POLITISK UKORREKT: Nye Rolls-Royce Cullinan Black Badge er omtrent så politisk ukorrekt, som det tenkes kan. Ikke er det elbil, ikke hybrid. I stedet får du en 6,75-liters twin-turbo V12 med 600 HK. Foto: Marius Beck Dahle

Rolls til fjells

FANITULLEN, GOLSFJELLET: Fjolls til fjells vil kanskje mange si, der vi sladder bredt på isbaneanlegget til BMW, i nye Rolls-Royce Cullinan Black Badge.

Å sladde bredt i en hvilken som helst Rolls-Royce føles unaturlig. I en firehjulstrekker som veier nesten 2,7 tonn er det en krevende lek, som likevel belønner. Vi skrur av all stabilitetskontroll og antiskrensassistanse, og kjenner vekten forflytte seg. I det vi kiler bremsen på inngangen og gasser gjennom svingen, mens vi ratter motsatt vei. 

To av tre ganger går det, men fysikkens lover oppveies ikke når overmotet melder seg. Hundre og åtti-snurrene kommer fort, men du verden så moro det er å kjøre kongen av luksus-SUV-er på Fanitullen, den kjente vintersløyfen til BMW Winter Experience midt utpå Tisleifjorden. Vi kikker likevel misunnelig på flere BMW-er som hadde vært langt enklere å kjøre på isbanen.

Turist i Norge

De britiske skiltene røper at dette er en test utenom det vanlige, her på berget. Da en gruppe utenlandske journalister gjestet Norge nylig, for å kjøre et knippe Rolls-Royce Black Badge-modeller i tre dager, ble vi selvsagt med på turen. 

TØFFE TAK: Du kan kjøre Cullinan Black Badge som om det er en Range Rover, men SUV-en trives best på asfalt. Foto: Marius Beck Dahle

Det ga minner for livet. Det er noe eget å jakte oppover E16 og Rv. 7, med den sortforgylte «Spirit of Ecstasy»-maskoten fremst på det enorme panseret. Twin-turbo V12-motoren med et slagvolum på 6,75 liter er stillegående. Ikke elbil akkurat, men selv med klampen i bunn er det ikke mye lyd. Sånn skal det være hos Rolls. Åpner man panseret later det til at motoren er plassert lavere enn i Phantom, som Cullinan (uansett utgave) er basert på. Firehjulstrekkeren har riktignok et eget alu-chassis, men motoren står i samme høyde. Forskjellen er at metallkarosseriet rundt er høyere.

Som navnet tilsier er grillen sort, likedan alle pyntelister som ellers er kromforgylte. Alt er hakket tøffere, sort på sort spesielt slår liksom aldri feil. Men er Cullinan Black Badge en bedre bil enn «vanlige» Cullinan? Black Badge-varianten har 600 HK, en økning på 29 hester.

Litt stivere

Dreiemomentet er 900 Nm ved 1.700 omdreininger, som er 50 Nm mer enn utgangspunktet. I grunn er det vanskelig å merke det. CBB (for å ta kortversjonen) føles litt som enhver stor SUV med automatgir, men den er litt stivere i luftdemperne. Kjent flyvende teppe-komfort, også kalt «Magic Carpet Ride», er det. Men på norske veier duver det mer enn ventet. En følelse som forsterkes av at vi sitter høyt, der andre modeller preges mindre av telehiven.

Girhendler foran rattet er det ikke, men automatikken sørger for at åttetrinnsgirkassen fra ZF stort sett velger riktig gir. Via menysystemet som enhver BMW-eier vil kjenne igjen, selv om grafikken er litt annerledes, kan du holde bilen i «Lower Gear» som betyr andregiret. Men det holder seg bare der opp til turtallsperren på 6.500 omdreininger. Nå har Rolls-Royce som kjent ingen turteller på instrumentene, i stedet er det kun den lite intuitive «Power Reserve»-viseren. Men sperren er der, i bakgrunnen. 

Det er fire terrengmodi, og ytterligere tre valg i «Off-Road Expert», der du kan velge å la bilen krabbe ned og opp de bratteste bakkene for egen maskin. Det minner mye om «Terrain Response 2» hos Land Rovers edleste modeller.

I moduset «Deep Sand Dune» som egner seg godt på glattisen, fordeles trekket 50:50 prosent foran og bak. Ellers tenker bilen for deg og plasserer drivet der det trengs mest, eller klemmer hjulet som trenger det ned i bakken. 

Toppfarten er begrenset til 250 km/t. Null til 100 km/t tar 5,2 sekunder. Lokomotivet eller mursteinen, det kommer an på øynene som ser, er klart den dyreste og mest luksuriøse firehjulsdrevne bilen på markedet. Vakker er kanskje ikke Cullinan, uansett utgave, og enkelte synes den minner mye om en London-drosje. Majestetisk og kolossal er bilen absolutt. Luksusfølelsen inni Black Badge-varianten går utenpå alt annet.

