SNILL PÅ FJELLET: Med Bentley Bentayga kan du lydløst gli gjennom Geilo, Sjusjøen og Hemsedal. Men er den en kløpper på vinterføre? Foto: Nicolai Giil

Test: Bentley Bentayga Hybrid er adelens vinterslede

Bentley Bentayga er blant verdens dyreste SUV-er og en fotballspillers drøm. Men kan den kjøre ballett på isen?

Med Bentley Bentayga kan du lydløst gli gjennom Geilo, Sjusjøen og Hemsedal. Men er den en kløpper på vinterføre?

RENDALEN: Mens det er sol og påsketilstander i hovedstaden, byr Rendalen på minus 14 grader blått. Dette er en av kommunene som byr på mest areal per innbygger. I tillegg huser den en av landets eldste befolkninger. Med andre ord: Verdens navle – spesielt en tidlig morgen i mars.

Bilene som raser gjennom snødekte Åkrestrømmen, det lokale knutepunktet du aldri har hørt om, kommer nesten utelukkende fra Toyoyta. Dominert av Land Cruiser og Hiace. Det lukter avgiftsfri diesel, Ali kaffegrut og vintage Petterøes 3.  Ikke akkurat det stedet du forventer å se en Bentley Bentayga – spesielt ikke i hybridutgaven. Dette er bilverdens versjon av en fullblods (av blått blod), premiert Grand Danois. Nå i en litt mer miljøvennlig utgave. Og nå skal vi teste hvordan den takler norske vinterforhold.

Bentley Bentayga Hybrid på vinterføre

Motor: 3.0 L V6, Bensin turbo + elmotor

Hk/kW/Nm: 340/250/450 + 128/94/350

0–100 km/t: 5,5 sek

Toppfart: 254 km/t

Egenvekt: 2626 kg

L/B/H: 5140/2224/1998

Forbruk: 0,47 L/mil NEDC

Batteri: 17.3 kWh

Elektrisk rekkevidde: 40 km

CO₂-utslipp: 124 g/km

Bagasjerom: 484 l

  • Pris

Rimeligste modell: 2.060.000 kroner

  • Pluss

Design

Uendelig luksus

Myk og stille

Kjøreegenskaper

  • Minus

Dyr

Noe kort elektrisk rekkevidde

  • Design

Kanskje den lekreste SUV-en på markedet.

  • Førermiljø

Helt i toppsjiktet. Et flott sted å være – også for passasjerene. Dog noen gjenkjennelige VW-deler.

  • Kjøreegenskaper

God følelse i rattet for en stor moderne SUV å være. Responsiv gasspedal. En ekte cruiser. Godt hybridsystem.

  • Ytelser

Mangler noe av det storebrødrene byr på.

  • Plass

I stil med andre. Luksus i fokus. Ikke fullt så mye benplass for de bak.

  • Mye for pengene

Vesentlig billigere enn utgaven med W12. Skal du ha Bentley er det bare Bentley du tenker på. Da er det verdt pengene uansett.

  • Konklusjon 8

Underveis

Apropos hybrid: Drivlinjen spiller utvilsomt annenfiolin når du kjører Bentley. Først og fremst kjører du nettopp det: En Bentley. Du ratter rundt i noe som hverken er en bensinbil, elbil eller dieselbil.

LITT MINDRE TØRST: … enn sine storebrødre. På langtur med tomt batteri drakk Bentaygaen cirka én liter bensin per mil. Foto: Nicolai Giil

Eller … egentlig ikke. Denne hybriden har en 3-liters V6 fra VW-konsernet, noe du i hvilken som helst annen vogn på fire hjul hadde satt pris på. I Bentaygaen står den som blant de minste motorene de har puttet under panseret på utallige tiår (i det minste målt i antall sylindere). Purister fnyser kanskje høylytt av mangelen på sylindere. I praksis spiller det dog liten rolle. Er det en dårlig ting, eller en naturlig utvikling gitt dagens (politiske) klima? Akkurat det får være opp til deg å bedømme.

