ISDANS: Med Drift Mode koblet inn er Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ lekende lett å kontrollere selv om fartsretningen avviker fra bilens lengderetning. Foto: Håkon Sæbø

Hysterisk familieracer fra AMG

Geilo: Sportsbiler er ofte utpraktiske, mens spreke familiebiler gjerne blir tunge. Det dilemmaet har Mercedes-AMG løst med A45 S 4Matic+.

Med Drift Mode koblet inn er Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ lekende lett å kontrollere selv om fartsretningen avviker fra bilens lengderetning.

Ved å putte verdens kraftigste firesylindrete motor i sin minste familiebil A-klasse, har Mercedes-AMG skapt en bil som er både sportslig og praktisk. Ingen lekmenn, sjåfører eller vanlige folk forstår alt som bidrar til dens heftige kjøreegenskaper, men alle vil sette pris på dem.

DELIKAT: Bak det tøffe sportsrattet sitter du dypt og godt i heftige AMG-seter med store skjermer og mye utstyr omgitt av solide materialer i en lekker utforming. Foto: Håkon Sæbø

422 hestekrefter i en femdørs bil som veier drøye 1.500 kilo var utopi inntil nylig, noe konkurrenter som Audi RS3 og Ford Focus RS fortsatt må se langt etter.

Dette betyr at du har ytelser av ypperste klasse, samtidig som du kan ta med familien på ferietur. Svimmelhet, kvalme og blåmerker, samt syn- og hørselsproblemer er kanskje ikke det svigermor drømmer om, men ekstremsportutøvere vil trolig kose seg like mye som deg ombord.

ULV I FÅREKLÆR: Det ser ut som en A-klasse, men spoileren og de to, doble eksosrørene røper at det er en AMG. Foto: Håkon Sæbø

Sidelengs

Det skyldes at bilen, i tillegg til å kunne kjøres seriøst og effektivt, kan brukes som et hysterisk leketøy takket være såkalt Drift Mode. En avansert differensial på bakakselen med to flerplateclutcher, kan nemlig fordele kreftene helt individuelt, slik at du lettere kan kontrollere den overdrevne overstyringen.

Du vil da føle deg som en verdensmester mens du bokstavelig talt danser rundt i perfekte sirkler, symmetriske åttetall og jevne svinger på folketomme parkeringsplasser på vinterfjellet.

LØSSLUPPEN: Når Drift Mode lyser mot deg i det store digitale instrumentpanelet kan moroa begynne. Foto: Håkon Sæbø

På noen av landets mange snødekte fjell- og landeveier kan du også kose deg med Drift Mode, men med piggfrie vinterdekk, harde brøytekanter, lettskremte medtrafikanter og firbente vesener, må du besinne deg litt. Ikke så mye at det blir kjedelig, men du vet at bilen har mer å by på.

Kontrollert

På litt fastere underlag kan du gjøre mye av det samme, men hastigheten blir gjerne høyere og risikoen større. Da kan du alternativt stramme opp ESP-systemet et hakk til Sport Handling Mode og få nødvendig assistanse når overstyringen tar overhånd.

GO'LYD: Ut av de to doble AMG sportseksosrørene kommer det en del CO2, men mye mer vakker lyd. Foto: Håkon Sæbø

Da jobber samtidig differensialen bak mindre løssluppent, og leketøyet blir mer forutsigbart. Noe som kommer godt med når danskene i sin undermotoriserte Skoda debuterer på vinterføre og du vil ankomme før midnatt.

Etter at de fire halvliterstore sylinderne har forbrent luft og bensindamp under ekstremt trykk, sendes kreftene rask og effektiv gjennom en åttetrinns dobbeltcluthckasse og et avansert firehjulstrekksystem med elektronisk styrte differensialer.

