RASK: BMW M135i skvetter fra 0 til 100 på 4,8 sekunder. Det er 0,1 sekund bak den tilsvarende motoriserte Mercedes-AMG A35 4Matic, som er ganske akseptabelt. Men glem ikke at Performance-utgaven av en Tesla Model 3 bykser til 100 på 3,4 sek. Foto: Håkon Sæbø

Test av BMW M135i xDrive

Geilo/Oslo: En gang var BMW 1-serie svaret for alle som ville opp og frem her i verden. Nå stiller det seg litt annerledes.

På Geilo knirker snøen fornøyelig. Det durer i eksosen og akselerasjonen er frisk. Nye BMW M135i xDrive har 306 hestekrefter, firehjulsdrift og inviterer til aktiv kjøring. Det er mye å like ved den hissigste 1-serien som fås kjøpt i dag, men det dukker også opp noen problemer. 

Riktig selvbilde

Siden 1-serien først kom på markedet i 2004, har bilen vært nyoppstartede eiendomsmegleres drøm. Folk som gikk på BI valfartet til forhandleren for å få pappa til å bla opp for den lille luksusbilen. Oslo vest var overfylt av små BMW-er med riktig image og utseende. Det samme kan vel sies om andre, norske storbyers bedre strøk.

BMW 1-serie passet med en Rolex Submariner i stål. For dem med ambisjoner, fasade og tilbakestrøket hår, ble det en slags uniform

BMW 1-serie var, i likhet med Audi A3 og etterhvert Mercedes-Benz A-klasse, innsteget til en verden med romslige økonomiske forhold og en polert hverdag. BMW 1-serie passet med en  Rolex Submariner i stål. For dem med ambisjoner, fasade og tilbakestrøket hår, ble det en slags uniform.

Paradigmeskifte

Men trender, tilbud og etterspørsel endrer seg. Rolex Submariner er ikke lenger en klokke du kan peke på i butikken og faktisk kjøpe. Om du er en veldig god Rolex-kunde, får du stå på en venteliste. Og skal du ut i bruktmarkedet må du betale en latterlig overpris.

SPORTSLIG: Sportsrattet du får i en BMW M135i er godt å holde i. Girhendlene er ypperlig plassert på baksiden. Foto: Håkon Sæbø

Omtrent det motsatte er skjedd med BMW 1-serie. Meglerkontorenes parkeringsplasser fylles opp av en annen liten BMW – en elektrisk flodhest med tynne hjul og lave driftskostnader. 1-serien er kommet i ny, stram drakt nå, men få kjøper den i dag. I hele fjor ble det bare solgt 45 stykker i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Så langt i år er det snakk om godt under halvparten og det er få lys i tunnelen.

Spoles det imidlertid syv år tilbake, er situasjonen en helt annen. Ved utgangen av 2012 hadde BMW solgt nesten 1.300 1-serier og tallet ble omtrent det samme året etter.

En bedring

Den nye 1-serien har forhjulsdrift. Det er noe sørgelig over det, tenker du sikkert, men samtidig er det ikke spesielt overraskende at BMW valgte en slik løsning.

Bilen baserer seg på selskapets såkalte UKL2-platform sammen med Mini-modellene, BMW X1, X2 og 2-serie Active Tourer. Det handler om å spare penger, men også om praktiske løsninger. For de vanlige 1-seriekundene har forhjulstrekk ganske lite å si. De vet kanskje ikke forskjell uansett. Problemene oppstår når merkevaren M135i samtidig skal blandes inn til et forvirrende sammensurium.

NEDSKALERING: Tidligere hadde BMW M135i en 3,0-liters sekser under panseret. Nå er det 2,0-liters firer som gjelder – dessverre. Foto: Håkon Sæbø

For det eksisterer allerede en M135i – originalen. Den kom for litt over syv år siden og har en herlig sekssylindret bensinmotor. Effekten er på 320 hestekrefter og dreiemomentet 450 Nm. 0 til 100 gikk unna på 4,9 sekunder.

I 2012 skrev vi følgende om denne bilen: «Uansett hvilket gir og turtall du befinner deg i, produserer motoren et fornøyelig skyv. Selv om momentkurven er flat over store deler av registeret, føles er det likevel belønnende å trekke ut girene.»

I dag er M135i redusert til en 2,0-liters firer, og det er litt leit. Vel har den hvite bilen på bildene firehjulsdrift, så du kommer deg fint frem på Geilo. Og den moderne automatgirkassen er rask, så fort går det når du presser på. Men det er en anelse vemodig at motoren er mindre og svakere nå. Det gjør at M135i, som tidligere representerte noe storveis og spesielt, ikke føles så unik.

