LAST PÅ: Bagasjerommet sluker brukbare 450 liter med baksetene oppreist. Det er bare 50 liter mindre enn den ladbare utgaven av BMW X5. Med baksetene slått ned tar ladbare X3 1.500 liter. Foto: Håkon Sæbø

Test: BMW X3 30e egner seg i fornuftens tid

En ladbar BMW X3 er kanskje ikke bilen du aller helst vil ha her i verden, men kan den likevel være et av markedets beste kjøp?

En ladbar BMW X5 med sekssylindret motor og nesten 400 hestekrefter. Det er nok det du vil ha. Det er bilen som viser perifere venner og folk du ikke kjenner at «her kommer det noen av betydning». Om image fremdeles har noe å si – og det har det jo – er det bare de store SUV-ene som er godkjent. Og da er det ikke lenger helt innafor med en firesylindret, ladbar SUV. Ikke etter at BMW tok på seg det dubiøse samfunnsansvaret med å endelig levere X5-en med motoren bilen virkelig fortjener.

TREKKER GODT: Med sin kraftfulle drivlinje er BMW X3 xDrive30e en bil du godt kan like. Foto: Håkon Sæbø

Men tidene forandrer seg. Krisen er i skrivende stund over oss og det er kanskje tid for moderasjon? En BMW X5 med bøs motor og brede skuldre vil kanskje ikke se direkte feil ut, men det måtehold som demonstreres med en ladbar BMW X3, er ikke dumt det heller.

Det er i alle fall lov å håpe at du kan slippe så billig unna.

Besparelse

For det er snakk om anselige besparelser her, om du føler at du blir tatt like seriøst av din vennekrets skulle du dukke opp i en BMW X3 fremfor en X5. 234.800 kroner sparer du på å velge den litt mindre SUV-en fra BMW. Startprisen på ladbare X3 er i overkant av 620.000 kroner, og da er det store spørsmålet: Er denne bilen egentlig noe allright?

Etter å ha kjørt nærmest hver eneste ladbare hybrid på markedet, siden ladbare hybrider ble en greie for noen år siden, må den umiddelbare konklusjonen være «ja». BMW X3 xDrive30e, som modellen egentlig heter, er riktig så forlokkende, skal det vise seg.

Innvendig er mange av knappene av metall, noe som umiddelbart trekker inntrykket opp. Setene er sportslige, men samtidig komfortable. Du kan justere deg opp i taket, om du vil det, eller senke deg ned på gulvet – nærmest som en råner. Justeringsmulighetene er mange, noe som tilsier at BMW X3 er en bil som passer de fleste. At du ikke finner deg til rette her må du gjerne hevde, men alle vet at det er tull.

Rattet er som på andre BMW-er. Det er tykt og godt. Betjeningen er ukomplisert, men skjermen foran sjåføren har ikke like mange valgmuligheter som det du finner hos konkurrentene. Både Audi Q5 og Mercedes-Benz GLC fås som ladbare hybrider, men der kan du i langt større grad bestemme hvordan instrumentene skal være. BMW henger dessverre litt etter. Eller kanskje de bare er fryktelig konservative, og tenker at de vet bedre enn deg hvordan instrumentene skal være? Det er ikke utenkelig at det er en viss tysk arroganse i bildet, men trøsten får være at de to skjermene i det minste er greie å betjene mens du kjører.

Interiøret forøvrig fremstår velbygd og solid, men også her lugger det litt. Billig plast blir for fremtredende på enkelte steder, som på nedre del av dørene. Konkurrentene fra Audi og Mercedes-Benz oppleves et knepp mer påkostet, sammen med BMW X5, selvfølgelig.

PENT: BMW X3 har for det meste et lekkert og velbygd interiør. Enkelte plastdetaljer trekker dessverre ned. (1 / 4)

Kvikk nok

Et sted der ladbare X3 heldigvis ikke skuffer, er når ytelsene betraktes. 0 til 100 kilometer i timen går unna på friske 6,1 sekund, bare 0,5 sekunder tregere enn X5-en. Til sammenligning klarer de konkurrerende plugg-inn-hybridene Mercedes-Benz GLC 300 e og Audi Q5 55 TFSI e 0 til 100-øvelsen på henholdsvis 5,7 sekunder og 5,1 sekund.

BMW X3 er et helt sekund tregere enn Audi-en, men det skal du ikke henge deg for mye opp i. Det gledelige med BMW-en er at den bruker elmotorens kraft svært effektivt, og det gjør at bilen oppleves riktig så kvikk – også på lave turtall der en vanlig dieselbil er for lat.

Under panseret på X3-en sitter en 2,0-liters firesylindret bensinmotor som i seg selv yter 184 hestekrefter. Det er ikke voldsomt, men må ses i sammenheng med elmotoren på 109 hestekrefter. Dette tilsier en systemeffekt på 292 hestekrefter ved fullt gasspådrag, men det forutsetter at bilens batteri også har litt strøm på lur. Og det har den i de fleste tilfeller.

