LAVT FORBRUK: Etter noen dagers bruk med blandet kjøring, viser nye Toyota Corolla hybrid et drivstofforbruk på under 0,5 liter på mila. Mazda-en havner under 0,8 liter på mila, men har også mer slagvolum. Foto: Håkon Sæbø

Uvanlig fristende japanere

Nye Toyota Corolla og Mazda 3 møtes til duell. Da blir forskjellene smertelig åpenbare.

I fjor ble det solgt nesten 15.000 nye Toyota-er i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det snakkes mye om elbil om dagen, og det er unektelig mange som kjøper elbiler i Norge. Men statistikken viser samtidig og utvetydig at Toyota stadig har et solid grep om det norske bilmarkedet.

Og Toyota har som kjent ikke en eneste elbil i porteføljen.

Fullhybrid

Det kan virke som at de klarer seg fint uten biler med ledning generelt, for Toyotas eneste plugg-inn-hybrid, Prius Plug-in, ble det bare registrert i underkant av 300 stykker av i fjor.

Siden Toyota Prius ble introdusert i 1997, er det hybridbilene det satses på.

Blant de nye modellene nå er Toyota Corolla, som tidligere het Auris. Du kan velge mellom en 1,8-liters motor eller en 2,0-liter. Testbilen har den minste av dem, som tilsier en motoreffekt på lite forfriskende 122 hestekrefter.

SMART HYBRID: Den nye hybriddrivlinjen til Toyota er betydelig forbedret. Motoren tennes og slukkes uten at du legger merke til det, og du får et robust, lavt gjennomsnittlig bensinforbruk som resultat. Foto: Håkon Sæbø

Som nær sagt alle andre Toyotaer solgt i Norge, er også Corolla en hybridmodell.

Fullhybrid. Selvladende hybrid. Selvladende fullhybrid.

Toyota har mange smarte navn på sine hybrider, og de er dyktige i sitt arbeid med å overbevise kundene. Det må de være i et marked der elbiler og plugg-inn-hybrider bykser frem.

Vanskelig marked

Corollas motstander denne gangen er nye Mazda 3. Det er en lekker liten japaner med et noe uvanlig design utvendig. Foran ser den rask og alvorlig ut, mens den bakfra ser litt smålubben ut. Men det er greit, for betraktes Mazda 3 fra andre vinkler, er det et ganske spennende design du ser. Annerledes, i alle fall.

Dessverre for Mazda er deres biler hverken ladbare, fullhybrider, selvladende eller elektriske på noen særlig betydningsfull måte. Det er kort og godt en vanlig bil, eller fossilbil, som man kan velge å kalle det.

MEGET MILD HYBRID: Mazdas hybridløsning tillater at motoren kan skru seg av når du står stille, eller når du nærmer deg kryss. Toyota-en er mer drivstoffgjerrig. Foto: Håkon Sæbø

Men det er før du begynner å pirke litt i teknologien Mazda har pakket inn under panseret.

Åpner du opp og kikker, finner du en firesylindret, 2.0-liters bensinmotor som først virker ganske lite sensasjonell. Ja, den har et mildhybridsystem med en såkalt integrert startergenerator og et 24 volts batteri som lades når du triller. Men det er ikke i nærheten av å være så effektivt og drivstoffbesparende som det hybridsystemet du finner hos Toyota.

LITE ELEKTRISK: Toyota Corolla har en såkalt EV mode, men bilen lar deg ikke kjøre elektrisk i særlig stor grad. Dette er ikke en ladbar hybrid, selv om Toyota kaller den noe som ligner. Foto: Håkon Sæbø

Nye Corolla er en bil du kan få et svært lavt bensinforbruk med, selv om den lille bensinmotoren ofte nok snurrer i gang.

At det durer litt fra motorrommet overlever du, for det er en godt støydempet drivlinje med automatgir. Hva mer trenger du, egentlig?

