JACKPOT: Uansett om du må velge mellom Bentley Continental GT V8 og Aston Martin DB11 Volante V8 blir du en vinner. Foto: Håkon Sæbø

Britiske sportsbiler blir bedre med tyske V8-ere

Et dilemma har ofte en ubehagelig konsekvens. Hvis valget står mellom Aston Martin DB11 V8 og Bentley Continental GT V8 er svaret gitt.

Uansett om du må velge mellom Bentley Continental GT V8 og Aston Martin DB11 Volante V8 blir du en vinner.

Ole Brumm ville ha valgt begge deler. Det vil du også når valget står mellom Aston Martin DB11 Volante V8 og Bentley Continental GT V8. Det blir som å velge mellom barna dine.

Det du vil elske ved dem begge er at de er britiske, fireseters sportsbiler med kraftfulle tyske V8-motorer under panseret. Tykt, mykt skinn med perfekte sømmer, nydelig treverk, deilige seter og et vakkert utseende er det også lett å falle for, så vi forstår Ole Brumm stadig bedre.

Forskjeller

Det er imidlertid en rekke forskjeller på bilene også, men det gjør ikke valget lettere. Bentley Continental GT har firehjulstrekk, noe som har sine fortrinn om vinteren. Aston Martin DB11 Volante har avtagbart tak, noe som har sine klare fordeler om sommeren.

SOL UTE, SOL INNE: Aston Martin DB11 Volante V8 lar deg velge hvilke og hvor mye sansene skal påvirkes. Foto: Håkon Sæbø

Firehjulsdrift kan ha noen fordeler ved kjøring på tørr asfalt også, gjennom optimal kraftfordeling som gjør at bilen føles som den går på skinner. Når du mater på med krefter til bakhjulene i en DB11 ut av svingene kan det være litt mer krevende, men samtidig også mer tilfredsstillende når du gjør alt riktig.

Aston Martin er derfor en frekkere sportsbil, mens Bentley med sin også betydelig høyere vekt er en mer sedat GT-cruiser. Begge er likevel både heftige og komfortable, mens graden av de forskjellige egenskapene kan varieres med bilenes kjøreoppsett.

FULLKOMMEN: Når du stiger inn i en fullspekket Bentley har du aldri lyst til å gå ut igjen. Foto: Håkon Sæbø

Gassrespons, styring, girsjalting, fjæring og ikke minst eksoslyden løfter begge bilene fra å være koselige søndagsbiler til brutale racerbiler. Begge de to bilmerkene biter godt fra seg i GT-Racing rundt omkring i verden, noe du nyter godt av på svingete landeveier eller enda bedre, på bane.

På veien bruker likevel Bentley et elektrisk styrt todelt stabilisatorstag som øker komforten på flat vei og holder bilen stabil på svingete. Aston Martin har enklere stabilisatorstag som likevel effektivt og forutsigbart holder den lettere bilen på rett kjøl når du kjører aktivt.

Med Launch Control og ytelser av en annen verden er det de færreste som tør eller klarer å holde gasspedalen i bunn i mange sekunder. Gjør du likevel dette og/eller kjører på bane, kan du kanskje savne keramiske bremser, i hvert fall i den to tonn tunge Bentley-en.

FØRERORIENTERT: Selv om interiøret i en Aston Martin er litt enklere, er skinnet, treverket og kvaliteten helt på topp. Foto: Håkon Sæbø

Med kjøreoppsettet i Sport og Sport+ respektive, nyter omgivelsene godt av et frekt lydbilde også, spesielt i DB11. Her er det mer sprakete maskingeværlyd, mens Continental GT minner mer om grovere kanonild. Noen kan kanskje hevde det blir litt mye, men vil du tilfredsstille alle sansene lar det seg heldigvis gjøre. 

Vindsus

Lyden slipper uansett litt bedre inn gjennom Volantes godt isolerte stofftak, mens begge bilene slipper inn litt vindsus gjennom vindussprekken der B-stolpen kunne vært. Den ville imidlertid ødelagt designet for kabrioletversjonene, så det må du leve med. Skrur du opp lyden i Bang & Olufsen-anleggene, til prisen av en grei månedslønn, unngår du uansett problemet.

COCKPIT: Betjeningspanelene i Continental GT er omfattende, men intuitive. (1 / 5)

Når du er så heldig å befinne deg bak rattet i bilene mens turtallet øker, desibelnivået vokser, tunnelsynet fremtvinges og innvollene forskyves, blir du fartssynder på motorveien før andregiret er brukt opp. Da har du seks trinn igjen i girkassen.

I DB11 er det en ZF transaksel automatkasse, som sammen med motoren plassert bak forhjulene, gir en optimal vektfordeling. Et sportprogram som lettere tilpasser seg kjørestilen din lar deg fokusere mer på ratt og pedaler. De store girhendlene montert på rattstammen levner alternativt ingen tvil om hvordan du girer opp eller ned manuelt. Uansett hvor store rattutslag du har.

DETALJER: Når du åpner døren på en Aston Martin DB11 går den ut og opp, og avslører et vakkert interiør. Foto: Håkon Sæbø

Continental GT benytter i tillegg til VW-konsernets V8, også deres anerkjente dobbeltclutchteknologi for å sende kreftene lynraskt og effektivt ut i alle de fire hjulene. 

