MELLOM BAKKAR OG BERG: Med taket nede gir Porsche 718 Boxster GTS 4.0 muligheten til å komme seg ut i naturen på en morsom måte. Foto: Ragnvald Johansen

Test av Porsche 718 Boxster GTS 4.0

Lisboa, Portugal: Porsche 718 Boxster GTS 4.0 har fått tilbake boksersekseren og lag turboen på hylla. Med manuelt gir ble det en premiere av de sjeldne.

Teatersport er improvisert scenekunst, der deltakerne utfordrer hverandre, og i noen tilfeller inviterer publikum til å bidra med spontan regi og replikkveksling. Harald Eia har sagt at han setter så stor pris på teatersport, fordi det både er en lek, men samtidig bringer frem ekte følelser. Porsche 718 Boxster GTS 4.0 løfter denne kombinasjonen av lek og alvor ut på landeveien, med et stykke rullende gateteater. Den har sekssylindret bokser, manuelt gir, ingen turboer, og valgfritt tak. 400 hk, 420 Nm, 0-100 km/t på 4,5 sekunder og 293 km/t. Hvis du først og fremst er ute etter konklusjonen, så kan du få vite at dette er svinaktig moro, og en perle av en bil.

Spikrer historikk

– Beslutningen om å finne frem sekseren igjen, er vel først og fremst et emosjonelt valg?

– Ja, det stemmer. Denne bilen har selvpustende sekser i hekken, og manuell kasse. Det er en emosjonell bil, som viderefører kjerneverdiene Porsche-entusiaster setter pris på, sier pressetalsmann for Macan GTS og 718 GTS Ben Weinberger.

Det er mye føling og tradisjon på Powerpoint før nøklene deles ut, og Porsche har sågar trillet frem et smykke av en 904 Carrera GTS for å spikre historikken fast i skallen på pressekorpset.

Porsche på tunet

Første akt i Porsche 718 Boxster GTS 4.0 er et humorinnslag. De dype bøttesetene gir følelsen av å ramle baklengs ned i et badekar. Når man har kommet såpass langt i løypa at man faktisk har råd til en Porsche på tunet, anbefales det ikke å krysse av for sports-seter i helstøpt karbonfiber. Bilen ser rålekker ut, men de kan gi enkelte av oss med velstandskropp tanker om å trykke på trygghetsalarmen for å få hjelp til å komme opp igjen. Elegant er det ikke.

Nostalgi

På Le Mans pleide racerførerne å stå ved siden av racerbanen, mens bilene var parkert i startformasjon. Når revolveren smalt var det om å gjøre å løpe bort og fyre opp beistet, og de tyske ingeniørene regnet ut at de kunne spare et par sekunder i 24-timers løpet, ved å plassere nøkkelen nærmest førerdøra. Nå har jo de fleste biler startknapp, men i Porsche 718 Boxster GTS 4.0 har de holdt på tradisjonen. Og det er nettopp alle disse små detaljene, som etter hvert legger et skjær av 8-millimeter smalfilm og gulnede fotografier over omgivelsene. Neste post er tydelig merket nostalgi og rosenrøde minner om gamle dager.

OFFROAD: Porsche 718 Boxster GTS 4.0 er lav, men klarer å ta seg frem i ulendt terreng, dersom en er litt forsiktig med sporvalget. (1 / 4)

Stor kongle

Det manuelle giret settes i fri, kløtsjen inn og vri på nøkkelen. Den fire liters bokser-sekseren fyrer opp med et passelig høyt brøl. Det er litt som å gå tur med en stor, vennlig hund, som ganske enkelt sier fra til de andre hundene i parken at «nå kommer jeg for å leke». Rattet har et sortlakkert hjul av metall, som det er en fryd å dreie på. En eller annen med veldig lang tittel, har utvilsomt brukt mange sene kvelder på å finne akkurat riktig tyngde i fjærbelastningen på den kontrollen. Ett knepp til høyre setter bilen i «S», og to knepp gir «S+». 

Eksosklaffene åpnes enda litt mer, og det rumler deilig bak ryggen. Når man griper tak i den korte girspaken og legger inn første, kan en tydelig høre de mekaniske bevegelsene i kraftoverføringen. Motoren snerrer og later som den harker litt uforbrent bensin. Taket ligger pakket ned bak setene, og frontruten rammer inn de to pølseformede forskjermene. Rattet er kledd med Alcantara, og Porsche har perfeksjonert den elektriske styringen til et punkt der hjulene fungerer som sensorer koblet til ryggmargen via hendene.

Den får deg til å glise og le som et barn igjen

Grus, veimerking, små kanter, og en ekstra stor kongle formidles i en jevn strøm, samtidig som det ikke forstyrrer hvilken retning man har tenkt seg i. Det er på tide å finne den åpne landeveien fra ungdommens sommerminner, og sørge for litt drama og pasjon.

Selvpustende bokser

EKKO: Med bryteren i S+ buldrer eksosen litt ekstra mellom husveggene. Det er ikke nødvendig å kjøre spesielt fort for å nyte bilen. Foto: Ragnvald Johansen

Langs kysten av Portugal slår digre brenninger inn mot land. Sjøsprøyten står av og til såpass høyt at de automatiske vindusviskerne skrur seg på. Solen kikker frem, og veien åpner seg. Denne bilen spiller på lag med deg, og det er den spontane gleden og positive responsen fra girkasse, motor og styring som gjør kjøregleden så stor.

