RASKERE ENN DE FLESTE: 0 til 100 skal gå unna på herlige 3,8 sekunder i denne BMW-en. Da er det ikke mange som kan henge med. Foto: Håkon Sæbø

Alle elsker en V8

BMW M550i xDrive er kanskje ikke den mest brautende bilen i gata, men den er nok en av de aller raskeste.

Det er noe overdådig ved en V8. Noe totalt unødvendig, men samtidig svært nødvendig. Å ha råderett over alle disse hestekreftene er suggererende. Vanedannende. Avhengighetsskapende.

Bilen er en BMW M550i xDrive, men det er ikke lenger snakk om 462 hestekrefter. Nå er M550i pumpet opp til avsindige 530 hestekrefter. Om du tenker: «Er ikke det ganske mye i en nesten vanlig 5-serie? Er ikke det på grensen til en M5?», så tenker du ganske riktig. 530 hestekrefter i en så anonym bil som dette, er høyst uvanlig. Og påkaller du full akselerasjon bykser bilen frem med en nærmest voldelig akselerasjon som ikke viser tegn til å avta. Bilen er testet i Norge, så fartspotensialet på motorvei kan ikke undersøkes fullt ut. Men det det holder å si at M550i xDrive nesten er nifst rask. Får du anledning til å teste det selv, er det sikkert at du vil digge følelsen.

IKKE HELT VANLIG: Det er ikke lett å se at denne bilen er utenom det vanlige. Åpner du dørene møtes du av tallene som bekrefter at dette er en spesiell modell. Foto: Håkon Sæbø

Ikke elektrisk, men...

Siden Tesla Model S og Model 3 er prisgunstige biler, er de blitt en stor suksess i Norge. En artig bonus, som sikkert ikke alle elbilsjåfører er like opptatt av, er den herlige akselerasjonen du får i de litt kraftigere Tesla-modellene. Omtrent slik oppleves det å sitte bak rattet i en BMW M550i med en 4,4-liters twin-truboladet V8-er under panseret. Motoren utvikler muskuløse 750 Nm, men forskjellen fra Tesla-ene er at BMW-en har lyd. Guddommelig, fabelaktig V8-lyd. 0 til 100 kilometer i timen går unna på 3,8 sekunder, så det finnes flere biler – også Tesla-er – som er raskere, men det er ikke så farlig. Poenget er at BMW M550i kombinerer kraft, fart, akselerasjon, lyd og moro på en innbydende måte. Og når det er pakket inn i det som kan sammenlignes med en stram, tysk dress med strøken, hvit skjorte, har bilen unektelig en viss eleganse over seg også . Det er faktisk noe de færreste biler med over 500 hestekrefter kan skilte med. Jo, en BMW M5 ser helt klart råere ut. Da er det mer felg. Mer bredde på hjulbuer. Mer innsug og hardere seter. Men det er slett ikke sikkert det er akkurat det du er på jakt etter. Kanskje du vil ha en sedan med subtile hint til kraft?

OPPGRADERT: BMW M550i xDrive er en av modellene i det eksklusive M Performance-utvalget. Her er det hentet ekspertise fra BMWs M-avdeling for å gjøre bilene ekstra sportslige. Understell, bremser, motor og drivverk får oppgraderinger slik at dette ikke oppleves som en vanlig BMW fra sjåførens standpunkt. Foto: Håkon Sæbø

 M550i xDrive er en såkalt M Performance-modell, som betyr at BMW gir deg elementer fra den beryktede M-avdelingen, men du får likevel en solid dose komfort. Utvendig ser du at speil og grill er i børstet stål, i en umiskjennelig gråfarge som kjennetegner M Performance-modellene til BMW. Mest påfallende er det når lakken forøvrig er mørk, som her, og da kan i alle fall kjennere se at dette ikke er en vanlig 520d. Også eksosrørene er mer kraftfullt utformet, men du skal være ganske nerdete for å avdekke det når bilen suser forbi. Og det er nettopp det som er så kult med M550i. Det er mye kraft og moro, men uten den nesten barnslige show-faktoren en M5 kommer med. 

Alternativer og konkurrenter

Den uvanlige kombinasjonen av egenskaper gjør at denne BMW-en har få konkurrenter. Det snakkes mest om S-utgavene av dagens Mercedes-AMG-modeller, men en «vanlig» ikke-s utgave av E 63, kan sammenlignes. Motormessig har Mercedesen mer å komme med, men forskjellen er ikke enorm. Mercedesen har en 4,0-liters turboladet V8-er og 571 hestekrefter. BMW-en veier 1.870 kilo uten fører, mens E 63-en ligger på 1.905 kilo. Begge har 750 Nm og er nesten like raske. Mercedes-AMG E 63 4Matic+ skal klare 0 til 100 på 3,5 sekunder, men koster fra 1.675.900 kroner. Et alternativ er Porsche Panamera GTS, som også har en 4,0-liters V8-motor, men her er det bare 460 hestekrefter. Prisen er også betydelig høyere enn hos BMW, som gjør det vanskelig å sidestille.

