SNOWRACER: Snøføre og øde landeveier er hjemmebane for Audi RS Q3 Sportback. Arven fra Audi UR-Quattro lever videre, med fem sylindre og hese brøl. Foto: Ragnvald Johansen

Test av Audi RS Q3: 5 rette

Arvidsjaur, Sverige: Audi tok med RS Q3 Sportback ut på glattisen i Nord-Sverige. Det ble en fartsfest med ville reinsdyr, brede oppstell og allsang på fartsgrensen.

For mer enn 40 år siden dukket det opp en femsylindret motor i Audi 100 Mk2. På 80-tallet dominerte Audi rally-løypene med Ur-Quattro, som spyttet flammer og på enkelte bilder så ut til å kunne fly.

I Audi RS Q3 Sportback har den 2,5-liters bensinmotoren fått en diger turbo, og på lappen står det 400 HK og 480 Nm. Det siste skal være klart ved 1.950 omdreininger, noe som helt klart bidrar til at fra 0 til 100 km/t går unna på 4,5 sekunder. Speedometeret har fått utvidet åpningstid, og driver butikk helt til 280 km/t, ifølge Audi. Islagte veier rundt Jokkmokk og Arvidsjaur er ikke stedet å sjekke toppfarten, men utenfor bygrensen er fartsgrensen nettopp 100 km/t.

PASSER FOR PENDLERE: Audi RS Q3 Sportback er en glimrende bil å pendle med, særlig fra side til side på en islagt sjø i Nord-Sverige. Foto: Ragnvald Johansen

Salig glis

Landeveien ligner en plogfure gjennom dette hvite eventyrlandskapet, der snøen knaser som sprøstekt løk og solen gnistrer ute på viddene. Stabilitetskontrollen skrus av, bilen settes i «Dynamic», og med en knapp på rattet velges «RS2» for å aktivere launch control. Så er det bare å holde bilen på bremsen, og gi full gass.

Motoren ruser opp, og når foten smetter av venstre pedal, griper fire piggdekk tak i Lappland med voldsom iver. Lyden fra de ovale enderørene høres ut som et samarbeid mellom Metallica og Kampen Janitsjar. Quattro, Audi Sport differensial og en mengde sensorer beregner hvordan du skal få mest mulig grep og raskest mulig akselerasjon. Følelsen av kontroll er så dominerende, at øvelsen gjennomføres med en hånd på rattet og salig glis.

Konkurrenter

ModellMotorhk/Nm0-100 km/tToppfartPris
Audi RS Q3 Sportback2,5L R5 bensin turbo400/4804,5 sek.250 km/t958.500 kroner
Porsche Macan Turbo3L V6 bensin turbo440/5504,5 sek.270 km/t1.505.900 kroner
BMW X4 M40i3L R6 bensin turbo354/5004,8 sek.250 km/t964.900 kroner
Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupe3L V6 bensin turbo367/5204,9 sek.250 km/t1.000.900 kroner

Flatt og rett

ILD OG IS: Kjøring på isbane kler hekken inn i et lag av is, der bare de glovarme eksosrørene holder åpen råk. Foto: Ragnvald Johansen

Mye er flatt og rett i Lappland, men TV-tårnet skal visstnok by på utsikt og muligheter for foto. Audi RS Q3 Sportback er leken på snøføret, og kaster lett med hekken på den kuperte veien.

Den femsylindrede motoren høres ut til å gurgle grus, før den renser halsen med hese brøl på hver rette strekning.

Like før toppen av kollen, blir det mulighet for å sjekke bremsene som fungerer ypperlig. Midt i veien står fire reinsdyr og kikker på den knallgrønne bilen, med mildt overbærende mine. Etter en kort rådslagning vender de akterspeilet til, og lunter av gårde i lagom tempo. Dette er reinens rike, og det frister ikke å bruke hornet. Reinsdyrene er uansett betydelig bedre utstyrt i den kategorien.

Allsang

«Vil du ha utsikt, må du tåle litt vind» synger Henning Kvitnes i låta «Evig eies kun et dårlig rykte». Det spørs om han har vært oppom TV-tårnet i Jokkmokk. Med 20 kalde på termometeret og vind som må komme direkte fra Sibir, blir det en kortvarig fotoseanse oppe på kollen. Snødekte vidder strekker seg ut i alle retninger, og det er virkelig som å reise inni et eventyr fra Asbjørnsen og Moe.