BARSK NOK? Den nye BMW 1-serien har egentlig forhjulsdrift, men på M135i er det hektet på drift på bakhjulene. For de største entusiastene er kanskje ikke det optimalt. Foto: Håkon Sæbø

Mye bra

På innsiden er det heldigvis ikke skuffende. Materialene er solide og bilen oppleves velbygd. Setene er sportslige, men noe annet hadde vært snodig i en slik bil. Det er også gledelig å se at infotainmentsystemet iDrive stadig er behagelig og intuitivt å bruke. Det tilfører bilen den luksusfaktoren som trengs.

BITER GODT: Bremsene på BMW M135i gjør at du kan gjøre fort uten å være redd for å stoppe hurtig. Foto: Håkon Sæbø

BMW M135i xDrive

Motor: 2,0 l. R4, turbo, firehjulsdrift

HK/kW/Nm: 306/225/450

0-100 km/t: 4,8 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Egenvekt uten fører: 1.525 kg

L/B/H: 431/179/143

Forbruk: 0,79 l/mil

CO2-utslipp: 180 g/km

Bagasjerom: 380/1.200

Tilhenger: Nei

 

  • Priser:

Denne modellen 613.600 kroner

Med utstyr 756.804 kroner

 

  • Pluss 

Kvikk liten sak

Ser ikke så dum ut

Du sitter godt

  • Minus

Ikke sekssylindret motor

Føles ikke så barsk som den gamle

Den koster mye

 

  • Design

BMWs nye 1-serie ser ganske ryddig ut forfra og stram ut bakfra. Dette er et design de fleste kan like, men fronten er ikke BMWs peneste.

  • Førermiljø 

Sittestillingen er meget god. Det er lett å finne seg til rette og setene griper om deg som en glad bestemor. interiørkvaliteten er forløvrig god.

  • Kjøreegenskaper

Her har nye BMW M135i mye å by på. I sportsprogrammet er styringen passe tung og rimelig presis. Presisjonen er forholdsvis høy.

  • Ytelser 

Det mangler ikke på kraft fra motoren, men det er ikke BMWs mest spennende kraftverk. Dette blekner sammenlignet med den gamle M135i.

  • Plass 

Foran sitter du og din passasjer svært godt. Bak er det ikke vanvittig romslig, men det er heller ikke å forvente i en bil som dette.

  • Mye for pengene 

BMW M135i er en dyr bil for spesielt interesserte. Den hadde vært enklere å argumentere for om prisen var lavere eller om bilen opplevdes mer spesiell.

  • Score 6/10

BMW M135i er absolutt ingen dårlig bil, men den er heller ikke fantastisk. Bilen havner litt mellom to stoler.

Med sportslige seter følger en sportslig sittestilling, noe som ikke alltid er tilfellet hos BMWs konkurrenter. I 1-serien sitter du fremdeles lavt og godt, og rattet kan justeres slik du ønsker. Det er forøvrig et tykt og sportslig ratt med girhendler på rattet som du griper deg selv i å bruke en god del. Det er faktisk ganske gøy å ta kontroll. Lyden av en villig sekser er vekk, men det er likevel moro å leke i snøen med denne bilen.

Halv-M

BMWs konsept med «halvveis» M-biler er etterhvert blitt ganske godt kjent. Modellprogrammet består av såkalte M Performance-biler, som denne M135i-en, hvor det er mer sportslige kjøreegenskaper, styring og drivlinje enn du ville fått i en vanlig BMW. Men bilene er ikke så heftige og dyre som de «ekte» M-biler.

En M Performance sitter som en mellomting mellom en vanlig BMW og en fullverdig M.

På utsiden kjenner du igjen en ny M Performance-modell på speilene i matt grå finish og den unike grillen kommer i samme farge. Bremsene er lakkert i en rask blåfarge og felgene er forbeholdt denne modellen.

Det gir et utseende du godt kan leve med, men spørsmålet er om du kan leve med denne motoren og betydelig mindre «street cred» blant entusiaster.

En vurdering ut i fra den oppmerksomheten bilen fikk på Geilo, utenfor hotellet, indikerer at BMWs sinte lille M135i stadig har en viss tiltrekningskraft. Bilen fikk både blikk og kommentarer fra alvorlige menn i Porsche Cayenner av nyere dato. «Kul bil», ble det på et tidspunkt sagt. Og det stemmer jo det – i alle fall når bilen sammenlignes med helt vanlige, små biler.

BMW M135i xDrive er ikke en perfekt bil, og det er definitivt ikke en billig bil, men det du får en god dose moro her. Bare ikke forvent lyden til originalen.