En del bilentusiaster mener at Toyotas trinnløse girkasser for all del må unngås, og det kan de ha rett i. Skal det kjøres aktivt, passer ikke denne drivlinjen godt. Skal det derimot kjøres normalt, og kanskje til og med litt rolig, er nye Toyota Corolla nær perfekt. Corolla er en helt ny bil med et understell Toyota skal være stolt av. Slik sett kunne bilen godt hatt en litt morsommere drivlinje, for du får faktisk lyst til å råkjøre litt med nye Corolla.

Ny teknologi

Over hos Mazda er det som kjent ingen selvladende hybridteknologi å skrive hjem om, men den nye Skyactiv-X-motoren har likevel noe spennende ved seg. Den kan både antenne bensinen med motorens tennplugger, eller ved høyt trykk, som i en dieselmotor.

Det låter kanskje litt sært, men er i realiteten ganske imponerende. Ingen andre enn Mazda har en serieprodusert motor med slik teknologi.

Rask og ikke-rask

Spørsmålet er om du som sjåfør legger merke til denne spennende motorteknologien, og svaret her er dessverre på nei-siden av skalaen. Motoren skal yte 180 hestekrefter, men på grunn av en treg sekstrinns automatgirkasse med lange gir, føles ikke bilen så sprek som tallene skulle tilsi.

JAPANSKE LINJER: Både Toyota Corolla og Mazda 3 er spennende biler å se på. Foto: Håkon Sæbø

Mazda 3 er heller ikke på langt nær så økonomisk som Corollaen i denne testen.

Det kan muligens ikke forventes heller, siden forskjellen i motoreffekt er såpass stor, men om det argumentet legges til grunn, hadde det vært fint om Mazda 3 med 180 hestekrefter akselererte litt hurtigere.

På papiret skal Mazda 3 klare 0 til 100 på 8,2 sekunder, mens Toyota Corolla med 122 hestekrefter skal klare den samme øvelsen på hele 10,9 sekunder. I praksis oppleves forskjellen som mindre dramatiske, helt til du hamrer høyrefoten i gulvet. Da er det ikke lenger noen tvil om at Mazda 3 er raskest.

Godt å komme inn

Ikke alt ved nye Mazda 3 er like fremragende, men det er en opptur å sette seg inn. Ikke bare er designen stram og tiltalende, men materialkvaliteten er faktisk på høyde med dyrere biler.

Det samme kan ikke sies om Toyota Corolla, men det er ikke dårlig her heller – bare ikke like påkostet som i Mazda-en.

LEKKERT: Mazda 3 imponerer med sitt rene design og gode kvalitet. Også infotainmentsystemet er høyst tiltalende. Foto: Håkon Sæbø
KUNNE VÆRT BEDRE: Setene er sportslige og gode, men forøvrig kunne nye Toyota Corolla vært litt bedre. Infotainmentskjermen er ingen vinner. Foto: Håkon Sæbø

En ekstra lekker detalj i Mazda 3 er høyttalerdekslene i utfrest metall. Disse kunne like gjerne vært hentet fra en BMW eller Mercedes-Benz, og er svært kledelig. Et annet positivt element er at infotainmentsystemet er betydelig oppgradert, og her blir Toyota fullstendig overkjørt.

At en så stor bilprodusent som Toyota kan tillate seg å selge et til sammenligning så lite elegant infotainmentsystem, er pussig. Det, og interiøret forøvrig, gjør at vi får mest lyst til å dra på langtur i Mazda-en. Den samme dragningen mot Mazda-en merker vi når støynivået vurderes. Det bråker mye i Toyota-en – litt for mye vil noen argumentere. Trøsten er kanskje at Corolla har 10 liter større bagasjerom og oppleves som en anelse mer romslig i baksetet.

FÅS MED TILKOBLING: Toyota Corollas infotainment fås med iPhone-tilkobling, men testbilen var ikke utstyrt med dette. Uansett oppleves Toyotas system som mindre tilfredsstillende, både å bruke og å se på. Foto: Håkon Sæbø

Er du opptatt av interiør og design, må likevel Mazda 3 vinne denne testen. Her stiller Mazda sterkere enn nær sagt alle konkurrenter.