Uavhengig av drivlinjen har hybridutgaven av Bentayga akkurat nok driv. 443 hestekrefter gjør at den over 2,6 tonn tunge britiske tyskeren akselererer fra null til 100 på 5,5 sekunder. Det hele skjer med slående ro. Litt pertentlig brumming fra motoren får du høre, men ikke mer enn at det bare er hyggelig. Akkurat slik det skal være. Bentleyen danser i ekvilibrium mellom en sportslig Aston Martin og en duvende Rolls-Royce.

Den såkalte godfølelsen

Det viktigste i Bentayga, og forøvrig alle andre Bentleyer, er om den gir deg «Das gute Gefühl» – den beste og absolutt viktigste følelsen en slik bil burde fremkalle. For det er nettopp alt som ligger bak denne følelsen som koster penger. Og det er igjen selve erkegrunnen til at du skal kjøpe nettopp Bentaygaen – ikke bare drømme om den.

For la det ikke være noen tvil. Denne vognen byr på godfølelsen, selv en kald og snøfull vinterdag. Med varme i rattet og massasje i setet glir du gjennom snøføyken. 

VARMT OG GODT: Å stige inn i Bentley Bentayga er som å bli omfavnet av en nyrik russer med feber. Det er varmt, og du danderes i flamboyant lær og masse merkevarestæsj. Foto: Nicolai Giil

Vorsprung durch Luxus

Om de noen gang – gud forby – skulle lage en ny versjon av juleslageren Tre Nøtter Til Askepott lagt til nåtiden, da ville stemoren og døtrene kjørt Bentley Bentayga for å rekke ballet, gjennom snødekte vinterlandskap i Tsjekkoslovakia – ikke hest og slede med skinnfeller. Om den analogien ikke traff deg rett hjem, her er en annen: Hvis bruspulverguttene fra Vazelinas Julekalender hadde hatt en moderne bensinsluker, da hadde det vært denne.

Dette er adelens – og britiske fotballspillere med ansiktstatoverings – favoritt-SUV. Muligens i kamp med Range Rover. En våt drøm for alle mediokre venstrebacker i OBOS-ligaen er den i det minste utvilsomt. Derfor er den på en måte både kul og litt sosialt belastende. Dog aller mest kul.

EKTE ADEL I SNØEN: Bentaygaen liker seg både i Monaco og på norske vinterveier. Der gjør den det overraskende bra. Bakenden elsker å samle snø. Foto: Nicolai Giil

Uavhengig av referanser fra populærkulturen stråler Bentley Bentayga på egen hånd. Hybrid-systemet er særdeles jevnt og overganger enses ikke. Luftfjæringen er så god at en skulle tro ingeniørene hadde justert det etter nypuffede dunputer fra et femstjerners hotell langs Avenue George V i Paris. Bentayga er silkemyk på veien. Spesielt i komfort-modus. Her kan du enkelt drikke te fra porselen uten å søle. Selv på sporete vinterveier med plenty telehiv.

«Room service» og spesialbehandling får du også i baksetene. Testbilen er utstyrt med customisering fra Mulliner, hvilket – blant annet – betyr at det midtre setet på andre rad er byttet ut med en midtkonsoll (med champagnekjøler naturligvis). 

(1 / 8)

Luksus er det altså nok av. Selv om SUV-en koster like mye som en toroms på Grønland ser den mer ut som en herskapelig Frogner-bolig på innsiden. Interiøret er dandert i lær, tre, stål og enda mer lær. I førersetet sitter du høyt og kommanderende.

Tysk brite

Dette er nok ikke et kjøretøy for den som er motstander av monarkiet – en føler seg som en konge her inne. Snøstorm ute – myk og varm stillhet inne. Massasje er kun et knappetrykk unna, klassisk musikk oser ut av høyttaleranlegget og tilnærmet alle kontaktpunkter gir inntrykk av rendyrket kvalitet. For ikke å snakke om Bentley-uret med flamboyant perlemorsskive på dashbordet.