Med en større del av drivlinjen plassert lenger foran i bilen virker den tyngre i nesen, noe som lettere gjør bilen understyrt. Bentley har plassert girhendlene på rattet, mens sportsprogrammet hisser opp bilen og tilpasser seg også raskt kjørestilen.

Lekkert

Noe annet som gjør deg heldig er interiøret ombord, spesielt i Bentley. Her er det en vakker orgie i tykke og myke skinnkvaliteter med pregede logoer, forskjellige mønstre og doble kontrastsømmer. Valnøttpaneler med kromlister, roterende midtkonsoll, tykke og myke matter samt lekker belysning gir et varig inntrykk på alle som stiger ombord.

Betjeningløsningene er brukervennlige og utstyrsnivået helt på topp, i hvert fall hvis du bruker en halv million kroner på ekstrautstyr.

HISTORISK: I over 100 år har Bentley laget luksusbiler, og de elegante orgelpipespakene til luftdysene har fulgt dem lenge. Foto: Håkon Sæbø

Aston Martin har også mykt skinn, vakre trepaneler, tykke matter, sydde logoer, ventilerte seter og mye mer. Førermiljøet er imidlertid mye enklere og mer kjøreorientert. En sentralt plassert digital turteller med blinkende indikator er nyttig og kommandohjulet mellom setene er brukervennlig.

ENKELT: Instrumentpanelet i en Aston Martin levner liten tvil om hva bilen er ment å brukes til. Foto: Håkon Sæbø

Sammen med motoren og en rekke andre elementer er dette lånt fra Mercedes-Benz, uten at det nødvendigvis er negativt. Det er bare ikke like eksklusivt som hos Bentley, og selv om rattet er godt å holde i og betjene, ser det ikke spesielt bra ut.

Vakre

Utvendig ser imidlertid DB11 utrolig vellykket ut, med et lavt og langt uttrykk, ikke minst takket være det lange panseret. Frontruten er tilsynelatende vannrett, hjulbuene brede, spesielt bak, frontlys og luftinntak langstrakte og de store eksosrørene redder en litt kjedelig hekk.

SÆREGEN: Knappene for girkassen og start plassert i midtkonsollen er en unik løsning. (1 / 4)

Continental GT har et spesielt ansikt med de to doble lyktene, mens en gapende grill og luftinntak ser tøff ut. 22 tommere i gigantiske hjulbuer og kromelementer kler bilen meget godt. Baklyktene er også litt rare, men to doble eksosrør redder utsikten for alle du kjører forbi.

For FA Motor: Bentley Continental GT V8 og Aston Martin DB11 Foto: Håkon Sæbø

Bentley Continental GT er litt større, både i baksetet og bagasjerommet, men det er ikke det som forsvarer den ekstra halve millionen du må ut med. Det er det interiøret som gjør. Begge bilene kommer både som coupe og kabriolet så det skiller ikke, men antall drivhjul gjør det.

Vi forstår derfor både Sophies valg og Ole Brumms dilemma, men løser det på sistnevntes måte. Ja takk.

VALGETS KVALER: Elle melle....................... Foto: Håkon Sæbø

Bentley Continental GT V8

Motor 4 liter V8T

HK/kW/Nm 550/404/770

0-100 km/t 4,0 sek

Toppfart 318 km/t

Vekt 2.165 kg

L/B/H 485/197/141 cm

Forbruk 1,18 l/mil

CO2-utslipp 268 g/km

Bagasjerom 358 liter

  • Pris

Denne modellen 2.893.394 kr

Denne med utstyr 3.490.394 kr

  • Pluss

Interiør

Kjøreegenskaper

Ytelse

  • Minus

Lykter

Vindsus

Vekt

  • Design

Bortsett fra lyktene er både fasong og detaljer både vakkert og harmonisk.

  • Førermiljø

En nydelig orgie i skinn, trepaneler og detaljer som tar pusten fra deg.

  • Kjøreegenskaper

Stødig og lettkjørt, med god fremkommelighet i alle situasjoner.

  • Ytelser

Du vil aldri savne mer, når du nyter luksusen lynraskt..

  • Plass

Trangt baksete og trangt bagasjerom, men hvem bryr seg?

  • Mye for pengene

Betydelig rimeligere enn V12 og vel så sportslig.

  • Konklusjon 10

Tung sportsbil som også er luksuriøs og lekker.

Aston Martin DB11 Volante V8

Motor 4 liter V8T

HK/kW/Nm 510/375/675

0-100 km/t 4,1 sek

Toppfart 301 km/t

Vekt 1.770 kg

L/B/H 474/194/128 cm

Forbruk 0,99 l/mil

CO2-utslipp 245 g/km

Bagasjerom 224/270 liter

  • Pris

Denne modellen 2.525.000

Denne med utstyr 2.945.000 kr

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Design

Ytelse

  • Minus

Rattfasong

Vindsus

Enkelt førermiljø

  • Design

Lang, lav og vakker kabriolet som ikke skriker før du gir gass.

  • Førermiljø

Enkelt Mercedes-inspirert, men nydelig skinn, tre og andre materialer.

  • Kjøreegenskaper

Frekk og krevende, men tilfredsstillende når du takler den.

  • Ytelser

Du vil aldri savne mer, spesielt med taket nede.

  • Plass

Latterlig baksete og trangt bagasjerom, men hvem bryr seg?

  • Mye for pengene

Betydelig rimeligere enn V12 og vel så sportslig.

Konklusjon 10

  • Ekte sportsbil som også er luksuriøs og lekker.

Les også