Er du mer opptatt av drivstofføkonomi, er Toyota Corolla en riktigere bil for deg, for der utmerker bilen seg positivt. Uansett hvilken du velger, får du en velkjørende japansk bil med god fjæringskomfort. Det er felles for dem begge.

Toyota Corolla

Motor: 1,9 l. R4 + hybrid, elmotor

HK/kW/Nm: 122/90/300

0-100 km/t: 10,9 sekunder

Toppfart: 180 km/t

Egenvekt uten fører: 1.285 kg

L/B/H: 437/179/143

Forbruk: 0,49 l/mil

CO2-utslipp: 110 g/km

Bagasjerom: 361/1.024 liter

Tilhenger: 750 kg

 

  • Priser:

Denne modellen 375.000 kroner

Med utstyr 375.000 kroner

 

  • Pluss 

Betydelig oppstrammet utseende

Oppleves kvikk nok

Presis styring

  • Minus

Elendig infotainment

Billige materialer innvendig

Er litt dyr 

 

  • Design

Toyota har lagt mye arbeid i å få Corolla til å se mer besnærende ut. Det har de fått til – spesielt foran.

  • Førermiljø 

Testbilens seter er sportslige og gode. Også her har Toyota gjort en betydelig innsats.

  • Kjøreegenskaper 

Styringen er kvikk og understellet følger med. Dette er en bil du får lyst til å kjøre litt aktivt med.

  • Ytelser

Det er ingen dårlig drivlinje Toyota presenterer, men den trinnløse girkassen setter noen begrensninger.

  • Plass

Dette er ingen stor bil, men du sitter greit både foran og bak.

  • Mye for pengene

Bensinforbruket holdt seg lavt under hele testperioden. Dette er en bil du kan kjøre billig.

  • Score: 6 / 10 

Toyota har mye godt å by på med nye Corolla. Vi gleder oss til en mer engasjerende drivlinje og bedre infotainment.

Mazda 3 Skyactive-X

Motor: 2,0 l. R4 mildhybrid

HK/kW/Nm: 132/80/224

0-100 km/t: 8,2 sekunder

Toppfart: 216 km/t

Egenvekt uten fører: 1.351 kg

L/B/H: 466/179/144

Forbruk: 0,62 l/mil

CO2-utslipp: 142 g/km

Bagasjerom: 450/1.138 liter

Tilhenger: 1.300 kg

 

  • Priser:

Denne modellen 366.800 kroner

Med utstyr 371.000 kroner

 

  • Pluss

Meget tiltalende interiør

Solid infotainmentsystem

Gode kjøreegenskaper

  • Minus 

Lite spenstig automatgirkasse

Dårlig utsyn bak

Ikke alltid like kvikk

  • Design

Mazda 3 er en bil som både ser bra ut, og litt pussig fra enkelte vinkler. Forfra er den riktig så barsk, mens baken er i det bredeste laget for enkelte.

  • Førermiljø

Her scorer nye Mazda 3 høyt. Vil du ha en rimelig bil som likevel oppleves luksuriøs? Look no further!

  • Kjøreegenskaper

Mazda 3 er en bil som kjører godt. Det er det liten tvil om. Et enda strammere understell hadde ikke vært feil.

  • Ytelser 

Den spennende motoren overskygges av en treg og motvillig girkasse. Mazda holder tilbake på teknologien, og det er ikke bra.

  • Plass 

Det er helt greit med plass, men du vil bli skuffet om du skal frakte fire voksne til fjellet. Dette er ingen diger bil.

  • Mye for pengene 

Kult utseende (for det meste), et glimrende interiør og et behagelig infotainmentsystem. Her er det mye å like.

  • Score: 7 / 10 

Mazda 3 sjarmerer med sitt velbygde interiør og gode kjøreegenskaper. Men du fortjener bedre enn den automatgirkassen.