UTVIKLES: VW Tiguan i andre generasjon og Nissan X-Trail i tredje, har fått nye designelementer og nytt utstyr for å henge med i tiden. Foto: Håkon Sæbø

VW Tiguan møter Nissan X-Trail i SUV-duell

Folkelige biler fra Tyskland kjører fra de japanske når det gjelder opplevd kvalitetsfølelse ombord. Rimelig japansk kvalitet slår likevel an.

Når du setter deg inn i en VW Tiguan og Nissan X-Trail, eller noen av de mange andre tyske og japanske mer folkelige bilene som finnes på markedet, er det en vesensforskjell. Tyskerne bruker mindre hardplast, bedre skinnkvaliteter, finere funksjonsvelgere og merkelig nok betydelig mer moderne grafikk enn bilene fra elektronikkens hjemland.

Så skal det også legges til at japanske biler ofte kommer godt ut av kunde- og kvalitetsundersøkelser, og at mange av den grunn fortsetter å kjøpe det merket og den modellen de alltid har gjort. Kanskje også fordi de ikke har prøvd noe annet.

Rammes hardt

Bilene i denne duellen er begge gamle travere som har ligget høyt på salgstatistikken helt siden henholdsvis 2007 og 2000. De traff det populære SUV-behovet midt i blinken samtidig som Nissan taklet CO2-avgiften og VW sin dieselskandale. Nå rammes de begge av elbiltsunamien og nye konkurrenter, så registreringstallene på 134 og 24 biler respektive ved utgangen av mars, varsler en ny tid.

For de som likevel klarer seg med en mellomstor SUV, enten alene eller sammen med en liten elbil, løser Tiguan og X-Trail de fleste behovene på en utmerket måte. Blant annet gir dieselmotoren lavt forbruk og ubegrenset praktisk rekkevidde.

DIGITALT: VWs digitale instrumentpanel gir deg flere visningsalternativer og mulighet til å benytte en rekke komfort- og kjørefunksjoner. Foto: Håkon Sæbø

Skinnkvaliteter

Testbilene har høy utstyrsgrad gjennom Tiguans R-Line Exclusive og X-Trails Tekna. Skinninteriør og godt med utstyr gjør det umiddelbart trivelig ombord i dem begge, men skinnkvaliteten er bedre og plastfaktoren lavere hos VW. Forsetene har dessuten flere justeringsmuligheter og bedre støtte, selv om Nissan også har elektrisk setejustering.

X-Trail Tekna har i tillegg en rekke skinnelementer i dører, på paneler og i midtkonsollen, men skinnet er ikke spesielt innbydende. For øvrig er en rekke elementer dekket av hard plast. Tiguan R-Line Exclusive har også noe plast, men den er mindre fremtredende, og mye av den myk og polstret.

KUNSTSKINN: Utforming, farge- og materialvalg i japanske biler ser i utgangspunktet bra ut, men alt ombord er ikke like innbydende som hos tyskerne. Foto: Håkon Sæbø

Utformingen av førermiljøet er relativt lik, men X-Trails analoge instrumentpanel vitner om en annen tid. Lettlest ja, men avleggs med tanke på moderne teknologi. Tiguan har flere alternative digitale visninger, med betydelig flere funksjoner.

Flere likheter

Ingen av bilene har spesielt store eller imponerende skjermer i midtkonsollen, men knappene rundt Nissans er bittesmå og grafikken også fra en svunnen tid. Begge har heldigvis skjermer som kan betjenes både med berøring og kommandohjul for en brukervennlig opplevelse.

At VW har funnet ut at du må skru på setevarmen for å skru av rattvarmen er i beste fall snodig. Ryggekameraet er heller ikke skjult bak logoen slik det er på flere andre VW-modeller for å unngå skitt og salt på linsen.

MYE BRA: Materialkvaliteten i tyske biler er generelt høy, men skjermen i Tiguans midtkonsoll er ikke blant favorittene. Foto: Håkon Sæbø

Nissans Bose-anlegg, Propilot og såkalt Intelligent Moblitet sørger for god lyd og en rekke kjøre- og sikkerhetssystemer som forenkler hverdagen. VWs Dynaudio-anlegg og flere utstyrspakker gjør mye av det samme, og mer til. Adaptivt understell og store felger koster ekstra, men for noen er det verdt det.

Bakover i bilene er det god plass, spesielt i X-Trail hvor setene ikke bare kan justere ryggen, men også flyttes i lengderetningen. Derfor kan du velge en tredje seterad hvis prevensjonen sviktet. De større utvendige målene sikrer også større innvendig plass, men Tiguans tredelte baksete øker fleksibiliteten.

På to og fire

Firehjulstrekk bidrar til stabile kjøreegenskaper og ikke minst god fremkommelighet på vinterføre. Tiguan har et Haldex-basert system som er forhjulsorientert med assistanse bak når det trengs. Egne Snø- og Offroad-programmer benytter blant annet motorstyring, bremser og antispinn til å bedre fremkommeligheten. For alle praktiske formål holder det, men bilen oppleves som understyrt i de fleste situasjoner.  

