SMÅ ENDRINGER: Renault Zoe har fått nye lykter og en mer markert nedre grill og luftinntak, som skiller den fra forgjengeren. Foto: Andreas Scheel

Renault Zoe gir lang rekkevidde til lav pris

Renault reklamerer korrekt med at den nye Zoe gir mest rekkevidde for pengene. Det holder, foreløpig.

Ordet rekkeviddeangst er i ferd med å forsvinne fra det norske språket, men det kommer til en pris, bokstavelig talt. Nå gjør riktignok kampen om elbilkundene at prisene til stadighet settes ned, men skal du ha 40 mils rekkevidde må du ut med over 300.000 kroner, og gjerne betydelig mer.

Unntaket er Renault Zoe, som til priser fra 249.900 kroner gir deg  395 kilometers rekkevidde ifølge de offisielle WLTP-målingene. Under gunstige forhold klarer du dette, og i NAFs store vintertest klarte bilen hele 316 kilometer, kun slått av Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric samt Tesla Model 3 og de store SUV-ene. Med tilgang til lading hjemme og/eller på jobb kan du dermed glemme ordet alle brukte flittig for bare noen år siden.

GIGANTISK: Det store og tunge Ucase ladesettet kan lade fra 2 til 22 kW når alt virker som det skal. Foto: Andreas Scheel

Også fordi den nye modellen endelig har fått hurtiglading, om enn ikke mer enn 50 kW, men det betyr at du kan lade opp store deler av batteriet på rundt en time under gunstige forhold. Forvarming og bruk av klimaanlegg under lading blir snart tilgjengelig, men inntil det skjer, blir det mindre gunstige forhold i kupeen.

Forvarming skal skje via en omfattende app med en rekke praktiske funksjoner, men der bør du også sjekke ladestatus. Den gigantiske Ucase ladeboksen, som lader bilen med alt fra 2 til 22 kW, leverte ikke strøm til bilen en natt, noe som kunne blitt problematisk og bidratt til at vi måtte utvide vokabularet igjen.

Kjapp nok

Når du først kjører bilen er den kjapp nok til all normal kjøring og miljøfartsgrenser, men på motorveien er du langt fra sjef, selv om toppmodellene har en maksfart på 140 kilometer i timen. Da har du allerede økt prisen med rundt 50.000 kroner og fått 135 i stedet for 108 hestekrefter i versjonene Intense eller Edition One.

BEDRE: Et nytt og elegant ratt, ny større skjerm og oppgraderte materialer gjør det enkle interiøret bedre enn før. Foto: Andreas Scheel

0 til 100 kilometer i timen går da unna på 9,5 sekunder, i stedet for 11,4 i Life- eller Zen-versjon, mens det mer bypraktiske 0-50 kun tar 3,6 sekunder i stedet for 3,9. Praktisk er også bilen med sine to normale og tre små seter, samt romslige bagasjerom, selv om bilen ikke er stor.

Egenvekten på 1,5 tonn er negativt for både ytelsene, bremsene og kjøreegenskapene, men det lave tyngdepunktet kompenserer noe. Zoe er uansett ikke en bil du vil presse til det ytterste, men du kan holde tempoet oppe, selv på svingete veier. Vinterdekk og kald asfalt reduserer styrefølelsen, så det er mer enn lengre rekkevidde å glede seg til i sommerhalvåret.

For å oppnå best mulig rekkevidde har bilen et ECO-program, samt et bremsemodus på giret som øker regenereringen og reduserer behovet for bremsepedalen. Oppgraderer du til 17 tommers felger reduseres rekkevidden noe, men bilen ser da bedre ut.

KJEDELIG: Når du hurtiglader med opptil 50 kW får du mindre tid til å sjekke ut den litt kjedelige hekken. Foto: Andreas Scheel

Liten bil

Baksetene passer best til barn, mens forsetene er små med liten støtte. Få justeringsmuligheter gjør det krevende å få en god sittestilling, selv om bilen har teleskopratt. Delt bakseterygg øker fleksibiliteten når du skal mer enn å kjøre til og fra jobb.

SAMME: Fra siden er det få endringer på bilen som har en særegen fasong. (1 / 3)

Et nytt og moderne digitalt instrumentpanel har flere funksjoner som betjenes fra det behagelige skinnrattet. Øvrige navigasjons- og andre funksjoner, som Easy Connect, betjenes fra den nye store berøringsskjermen i midtkonsollen. Induksjonslading, samt Apple CarPlay og Android Auto øker brukervennligheten, selv om utstyrslisten ikke er spesielt imponerende.

Toppmodellen Editon One har både skinn og kusntskinn på seter og paneler, mens andelen hardplast er redusert. Bose-anlegg, parkeringsassistent, blindsonevarsler og enkel fartsholder er da standard, og til den bruken Zoe vanligvis benyttes, savner du neppe mer. Selv om kun førervinduet har autofunksjon.

Økt salg

MODERNE: Det digitale instrumentpanelet har fått ny design og en rekke nye funksjoner. Foto: Andreas Scheel

Øker du prisen, reduserer rekkeviddebehovet eller venter på en av de mange nyhetene som ventes i løpet av året, kan du få en bil som gir en bedre følelse av opplevd kvalitet ombord. Merkenavn og utseende kan også ha betydning, og ikke minst om du har en bil til i garasjen.

VELLYD: Et Bose-anlegg gjør det hyggeligere å lytte til musikk. (1 / 4)

Fasongen og linjene er relativt like som på forgjengeren, men ser du dem ved siden av hverandre legger du merke til at frontlyktene har fått mer markerte LED kjøre- og tåkelys, samt en kraftigere grill. 

Siden lanseringen i 2014 har Zoe hatt en markedsandel på mellom 1,1 og 2,1 prosent, med opptil 3.141 registrerte biler i 2018, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Den nye bilen er foreløpig godt mottatt og ved utgangen av mars var antallet 996 og markedsandelen hele 3,2 prosent.

Hva som nå skjer med denne og andre elektriske og fossile biler er uvisst, men hvis kilometer pr. krone er det viktigste kriteriet, er Zoe et godt valg. 

Renault Zoe

Motor Elmotor

HK/kW/Nm 135/100/245

0-100 km/t 9,5 sek

Toppfart 140 km/t

Vekt 1.502 kg

L/B/H 409/179/156 cm

Rekkevidde 395 km

Batterikapasitet 52 kWh

Ladekapasitet 50 kW

Bagasjerom 338/1.225 liter

  • Pris

Rimeligste 249.900 kr

Denne med utstyr 304.900 kr

  • Pluss

Rekkevidde

Pris

Tilgjengelighet

  • Minus

Sittestilling

Interiør

Vekt

  • Design

Som en liten elbil er både fasong og detaljer harmonisk.

  • Førermiljø

Digitalt og moderne med noe skinn, lite hardplast, men enkelt.

  • Kjøreegenskaper

Tung med lavt tyngdepunkt er bra helt til du presser den.

  • Ytelser

Mer enn nok til bykjøring, men ikke konge på motorveien.

  • Plass

Liten, men stor nok til det meste den brukes til.

  • Mye for pengene

Målt i rekkevidde, helt klart.

  • Konklusjon 6

Liten elbil som gir deg mest rekkevidde for pengene.

Les også