PRAKTISK: Foran sitter både du og din passasjer godt. I baksetet kan voksne godt finne seg til rette og på kroken trekker du 2.000 kilo. Det gjør BMW X3 xDrive30e til et godt valg for mange. Foto: Håkon Sæbø

Batterikapasiteten er på 12 kWh mens Mercedesen har 13,5 og Audi-en 14,1 kWh. BMW hevder at X3 skal ha en helelektrisk rekkevidde på mellom 41 og 46 kilometer, noe som virker troverdig nok. Under vår test på en litt kjølig dag med lett regn, klarte testbilen nær 42 kilometer uten at motoren startet. Under denne testen ble det ikke kjørt uvanlig pent, men snarere slik en passe sindig BMW-eier ville gjort i en pendlersituasjon med én person i bilen.

Rekkevidden er imidlertid ikke på langt nær så god som i X5-en, hvor testbilen klarte nær 74 kilometer på vinteren. Men så må det fremheves at den nye, ladbare X5 har dobbelt så god batterikapasitet som det X3-en har.

Mer moro

Når det gjelder motor, batteri, rekkevidde og interiørkvalitet blir X3 slått av sin mektige storebror. Men interessant nok kan det virke som at X3-en er morsommere å kjøre. Der X5-en er tunet for duvende komfort, oppleves lille X3 – som slett ikke er liten og trang – som sportslig og morsom. På hylende vinterhjul er veigrepet begrenset, men dette er utvilsomt en bil der kjøreglede kan spores. Mer så enn det du får i konkurrenten fra Audi.

KJØR ELEKTRISK: Du bør kunne kjøre ca. 40 kilometer uten å bruke bensin. Når det blir varmere i været er det ikke fullstendig utenkelig at du klarer å nå 45 kilometer. Testbilen klarte 42 kilometer uten at det ble kjørt veldig pent. Foto: Håkon Sæbø

Skal du kjøpe?

Om du ikke bryr deg om hva andre tenker, er BMW X3 et godt kjøp. Om veien til jobb ikke er for lang, og du kan lade opp hjemme, på jobb eller begge steder, vil du kunne kjøre denne bilen svært økonomisk. Den har riktignok et litt klønete bagasjerom sammenlignet med en vanlig diesel-X3 – en skuffelse du raskt kommer deg over. I baksetet er det på en annen side overraskende god plass, nesten på nivå med X5-en, og her kan voksne mennesker finne seg til rette. Men ikke alt handler om pragmatiske aspekter heller.

At nye X3 er en veldig kul bil folk på gaten eller i nabohytten blir fascinert av, er heller tvilsomt. Så er du bekymret for det, er det fremdeles BMW X5 som gjelder. Kan du gi litt blaffen i at X3 ikke er like sexy, får du definitivt mye ladbar bil for pengene her.

BMW X3 xDrive30e

Motor: 2,0 l. R4, bensinhybrid

HK/kW/Nm, system: 292/215/420

HK/kW/Nm, bensinmotor: 184/135/300

HK/kW/Nm, elmotor: 109/80/265

0-100 km/t: 6,1 sekunder

Toppfart, bensin/el: 210/135 km/t

Rekkevidde: (WLTP): 46 km

Batteri: 12,0 kWh

Egenvekt uten fører: 1.990 kg

L/B/H: 470/189/167

Forbruk: 0,22 l/mil

CO2-utslipp: 49 g/km

Bagasjerom: 450/1.500 liter

Tilhenger: 2.000 kg

 

  • Priser

Denne modellen: 622.300 kroner

Med utstyr: 853.000 kroner

 

Pluss

Smooth motor og girkasse

Behagelig akselerasjon

Brukbar rekkevidde

Minus

Ikke en veldig barsk bil

Litt hard plast enkelte steder

Bagasjerom med høy kant

  •  

Design 

BMW X3 ser best ut fra siden eller bakfra. Foran er den også akseptabel, men definitivt ikke BMWs peneste SUV.

Førermiljø

Du sitter svært godt i denne bilen. Justeringsmulighetene er mange, og selv om du velger å sitte lavt er det plass bak sjåføren.

Kjøreegenskaper

Bilen oppleves kvikk og ganske spenstig til ladbar SUV å være. Det er ikke utenkelig at du har det gøyere på svingte vei i en X3 sammenlignet med X5.

Ytelser

Bilen sparker fint ifra når du gasser på. Det fine med BMWs ladbare hybrider er at elmotorens dreiemoment alltid utnyttes. Det er ikke en selvfølge hos konkurrentene.

Plass

Det er kun når bagasjerommet betraktes at plassen ikke er fullkommen. Hybridsystemet tilsier at litt av bagasjerommet slukes, men i baksetene er det komfortabelt.

Mye for pengene

Om du er litt forsiktig med utstyret, blir ikke denne bilen hinsides kostbar. Det gjør BMW X3 xDrive30e til et godt kjøp.

  • Score 8/10

Dette er kanskje ikke bilen du drømmer mest om, men at nye og ladbare X3 likevel er fristende, det er det liten tvil om.

Les også