Noen aspekter ved Bentaygaen avslører derimot britens tyske opphav fra VW-konsernet. Den er bygget på MLB-plattformen. Kontrollknappene på rattet er i litt skuffende plast. Infotainment-systemet er ikke det nyeste, men modellen er tross alt snart fem år gammel.

KRITISK EKSTRAUTSTYR: Mulliner-pakken byr blant annet på utvidet midtkonsoll mellom baksetene, med champagnekjøler og glass. Foto: Nicolai Giil

Men ærlig talt, i en slede som denne er fokuset på opplevelsen av luksus. Og der leverer som sagt Bentayga. Bilen er attpåtil pertentlig håndbygget av tyskere i Tyskland, og delene er spesiallakkert i Storbritannia. Spiller det noen rolle på vinterveier? Nei, men det er kult å henslengt nevne for naboen i en bisetning.

En overraskende vintervogn

På veien er Bentayga veldressert. Brasende langs fylkesveier med vekslende snø, is og bar asfalt suger understellet til seg bakken. Felgene er store og brede, selv på vinterdekk. Sporete vei kjennes, men bilen dirigerer mer enn sporene. Bentleyen er er nokså sjef.

Er den blitt en bekymringsfri Land Cruiser som du kan kaste ut på jordet og bruke som traktor? Nei. Det kreves fortsatt litt finesse i styringen av denne skuta. Imidlertid har du mulighet til å både heve og senke bilen takket være luftfjæringen. I off-road-modus sitter Bentaygaen såpass høyt at den kan forsere det meste vinterveien opp til hytta kan slenge mot deg.

(1 / 6)

Skal du opp på fjellet er den OK praktisk også. Bagasjerommet gir deg 484 liter med boltreplass. Attpåtil skiluke. For ikke å glemme en fiffig grind som kan justeres frem og tilbake i bagasjerommet for å holde orden på dine blankpolerte Rimowa-kofferter og vintage Louis Vuitton-bager med broderte initialer – slik at de ikke danser rundt når det humper og svinges på hytteveien. Dessverre har ikke hybrid-utgaven hengerfeste. 

Bilen er nokså tung. Det byr på litt utfordringer i smidig håndtering i snøfulle svinger. Dette er ingen rallybil. Ei heller er svingradiusen den tighteste.

EN LITEN OVERRASKELSE: Dette er kanskje ikke bilen du forventer å se i hybrid-versjon. Men i Norge gjør det at den blir vesentlig rimeligere enn sine bensin- og dieselekvivalenter. Foto: Nicolai Giil

Like fin ute som inne

Design-teamet bak Bentley Bentayga har ikke ligget på latsiden. Vognen er rålekker, noe vi allerede har stadfestet i tidligere tester. Det er umiskjennelig hvilket merke som pryder det langstrakte panseret og den gigantiske bling-grillen, selv om det er deres første SUV. Det er for så vidt et imponerende stykke arbeide. Nok av andre produsenter har gått i fellen ved å produsere halvdårlige (ikke minst direkte stygge) firehjulstrekkere på stylter.

Summa summarum

Har du laftet hytte med jaktterreng på snaufjellet, tysk fuglehund og over to millioner kroner brennende i lommen på kordfløyelsbuksene? Da er dette – utenfor enhver tvil – SUV-en for deg. Har du ikke hytte, men kasjmirhettegenser og Yeezy joggesko, toppleilighet med panoramautsikt, Audemars Piguet Royal Oak på håndleddet og opprykksdrømmer? Da er også dette bilen for deg.

Uansett kan du trygt vite at Bentayga håndterer norske vinterforhold, slik den også håndterer undergrunnsparkeringen på Old Trafford. Det hjelper å stå med kursiv i banken.

PÅ VINTERTEST: En kan leve i håp om at den gigantiske grillen skremmer dyr fra å løpe ut i veien. Foto: Nicolai Giil