ANALOG X-TRAIL: Instrumentpanelet må ikke være digitalt, men det kan se mer moderne ut enn dette. (1 / 3)

X-Trail kan velge mellom ren forhjulstrekk for lavere forbruk eller automatisk innkobling av bakhjulene ved behov. I lave hastigheter kan senterdifferensialen i tillegg låses, slik at fremdriften blir mer effektiv og forutsigbar. Bilen fremstår derfor som bedre til å takle de drøyeste utfordringene.

VELLYKKET: Med store felger og R-Line eksteriørpakke ser VW Tiguan tøff ut fra de fleste vinkler. Foto: Håkon Sæbø

Større valgfrihet

Ved kjøring på vanlig vei er begge bilene komfortable, men Tiguan har flere kjøreprogrammer som Eco, Comfort, Normal, Sport og Individual. Dette lar deg styre alt fra drivlinje, styring og støtdempere til dynamiske lys, fartsholder og bakkeassistenter. Sportsfunksjon og hendler for manuell overstyring av den velfungerende dobbeltclutchkassen gjør at Tiguan inspirerer mer til aktiv kjøring.

VWs større og sterkere motor får en del å si for ytelsene, men på lave turtall er momentet nesten fraværende og alternativet er et girskift som gjør at du hopper videre.

Bilen er relativt høy, så noen sportsbil er den ikke. X-Trail er enda høyere og har ingen justering av kjøreoppsett, så valgmulighetene og sportsligheten er begrenset. Bilens trinnløse CVT-kasse inspirerer heller ikke til aktiv kjøring. Et sportsprogram, simulering av gir og manuell overstyring av sistnevnte fungerer likevel betydelig bedre enn Toyota og Subarus CVT-løsninger.

VOKSER: Designen på Nissan X-Trail er dramatisk endret til det bedre siden første generasjon dukket opp for 20 år siden. Foto: Håkon Sæbø

Stor prisforskjell

Konklusjonen blir da at VW Tiguan fremstår som en mer gjennomført bil, med sprekere motor, flere kjøresystemer og bedre brukervennlighet. Nissan X-Trail er litt større, har bedre fremkommelighet og ikke minst er den betydelig rimeligere. Det spiser opp mye av differansen i poeng, så valget er ikke så soleklart som først antatt.

Nissan X-Trail

Versjon dCi 150 Tekna 4WD Xtronic

Motor 1,8 liter R4 D

HK/kW/Nm 150/110/350

0-100 km/t 10,7 sek

Toppfart 194 km/t

Vekt 1.685 kg

L/B/H 469/182/171 cm

Forbruk 0,59 l/mil

CO2-utslipp 1543 g/km

Bagasjerom 665/1.996 liter

  • Pris

Rimeligste 490.400 kr

Denne modellen 536.040 kr

Denne med utstyr 568.650 kr

  • Pluss

Design

Fremkommelighet

Plass

  • Minus

Liten skjerm

Funksjonsvelgere

Girkasse

  • Design

Elegant SUV som utvikles til det stadig bedre.

  • Førermiljø

Mye hummer og kanari med korte seter og en del plast.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og lettkjørt med effektivt firehjulstrekksystem.

  • Ytelser

Treg og masete ved aktiv gasspedalbruk.

  • Plass

Stor SUV med mulighet for syv seter.

  • Mye for pengene

Mye plass og god fremkommelighet til konkurransedyktig pris.

  • Konklusjon 6

Romslig diesel-SUV som tilfredsstiller menigheten.

VW Tiguan

Versjon R-Line Exclusive 190 hk TDI DSG 4Maotion

Motor 2,0 liter R4 D

HK/kW/Nm 190/140/400

0-100 km/t 7,9 sek

Toppfart 212 km/t

Vekt 1.665 kg

L/B/H 449/184/165 cm

Forbruk 0,71 l/mil

CO2-utslipp 183 g/km

Bagasjerom 615/1.665 liter

  • Pris

Rimeligste 511.600 kr

Denne modellen 616.300 kr

Denne med utstyr 651.462 kr

  • Pluss

Design

Interiør

Kjøreegenskaper

  • Minus

Moment på lavt turtall

Klønete setevarme

DAB-radio sliter

  • Design

Klassisk SUV som utvikles til det stadig bedre.

  • Førermiljø

Digitalt og moderne med høy opplevd kvalitetsfølelse.

  • Kjøreegenskaper

Avbalansert mellom det komfortable og sportslige.

  • Ytelser

Nok til normal bruk med en effektiv DSG-kasse.

  • Plass

Romslig SUV som bør løse de fleste familieutfordringer.

  • Mye for pengene

Ingen billig bil, men den snuser på premiumsegmentet.

  • Konklusjon 7

Klassisk diesel-SUV som bør tilfredsstille de fleste.

Les også