Når du sjalter ned fra tredje til annet gir, passer motoren på å gasse litt ekstra slik at turtallet stemmer perfekt. Eksosen snerrer begeistret, og det er rett og slett sånn at hårene reiser seg på armene når et par forbikjøringer ekspederes i rask rekkefølge. Turbomotorer har fjernet litt av gleden ved å kjøre på høye turtall. Og i starten er det litt uvant med den selvpustende bokseren, nesten så en lurer på om det virkelig bor 400 hk og 420 Nm bak setene. Eksosrørene synger med ganske høy baryton, men det er jo flere tusen omdreininger å forsyne seg av. Når den store turtelleren passerer firetallet, begynner det virkelig å blåse opp til storm i den åpne toseteren. Ved fem tusen fylles ører og øyne av lyd og synsinntrykk som går direkte til hjernens belønningssenter. Seks tusen trekker munnvikene bakover og når syvtallet passeres kan det muligens sammenlignes med å krysse av syv rette på Eurojackpot kupongen. Det er rødmende moro, med akkurat passe mye drama og pasjon rundt krappe svinger, uten at det bikker over i tragedie.

Fornuftens flomlys

Værgudene forsøker å overraske den buldrende helten i stykket med et plutselig regnskyll, men den har et ett ess til i ermet, eller rettere sagt bak ryggen. Bryteren mellom setene løfter taket opp og frem i fart, og det går så kjapt at knapt en dråpe vann rekker å treffe målet. Porsche 718 Boxster GTS 4.0 gir inntrykk av å kunne takle alle utfordringer, men nå nærmer det seg siste akt, der den upraktiske kabrioleten må stå ansikt til ansikt med fienden; sunn fornuft. 

Dagen startet med Porsche Macan GTS som er Porsches bestselger. Macan sto alene for rundt 100.000 solgte enheter i statistikken, og det er ikke rart Porsche finjusterer oppskriften og byr på så mange varianter som mulig. Macan GTS har alt det 718 Boxster ikke har. Det er fire seter, godt med bagasjeplass, og alle de bekvemmeligheter man har blitt vant til i en SUV. Macan GTS er både en sportsbil og en familiebil. Porsche 718 Boxster GTS 4.0 er et teaterstykke du aldri blir lei av å delta i. Det manuelle giret er nok tregere å bruke enn PDK-kassen. En åpen bil er aldri det mest praktiske, og det er bare to seter. Du sitter lavt, fjæringen er temmelig kontant, det buldrer og brummer, og folk snur seg når du kjører forbi. Stilt til veggs av fornuftens iskalde flomlys, har den egentlig bare en klart identifiserbar kvalitet. Den får deg til å glise og le som et barn igjen. 

Det er gull verdt.

Konkurrenter

BilMotorhk/Nm0-100 km/tToppfartPris
Porsche 718 Boxster GTS 4.04,0L B6 bensin400/4204,5 sek.293 km/t1.227.900 kr
BMW Z4 M40i3,0L R6 bensin twin-turbo340/5004,5 sek.250 km/t846.000 kr
Mercedes-AMG GT4,0L V8 bensin twin-turbo476/6304,0 sek.302 km/t1.817.900 kr
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Motor4,0L Bensin
HK/kW/Nm (totalt)400/294/420
Girkasse6-trinn manuell
0-100 km/t4,5 sek.
Toppfart293 km/t
Vekt1.405 kg
L/B/H4.391/1.994/1.262
Forbruk1,08 L/mil
CO2-utslipp246 g/km
Bagasjerom i liter150L (foran) / 120L (bak)
Priser:
Rimligste modell1.227.900,-
Denne modellen1.227.900,-
Testbilen1.227.900,-
+Åpen toseters Porsche med manuelt gir og sekser - magisk
Veldig involverende, særlig pluss for fantastisk styring
So moro at du girer ene og alene for gledens skyld
-Har kun to seter, ekstra familiemedlemmer må finne alternativ transport
Bagasjerom med plass til noen myke bager, men ikke hyller og skap
Sportssetene blir i dypeste laget for enkelte
DesignKlassisk Porsche, mye til felles med øvrige familiemedlemmer, elegant og tidløs
FørermiljøSvært sportslig fokusert, stor turteller, glimrende manuelt gir
KjøreegenskaperStyringen og veigrep i en egen klasse
YtelserDen selvpustende sekseren passer perfekt til bilen, krever en del turtall men yter glimrende på topp
PlassPasser fint til to personer
Mye for pengeneMålt med fornuft er det en kostbar toseter. Men som livs-eliksir er det svært rimelig.
KonklusjonDestillert kjøreglede, en bil skapt for å berike hverdagen
Gjennomsnittsscore9,0
STIFINNER: Porsche 718 Boxster GTS 4.0 er en bil som nærmest inviterer til å utforske nye veier. Denne ble litt i smaleste laget etter hvert. Foto: Ragnvald Johansen