Valgfrihet

Bilens mange oppsett og kjøresystemer påvirker samtidig alt fra styring og gassrespons, til støtdempere og sportseksos for å gi både deg selv og svigermor den opplevelsen dere ønsker. Du sitter uansett godt plassert i dype sportsseter og holder i et tykt sportsratt med alcantara i gripsonene, så du glemmer aldri hvilken bil du kjører.

PERSONLIG: Med knapper på rattet kan du velge oppsett individuelt. (1 / 4)

Førermiljøet preges som vanlig av Mercedes-Benz solide materialer og flotte digitale løsninger i store og oversiktlige skjermer. Funksjonene er så mange at det tar tid å sette seg inn i dem, enten du betjener dem fra rattet, berøringsskjermen, eller berøringsflaten mellom setene.

Litt ulogisk er det at du blar en vei på skjermen og en annen på flaten, samtidig som du kan gjøre uønskede endringer hvis du uforvarende berører sistnevnte. En rullebryter i stedet for en volumknapp er heller ikke en forbedring, men du tilgir AMG mye etter en kjøretur.

VALGFRITT: Mercedes-AMG har lånt kommandohjulet på rattet fra Porsche, hvor bilens faste kjøreoppsett velges raskt og enkelt. Foto: Håkon Sæbø

Baksetet har god plass til to voksne, samt et midtsete til en litt mindre, mens den tredelte ryggen åpner for mange praktiske lasteløsninger i kombinasjon med et relativt romslig bagasjerom.

Iøynefallende

Utvendig er bilen umiskjennelig en A-klasse, men spesielt bakfra røper en iøynefallende spoiler og to store, doble eksosrør at det ikke er en A180 du kjører. Har du trykket inn sportseksosknappen og er aggressiv med gasspedalen behøver ikke folk å se deg får å vite hva du kjører, selv om EU-direktiv 1.2.3-eksos har redusert desibelnivået et lite hakk.

STOPP: De røde bremsekalipperne er ikke bare tøffe, de fungerer utmerket også. (1 / 4)

Bremseskivene bak fremstår barnslig små, men den lave vekten gjør sitt til at stoppeffekten er mer enn god nok. De langstrakte puklene på panseret vitner om at det sitter en kraftpakke under panseret, mens små vinger på forskjermene, lave skjørter og store luftinntak forsterker inntrykket.

Det aner oss at bilen vil ha like mange, om enn noen litt annerledes egenskaper på tørr asfalt med sommerdekk. Da får du mer glede av bilens akselerasjon og toppfart, men ikke like mye av dens lekenhet. Da er det godt å vite at vi har fire årstider. Høst, kald høst, lys høst og varm høst.

Mercedes-AMG A45 S 4Matic+

Motor 2 liter R4 T

HK/kW/Nm 422/310/500

0-100 km/t 3,9 sek.

Toppfart 270 km/t

Vekt 1.560 kg

L/B/H 444/179/144 cm

Forbruk 0,83 l/mil

CO2-utslipp 190 g/km

Bagasjerom 370/1.210 liter

  • Pris

Denne modellen 769.900 kr

Denne med utstyr 1.002.000 kr

  • Pluss

Motor

Drivlinje

Kjøreegenskaper

  • Minus

Ulogisk berøringsflate

Voldsom hekkspoiler

Fartsgrenser

  • Design

Utspjåket A-klasse med harmoniske proporsjoner og elegante detaljer.

  • Førermiljø

Lekkert og omfattende med gode seter, tøft ratt og solide materialer.

  • Kjøreegenskaper

Vinterbilen fremfor noen, både rask, trygg og ikke minst morsom.

  • Ytelser

I overkant på vinterføre, men enkelt og morsomt å kontrollere.

  • Plass

Bilen har et klart familiealibi om ikke familien er for stor.

  • Mye for pengene

Du får både en liten familiebil og en stor sportbil med mange egenskaper.

  • Konklusjon 9

Sjelden har det vært så morsomt å dra til fjells, og bli der.