FOR KJENNERE: Nyrene og «bartene» rundt luftinntakene foran er i børstet aluminium. Det samme gjelder speilene, som er med på å avsløre at dette er en spesiell BMW. Foto: Håkon Sæbø

Mye komfort

Innvendig er M550i som en hvilken som helst annen BMW 5-serie. Testbilen har fått noen ekstra skinnpakker fra Individual-programmet, og det trekker inntrykket opp i takt med prisen. Om du ikke er opptatt av slikt jåleri, kan du spare deg for de kronene. Men det må samtidig legges til at 5-seriens litt alvorlige interiør oppleves mer tiltalende når de ekstra påkostede materialene velges. Og heldigvis er det nettopp det. Et valg du tar.

LEKKERT: Innvendig er det som i en vanlig 5-serie, noe som er godt nok for de fleste. Testbilen har mye ekstrautstyr og ekstra påkostet interiør. (1 / 5)

Noen direkte negative aspekter ved denne bilen, bortsett fra prisen, finnes egentlig ikke. Men det er likevel enkelte elementer som kan påpekes: Infotainmentsystemet iDrive er høyst brukervennlig, men skjermen foran sjåføren kunne hatt litt flere valgmuligheter. Kommer du fra en nyere Audi eller Mercedes-Benz, vil du oppleve BMW-en som litt konservativ her. Det kan også argumenteres for at M550i kunne hatt enda mer motorlyd. Det låter ikke dumt slik bilen leveres fra fabrikk, men det kan hende at noen vil ha mer. Er du en av dem må du bare passe på at bilens galante inntrykk ikke forringes. Da er en BMW M5 med karbontak og stikkende farger antagelig et bedre valg – også når bilen skal selges.

V8-LYD: Kikker du godt etter, ser du at eksosrørene slett ikke er de samme som på en vanlig BMW 5-serie med sportspakke. Lyden er heldigvis også råere i V8-utgaven. Foto: Håkon Sæbø

Konklusjon

BMW M550i xDrive ser ikke spinnvill ut på bildene. Selv om skinnsetene er fortreffelige og interiøret solid, er det ikke en eksepsjonelt bemerkelsesverdig bil. Noen vil ha full visuell effekt, og da finnes det hardere og heftigere BMW-er med mer se på meg-faktor.

BMW M550i xDrive, derimot, er for deg som vil være litt anonym, men som fremdeles vil ha en vill akselerasjon.

BMW M550i xDrive

Motor: 4,4 l. twin-turbo V8 bensin, firehjulsdrift

HK/kW/Nm: 530/390/750

0-100 km/t: 3,8 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Egenvekt uten fører: 1.870 kg

L/B/H: 493/186/147

Forbruk: 10,5 l/mil

CO2-utslipp: 239 g/km

Bagasjerom: 530 liter

Tilhenger: 2.000 kg

 

Priser:

Denne modellen 1.208.400 kroner

Med utstyr 1.608.852 kroner

 

  • Pluss

Lekker, men ikke for fremtredende

Vill akselerasjon

Sportslige kjøreegenskaper

  • Minus

Kunne hatt mer V8 lyd, spesielt utvendig.

Må påkostes for å fremstå spesiell innvendig.

Kommer ikke som stasjonsvogn

 

  • Design

Som ande M Performance-utgaver har BMW M550i xDrive detaljene i orden. Det er blant annet på grill, eksos og speilhus at bilen skiller seg ut.

  • Førermiljø

Komfortsetene BMW tilbyr er uten sidestykke fantastiske og tilbyr mange muligheter for justering. De koster ekstra, men er verdt pengene.

  • Kjøreegenskaper

Mot 45.800 kroner ekstra får du kjøresystemet Adaptive M suspension Professional. Da har du det du behøver for å kjøre hardt. Neste steg er en M5, som blir betydelig mer sportslig.

  • Ytelser

Det er her M550i xDrive utmerker seg. Med effekten pumpet opp til hele 530 hestekrefter er dette en særs rask bil. Og den føles kjapp i alle situasjoner. Det er avhengighetsskapende.

  • Plass 

Plassen er den samme som i en vanlig 5-serie sedan. Det hadde vært moro med en M550i xDrive stasjonsvogn, men det har BMW droppet.

  • Mye for pengene 

Porsche Panamera GTS er mye dyrere. Det samme er Mercedes-AMG E 63, mens Audi S6 er akterutseilt med sin puslete dieselmotor.

  • Score 9/10

Vil du være passe anonym og samtidig føler at en BMW M5 er litt harry, er dette en glimrende autobahnmissil. Men pass på: Denne bilen vil du kjøre fort med.

Les også