DYNAMISK: På flere krevende baner med varierende underlag fremstår Polestar 2 som en bil som tåler å kjøres hardt. Foto: Andreas Scheel

Banetest: Kjøreglad svensk-kinesisk elbil

HÄLLERED, SVERIGE: Polestar eies og produseres av kinesere, men det er skandinaver som har gitt elbilen Polestar 2 de gode kjøreegenskapene.

Foto/reporter: Andreas Scheel, redigering: Cornelius Grini og Karoline Elgesem

– Vi har utviklet Polestar 2 for at føreren skal få tilbakemeldinger fra alle deler av drivlinjen og lett kunne ha kontroll. Bilen har høye ytelser, så det er viktig, sier Roger Wallgren.

Selv om han har et svenskklingende etternavn og jobber i Gøteborg, er ingeniøren og understellsspesialisten opprinnelig fra Eidsvoll. Nå har han sammen med kolleger testet den nye elbilen på både isbane, vei og ikke minst på Volvo og Polestars enorme testanlegg på Hällered utenfor Gøteborg. 

EKSPERT: Understellsspesialist Roger Wallgren har kjørt utallige timer i Polestar 2 og gitt tilbakemelding til ingeniørene for å utvikle en bil som gir sjåføren best mulig kontroll. Foto: Andreas Scheel

– Her har vi en 7 kilometers høyhastighetsbane, samt flere manøvrerings- og andre testbaner med varierende underlag, utallige utfordringer og krevende øvelser. Gjennom subjektive vurderinger har vi gitt tilbakemeldinger til fabrikken for å gjøre bilen best mulig, sier han.

Imponerer

Etter noen runder på flere av banene på Hällered i en nesten produksjonsklar bil, er det bare å erkjenne at Roger Wallgren er dyktig i sitt arbeid, for Polestar 2 imponerer.

Gjennom subjektive vurderinger har vi gitt tilbakemeldinger til ingeniørene for å gjøre bilen best mulig
Roger Wallgren

Som andre elbiler har den lavt tyngdepunkt, så selv om vekten er høy krenger den lite. Det sørger spesielt de justerbare Öhlins-demperne i Performance-versjonen for.

KJØREGLEDE: Når du får lov til å teste Polestar2 opp mot grensene på egne testbaner kjenner du lettere hvor bilens grenser går. Foto: Polestar

Den elektrohydrauliske styringen gir gode tilbakemeldinger fra underlaget, noe du får mye glede av når du presser bilen på grensen. Igjen med 20 tommers felger i Performance-utgaven. Dermed er det lettere å kjenne hvor disse grensene går.

Skulle du bevege deg over dem, slår ESP-systemet inn forsiktig og forutsigbart, helt til du virkelig overdriver, trenger hjelp og får det.

Når du erkjenner at du må få hastigheten ned har Performance-utgaven Brembo-bremser også, noe som kommer godt med i en tung elbil. Hvor mye Polestar 2 veier er ennå ikke spesifisert, men å anslå rundt to tonn er neppe feil.

Lav og tung

Selv om Polestar er et nytt bilmerke, nyter de godt av Volvos 93-årige historie og erfaring. Dermed setter de ikke sammen hjuloppheng, stabilisatorstag og fjæringer for første gang, men tilpasser dem Roger Wallgren og hans kollegers erfaringer.

FAMILIELIKHET: LED-kjørelysene inspirert av Tors hammer vitner om slektskapet til Volvo, mens Brembo-bremsene viser at det er en Performance-versjon. Foto: Polestar

På en annen bane har Polestar samlet noen av verden beste og verste veier, inkludert betongskjøtene fra Los Angeles, landeveier fra Wales, kumlokk som stikker opp og har glidd ned, samt dumper og humper som virkelig setter støtdemperne på prøve.

Støynivået fremstår som godt dempet, samtidig som rattet ikke gir noen overraskelser for sjåføren når bilen utsettes for dem. Ved å nappe i rattet i over 200 kilometer i timen på høyhastighetsbanen spretter det udramatisk tilbake, og selv da er vindsuset ikke plagsomt.

Gode ytelser

Med en elmotor på hver aksling fordeles kreftene raskt og effektivt til alle fire hjul, slik elbiler gjerne er kjent for. Ubehagelige krefter på forhjulene ved akselerasjon med rattutslag merkes ikke og på våt veibane fremstår fremdriften som god. Det er den trolig også på vinterføre, selv om du neppe får bruk for alle  de 408 hestekreftene da.

IDENTITET: Den særegne LED-stripen som glir over i baklysene gjør at Polestar 2 vil skille seg ut, spesielt i mørket. Foto: Polestar

Drivlinjen har også et samlet dreiemoment på 660 Nm, så du vil neppe savner mer effekt, hverken ut av lyskryss eller ved forbikjøringer. Bilen er en nær konkurrent til Tesla Model 3, både når det gjelder pris, ytelser og rekkevidde. Polestar vil komme med et mindre batteri senere, men dagens versjon får en rekkevidde på 470 til 560 kilometer. 

Skandinavisk

Designmessig kan det se ut som Polestar har lånt noen proporsjoner fra avdøde Saab 9-5, mens LED-kjørelyset «Tors hammer» bekrefter slektskapet med Volvo. Baklyktene har en helt egen LED-signatur, mens sorte skjørt rundt bilen gir et lite firehjulstrekkpreg.

HELÅRSBIL: Regnvær og krevende underlag er ikke nok til å gi Polestar2 problemer. Foto: Polestar

Innvendig enser man et slektskap til Volvo gjennom rattbetjening og enkelte andre detaljer, men utformingen og funksjonene er nye. Seter og ratt gir en god sittestilling og det er lett å trives ombord.

Digital hverdag

Instrumentpanelet er selvfølgelig digitalt med en rekke valgfrie og praktiske visninger og funksjoner. Skjermen i midtkonsollen har Android Automotive og et oppsett som lar sjåføren velge utseende, apper, kart og mye annet. Den kan kobles til telefonen og Google Home, har digital oppdatering og kan tilpasses flere profiler og sjåfører.

Skandinavisk design betyr også spesielle materialvalg, hvor flere typer stoff, polstret plast og skinn inngår, i tillegg til pianolakk, uten at premiumfølelsen er påtrengende.

Utformingen er også forsøkt gjort etter skandinavisk tankegang, så det er flere grunner enn avgiftsfritak som gjør at nordmenn kommer til å like bilen. 

Polestar 2

Motor To elmotorer

HK/kW/Nm 408/300/660

0-100 km/t 4,7 sek.

Toppfart 210+ km/t

Vekt Ikke oppgitt

L/B/H 461/199/147

Batteri 78 kWh

Rekkevidde WLTP 470-560 km

Bagasjerom 35+405/1.095

  • Pris

Rimeligste Kommer senere

Denne modellen 469.000 kr

Denne med utstyr 519.000 kr

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Ytelser

Design

  • Minus

Ukjent merkevare

Ikke Tesla-ladere

Ikke Head-up Display

  • Design

Elegant sedan med slektskap fra svensk bilindustri.

  • Førermiljø

Moderne, digitalt og omfattende med personlig tilpasning.

  • Kjøreegenskaper

Viktig fokusområde for Polestar og de har lykkes.

  • Ytelser

På høyde med de fleste og mer en nok til normal kjøring.

  • Plass

Elbiler blir ofte romslige i forhold til størrelsen.

  • Mye for pengene

Uten avgift er den som de fleste elbiler et røverkjøp.

  • Konklusjon 8

Spennende nykommer som har mange på venteliste.