Kort opphold passer bra, for nå gjelder det å rekke isbanekjøring nede i Arvidsjaur. Med bilen i RS2-modus vekkes det minner om Audis velmaktsdager i rallyløypa. Den sluker ganske enkelt svingete landveier, med isdekke og sporing.

For å gjennomføre grundig testing av alle bilens systemer, kobles telefonen til stereoanlegget. Guns N’Roses spiller «You could be mine» så det gjaller ut av de åpne vinduene, og på det siste strekket inn mot den frosne innsjøen får bilen nesten like høyt turtall som gitarspillet til Slash.

I REINENS RIKE: Fire reinsdyr sørget for lagom tempo, og en sjanse til å betrakte det vakre landskapet. (1 / 6)

Fysikk og geografi

Kvelden før var det gjennomgang av isbanen med profesjonell fører bak rattet. Han klokket inn 180 km/t på langsiden, mens dagens instruktør foreleser om veigrep, friksjon og måtehold. Fysikkleksjonen omsettes i praksis, og med fullt utslag på rattet og gassen plantet bærer det rett over i geografitimen.

Utenfor den oppmåkede banen, er det hardpakkede snøskavler som hjulene synker ned i. Heldigvis har Quattro-systemet bedre kontroll enn sjåføren, og med snøføyka brølende fra eksosrørene graver bilen seg ut igjen og tilbake på banen. Det spraker i walkietalkien, der en svensk stemme snakker om å «andvenda bromsen mycket mer», men det må jo gjelde den andre bilen.

DIGITALT GODTERI: Stort sett alt er digitalt og lekkert. På ekstra humpete veier er det litt klønete å trykke på riktig sted, men alt virker. Foto: Audi

Fem rette

Når det står RS i beskrivelsen av en Audi, skapes det visse forventninger. Forrige gang var det RS Q8 som sørget for små vulkanutbrudd av glede på Tenerife. RS Q3 er en del mindre, med fem rette under lokket i stedet for V8-er.

Ytelsene er allikevel nok til å frembringe spontan allsang, og når den parkeres utenfor Pinocchio Pizza krysser et par skoleelever gaten for å passere bilen på kloss hold, med utstudert likegyldig mine. Setene er komfortable og faste, med akkurat nok støtte til en sidelengs dag på isbanen uten å bli slitsomme på landeveien. Fjæringen legger bilen godt nedpå veien, så den føles tung på riktig måte. Sporing og issvuller blir notert i margen, og de mange systemene jobber med fartsretningen uten å bry deg med detaljer. Baksetet kan romme en journalist, selv uten å flytte førersetet frem. Bagasjerommet er også stort nok til minst tre carry-on kofferter, kamerautstyr, bager og et par varme vinterjakker for de som hadde oppfattet at turen gikk til Nord-Sverige. Dashbordet med Virtual cockpit og touch-skjerm har en kvalitet som gjør at man gjerne skrur og fikler litt med knapper, bare for å kjenne på kvaliteten.

Ifølge Audi starter prisen på 958.500 kroner og de første bilene kommer til landet i februar.

Audi RS Q3 Sportback

Motor2,5L Bensin turbo
HK/kW/Nm (totalt)400/294/480
Girkasse7-trinnDSG
0-100 km/t4,5 sek.
Toppfart250 (280 m/tilvalg) km/t
Vekt1.700 kg
L/B/H4.507/2.024/1.557
Forbruk0,89 L/mil WLTP
CO2-utslipp204 g/km WLTP
Bagasjerom i liter530L / 1400L
Priser:
Rimligste modell958.500 kroner
Denne modellen958.500 kroner
Testbilen958.500 kroner
Pluss
Audi med strak femmer - legendarisk
Svært gode kjøreegenskaper
Cockpit og interiør er best i klassen
Minus
Blir ganske dyr sammenlignet med e-tron
Ved entusiastisk bruk går det suppe og dekk
Sportback er den minst praktiske versjonen
DesignTøft design, kler sterke og klare primærfarger
FørermiljøAudi er best i klassen, og på RS-modellene setter de standarden i klassen
KjøreegenskaperSvært gode kjøreegenskaper, også på is og snø
YtelserFremkaller spontan allsang
PlassGod plass med svært gode RS-seter foran. Voksne kan sitte bak
Mye for pengeneDette er en SUV med krafig S for Sport. Det koster som det smaker
Konklusjon 9/10Skummelt moro å kjøre, kan påvirke prikkbelastningen på førerkortet