+ mer
PYNTET: Audi RS6 viser med tydelighet at den sluker mil bedre og raskere for flere enn de fleste. Foto: Håkon Sæbø

Audi RS6 er et råskinn både på bane og på påskefjellet

Fra utsiden ser du at Audi RS6 er spesiell, men interiøret kan være på grensen til kjedelig. Å kjøre den er imidlertid alt annet enn kjedelig. 

Vurderer du en RS6 er det trolig fordi du noen ganger må ha med familie, venner, ski og bagasje, og da løser bilen de oppgavene så eksemplarisk at selv svigermor og bestemor blir fornøyde. Helt til du viser dem hva bilen er god for og baksetet gir en berg-og-dal-baneopplevelse de færreste setter pris på.
FORM OG FUNKSJON: Keramiske skiver og store hjul bidrar til noen av bilens mange gode egenskaper. Foto: Håkon Sæbø

Du burde gått til Specsavers hvis du ikke ser at Audi RS6 er noe annet enn en vanlig A6 Avant. Gapende luftinntak, brede hjulhus, skarpe skjørter og to enorme eksosrør røper at det er lite A6 over bilen. Faktisk er bare fordørene, taket og bakluken like. Har du valgt 22 tommers hjul og keramiske bremser med kalipere i spenstige farger, synes det enda bedre at det er en spesiell bil.

Bortsett fra for modeller, bloggere og influensere er imidlertid ikke utseendet viktig, da det er personligheten og oppførselen (les: drivlinje og kjøreegenskaper) som definerer deg. Da fremstår RS6 enda mer vellykket.

Voldsom motor

Den fire liter store V8-eren under panseret har fem hestekrefter mindre enn den forrige Perfomance-utgaven, men det holder. 0 til 100 kilometer i timen på 3,6 sekunder i en så stor bil fremstår surrealistisk og det norske veinettet står ikke alltid helt i stil til bilen.

NYTTIG: Det digitale instrumentpanelet kan formidle mye informasjon, i tillegg til det du kan lese av i frontruten. Foto: Håkon Sæbø

110-grenser blir kjedelige, bytrafikk frustrerende og svingete landeveier skumle. Du kan likevel ha det trivelig og gøy ombord, mens turer til Tyskland og Rudskogen blir mer fristende for hver kilometer du kjører.

Etter noen minutter med instruksjonsboken får du trykket på alle de riktige knappene, satt rattet riktig og holdt bremsepedalen inne i et sekund før moroa begynner. Gi full gass, slipp bremsen og Tusenfryds Speedmonster dukker opp i tankene. Der berg-og-dal-banen slutter på 90 kilometer i timen, fortsette RS6 til 305 hvis du har bestilt Performance Package Plus.

SYNES: Utbygde hjulhus, gapende eksosrør og spesielle LED-lys gjør bilen tøffere enn en vanlig A6. Foto: Håkon Sæbø

Ekstra utstyr

Da har du også firehjulsstyring, keramiske bremser og sportsdifferensial på bakakselen, som aktivt fordeler kreftene mellom hjulene. Firehjulstrekksystemet quattro med en mekanisk senterdifferensial og såkalt Torque Control fordeles kreftene effektivt ut i alle fire hjul.

SÆREGEN: En rekke innvendige og utvendige detaljer bidrar til et tøft helhetsinntrykk. (1 / 4)

Med piggfrie vinterdekk på kald og våt asfalt er det derfor lekende lett å kontrollere bilen både på og litt over grensen, spesielt hvis du har satt stabilitetsprogrammet ESC i Sport. Uten ESP kan bilen benyttes til mer halsbrekkende øvelser, eller egen kontroll over hjulspinn hvis brøytekanten og andre hindringer krever det.

Du kan også velge bort firehjulsstyring og bytte ut luftfjæringen med RS sportsunderstell med stålfjærer og tretrinns justerbare dempere. Disse er forbundet med diagonale oljeledninger som regulerer oljestrømmen via en sentralventil for økt stabilisering. I kombinasjon med sommerdekk og tørr asfalt fremstår dette som en drøm for kjøreglade.

