 hestekrefter og er rask nok for de fleste.

  • Plass 

Foran sitter du og din passasjer som fyrster. Det gjør også to voksne i baksetet om de gis maksimal plass. Eventuelt kan baksetene justeres for plass i bagasjerom. Genialt.

  • Mye for pengene 

Med tanke på at du for det meste kommer til å kjøre denne bilen elektrisk, er det godt mulig den blir gunstig å eie. Men den koster fort en million kroner å kjøpe inn.

  • Score 8/10 

Mercedes-Benz GLE 350 de har mye plass og en meget god elektrisk rekkevidde. Dette er en bil som kan erstatte både en elbil og en vanlig dieselfamiliebil.

Motor
Biltester