Speiler seg i Buchardt

Utenfor det hippe nye hotell- og leilighetskomplekset Fyri, som Gøteborg-baserte ESS Group driver for Anders Buchardt, og Aksel Lund Svindal har investert i, passer Cullinan Black Badge som hånd i hanske. Staselig innlosjert blir man, i selskap med utenlandsk bilpresse. Ellers private nordmenn blir snakkesalige, og luksus-SUV-en blir rene døråpneren. Ikke bare fordi bakdørene er hengslet i bakkant. Det å stige inn og ut av bilen gjøres til elegant performance-kunst, der mesterstykket blir å ikke fremstå arrogant.

ELEGANT: Bakfra er det nesten korrekt å kalle Cullinan Black Badge elegant. I våre øyne kler Salamanca-blå eksteriørlakk SUV-en bedre, enn sort på sort. Maks hengervekt er 2.700 kilo. Foto: Marius Beck Dahle

– Kan man få takbøyler? spør en forbipasserende.

Niks, takbøyler er det ikke. 

Har du behov for ski, må du tenke skiboks med sugekopper eller kjøpe/leie ski etter behov. Alternativet er skiboks ettermontert på tilhengerfestet á la Tesla Model X, men det er ikke en look vi kan anbefale. Kjøper du først en Cullinan Black Badge, må du opptre deretter. Bagasjerom er det, men stort er det ikke, bilens lengde på 5,34 meter tatt i betraktning. 560 liter står det på papiret, og opptil 1.930 liter med passasjersetene foldet ned i femsetervarianten. Med alle setene oppe, slik de bør være i en Rolls-Royce, får vi inn en stor 20-kilos koffert, et par håndbagasjetraller og noen store parkajakker fra Nobis. Det blir raskt fullt. Det elektriske bagasjelokket lukker seg ikke med mindre det er litt friluft mellom bagasjen og lokket. Fotsensor for åpning er det ikke. I grunn er det mindre elektronikk i en Cullinan, eller en hvilken som helst annen Rolls-Royce, enn det er i nybiler flest.

INGEN GIRHENDLER: I stedet benytter ZF-automatgiret GPS-signaler og «Sattelite Aided Transmission» for å lese terrenget foran deg. Slik er du omtrent alltid i riktig gir. (1 / 7)

– Less is more

Gadgets som er med på å selge andre biler, det være seg en påkostet Audi, BMW, Lexus, Mercedes eller Volvo, er ikke standard hos Rolls-Royce. Regnes det ikke som pålitelig eller strengt talt nødvendig, klarer Goodwood-gjengen seg uten. Briten Andi McCann er en slags alt-mulig-mann hos Rolls-Royce. McCann er testfører, stuntkjører, sjef for sjåførskolen og merkets ambassadør med 280 reisedøgn i året. Han forklarer hvorfor mindre faktisk er mer.

– Det er mye teknologi vi velger å ikke bruke, fordi det er upålitelig. Vi har ikke styreassistanse i våre biler. Systemet er for avhengig av underlaget. Det virker jo ikke skikkelig hvis de hvite stripene på veien er hvisket bort eller kameraene er dekket med snø. Bilene har blindsonevarsler, men det kan skrus av om man ikke ønsker det, påpeker McCann.

Parkeringsassistanse er det, men du må holde fingeren på knappen. Det må du også gjøre når du skal stenge dørene elektrisk. Å lukke dørene tar litt lenger tid enn i biler flest, men så er ikke Rolls-Royce like «alminnelig» som en A8, 7-Serie og S-Klasse, eller varianter derav.

FORT SKITTEN: Luksusbil eller ei, på norsk slapseføre blir alle biler skitne. RR-logoen er likevel alltid oppreist. Foto: Marius Beck Dahle

Knebler kalde gufs

Under turen kjører vi to varianter av CBB, den ene mer påkostet enn den andre. Den blå er registrert for fem personer, med vanlig 2 + 1 benk bak. Den sorte har «Privacy Glass», en intern rute mellom bagasjerommet og baksetene, slik at passasjerene skal slippe kalde gufs i nakken når bagasjerommet åpnes. Under lanseringen i Berkeley Square i London i 2018, smilte vi da vi hørte administrerende direktør Torsten Müller-Ötvös fortelle om løsningen. Midt utpå isen tar vi poenget og forstår det inderlig godt. Kalde gufs er ekstra kalde på fjellet.

BMW X7, Mercedes-Benz GLS og Audi Q8 er flotte SUV-er, men de er ikke luksuriøse på samme måte. Bentley Bentayga er det, synes vi. Men det synes definitivt ikke Rolls-Royce.