Litt hybrid

BÅDE OG: RS-spesifikke sportsseter i Valcrona-skinn med lufting er komfortable, samtidig som de gir god støtte. Foto: Håkon Sæbø

Nytt er også et 48 volts hybridsystem som via en 12 kW beltegenerator bidrar til redusert forbruk, bedre respons og tillater at Stopp/Start-funksjonen kan brukes i opptil 22 kilometer i timen. Sylinderkutt på halve motoren reduserer forbruket ytterligere ved rolig kjøring.

En åttetrinns tiptronic automatkasse med sportsprogram og hendler på rattet for manuell overstyring gjør at du kan ta en mer aggressiv og aktiv del i kjøringen. At plasten i girhendlene er byttet til aluminium med et kledelig lite hull, gir en god følelse. Det tykke, profilerte RS-rattet i perforert skinn gir også en god følelse, selv om rattvarme ikke medfølger.

Det er greit med standardutstyr ombord som luftfjæring, Bang & Olufsen-anlegg og 21 tommers felger, men superbilen fortjener mer. 22 tommere, HD Matrix LED-lys med Laser fjernlys, sportseksos og RS sportsseter kan være lurt, uten å blakke deg helt. Dynamic pakke plus med keramiske bremser, sportsdifferensial, firehjulsstyring og økt toppfart til 305 kilpmeter i timen koster imidlertid 173.700 kroner, men gjør bilen komplett.

BLANKT: Glassflater og andre paneler uten karbon, sømmer og farger skiller seg lite ut fra en vanlig Audi. Foto: Håkon Sæbø

Allsidig

Store, brede sommerdekk gir trolig en mer direkte tilbakemelding enn vinterdekkene, men inntil du mister veigrepet går bilen som på egendefinerte skinner som kan lages nesten så krappe du vil. Du holdes samtidig godt fast i de dype og komfortable RS-setene med perforert skinn og gode justeringsmuligheter.

Å hevde at interiøret er kjedelig er kanskje drøyt, men bortsett fra ratt og seter, fremstår bilen som en vanlig A6. Det er sikkert mulig å hente frem karbondekor og fargede sømmer, men sammenlignet med andre biler med 600 hestekrefter er bilen mindre spenstig. Det er likevel ikke derfor du kjøper bilen.

LINJELEKKER: RS6 er modifisert nok til å skille seg godt fra mer vanlige stasjonsvogner. Foto: Håkon Sæbø

Vurderer du en RS6 er det trolig fordi du noen ganger må ha med familie, venner, ski og bagasje, og da løser bilen de oppgavene så eksemplarisk at selv svigermor og bestemor blir fornøyde. Helt til du viser dem hva bilen er god for og baksetet gir en berg-og-dal-baneopplevelse de færreste setter pris på.

Audi RS6

Motor 4 liter V8 T

HK/kW/Nm 600/441/800

0-100 km/t 3,6 sek

Toppfart 305 km/t

Vekt 2.075 kg

L/B/H 500/195/146 cm

Forbruk 1,24 l/mil

CO2-utslipp 281 g/km

Bagasjerom 565 liter

  • Pris

Denne modellen 1.605.300 kr

Denne med utstyr 2.061.420 krkr

  • Pluss

Ytelse

Kjøreegenskaper

Allsidighet

  • Minus

Interiør

CO2-utslipp

Fartsgrenser

  • Design

Ser ut som en heftig A6 uten å være vulgær.

  • Førermiljø

Brukervennlig med tøft ratt og seter, men litt kjedelig.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og allsidig, men et heftig råskinn om ønskelig.

  • Ytelser

Surrealistisk for å være en stor familiebil.

  • Plass

Stor familiebil med sportsbilegenskaper.

  • Mye for pengene

Kostbar, men to biler i ett.

  • Konklusjon 9

Når du ikke kan velge en sportsbil og en familiebil.

Motor
Biltester
Les også