En annen prisklasse

Prisen og utsmykningen utgjør forskjellen. Billigste utgave av Cullinan starter på drøye 4.392.000 kroner, med avgifter. Godt utstyrt blir det fort en halv million kroner mer. Det er solgt én Cullinan til Norge, populært kalt Sveaas-bilen, tilhørende investor Christen Sveaas. Bentleys rimeligste SUV er ladbare Bentayga Hybrid med V6-motor til 2.150.000 kroner. Siden Bentley Oslo åpnet i mai i fjor, er det solgt over 20 Bentayga. Brorparten har vært Hybrid, pluss noen få med V8. Bentayga Speed koster 3.650.000 kroner, men ingen er solgt.

Inklusive avgifter koster Cullinan Black Badge minst 5.085.000 kroner. De to testbilene koster langt mer. Den blå femseteren koster omtrent 5.556.000 kroner, mens den sorte fireseteren med glassrute mellom baksetene og bagasjerommet ligger på 5.818.000 kroner. Tilhengerfestet som skyves ut ved hjelp av en knapp i bagasjelokket, tåler å dra 2.700 kilo.

Konkurrenter

BilHKToppfart0-100 km/tPris
Bentley Bentayga Speed W12635306 km/t3,9 sek.3.650.000 kr.
Lamborghini Urus650305 km/t3,6 sek.3.949.000 kr.
Meredes-Benz Geländewagen G63 AMG/Brabus (2019)700240 km/t4,5 sek.2.799.000 kr.
Range Rover 5.0 V8 S/C LWB SVAutobiography Dynamic565250 km/t5,5 sek.2.828.900 kr.

Ikke førstevalget

Godt utstyrt må du altså ut med fem-seks millioner kroner for nye Cullinan Black Badge, og da er ikke massasjefunksjon i setene inkludert. Dette er en veldig flott bil med eksepsjonelle detaljer, som dype lammeullstepper i gulvet og stjernehimmel i form av svimlende 1.344 optiske fibre sydd inn i takduken. Statusen gir seg selv, men det er likevel ikke vårt førstevalg.

Skal vi først kjøpe en luksuriøs firehjulstrekker, holder vi en knapp på elefanten i rommet. The One And Only (trommevirvel) Range Rover. Aller helst en SVAutobiography Dynamic Long Wheelbase med 5,0-liters bensin-V8 og 565 HK, til 2.828.900 kroner. Den billigste av de med lang akselavstand, er plugg-inn-hybriden PHEV LWB Vogue med 2,0-liters rekkefirer og 404 HK til 1.609.900 kroner. Da har du fortsatt vekslepenger igjen til en kapabel seilbåt.

Men om du likevel bare «må ha» det dyreste, og deretter pr. definisjon den ypperste luksusen på SUV-markedet, er det bare én bil som innfrir – Rolls-Royce Cullinan Black Badge.

Rolls-Royce Cullinan Black Badge

Motor6,75-liters twin-turbo V12
HK/kW/Nm600/441/900
0-100 km/t5,2 sekunder
Toppfart250 km/t
Vekt2.660 kg
L/B/H534/216/184 cm
Maks hengervekt2.700 kg
Forbruk1,66 til 1,63 l/mil
CO2-utslipp377 til 370 g/km
Bagasjerom560 liter (maks 1.930 liter i femseter)
Priser:
Rimeligste modell314.500 euro / inkl. avgifter: Cirka 5.085.000 kr.
Testbilene:
Blå bil med 5 seter351.682 euro / inkl. avgifter: Cirka 5.556.000 kr.
Sort bil med 4 seter372.366 euro / inkl. avgifter: Cirka 5.818.000 kr.
+Majestetisk og overdådig luksus
Føles som en hotell-lounge på hjul
Eksepsjonelt håndverk og detaljer
-Mindre bagasjerom enn ventet
Alle ser deg til enhver tid
Ørlite for stiv til Rolls-Royce å være

KategoriKommentar
DesignKlumpete, firkantet og veldig stor. Ser ikke ut som noe annet i salg. Frekk sort grill og sort pansermaskot.
FørermiljøFantastisk komfort, selv uten massasjefunksjon. Lett å se ut til alle kanter, alt du tar på er unikt for Rolls-Royce.
KjøreegenskaperNydelig balansert elektrisk servostyring. Egner seg best på strak asfalt, men takler terrenget suverent godt.
YtelserForbikjøringer er en fryd. Du hører knapt motoren, men klem inn høyrefoten og du måker av gårde.
PlassEnormt med plass foran og bak, men bagasjerommet blir litt for lite med "Viewing Suite"-klappstoler i gulvet.
Mye for pengeneHva behager? Dyreste SUV i landet. Sammenligner du med like påkostede båter, blir prisen mer akseptabel.
KonklusjonIkke vår favoritt-Rolls. Man sitter høyt og med litt stivere dempere enn vanlig, merker man telehiv i veien.
Score8